WTF 4 proběhne 15. 9. 2014

Projekt Výzkumná síť teorie a dějin vědy, který naše katedra realizovala v posledních dvou letech, se blíží ke svému zdárnému završení. Spolu s ním vrcholí i naše snaha zjistit, jak by filosofové mohli pořádat workshopy, pokud chtějí nabídnout víc než jen přednášku. Využili jsme nabytých poznatků ze všech předchozích setkání, abychom pro vás připravili workshop ve formě argumentační simulace filozofického diskurzu. Jsme si jistí, že jste přes léto narazili na mnoho zajímavých tezí, utvořili si mnoho názorů a zastali mnoho stanovisek, na našem workshopu je můžete zkusit prosadit. Téma posledního setkání totiž zní: „O čem vás chci přesvědčit?

Po zvolení nejzajímavějších tezí bude na každém, aby se rozhodl je podle stanovených pravidel buď podpořit či naopak vyvrátit, ale především přesvědčit ostatní, aby podporovali či vyvraceli spolu s ním. Po samotném workshopu proběhne tradiční diskuze o kladech a záporech absolvovaného setkání, zavzpomínáme též na minulé akce a pokusíme se spolu s vámi zodpovědět otázku WTF je filosofický workshop.

Tento workshop ukončí náš projekt, ale na druhou stranu zahájí nový semestr. Sejdeme se totiž v jeho první den, 15. 9. v 16:40 v učebně J31.

WTF 3 už tento pátek

Pro inspiraci na páteční workshop přikládáme několik článků k tématu lež a klam ve vědecké práci:

To deceive or not to deceive: The effect of deception on behavior infuture laboratory experiments
http://karlan.yale.edu/p/Deception-finalJEBO.pdf

Use of Deception in Research
https://www20.csueastbay.edu/orsp/human-animal/irb/deception.html

Deception and Research
http://explorable.com/deception-and-research

When is Deception in Research Ethical?
http://discovery.ucl.ac.uk/1325671/1/1325671.pdf

Deception in Research
http://www.harpocratesspeaks.com/2011/08/deception-in-research.html

Deception in psychology: moral costs and benefits of unsought self-knowledge
http://www.academia.edu/162905/Deception_in_psychology

What “The Love Bridge” Tells Us About How Thoughts and Emotions Interact
http://www.spring.org.uk/2012/04/what-the-love-bridge-tells-us-about-how-thoughts-and-emotions-interact.php

WTF 3

Naše snaha zjistit, co to znamená, když filosofové dělají workshop, pokračuje i v novém roce. První letošní WTF setkání proběhne 28. 2. ve 12:30 v učebně J21. Tentokrát jej zkusíme vést formou experimentální týmové argumentace; diskutující tedy budou rozděleni na dva tábory, které mezi sebou budou podle daných pravidel soupeřit o uhájení své teze a zpochybnění teze oponentů. Tématem diskuze je tentokrát otázka „Mohou být lež a klam přijatelnou součástí vědeckého experimentu?“. Workshop se opět snažíme zaměřit na ty aspekty, které se při předchozích setkáních ukázaly být ne zcela využity. Abychom lépe naplnili představu o tom, co všechno by měl správný filosofický workshop mít, soustředíme se tedy nyní na praktické cvičení ve filosofických kompetencích (konkrétně ve formulaci, zhodnocení a správném používání relevantních argumentů) a na vytváření společného produktu (argumentaci ve prospěch či neprospěch ústřední teze). Samozřejmě také doufáme, že setkání bude poučné a zábavné pro všechny účastníky. Svůj (nezávazný) zájem o aktivní účast na workshopu prosím nahlaste zde, abychom věděli, s kolika diskutéry můžeme počítat.

Zpráva k druhému workshopu

Druhá akce z cyklu Workshop: technika filozofie se konala 6. 12. 2013 v učebně J22. Vyzkoušeli jsme si, jak by vypadal workshop, kdyby jeho primární náplní byla "pouhá" slabě moderovaná diskuse. V první části setkání jsme tedy nechali účastníky volně si vyměňovat vlastní názory na zadané téma: Kompetence filosofie aneb Co nám nechala věda? Následně jsme se společně pokusili kvalitu a vývoj celé diskuse zhodnotit a odpovědět si na otázku, do jaké míry jsme s takovým formátem spokojeni, případně jaké jsou jeho nedostatky. V méně vážném duchu byla na závěr na základě hlasování předána cena pro nejlepšího diskutéra.

Co se týče obsahové stránky a závěrů diskuse, vykrystalizovala během debaty určitá shoda ohledně několika bodů, v nichž by kompetence filozofie měly spočívat:

  • rozvoj kritického myšlení
  • vyšší míra skepticismu
  • přínos jiné perspektivy
  • rozvoj metod a schopnosti argumentace
  • interdisciplínární pohled
  • řešení problémů týkajících se normativity

Přejdeme-li ke kvalitě diskuse, nepotvrdila se obava, že omezená role moderátora by mohla vést k příliš chaotickému a neuspokojivému průběhu. (Za což jistě vděčíme v prvé řadě schopnostem a kultivovanosti účastníků.) V rámci zpětné vazby účastníci pozitivně hodnotili pestrost a informovanost jednotlivých stanovisek, schopnost držet se tématu. Někteří vyjádřili spokojenost s tím, že mají díky diskusi dané téma více "srovnané".

Formát však má pochopitelně i své rezervy, které jsme se snažili pojmenovat. Na hraně mezi klady a zápory byly pocity, jestli dané setkání nebylo přece jen až příliš podezřele relaxační. Objevila se dokonce myšlenka, že diskuse byla v podstatě jakousi terapií. Snad nejvýraznější bylo doporučení, aby příští workshop byl ještě více kolaborativní, aby účastníci něco společně vytvářeli, např. byli donuceni k formulaci nějakých společných závěrů. Zkoumána byla (stejně jako po prvním workshopu) možnost zaměření workshopu na zlepšení nějaké specifické dovednosti. Objevil se i návrh pozvat i lidi z jiných oborů a vytvořit jakousi interdisciplinární panelovou diskusi.

Co se týče srovnání formátu prvního a druhého workshopu (diskusního a konferenčního) formou dotazníku, výsledek byl přibližně tento: Formát slabě moderované diskuse umožňuje účastníkovi odnést si více poznatků relevantních k tématu, jednoznačně více cvičí praktické filozofické dovednosti, je zábavnější a více podporuje aktivitu účastníků. Na druhou stranu konferenční formát může možná spíše vést k hlubšímu porozumění danému tématu. Označení workshop si více zaslouží diskusní setkání. Na závěr můžeme citovat ze zpětné vazby od jednoho z účastníků:

Formát vyzkoušený tento pátek mi velmi vyhovoval. Ostatně jsme se na tom snad shodli všichni na místě. Otázka zůstává, jestli byl zkoušený formát skutečně workshopem. Z mého hlediska byl workshopem více, než předcházející formát, který stál na konferenčních příspěvcích. Každopádně tento pokus považuji za dobrou cestu k pochopení toho, co je workshop. A na další pokus o nalezení filosofického workshopu se těším.

Druhý workshop

Další workshop, který nás čeká 6. 12., se zaměří na to, co předcházejícímu setkání scházelo nejvíce – aktivní zapojení účastníka s cílem zvýšení kompetence k filozofické práci. Pro tento účel hodláme uspořádat diskuzi na téma “Kompetence filosofie: Co nám nechala věda?”. Stále platí, že začínáme od základů a formát workshopu uzpůsobujeme zkušenostem – diskuze tedy nebude nijak zásadně modifikována a zásahy ze strany moderátorů budou minimální. Uvidíme, nakolik přínosná akce v této podobě bude a zda se více přiblíží obecným představám o tom, jak má vypadat workshop.

Na našem posledním setkání nás potěšila zejména hojná účast. Je nicméně zřejmé, že v takovém počtu nelze vést smysluplnou diskuzi – ne pokud chceme, aby se do ní zapojil každý. Počet aktivních diskutérů tedy omezujeme na šest (v případě velkého zájmu i více). Malý počet účastníků je ostatně také jednou z charakteristik workshopů – vzpomeňme na definici slovníku Merriam-Webster. Zároveň však nechceme zklamat ty, kteří by se rádi zúčastnili, ale byli předběhnuti jinými a mezi aktivní diskutéry se nedostali (či zkrátka takové, kteří by se rádi zúčastnili, ale diskutovat nechtějí). Těm nabízíme možnost pasivnější účasti, při níž budou diskuzi sledovat, mapovat a nakonec nám ji v závěrečné debatě o debatě pomohou vyhodnotit a ukázat, odkud kam vlastně vedla a zda dospěla k nějakému závěru. Nakonec též zvolí nejlepšího diskutéra, jemuž bude udělena symbolická cena!

Workshop proběhne 6. 12. v učebně J22 v čase od 10:00. Prosíme zájemce, aby potvrdili svou aktivní účast pomocí tohoto formuláře.

Zpráva k prvnímu workshopu

První workshop proběhl 1. 11. v učebně J21 Filozofické fakulty. Posloužil nám jako jakýsi výchozí bod – jako ukázka toho, co je dnes patrně nejčastěji považováno za filozofický workshop. Jednalo se o dva příspěvky – Etnomatematickou výzvu filozofii matematiky Ivy Svačinové a Dva příklady aplikace neurověd ve filozofii Petra Sojky – , prezentované klasickou konferenční formou s následující diskuzí. V zájmu splnění nároku, jenž se na workshop klade, tj. aktivní zapojení účastníka, byla tato navazující diskuze částečně anonymní. To konkrétně znamenalo, že každý posluchač dostal na začátku přednášky pracovní list, do nějž byl vyzván poznamenávat si své námitky, komentáře a silné a slabé stránky příspěvku, aby pak na základě jeho anonymních podnětů mohl přednášející reagovat. Teoreticky to mohlo pro posluchače znamenat vyšší motivaci bez ostychu formulovat a položit dotaz, prakticky to ale znamenalo spíše tolik, že ti, kteří by svůj dotaz nejspíš tak jako tak položili, se museli zdržovat s jakýmisi papíry. Očekávaným závěrem našeho prvního workshopu je tedy to, že účast participantů byla spíše pasivní a otázka, zda si na workshopu prohloubili nějakou filozofickou kompetenci, zůstává sporná. Útěchou může být, že se jednalo o velmi zajímavé a profesionálně představené příspěvky. S tím, aby se úloha filozofického workshopu vyčerpala v nabytí nových informací o konkrétním tématu, se však nespokojíme.

Více informací o prvním workshopu a celém projektu WTF najdete zde.


Workshop: technika filozofie je součástí projektu Výzkumná síť teorie a dějin vědy (reg. č. CZ.1.07/2.4.00/31.0108). Více informací o projektu viz www.sitvedy.cz.