3. Říše idejí a její struktura
|
|
Osnova:
1. Jaké ideje Platón uvádí? 2. Jaké vztahy existují mezi idejemi? |
Ad 1.) JAKÉ IDEJE PLATÓN UVÁDÍ?Symposion- krásno.Faidón
Οὐσία je to, čeho bytí dáváme výměr (λόγος) otázkami i odpověďmi. K takovým jsoucnům patří αὐτὸ ἕκαστον ὃ ἔστιν = „samo každé, které je“. Nejsou pouze ideje podstat, nýbrž i vlastností. To se týká především krásy, spravedlnosti, moudrosti, stejnosti apod. FaidrosMezi tyto věci patří sama spravedlnost, rozumnost, vědění, krása.
Výčet idejí: [Symposion, Faidón, Faidros] [Ústava]
[Parmenidés] [Sofistés, Tímaios, Filébos, Listy]
Ústava
Výčet idejí: [Symposion, Faidón, Faidros] [Ústava]
[Parmenidés] [Sofistés, Tímaios, Filébos, Listy]
Parmenidés
Ideje jsou bez odporu uznány u pouze věcí matematických a hodnotových, nikoli u všech druhů jsoucen. Parmenidés rozšiřuje říši idejí nejprve na přírodní věci, které jsou hodnotově neutrální a nejsou v žádném vztahu k lidskému poznání (jako ideje matematické) ani k lidskému jednání (jako hodnoty). A vzápětí chce pojmout mezi ideje i ty věci, které jsou z hlediska lidského jednání a hodnocení naprosto bez významu, nebo dokonce mají záporné znaménko. F. Novotný to v Úvodu komentuje následovně: Platónovy ideje se proměňují z hodnot v jsoucna. Tím přestávají být především regulativem jednání a stávají se základem jsoucna a umožňují poznání veškerého jsoucna (viz 135b). Tento přístup k idejím je dále rozvíjen v Sofistovi. V dalších kritických úvahách o idejích jsou užity následující příklady:
Výčet idejí: [Symposion, Faidón, Faidros] [Ústava]
[Parmenidés] [Sofistés, Tímaios, Filébos, Listy]
SofistésUvažuje se tu o pěti nejvyšších rodech (μέγιστα τῶν γενῶν, μέγιστα εἴδη – 254c-d), ale to jen pro zjednodušení. Předpokládá se, že jsou i jiné rody. (V Tht. 185c-d je uvedena jsoucnost, nebytí, totožnost a různost spolu s podobností a nepodobností, jedním, jiným počtem sudým a lichým. Obecnou charakteristikou všech těchto "pojmů" je, že je duše uchopuje bez pomoci tělesných orgánů - smyslů.)Jsoucno, pohyb, klid, totožnost, různost. TímaiosTady se píše o ohni o sobě (51b) a o všech jednotlivých věcech, které jsou o sobě (αὐτὰ καθ' αὑτὰ ὄντα ἕκαστα - 51c). Ty jsou kladeny do protikladu k těm živlům, které vnímáme smysly (51c), takže se zřejmě jedná o ideje.FilébosPodobně můžeme rozumět místu Phlb. 29a-30a, kde v protikladu k živlům i duši v nás jsou uvedeny živly a duše ve veškeru (ἐν τῷ παντί – 29b), z nichž ty naše se rodí, jsou živeny a od nich ovládány (29c). Toto místo naznačuje, že skutečně můžeme přírodní věci chápat jako ideje. V Phlb. se tyto ideje nacházejí v celku světa, jehož jsme my součástí, v Tim. jsou zřejmě součástí vzoru, podle něhož je náš svět uspořádán.ListyJako hlavní příklad je zvolen kruh. Dále ovšem následuje na Platónovy obyčeje velmi rozsáhlý výčet (342d-e). Opravdové jsoucno musíme hledat:
Shrnutí
Ideje podle Prokla (In Parmenidem 815 nn.)Čeho ideje jsou?
Čeho ideje nejsou?
Výčet idejí: [Symposion, Faidón, Faidros] [Ústava]
[Parmenidés] [Sofistés, Tímaios, Filébos, Listy]
Ad 2.) STRUKTURA ŘÍŠE IDEJÍSymposion a FaidrosV Smp. pochopitelně nic. V Phdr. můžeme najít dva náznaky nějakého hierarchického uspořádání.
Výčet idejí: [Symposion, Faidón, Faidros] [Ústava]
[Parmenidés] [Sofistés, Tímaios, Filébos, Listy]
ÚČAST VĚCÍ NA IDEJÍCHNejen pojmový druh (εἶδος), nýbrž i to, co s ním není totožné, ale má vždy jeho způsobu (oheň je vždy teplý, i když není s teplem totožný), se brání opaku toho pojmu.Liché: liché - nikdy sudé. Trojka (která není s lichým totožná): lichá - nikdy sudá, bude nazývána lichou, protože svou přirozenou povahou se od lichého nikdy neodlučuje. (104a)Nejen sudé a liché se navzájem nepřijímají, nýbrž ani všechny věci (ὄντα), které samy vůči sobě nejsou opačné, ale opaky vždy mají, nikdy nepřijmou onen pojmový druh, onu ideu, která je opačná k té, jež je v nich samých. Při jejím příchodu buď ustupují nebo zanikají. (b) Trojka - lichá - nepřijme protiklad - sudost (spíše zanikne). Dvojka zase v sobě má sudost. Trojka a dvojka nejsou protiklady, to co v sobě nesou (lichost a sudost) ano. HIERARCHIE IDEJÍHans Wagner, Strukturní zákon teorie idejí, v: Pomfil 10, Idea a třetí muž, s. 9-16.Myšlenka hierarchie idejí:
1. vztah: podřízenost a nutná účast na ideji nadřízené. (číslo) lichost trojka (a, b, c) V této hierarchii vyšší idea není zobecněním nižších, ani není jimi vymezena (jako to může naznačovat Phlb.), nýbrž je zcela novou kvalitou. Naopak ona se rozpadá do idejí nižších (přitom se v nich ovšem nevyčerpává, existuje o sobě). Idea čísla není zobecněním sudosti a lichosti, lichost není jen součtem nebo souhrnem ideje trojky, pětky, sedmičky ... Lichost v sobě obsahuje trojku, pětku,..., trojka, pětka, ... však nevytvářejí lichost.Cílem této argumentace je dokázat pomocí hierarchie nesmrtelnost duše. Jestliže je duše vždy spojena se životem jako nadřazeným pojmem, nemůže do sebe přijmout opak života, tedy smrt. Ovšem vyvstávají otázky, jestli je duše sama pojmem, jestli je pojmem ( tj. ideou) život a smrt. Totožnost ideje se sebouLichost vytvářela trojku, proto k trojce nikdy nemůže přistoupit idea opačná k tomu, co ji vytvořilo, tedy sudost. Nejen opak nepřijímá opaku, nýbrž ani věc, která v sobě přináší něco opačného vůči tomu, k čemu jde, ani ta věc sama nikdy nepřijme opak toho, co sama přináší. (105a)2. vztah: vylučování opaku k nadřízené ideji, na níž má idea podřízená účast. (Je jasné, že tím spíše bude každá idea vylučovat opak vůči sobě samé.) Idea je totožná sama se sebou a není v ní nic opačného. lichost x   sudost trojka x   sudost POKRAČOVÁNÍ DŮKAZU O NESMRTELNOSTI DUŠEživot x   smrt duše x   smrt Tím je skončen důkaz nesmrtelnosti duše po Kebétově námitce.
Výčet idejí: [Symposion, Faidón, Faidros] [Ústava]
[Parmenidés] [Sofistés, Tímaios, Filébos, Listy]
Výčet idejí: [Symposion, Faidón, Faidros] [Ústava]
[Parmenidés] [Sofistés, Tímaios, Filébos, Listy]
podobné i nepodobné, jedno i mnohé Ideje:podobnost X nepodobnost, jedno X mnohost. Ve druhé části dialogu se řeší otázka, zda jedno je pouze jedno, nebo zda jedno jest.SofistésVZÁJEMNÁ ÚČAST IDEJÍKdyž někdo o čemkoliv vypovídá, činí z jednotky mnohost. Někdo je člověk, dobrý, ..., a přitom je to stále jedno jsoucno. Proto někteří lidé tvrdí, že nelze říkat, že člověk je dobrý, nýbrž jen tvrdit totožnost: dobré je dobré, člověk je člověk. (251b-e)
Vztah jednoty a mnohosti se objevuje už v Parmenidovi, kde je příkladem jednoty opět konkrétní člověk a příkladem mnohosti jeho levá strana, pravá strana, dolní část, horní část, ... , a také ve Filébovi. Tam je mnohostí to, že konkrétní člověk je velký a malý, těžký a lehký, anebo mnohost představují jeho jednotlivé údy. Dále se zkoumá, zda pojmy pohyb, klid a jsoucno jsou zcela neslučitelné nebo zda je lze mísit libovolně všechny, a vytvořit tak jakési jedno. (251d)
Jestli se pojmy k sobě hodí nebo ne, je dáno jejich logickým obsahem, tím, co znamenají. Proto pohyb je, ale pohyb není v klidu. Pohyb a klid se totiž logicky vylučují. Dialektické uměníKteré hlásky lze spojovat a které ne, to ví ten, kdo se vyzná v mluvnickém umění.Které tóny se dají spojit a které ne, pozná jen ten, kdo má hudební τέχνη. (! - To jsou příklady, analogie ze smyslového světa.) A stejně je tomu u rodů jsoucna: poznání, které rody se shodují a které se nesnášejí a zda jsou mezi nimi takové, které procházejí všemi, náleží umění, a to snad největšímu. Toto umění umí „rozdělovati jsoucna podle rodů (γένη) a ani nepokládati tutéž ideu (εἶδος) za jinou, ani jinou za tutéž“ a je to dialektické vědění (διαλεκτικὴ ἐπιστήμη, 253a-d). Ovšem tady lze hledat výměr filosofa, nikoliv sofisty (253e). Dialektické hledání nejsoucnaZkoumání nebude probíhat na všech idejích (rodech), nýbrž pouze na těch největších (μέγιστα τῶν γενῶν) - jsoucno (ὄν), klid (στάσις), pohyb (κίνησις). (254c-d)
Host nejprve ukazuje, že tyto dva rody jsou rozdílné od těch tří prvních. (255a-d) Různou se věc stává vždy v poměru k něčemu jinému. Různost proto prostupuje všechny ideje, neboť každá z nich je různá od ostatních nikoliv pro svou vlastní podstatu, nýbrž proto, že má účast v ideji různosti. (255d-e) Pohyb je totiž pouze pohybem, pro dialektiku v tom pojmu nic jiného není. Jestliže je pohyb různý od klidu, nemůže to být z jeho podstaty, nýbrž pouze spojením s růzností. Stejně tak pohyb sám od sebe není totožnost, avšak je totožný sám se sebou, protože všechny rody mají účast na totožnosti. (256a) Z toho plyne, že kterýkoliv rod, např. pohyb je „totéž“ i „ne totéž“. „Totéž“ s ohledem na jeho účast v ideji totožnosti a v poměru k sobě samému, „ne totéž“ s ohledem na společenství s růzností. (256a-b) Díky účasti na různosti je totiž pohyb něco jiného než totožnost. Pohyb je také různý od pojmu různosti, takže je nerůzný i různý. (256c)
Strukturní zákon teorie idejí ve Faidónu byl pouze obsahový, na základě podstaty každého pojmu. Z ní vyplývala veškerá uvažovaná účast i protiklad, na němž věc mít účast nemůže (trojka nemohla mít účast na sudosti). Nalezení nejsoucnaI samo jsoucno je tolikrát nejsoucí, kolik je ostatních rodů, od nichž je jsoucno jako jsoucno odlišné: Ne-jsoucnost neznamená neexistenci, nýbrž různost. Je-li něco na základě různosti ne-klidem, není ještě proto pohybem. Naopak každé jsoucno různé od pohybu i klidu je zároveň nepohybem i neklidem. Řád protikladů totiž přesně určuje druhou složku vztahu. Obsahovým protikladem pohybu může být jedině klid. U různosti se jedná pouze o formální protiklad, takže vůči pohybu je protikladem všechno, co je ne-pohyb. Obsahový protiklad je jen jeden, formálních je nespočet. Obsahovým (ontologickým) protikladem vůči jsoucnu je nejsoucno, to, co vůbec není a o čem nelze hovořit ani jinak je vyjádřit. Takové nejsoucno měl na mysli Parmenidés. Platón objevil nejsoucno, jež je formálním (dialektickým) protikladem vůči jsoucnu. Souhlasí s tím, že o tom, co vůbec není, nelze mluvit ani to myslet, avšak tvrdí, že v myšlení a řeči lze vyjádřit formální (dialektické) ne-jsoucno. Toto „dialektické“ nejsoucno potom neznamená opačnou věc vůči jsoucnu, nýbrž různou, tak jako „ne-velké“ nemusí být vůbec malé, protože tento výraz se netýká velikosti, tj. obsahu, nýbrž totožnosti a různosti. (257b) Ne-velkým může být cokoliv kromě samotné velikosti, tedy i jsoucno a pohyb jsou „ne-velikostí“. K nejsoucnuJakýkoliv rod, různý od jsoucna, je kvůli své různosti ne-jsoucnem. To je nejsoucno, které se hledalo kvůli sofistovi. To je εἶδος nejsoucna, které je (existuje) stejně jako „ne velké“ a „ne krásné“.Dialektika tak dokázala vymezit určit nějaký druh idejí. Objevila nejsoucno a vymezila je pomocí několika idejí, pomocí jsoucna a různosti. (Podobně by bylo možno vymezit druh nekrásna, nevelikosti...) Naproti tomu jsoucno, pohyb, klid, krása, velikost jsou ideje, které vymezit jinými idejemi nelze, protože jsou jednoduché, není v nich mnohost. Pro nás z toho plyne, že odhalováním struktury mezi rody Platón došel k objevu nových druhů, nových rodů. Jsou to ovšem zápory, jejichž uznání za ideje popírá Aristotelés. Závěr ze zkoumání vzájemné účasti idejí:
Úvaha se vrací k řeči a mínění, k možnosti říkat nepravdu.
"Logická" či obsahová negace vždy implikuje i negaci dialektickou, naopak to neplatí. Dialektická negace má tedy mnohem širší dosah - objevuje se mezi každými dvěma odlišnými pojmy, obsahová pouze mezi protikladnými. Nejsoucno lze najít pouze v rámci dialektické negace. NEJSOUCNO, ŘEČ, MÍNĚNÍ A NEPRAVDAŘeč (λόγος) máme jen díky směšování idejí. A bez řeči by nebyla filosofie. Proto bylo třeba obhájit směšování idejí vůči těm, kteří hájili jednotu každé věci a popírali mnohost, kterou přináší analytický soud. (259e-260a) Ukázalo se, že nejsoucno je, teď jde o to, lze-li je myslet a říkat. Pokud ano, bude sofista polapen.Zkoumání probíhá přes otázku, zda lze směšovat slova, jména (podobně jako dříve hlásky či ideje). I zde se ukazuje, že některá slova se dají spojovat, jiná ne. A i zde se objeví dvě podmínky - spojovaná slova se musí k sobě hodit formálně i obsahově. K sobě se hodí ta slova, která dávají smysl, jsou-li vyslovována po řadě za sebou. (261e) Smysluplná řeč po formální stránce vzniká pouze spojením subjektu (podstatného jména) a predikátu (slovesa). Říci několik jmen za sebou nebo sloves za sebou ještě nic nevypovídá. Nejkratší řeč je spojení jednoho jména se slovesem („člověk se učí“). (262b-d) Teprve takové spojení něco vypovídá (na rozdíl od pouhého jmenování) a teprve takové spojení je řečí. Po obsahové stránce se určuje řeč pravdivá a nepravdivá. Řeč musí být vždy o něčem, nelze mluvit o ničem. Pravdivá řeč vypovídá o subjektu něco jsoucího, nepravdivá něco různého od jsoucna, mluví o nejsoucnu jako o jsoucnu. To znamená, že vypovídá o subjektu jsoucna různá od těch, která se k němu vskutku vztahují (Theaitétos letí). (262e-263b) Nepravdivá řeč říká o subjektu, který je konkrétním jsoucnem v konkrétní situaci a má v té chvíli účast na určitých jsoucnech - tedy je s nimi spojen (např. Theaitétos sedí, je tedy spojen se "sezením" - a následně s klidem), jiná jsoucna, s nimiž subjekt není spojen ("Theaitétos lítá"). Nepravdivá řeč tedy vypovídá spojení, které není skutečné, není jsoucí - je různé od jsoucích spojení. Myšlení je rozhovor duše se sebou bez hlasu, tedy jakási vnitřní řeč, proto také je pravdivé nebo nepravdivé. Mínění je zase výsledek myšlení, tedy i pro ně platí stejný závěr. A zdání je smíšenina vjemu a mínění, takže také může být pravdivé nebo nepravdivé. (263e-264b) Nyní je jasné, že existují obrazy a napodobeniny jsoucen (neboť existuje nepravda a obraz a napodobenina a klam nebo přelud jsou nepravdivé), a proto může existovat klamavé umění, do něhož byl dříve sofista zařazen. (264c-d) Řeč tedy vychází z možnosti spojování idejí (rodů). Nauka o idejích tedy zcela podstatným způsobem zasahuje i do teorie jazyka.
Výčet idejí: [Symposion, Faidón, Faidros] [Ústava]
[Parmenidés] [Sofistés, Tímaios, Filébos, Listy]
Tento postup pak používá Sókratés v dialogu několikrát, např. při určování druhů neomezeného rodu (24a nn.), druhů vědění (výrobní - τὸ δημιουργικόν, vzdělávací a vychovávací). Výrobní se dále dělí podle přesnosti - méně přesná vědění: hudba, lékařství, zemědělství, kormidelnictví..; přesné: stavitelství; atd. - 55d nn.), nakonec je podle původního požadavku (12c-13a) rozdělena na druhy i slast (slasti spojené se strázněmi; tytéž slasti, avšak v očekávání, nikoli jako přítomné; čisté slasti samotné duše - 31d-34c).
Výsledek sporu o dobro: dobro jako jedno lze vymezit pomocí tří idejí – krásy, úměrnosti a pravdy. Příkladem takového podřazování a postupu od obecného k jednotlivému může být i διαίρεσις ze Sofisty a z Politika.
Výměr udičníka je dán pravou větví rozboru. To je jedna větev z postupu od jednoho k nespočetnosti z Filéba. Tento postup vytváří následující strukturu:
Tato problematika podřazování a hledání zlomu pro další dělení nalezeného pojmu souvisí s definicí i u Aristotela, který se pravidly definování zabývá hlavně v Topikách a Druhých analytikách. Vztahy mezi idejemi neexistují jen ve vertikálním směru, nýbrž i v horizontálním. To je vidět z příkladů, které Sókratés podává na osvětlení dialektické činnosti, i z použití této metody na dělení slastí. Slasti, které jsou všechny totéž, pokud jsou slastmi, mohou být protivné jiným slastem (12e-13a). Příkladem může být slast spojená se strázní (dále ji lze dělit na slast duše ve spojení s tělem a na slast samotné duše) a slast čistá. Takže na jedné úrovni se tu objevuje vztah totožnosti (nebo podobnosti) a zároveň protikladnosti (nebo různosti). V příkladu s hlasem, hláskami a jednotlivými proslovy je tomu ještě jinak. Vychází se od mnohosti promluvy a přes hlásky se dospívá k jednomu gramatickému umění. Jeho jednota je zaručena tím, že hlásky lze poznat jedině v souvislosti s druhými. Máme tři druhy hlásek: Především u souhlásek je zřejmé, že nemohou být poznány bez samohlásek ("bé", "cé" atd.). Ovšem hlásky vůbec se poznávají až v souvislé řeči, nikoli tedy samy ze sebe. Tudíž prvky každého druhu (samohlásky, souhlásky) jsou spolu i s prvky jiných druhů spojeny obsahově, nejsou na sobě nezávislé, ani se nevylučují. Naopak teprve spolu získávají místo ve vyšších rodech. A i při tomto počítání hlásek jde o "určitý počet" (18c). Jedná se tedy už o velmi provázanou strukturu, která ovšem nenáleží pouze světu idejí, nýbrž i světu věcí. To se v ještě větší míře týká dělení jsoucen do čtyř rodů (23c), i když i zde se stejně jako u dialektiky (16c) užívá termín "jsoucna". Ovšem "studenější" a "teplejší" nelze chápat jako ideje. Spíše jen to, co patří do omezeného rodu, který je vlastně určen kvantitativně - pomocí čísla a míry.
Výčet idejí: [Symposion, Faidón, Faidros] [Ústava]
[Parmenidés] [Sofistés, Tímaios, Filébos, Listy]
Ještě jinou strukturu světa idejí najdeme u vzoru, podle nějž tvůrce tvořil svět. Je to věčný živočich, který v sobě objímá všechny myslitelné živočichy (νοητὰ ζῷα), takže tito jsou jeho částmi (30c-d). Je nejkrásnějším ze jsoucen, které jsou chápána rozumem (νοούμενα – tamtéž). Právě tyto výrazy – νοητά, νοούμενα – spolu s údajem, že tento živok je věčný (37d), odůvodňují pojetí tohoto živočicha jako souhrnu idejí. Pak z toho vyplývá následující uspořádání: Je to celek, jehož části jsou jako u každého živočicha organické, tj. souvisí spolu a nemohou bez sebe existovat. Jejich uspořádání musí být takové, aby celek mohl fungovat jako živý organismus. Ovšem o bližším vztahu jednotlivých živočichů, kteří jsou součástí tohoto celku, nevíme nic. Jediný údaj se týká právě vztahu celku a jednotlivých myslitelných živočichů, a to ještě s důrazem na celek. |