Aniž bychom se snažili tento konkrétní spor o míru vlivu rozhodnout,
dá se konstatovat, že zatímco některá Schmittova témata získávají
nyní na aktuálnosti, jiná aktualitu nikdy neztratila. Tak se
stalo běžným, že pojmy jako demokracie, veřejnost, liberalismus
či parlamentarismus se v německém prostředí analyzují také Schmittovými
kategoriemi. A nemusí jít (a zpravidla nejde) jen o epigony;
právě naopak, nutnost vypořádat se cítí především jeho odpůrci.
Přejděme ale již k vlastnímu tématu: představení lesku a bídy samotného Carla Schmitta.
Carl Schmitt (1888-1985), německý teoretik státního práva a politický filosof, pocházel ze sárského Plettenbergu. Z rodného prostředí si také odnesl významný určující prvek svého dalšího díla - silný katolicismus. Když už takto předznamenáváme: k jeho dalším zásadním rysům patří etatismus, nacionalismus a konečně nepřehlédnutelným společným znakem několika desítek knih a článků je jejich vynikající jazyková úroveň. Schmitt se vyznačuje velmi kultivovaným projevem, z četných - ale ne násilných - odkazů je na něm patrno klasické vzdělání, dovede přesvědčivě argumentovat, ale také bavit a především strhnout, často už svou první apodiktickou větou. To je snad také jeden z důvodů, proč je mnoho jeho kritiků milosrdnějších, než by se dalo čekat, a naopak, proč diskuse jeho příznivců (v Německu publikují například v časopisech Staat a Verwaltung - budiž to dodatkem k předchozí části) často působí dojmem, že jste se dostali do prostředí fanklubu.
Když Schmitt sám periodizoval svůj život, zdůraznil, že duchem doby, ve které probíhalo jeho formování, bylo všeobecné uvolnění tradicí dochovaných vazeb. Jestli to tak vnímal už tehdy, či jde o zpětnou konstrukci pod vlivem politické teologie, o tom nemůžeme nic vědět. Oproti tomu víme, že vystudoval práva, promoval v roce 1910 prací O vině a druzích viny7 z oblasti trestního práva. O dva roky později vychází Zákon a rozsudek, kde se jednak objevuje "decize" (byť ještě ne v opozici s pozdější "diskusí"), první z velkých Schmittových pojmů, jednak je zde předznamenána první rozsáhlejší perioda Schmittova díla: kritika právního pozitivismu obecně a později Hanse Kelsena jmenovitě. Z úsporných důvodů se ale omezme na konstatování, že zkrátka byla.
Samotná právní teorie si ostatně Schmitta dlouho neudržela. V roce 1919 píše Politickou romantiku,8 jakési zúčtování s romantickým esteticismem a subjektivismem salonní kultury 19. století. K tomuto krátkému "kulturně kritickému" období patří několik drobnějších spisů, v jednom z nich paroduje "velkospisovatele" (Musil) své doby, když popisuje ideálního autora, jehož produktivita se vyčerpává psaním autobiografie. V jiném naopak vysoce hodnotí Theodora Däublera (zapomenutého německého básníka, jehož dílo četl patrně opravdu pouze Schmitt), důležitější však je, že se zde objevuje téma, které by mohlo sloužit jako motto pro všechny následující spisy - boj proti tomu, co sám nazývá ëkonomickým myšlením".
Schmittův zájem se záhy přesouvá jinam. Prvním znamením této
změny je obsáhlá monografie Diktatura 9 z roku 1921. Na vzniku této knihy
se bezesporu podílí jeden životopisný fakt: Schmitt, stejně jako
třeba Max Weber, o jehož nepřímém vlivu na Schmitta není třeba
pochybovat, prožil dobu zhroucení císařství a vzniku Výmarské
republiky v Mnichově a tehdejší násilné události nezůstaly v
jeho díle, stejně jako u Webera, bez odezvy. Na fenoménu "diktatury"
zde vlastně popisuje další ze svých pozdějších klíčových pojmů:
ßuverenitu".
Ten je podrobně rozpracován ve spisu Politická teologie,10 ve kterém Schmitt popisuje
svou teorii státu, a kterým se poprvé proslavil v širším okruhu
čtenářů. Politická teologie začíná známou definicí suverenity:
"Suverénem je ten, kdo rozhoduje o výjimečném stavu," definicí
vycházející z krajního případu. (Jistě i po popsaných zážitcích
z Mnichova 1918/1919; koneckonců zdůrazňuje zde neschopnost liberálního
právního státu, která se projevuje nejvíce právě v mezních situacích.)
Schmitt se ve svých analýzách "monopolu na rozhodnutí" odvolává
na Jeana Bodina, otce moderního pojmu suverenity, jako klasický
příklad pro ono "decizionistické" rozhodovací myšlení suveréna,
kdy rozhodnutí je tvořeno z normativního nic, není vyvozeno z
žádné vyšší pravdy, ale z autority suveréna samotného. Auctoritas,
non veritas facit legem - zákony neplatí na základě vztahu k
pravdě, ale na základě uznání - to je zásada decizionismu, zde
vposledku odůvodněná teologicky. Politická teologie však
přichází ještě s jednou významovou rovinou: "všechny pregnantní
pojmy moderní státovědy jsou sekularizované pojmy teologie",11 prohlásil a následně dokazoval
Schmitt, čímž zavdal podnět ke vzniku nekonečné množiny disertačních
prací, zabývajících se mírou doslovné platnosti této věty.
Rok po vydání Politické teologie následuje méně významný Římský katolicismus a politická forma,12 ve které srovnával křesťanskou ideu reprezentace s neosobním ëkonomickým myšlením" moderny. Zajímavé je tady snad to, že jeho kategorie ëkonomického myšlení" identifikovala shodně jak marxismus, tak liberalismus, které tímto "zrovnoprávnil". Snad si tak připravoval půdu k velkému tématu následujících let, kritice parlamentarismu a liberalismu jako takového.
Od roku 1923, kdy vychází Duchovně dějinná situace dnešního parlamentarismu 13 (dále jen Parlamentarismus), můžeme také vysledovat zřetelný, byť ne úplný obrat Schmitta spíše než od myšlenky politické teologie od církve jako takové. (Někteří autoři nacházejí i zde biografickou souvislost: Schmittův rozvod, který tehdy znamenal exkomunikaci.) Důležitější je ale nový subjekt, získávající Schmittovu přízeň: národní hnutí. Podstatou další tvorby až do roku 1932 je však popis historického rozvoje a později sebezničení liberální ústavy. V Parlamentarismu zbavuje iluze Výmarskou republiku tím, že konstatuje ztrátu klasických principů "diskuse" a "veřejnosti". Parlamentarismus podle Schmitta stojí a padá s vírou, že veřejná diskuse stanovuje politickou vůli, která se pak realizuje v rozhodnutí příslušných orgánů. V masové demokracii se ale už nic takového neděje, lid je dobrý pouze na aklamaci, ve které se stejně vyjadřuje podle sympatií a antipatií, přátelství a nepřátelství. Spojení demokracie a parlamentarismu nemusí být jediné historicky nutné, uzavírá Schmitt.
Následující Schmittova hlavní díla z oblasti státního práva Učení o ústavě,14 Strážce ústavy15 a Legalita a legitimita16 diagnostikují rozklad Výmarské republiky jako následek obratu od ústavy moderního občansko-právního typu k "hospodářskému a správnímu státu" průmyslové společnosti. Tento obrat je velkou otázkou, na které ztroskotala nejen Výmarská republika, ale i samotný Schmitt.
Všem třem knihám je společné rozlišení mezi demokracií a liberalismem
a kritika liberálních součástí moderní ústavy, jejíž výchozím
bodem je nacionalistický koncept demokracie. Protiklad liberalismu
a demokracie rozvíjí především Učení o ústavě, které nicméně
dodnes ovlivňuje chápání státního práva. Ve Strážci ústavy
Schmitt popisuje, dovolme si malou parafrázi, ßtrukturní proměnu
německého stranictví" od liberálního honoračního systému ke stranickému
státu současnosti. Tento proces chápe jako rezignaci na původní
ideje parlamentní reprezentace. Domnívá se, že strany se ve Výmarské
republice za pomoci poměrného volebního systému organizačně a
ideologicky upevňují jako mocenské skupiny, které své stranické
zájmy staví nad obecné blaho. Neuskutečňuje se tedy už transformace
od stranické vůle ke státní vůli. Strany jsou konkurenční podniky
se světonázorovými nároky, které stát ekonomicky vykořisťují
a národ ideologicky rozštěpují.
V mnohém dosud napsaném, můžeme číst radikalizované názory Maxe
Webera,17 dokonce i řešení je zde podobné, neboť Schmitt
dává před popsanou situací přednost alternativě říšského prezidenta
s rozsáhlými pravomocemi coby strážce ústavy a státní jednoty.
Ukázkovou kritikou liberalismu je Legalita a legitimita ukazující nedostatky ústavy, která je hodnotově neutrální i sama k sobě, k otázce svého dalšího přetrvání. Schmitt varuje Výmarskou republiku před uskutečněním "legální revoluce", tedy před možností, že strany nepřátelské ústavnímu zřízení obdrží legální cestou moc, politické protivníky vyloučí a "dveře legality" za sebou zabouchnou.
Jestliže bylo úvodem napsáno, že Schmitta byli nuceni akceptovat
i jeho protivníci včetně těch liberálních, je už nad slunce jasné
proč. Je smutnou ironií osudu, že v tehdejší krizi hrály podobné
plány jako Schmittův, byť ve skutečnosti snad chtěly zabránit
předání moci nacistům, do ruky právě jim, neboť ti využili prezidiálního
systému a získali moc, aniž by v Reichstagu měli kdy nějakou
většinu.
Ještě dříve, než budeme Schmitta následovat do jeho nacistického
období, krátká odbočka. Kvůli zachování myšlenkové linie nebyla
zmíněna jestliže ne nejslavnější, pak nejdiskutovanější Schmittova
práce vůbec: Pojem politična 18, která vyšla v roce 1928 (knižně
o čtyři roky později). Obsahem se částečně vymyká z dosud popsaného,
dokonce v jistém bodě (ale nijak zásadně) nabourává i Schmittův
etatismus: politično podle tohoto spisu předchází státu. Jeho
základem je diference přítel - nepřítel, tedy my - oni, kde
"nepřítel" se stává nepřítelem už z toho faktu, že je jiný, cizí
a rozlišení proto vůbec nemusí mít co dělat s osobní animozitou
(dokládá rozlišením inimicus-hostis u Římanů). Podle Schmitta
má navíc tato dichotomie pro nás povahu neuniknutelnosti: můžeme
ji modifikovat: estetika - krásný a ošklivý, ekonomie - výhodný
a nevýhodný atd., ale ne ji zrušit. O neúspěšné odpolitizování
politična se pokouší svým převodem do kategorií ekonomie i liberalismus.
Podrobněji tuto argumentaci rozvádí Epocha neutralizací a
odpolitizování 19 (1929, knižně 1932), ve
které Schmitt popisuje novověkou "neutralizaci" politična v linii
teologie - metafyzika - morálka - ekonomie - technika, kdy
ovšem každý stupeň odpolitizování podle jeho soudu v sobě zahrnuje
současně skrytou repolitizaci.
Dostáváme se k nejožehavějšímu tématu: Carl Schmitt a nacismus.
O jeho ztotožnění se s nacionálním socialismem nemůže být pochyb.
Stačí uvést smutně proslulé články Vůdce ochraňuje právo,20
který můžeme číst jako pokus o ospravedlnění vraždy E. Röhma, Ústava
svobody,21 pojednávající o
norimberských zákonech, nebo Německá právní věda v boji proti
židovskému duchu,22 kde název mluví za všechno. Přes tuto neoddiskutovatelnou
kompromitaci musíme u Schmitta diferencovat mezi ohlasy nacistické
frazeologie a pouhým zostřením a radikalizací staré polemiky,
mezi afirmací nového systému a oslněním vlastními pojmy. Jak
bylo dosud ukázáno, Schmittovo státoprávní dílo má svou jednotu
v důsledném rozlišování liberalismu a demokracie. Zde bude asi
také důvod přijetí třetí říše a to dokonce bez zásadnějšího narušení
konsekvence dosavadních pojmů. Jestli to byla také konsekvence
myšlení, to je nevyčerpatelným námětem sekundární schmittovské
literatury, kdy jak už to bývá, zaujetí pozice nakonec spíše
vypovídá o samotném autorovi více než o Schmittovi. Na jedné
straně musíme brát v potaz fakt, že Schmitt se, jak už bylo řečeno,
vědomě ztotožňuje s nacistickou mocí, elegantně pozmění či doplní
svůj slovník, takže nakonec může s klidem přivítat i nejhorší
přízrak své parlamentní kritiky - totální stranickou vládu.
Zatímco dříve polemizoval proti voleným stranám Výmaru jako prostředku
mezi lidem a státem, vítá nyní totalitární stát jedné strany.
Oproti änonymní" stranické moci stran Výmarské republiky klade
spolu s "vůdcovstvím" důraz také na ösobní" charakter této moci.
Na druhé straně - a pokud mohu, sám bych se k tomuto mínění
přiklonil - jestliže budeme nezaujatě číst jeho knihy do roku
1932, uvidíme, že mezi kritikou parlamentu a liberalismu na straně
jedné a nacismem na straně druhé je pořádný kus cesty a nebýt
nacistického převratu v roce 1933, Schmitt by ho patrně nikdy
neušel.
Tomuto názoru dali paradoxně za pravdu sami nacisté. V prosinci
1936, kdy už se režim cítil upevněný a neměl zapotřebí podporu
takových "přeběhlíků", tiskový orgán SS Das Schwarze Korps
Schmitta velmi ostře napadl: za jeho přátelské vztahy k Židům
(tady je ovšem třeba podotknout, že v tomto bodě byl ke Schmittovi
dosti nespravedlivý), ale především za obsah Legality a legitimity,
která se otevřeně zabývala možností zakázat politické síly nepřátelské
ústavě a nikdo tehdy nepochyboval, že si má dosadit Německou
komunistickou stranu a NSDAP.23 Aby nedošlo k mýlce:
v roce 1936 už nešlo o akademickou polemiku, další cesta ze stránek Das
Schwarze Korps vedla obvykle na gestapo a Schmitt si mohl gratulovat,
že pouze upadl v nemilost a ztratil většinu ze svých četných
akademických a méně četných státních funkcí.
Zatracení však zůstalo dlouho jednostranné: první známky Schmittova
odstupu od nacismu můžeme najít až v roce 1942, označení tohoto
období za omyl jsme se nedočkali vůbec. Tím se Schmitt nejnápadněji
liší od Heideggera, jejichž pozice, pojmy a cesty jinak vykazují
podivuhodnou shodu.24 Carl Schmitt byl po válce v souvislosti
s norimberským procesem zatčen, ale jelikož jeho kolaborace nespadala
pod žádný z bodů obžaloby, byl vzápětí propuštěn. Svého vyšetřovatele
ujišťoval, že pouze ßtanovoval diagnózu". Jeho nacistické období
mu každopádně přineslo čestná označení poněkud jiného druhu než
ta, uvedená úvodem: od "korunního právníka třetí říše" až po
"pasáka moci". On sám si svou vinu nikdy plně nepřiznal. V poválečných
úvahách vysvětluje jako nejhorší válečné zločiny Norimberk a
Hirošimu, proti nimž se mu jeví vina nacistického Německa druhotná.
Hitlera chápe jako "vykonavatele" anglosaských představ z devatenáctého
století: "Hitler je nejděsivějším výsledkem německé anglofilie."25 Nerozpakuje se příklon k nacismu ospravedlňovat mimo
jiné i svým antisemitismem, který se u něj místy stává už paranoickým.
Přesto všechno si musel připustit, že nacismus patrně nebyl onou
politickou odpovědí na obrat k průmyslové společnosti, kterou
v něm - a jak známo nejen on - chtěl vidět. Své tehdejší postavení
přirovnal při jiné příležitosti (ostatně poznámkami o sobě nikdy
nešetřil) k hrdinovi jedné novely Hermana Melvilla, který je
považován návštěvníkem pirátské lodi za jejího kapitána, byť
ve skutečnosti je už dávno rukojmím posádky.26
Schmittova tvorba v prvním období vzápětí po nástupu Hitlera se nevyznačovala pouze ideologií a myšlenkovou sterilitou, jak by mohly napovídat tři prve uvedené tituly; ovšem srovnávat jeho období bezprostředně před a bezprostředně po roce 1933 je jako srovnávat oheň a strusku.
Poté, co byl v roce 1936 politicky odstaven, otevřela se Schmittovi další sféra: začal se zabývat problematikou státu, jeho suverenity a mezinárodních vztahů. O rok později vychází článek Stát jako mechanismus u Hobbese a Descarta, kde odlišuje jejich (anglické a francouzské) názory na stát od Hegelova (německého) pojmu organické totality, kterou by zřejmě rád viděl v nacismu.
Zajímavost nelze upřít jeho krátké studii Obrat k diskriminujícímu
pojmu války27 z roku 1938. Zde kriticky popisuje
konsekvence üniverzalistického" ženevského mezinárodního systému
pro klasické válečné právo. Konstatuje zničení možnosti skutečné
neutrality stejně jako totalizaci vedení války ve jménu moderních
politických idejí a ideologií spravedlnosti, které si nárokují
univerzální platnost pro celé lidstvo. Z nepřítele už se nedělá
nepřítel, ale darebák. A jak je možné zůstat neutrální vůči darebákovi?
Pacifistický zákaz války, pokračuje Schmitt, neumožňuje politický
prafenomén války odstranit, nýbrž působí spíše jako brutalizující
prvek. Svaté války ve jménu moderní univerzální spravedlnosti
jsou ideologické kořeny "totální války", která vyznačuje naši
přítomnost. Z obratu k diskriminujícímu pojmu války činí odpovědným
prezidenta Wilsona. Podle tohoto Schmittova spisu, bude poražený
příští války označen vítězem za zločince. Vysvětlovat Schmittovi,
že se to pak skutečně stalo z jiných důvodů, by bylo zbytečné,
stejně jako připomínat to pro naši potřebu.
V několika menších statích se Schmitt zabýval také teorií "velmocenského
prostoru". Svět si takto rozdělil do zájmových sfér vedoucích
mocností s právem uplatňovat svůj řád a s nárokem na zákaz intervencí
cizích mocností ve ßvém" prostoru. Podtext tehdejších německých
ambicí ve střední Evropě je čitelný až příliš lehce.
Důležitost by oproti tomu málokdo upíral dalšímu dílu z tohoto
období, Leviathan ve státovědě Thomase Hobbese28. Schmitt zde líčí osud novověkého suverénního státu na
pozadí pozvolné absorpce tohoto státu jeho vlastním aparátem.
Jako stál Hobbes na jeho počátku, rozhodl se nyní Schmitt vyplnit
suverénnímu státu úmrtní oznámení. Hlavní podíl na odumírání
státu, na jeho jak píše "zestrojovění", připisuje trojici židovských
myslitelů,29 kterou tvoří B. Spinoza, M. Mendelssohn a
F. J. Stahl. V jeho výkladu první chybu učinil už Hobbes, když
oddělil vnitřní víru od vnějšího náboženského vyznání. Přesto
Hobbes, stojící na počátku moderny, předpokládal hrozivou možnost
autonomie subjektu a snad proti ní našel prostředek. Ten mu z
ruky vyrazili zmínění tři myslitelé, kteří rozšířili svobodu
víry v moderní svobodu myšlení.
Až do roku 1942 komentuje Schmitt válečné dění apologeticky, mezník přichází s knihou Pevnina a moře.30 Jak se změnil Schmittův pohled, změnil se i slovník. Podtitul Vyprávěno mé dceři Animě naznačuje maximální zjednodušení, jakým je zde podán problém. Tím je opět velmocenské uspořádání novověku, založené podle tohoto líčení na rovnováze námořní mocnosti Anglie a mocností kontinentálních. Ovšem vývojem obou typů mocností a zásluhou vědy a techniky, která zpochybnila dosavadní hranice prostoru, došlo k porušení rovnováhy. Schmitt vykládá válku mezi námořní mocností Anglií a vedoucí kontinentální mocností Německem jako existenční boj ve smyslu potvrzení vlastní existenční formy. Metaforu pak dovádí do konce, když označuje válku ve vzduchu jako střetnutí dvou prvků, při kterém prší oheň z nebe - apokalyptický jazyk není náhodný.
Nomos země,31 patrně nejzásadnější dílo jeho pozdního období, tvoří
závěr teorie velmocenského prostoru. Schmitt se zde zabývá souvislostmi
vymezení práva a prostoru, jejichž členění vždy odpovídá způsob
vedení války. Sleduje uspořádání prostoru až do období novověké
globalizace. Výstižné shrnutí této problematiky najdeme v následující
knize, Glosáriu: "cuius economia, eius regio. To
je nový nomos země. To už není žádný nomos."32
Už v Pojmu politična ukazoval Schmitt nevyhnutelnost členění
přítel-nepřítel. I kdyby vznikl celosvětový stát, stejně v něm
politično nezanikne, zničila by ho občanská válka. V případě,
že ne, nešlo by už o stát, ale o celosvětové společenství produkce
a konzumu. To se také nakonec stalo - tak zní pozice, kterou
Schmitt zaujímal v závěru svého života. Schmittovo státoprávní
dílo diagnostikovalo odehrávající se změnu k průmyslové společnosti
převážně negativně jako rozpad moderní občansko-právní ústavy
stejně jako politických forem státu a říše. Od roku 1942, kdy
načrtl rozpad politické formy říše, se viděl v apokalyptické
pozici člověka, který očekává konec dějin. Jeho pozdní práce
jsou jen vyvozením radikálních důsledků: Stát jako s konkrétní
dějinnou epochou spojený pojem došel ke svému konci. Teze o konci
epochy státnosti mluví o konci politiky ve smyslu konce každé
možnosti skutečného rozhodnutí o způsobu a formě politické jednoty
a existence. Schmitt nezveřejnil žádnou obsáhlou diagnózu poválečného
období. Jeho apokalyptické pozorování válečného dění to jednoduše
vylučuje.
Jeho pozdní dílo se z valné části omezilo na komentování a připomínkování
dosavadních prací (známé pořekadlo öpakování matka filosofů"
tak nakonec touto formou dostihlo i Schmitta), případně vydávání
memoárové literatury. Čestnou výjimkou vybočující z řady jsou
jeho úvahy o proměně novověké tragédie (v divadelním smyslu) Hamlet
nebo Hekuba z roku 1956. Pozorný čtenář má však už dávno jasno:
skutečně tragický hrdina novověku zbývá pouze jeden: Carl Schmitt.
Ten nyní nezúčastněně popisuje realizaci obávané jednoty světa.
Studenou válku interpretuje v jádru ne jako konfrontaci dvou
odlišných politických systémů, nýbrž jako boj dvou v principu
stejných mocí o rozdělení zdrojů Země. Ideologické rozdíly považuje
v posledku za sebeklam, ve skutečnosti jsou jak Západ tak Východ
postaveny na tom samém mýtu techniky. Marxismus chápe jako dvojče
liberalismu, jde o dvě strany mince ëkonomického myšlení".
Pozoruhodným zamyšlením nad povahou moci v této době je Rozhovor
o moci,33 kde najdeme i jakousi Schmittovu zpověď na toto téma.
Za pozornost stojí ještě i kniha z roku 1963 nazvaná Teorie
partyzána.34 Schmitt vkládá naděje na politický odpor vůči jednotné
světové ekonomicko-technické civilizaci do jednotlivých "partyzánů
moderny", dosaďme si v konkrétním případě partyzány národně osvobozeneckého
hnutí třetího světa. V partyzánovi vidí posledního zástupce "nebezpečí"
a "rizika" politična, obává se ovšem, že bojovník národního odporu
bude ve ßvětově politických souvislostech" nahrazen revolučním
partyzánským hnutím. Partyzán, který je posledním, kdo skutečně
ještě bojuje o svou zemi, je kromě nebezpečí, že bude vytlačen
revolučním hnutím, které jako takové je internacionální, vystaven
také hrozbě postupující techniky, která ho může smést "jako psa
z autostrády".
Teorie partyzána je ojedinělým zábleskem možné a krajně nepravděpodobné naděje. Schmitt se jinak důsledně drží svých tezí o konci státu, možnosti politického jednání, dodejme za něj, že tím i dějin jako takových. Svatá Helena, žádná Elba, mohlo by znít motto jeho posledních let.
Ve většině textu jsem nechával stranou hodnocení, předpokládám v tomto ßuverenitu" čtenáře. Závěrem proto jen několik stručných poznámek:
• Všimněme si Schmittovy metody konstruování pojmů a pojmových dvojic: je u něj obecným pravidlem, že má větší zalíbení ve výjimce než normě. Je to, jako bychom vykládali manželství z rozvodu, napsal o tom Dolf Sternberger.
• Podobnou výtku můžeme uplatnit i u jeho pojmu politična: politika
pochází totiž z polis, nikoliv polemos.
• Inspirativní dodnes zůstává jeho kritika parlamentarismu a liberalismu.
Nemůžeme si ale nevšimnout, že Schmitt - v duchu nejlepších
tradic německého politického myšlení - dělá z napjatého vztahu
systémový protiklad.
• Může být koneckonců reálné, že demokratická tvorba vůle a zákonodárství
dnes pokulhává za společenskou dynamikou a zákonodárce ztratil
utvářecí moc nad společností. Ale je omylem, chtít problém řešit
přesunutím této moci z parlamentárního systému ke správnímu státu
průmyslové společnosti. Ani on dnes nemůže být "vedoucím systémem"
(Gehlen) průmyslové společnosti, neboť rovněž pokulhává za technickou
realizací.
• Podnětná zůstává dodnes Schmittova politická teologie, pokud
ji chápeme
(a on sám to ve své poslední knize Politická teologie II35 potvrdil) i jako kritiku
sekularizovaných náboženství.
• Stranou pozornosti by neměla zůstat ani jeho teorie zániku suverenity
státu: pro Schmitta, stojícího na straně Leviathana, je svoboda
jedince v současnosti více ohrožena partikulárními zájmy a lokálními
mocenskými ambicemi uvnitř státu než státem samotným.
• Když si očistíme jeho velmocenskou teorii od dobového nánosu, nemůžeme si nevšimnout, že války v posledních desetiletích mají skutečně zpravidla jím předpovězený "policejní" charakter; raději už ani nechci připomínat "diskriminující" pojem války (nezmíním se proto o něm ani jediným slovem).
Nachdem sich der vorlegte Beitrag zunächst mit Einfluß und Rezeption Schmitts in der Gegenwart befaßt, werden darin anschließend einzelne Etappen seines Schaffens skizziertf: von den Schriften der ersten Periode, die von der Rechtsausbildung des Staatsphilosophen geprägt sind, bis zu den Arbeiten des letzten Abschnitts, in welchen die Enttäuschung über die verbleibenden Chancen des Menschen als handelndes Wesen im Zeitalter der Technik zum Ausdruck kommt. Der Akzent wird debi vor allem auf Arbeiten aus den späten zwanziger und frühen dreißiger Jahren gelegt, als Schmitt schwerwiegende Einwände gegen die Praxis der Weimarer Republik bezihungsweise gegen den Parlamentarismus und Liberalismus schlechthin erhoben hat. Abschließend wird die Argumentation Schmitts in einem umfassenderen Zusammnehang erörtet, dabei wird auch ihre problematischen Momente aufmerksam gemacht.
After the introduction that focuses mainly on the Schmitt's present influence and reception, the article deals with particular work periods of this German political philosopher and the theorist of the state law: from the first works influenced strongly by his juridical education till the final disillusion of the last abilities of a man as an active being in the technical world. Emphasis is laid primarily on the Schmitt's work of the late 1920s and early 1930s, when he raises objection against the reality of the Weimar Republic and in fact against parliamentarism and liberalism as well. This is also the structure of the article and of its conclusion, in which the author tries to show the Schmitt's objection in a wider context, or more exactly to imply the weak points of the Schmitt's criticism.
1 Quaritsch, H., Positionen und Begriffe Carl Schmitts. Berlín 1989.
2 Schmitt,
C., Die geistgeschichtliche Lage des heutigen Parlamentarismus,
Mnichov 1932,
s. 88 - řečeno to bylo v souvislosti s Mussolinim.
3 Willms, B.: in: Quaritsch, H., Complexio Oppositorum. Berlín 1988.
4 Více o tom Kennedy, E., Carl Schmitt und die "Frankfurter Schule", in: Geschichte und Gesellschaft 12/1986, s. 380-419.
5 Habermas, J., Der deutsche Idealismus der jüdischen Philosophen, in: Philosophisch-politische Profile. 1961.
6 Habermas, J., Die Schrecken der Autonomie. Carl Schmitt auf Englisch, in: Eine Art Schadenabwicklung. Frankfurt 1987.
7 Schmitt, C., Über die Schuld und Schuldarten. Breslau 1910.
8 Schmitt, C., Politische Romantik. Mnichov 1919.
9 Schmitt, C., Die Diktatur. Mnichov 1921.
10 Schmitt, C., Politische Theologie. Mnichov 1922.
11 Schmitt, C., Politische Theologie, s. 49.
12 Schmitt, C., Römischer Katholizismus und politische Form. Mnichov 1923.
13 Schmitt, C., Die geistgeschichtliche Lage des heutigen Parlamentarismus. Mnichov 1923.
14 Schmitt, C., Die Verfassungslehre. Mnichov 1928.
15 Schmitt, C., Der Hüter der Verfassung. Mnichov 1931.
16 Schmitt, C., Legalität und Legitimität. Mnichov 1932.
17 Weber, M., Politika jako povolání, in: Výbor z díla. Praha 1969.
18 Schmitt, C., Der Begriff des Politischen. Mnichov 1932.
19 Schmitt, C., Die Epochen der Neutralisierungen und Entpolitisierungen. Mnichov 1932.
20 Schmitt, C., Der Führer schützt das Recht, in: Positionen und Begriffe im Kampf mit Weimar - Genf - Versailles 1923-39, s. 199-203.
21 Schmitt, C., Die Verfassung der Freiheit, in: Deutschen Juristen-Zeitung 40, s.1133-1135.
22 Schmitt, C., Die deutsche Rechtswissenschaft im Kampf gegen den jüdischen Geist, in: Deutschen Juristen-Zeitung 41, s. 1193-1199.
23 K NSDAP se Schmitt vyjádřil naprosto zřetelně například v článku Mißbrauch der Legitimität otištěném 19.7.1932 v Tägliche Rundschau.
24 Více k tomu Posavec, Z., Carl Schmitt und Martin Heidegger, in: Zur philosophischen Aktualität Martin Heideggers. Frankfurt 1990.
25 Schmitt, C., Glossarium. Aufzeichnungen der Jahre 1947-1951. Berlín 1954, s. 176
26 Tuto metaforu postavení intelektuála v masové společnosti zajímavým způsobem promýšlí Sava Kličković v úvaze Benito Cerena - Ein moderner Mythos. Vyšlo ve sborníku Forsthoff, E.: Epirrhosis. Festgabe für Carl Schmitt zum 80. Geburtstag. Berlín 1968.
27 Schmitt, C., Die Wendung zum diskriminierenden Kriegsbegriff. Mnichov 1938.
28 Schmitt, C., Der Leviathan in der Staatslehre von Thomas Hobbes. Hamburk 1938.
29 Už opravdu poslední poznámka na nešťasné téma Schmittova antisemitismu: můžeme docela obstojně sledovat proces personalizace jeho myšlení: Nejprve to byl Hans Kelsen, později Walter Rathenau (ztělesnění ëkonomického myšlení"), v Leviathanu především Spinoza.
30 Schmitt, C., Land und Meer. Lipsko 1942.
31 Schmitt, C., Der Nomos der Erde. Kolín n/R 1950.
32 Schmitt, C., Glossarium. Aufzeichnungen der Jahre 1947-1951. Berlin 1954, s. 175.
33 Schmitt, C., Gespräch über Macht. Pfullingen 1954.
34 Schmitt, C., Theorie des Partisanen. Berlín 1963.
35 Schmitt, C., Politische Theologie II. Berlín 1970.