Přestože se zdá, že dnes všudypřítomný, ve všech pádech skloňovaný
pojem informace neskrývá mnoho neznámého, natož překvapivého,
chtěl bych malou poznámkou upozornit na jednu z mnoha stránek
tohoto problému. Zde půjde jen o to, jakou roli může hrát informace
na úrovni studia systémů živých organismů z hledisek dvou historicky
rozdílných poznávacích konceptů - genetického a tzv. epigenetického.
Hned v úvodu bych rád ocitoval stěžejní tvrzení A. Markoše, jednoho
z našich nejaktivnějších zastánců epigenetiky, z článku "Cultura
contra natura", které jakoby "nově" formuluje přístup k studiu
genetiky a evoluce na informační bázi: "Neexistuje žádná objektivní
informace bez poznávacího subjektu, který ji rozliší na pozadí
jiných vjemů, interpretuje ji a podle toho, co rozpoznal a jak
interpretoval, se bude chovat." 1
Zdánlivě je to neotřelý pohled na problém a nelze než s ním souhlasit.
Ve skutečnosti však je to jen obnovená verze staršího pohledu
na přírodu jako na soubor živých forem bez obsahu (živé informace).
Tento pohled vesměs velmi vyhovoval všem fyziologům, klasifikátorům,
strukturalistům, morfologům atd... a sám Mendel měl s nimi velké
potíže - nebyl s to prosadit svůj naprosto jiný, a na tomto
místě je oprávněné říci, že skutečně nový koncept.
Vraťme se k Markošově tvrzení. Zásadní problém totiž tkví v jeho
zjednodušujícím pojetí dichotomie subjektivní / objektivní. Lze
snadno odkázat na bohatou filozofickou literaturu, zejména druhé
poloviny tohoto století, která podrobila toto vidění světa zdrcující
kritice (např. Heidegger, Wittgenstein, Mead, Foucalt, Derrida,
Lyotard atd.), takže se dnes v seriozních filozofických úvahách
téměř vůbec nevyskytuje. Podstatou této kritiky je poukaz na
iluzornost konceptu nezávislosti subjektu na mimosubjektových
podmínkách, zejména na komunikaci, která tento subjekt permanentně proměňuje.
Subjekt se tak stává mlhavým pojmem, fakticky nerozlišitelným
od objektu svou vzájemnou provázaností. Subjekt měl kdysi, zejména
v kartezianismu, význačné postavení, protože byl něčím vytrženým
z kontextu, byl poslední instancí, ke které se vztahovala všechna
hodnocení, jak je tomu i u Markoše. Iluzornost takového postavení
je dnes naprosto zjevná. Pojmem, který skutečně svým významem
a obsahem odpovídá dané úrovni informace, je kontext, nikoliv
subjekt. Kontext je to, co opravdu zhodnotí informaci. Řečeno
Markošovým slovníkem, neexistuje žádná objektivní informace,
stejně jako subjektivní. Existuje pouze informace v kontextu!
Je velice zajímavé, že v podstatě se stoupenci epigenetiky vždy
dopouštějí podobných chyb, které mají stejnou podstatu a lze
je nalézt jak u Lamarcka a Darwina, tak třeba u Kammerera, Lysenka,
Lepešinské, našeho raného Kříženeckého nebo mladého Haška. A
opakují je dnes např. Jablonka a Lamb(ová) z Izraele, stejně jako
náš A. Markoš a mnozí další. Z důvodů stručnosti se zaměřím pouze
na posledně jmenované autory, ale zájemce o studium historie
takové kritiky mohu odkázat např. na články B. Sekly a Z. Frankerbergera
posuzující známé Haškovy pokusy s tzv. vegetativní hybridizací
z poloviny padesátých let.2
Chybnou argumentaci lze rozdělit do dvou skupin:
Do první skupiny lze zahrnout nedorozumění způsobené nepochopením
principu řešení problému dědičnosti jako studia kontinuity informací
v živých systémech, na rozdíl od staršího "fyziologizujícího"
konceptu studia kontinuity forem života.
Druhá skupina, která je patrně nejzávažnějším nedostatkem
podobné argumentace, je nadbytečné zmnožování explanačních principů,
tedy nerespektování pravidla Occamovy břitvy.
Do první skupiny můžeme zařadit např. formulaci, že: Öplozené
vajíčko - zygota - je však výsledkem interakce ne dvou, ale
tří struktur: kromě obou jader obsahujících mj. genetický materiál." 3Za prvé není jasné, co podle autora ještě jiného, než genetický
materiál, jádra obou pohlavních buněk obsahují? Dále je velice
ošidné charakterizovat podstatu procesu oplodnění jako "výsledek
interakce jakýchkoliv struktur". V krajních případech totiž můžeme
dojít stejně dobře k tvrzení, že zygota je výsledkem interakce
nekonečně mnoha struktur (od subatomových struktur částic jak
zúčastněných DNA, tak veškerého okolního prostředí, až třeba
po politickou strukturu společnosti podporující mladá manželství),
jako k tvrzení, že není výsledkem interakce žádných struktur,
protože strukturální popis vyžaduje nalézt invarianty, což se
zdá být v daném případě (a nejspíš i je) mimo veškeré naše schopnosti.
Tomu všemu se však lze celkem snadno vyhnout, pokud budeme chápat
podstatu oplození jako jedinečný proces kombinace genetické informace,
řízené vnitřním programem.
Ještě jednou zdůrazňuji informace, protože ta tvoří základní
prvek, od něhož se odvíjí veškerý popis genetických procesů.
Jistěže má materiální základ, nějakého hmotného nosiče, ale jeho
struktura není zdaleka tak podstatná, jako vysoký stupeň uspořádanosti
samotné informace odolávající růstu entropie prostředí. Je to
stejné, jako kdyby pro nás bylo v oblasti umění důležitější,
zda je Bachova fuga nahraná na CD, MC nebo vinylu, než samotná
hudba geniálního autora. To, co v tomto smyslu činí genetickou
informaci tak významnou, je univerzálnost jejího kódu.
Epigenetický termín "nukleocytoplazmatický (NC) hybrid" pro mne
zůstává a pravděpodobně zůstane záhadou. Je těžké pochopit jeho
smysl, i když dobře rozumím vzniku toho, co jím bylo nazváno.
( Jde o experimentální výměnu haploidního jádra vaječné buňky
za jádro vaječné buňky jiného kmene ve stádiu prvojader ještě
před splynutím se spermií.) Od doby vzniku genetiky má termín
hybrid Mendlem přesně vymezený význam. To je velmi důležité pro
jeho teorii, vzpomeňme na kvantum různých vágních synonym z jeho
doby, jako např. míšenec, kříženec nebo bastard. Chtějí snad
autoři termínu "NC hybrid" naznačit, že stejně jako u Mendla
segregují jimi sledované znaky v dalších generacích v podobných
poměrech? Jestli ne, v jakém vztahu je tedy jejich termín k termínu
Mendlovu, a tím k jeho teorii? Vzpomeňme jen na Haškovy pokusy
s tzv. vegetativním hybridem. Podařilo se mu tak sice objevit fenomém imunitní
tolerance, ale po právu mu ütekla" Nobelova cena, protože k
vysvětlení tohoto fenoménu nevyužil možností teoretického aparátu
tak, jak se mu nabízel, a jak to provedl Medawar, který nepotřeboval
zmnožovat hypotézy a vytvářet nadbytečnou terminologii. Ten naopak
dokázal správně zařadit tento jev do rámce stávající úrovně vědeckého
poznání bez toho, aby překročil hranici vymezenou tzv. Occamovou
břitvou.4
M. Hašek brzy prozřel a nezbylo, než pozdě litovat.
V centru všech podobných lamarckistických hypotéz dnes stojí
tzv. epigenetická dědičnost (ED). Doposud však nikdo, pokud vím,
uspokojivě nedefinoval, o co vlastně jde. E. Jablonka a M. Lamb
ve své knize hovoří o tzv. epigenetických dědičných systémech
(epigenetic inheritance systems - EISs). Jsou to "...systémy,
které umožňují přenos různých fenotypických vyjádření genetické
informace v individuu."5 Jak si můžeme všimnout, definice
EISs se opírá o genetickou informaci; jestli však existuje tato
tzv. epigenetická dědičnost, o jakou to jde jinou dědičnost (přenos
informací z rodičů na potomky) než genetickou? Které ßtruktury"
jsou zdrojem a které nositelem informací této ED, jaký je její
kód? Odpovědi na tyto otázky buď chybí nebo jsou zamlženy do
vágních formulací a nejasných obrysů. Naproti tomu koncept genetické
informace umožňuje pochopit podstatu dědičnosti jako neustálý,
svého druhu "dialog" mezi touto informací a prostředím (systémem),
které je jejím vlastním kontextem. Proměny kontextu mění smysl
každé informace, v extrémních případech nepochybně extrémně.
To však neznamená, že by bylo vždy nutné zavádět další nové,
častěji však staronové explanační teze. Argumenty, které jsou
schopni zastánci epigenetiky nabídnout, lze zatím velmi dobře
interpretovat v rámci genetiky, která studuje mohutné procesy
kombinace genetických informací v prostředí tvořícím jejich proměnlivý
kontext. Tyto procesy se podílejí na udržování dynamické rovnováhy,
která je v neustálém pohybu a která je vším, jenom není statickou.
Skutečně, žádný genotyp nevstupuje dvakrát do stejné buňky, zvlášť
když tato buňka tvoří jeho vlastní kontextuální prostředí!
1[4em]Markoš, A.: Cultura contra natura, Vesmír 76, 625, 1997, 11.
2[4em]Frankenberger, Z.: Recenze knihy M. Haška "Vegetativní hybridisace u živočichů", Čs. biologie, 2. 118-20, 1955; Sekla, B.: Posudek práce M. Haška "Vegetativní hybridisace živočichů" ze 4. 2. 1955. (Uloženo v archivu Mendeliana, MZM v Brně. Nepublikovaný rukopis.)
3[4em]Markoš, A.: Tři zdroje a tři součásti oplození. Vesmír 76, 553, 1997, 10.
4[4em]Matalová, A.: The Difference in Research Style Documenting the Heredity/Environment (Nature/Nurture) Controversy in the 1950s. Biology Integrating Scientific Fundamentals. München 1997, s.423-431. Sekerák, J.: So-called "Vegetative Hybridization" as a Means of Achieving genetic Change Tested on Animals in Prague. Folia Mendeliana 31-32, 19-22, 1996/7
5[4em]Jablonka, E., Lamb, M.J.: Epigenetic
Inheritance and Evolution: The Lamarckian Dimension. Oxford
University Press 1995, s.80