Microsoft Word 10.0.2627;
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 49, 2002 - studia philosophica
Zdeňka Jastrzembská
Spor o Einsteinovu teorii relativity v české filosofii první poloviny dvacátého století
Vznik teorie relativity je spojen se článkem O elektrodynamice
těles v pohybu, který v roce 1905 publikoval v Annalen
der Physik Albert Einstein a který obsahuje základní principy
speciální teorie relativity. Hlavním cílem nové teorie bylo především
vysvětlit určité nesrovnalosti v teoretických předpokladech a experimentálních
výsledcích a pokusit se odstranit rozpory a paradoxy v tehdejším
fyzikálním myšlení (neslučitelnost klasické mechaniky s elektrodynamikou,
neprokazatelnost měřitelných vlastností éteru apod.). Speciální
teorie relativity zamítla představu univerzální soustavy, k níž
by mohl být vztahován veškerý pohyb, a zároveň postulovala konstantní
rychlost světla jako mezní rychlost šíření signálu ve vesmíru.
O deset let později Einstein teorii rozšířil do podoby (obecná
teorie relativity), která zahrnuje soustavy pohybující se zrychleným
pohybem, a popisuje tak i gravitační jevy.
Teorie relativity přinesla zcela nový pohled na tradiční kategorie
jako je pohyb, prostor, čas, hmota, kauzalita aj. Prostor a čas
měly v klasické fyzice status absolutních entit. Prostor byl
chápán jako nekonečně rozlehlá prázdnota, do níž byl stvořen
tento svět a ve které čas plyne od věčnosti stále stejně nezávisle
na čemkoli vnějším. V rámci Newtonovy teorie tak byl reálný svět
ztotožněn s trojrozměrným eukleidovským prostorem a čas vystupoval
v rovnicích jako prvotní, nedefinovaná veličina, jejíž nekonečně
veliká rychlost šíření zajišťovala absolutní simultánnost. Role
prostoru a času v teorii relativity se však zásadně změnila a
vlastnosti, které jim byly připsány, překročily hranice našich
intuitivních představ získaných z běžné každodenní zkušenosti.
Ukázalo se, že Einsteinova teorie má významné filosoficko-gnoseologické
konsekvence. Teorie relativity tvrdí, že vlivem rychlosti soustavy
dochází ke zkracování prostorových délek a prodlužování intervalu
času a že volba vztažné soustavy ovlivňuje naše pozorování. Z
hlediska teorie poznání je speciální teorie relativity důležitá
právě proto, že odhaluje závislost měření na pozorovateli, resp.
na jeho poloze a pohybovém stavu, i na objektu pozorování.
Teorie relativity vyvolala na počátku 20. století širokou diskusi,
našla si své nadšené obdivovatele a zastánce, ale i zaryté odpůrce,
kritizován byl nejen její fyzikální obsah, ale také její filosofické
konsekvence. Námitky fyziků, lpějících na nedotknutelnosti klasických
základů, směřovaly především vůči novým principům, které se zdály
být vzhledem ke starým nesrovnalostem příliš radikálním řešením.
Filosofové se do polemik zapojovali z pochopitelných důvodů;
teorie relativity odmítla tradiční představy (o pohybu, prostoru,
času apod.), na kterých byl vybudován obraz světa, a postulovala
principy, z nichž vyplývaly nepřijatelné filosoficko-gnoseologické
důsledky.
Také v české filosofii se teorie relativity stala podnětem pro
diskuse a polemiky o kompetencích moderní vědy a o vzájemném
poměru mezi ní a filosofií. Reflexe moderních fyzikálních teorií1 byla v českém filosofickém myšlení první
poloviny dvacátého století součástí zájmu české filosofie o výsledky
exaktních přírodních věd. Tento zájem se pak projevoval v podstatě
trojím různým způsobem:
•
ve snaze vytvořit takovou filosofii, která by byla založená
pouze na vědeckých, empiricky ověřených faktech. Toto úsilí je
spjato s českým pozitivismem (F. Krejčí, J. Tvrdý, J. Jahn);
•
v úsilí obhájit specifičnost filosofického poznávání skutečnosti
a zdůraznit jeho mimoracionální složku. Kritiku přírodovědeckého
poznání jako zjednodušujícího a schematizujícího modelu složité
skutečnosti představují v české filosofii protipozitivisticky
orientovaní myslitelé (F. Mareš, E. Rádl, V. Hoppe);
•
a také ve snaze explicitně formulovat vzájemný vztah mezi vědou
a filosofií a stanovit jejich úkoly a kompetence v gnoseologických
a metafyzických otázkách. Touto snahou byli vedeni filosofové
rozličného zaměření, které nespojoval žádný konkrétní program,
ale spíše podobný pohled na moderní vědu, důvěra a oceňování
jejích poznatků a chápání přírodovědeckého poznání jako základu
lidského poznání o světě (A. Dratvová, L. Rieger, V. Tardy, H.
Szántó, ale i K. Vorovka, J. L. Fischer a další).
Reflexe teorie relativity probíhala v české filosofii především
na stránkách filosofických časopisů, které umožňovaly aktuální
reakci a otevíraly prostor pro další polemiky a diskuse. Pozornost
se věnovala rozboru kořenů a myšlenkových základů teorie, byly
kritizovány její důsledky i fundamentální principy, vzneseny
byly hlavně psychologické a noetické námitky. Témata, která byla
v souvislosti s teorií relativity sledována, můžeme rozdělit
do tří problémových okruhů: relativita prostoru, času a současnosti;
princip relativity obecně; vztah fyziky a geometrie.
1. Relativita prostoru, času a současnosti
Z Einsteinových postulátů speciální teorie relativity přímo vyplývá
celá řada překvapujících důsledků, my se však budeme zabývat
pouze třemi z nich: kontrakcí délek, dilatací času a relativitou
současnosti. Speciální teorie relativity říká, že pozorovateli,
nacházejícímu se v soustavě v relativním klidu, se bude jevit
délka tyče, která se vůči němu pohybuje rovnoměrně přímočarým
pohybem, kratší, než délka, jakou by tyč měla v jeho vlastní
soustavě, a že tentýž pozorovatel by naměřil delší časový interval
na hodinách umístěných v soustavě pohybující se vysokou rychlostí,
než jaký by zjistil na hodinách svých. Kvůli těmto neobvyklým
jevům byla teorie relativity od samého počátku chápána jako teorie,
která se rozchází s představami běžné zkušenosti a která obsahuje
zásadní rozpor s tzv. zdravým rozumem. Einstein tedy podle svých
odpůrců zbavil pojmy prostor a čas nejen jejich absolutnosti
a apriornosti, ale také jejich samozřejmosti a bezprostřední
vnímatelnosti.
Psychologické námitky vůči důsledkům teorie relativity zformuloval František
Krejčí ve svém článku Einsteinova teorie a psychologie.2 Tento článek vyšel v roce 1923 a
byla to vůbec první filosofická reflexe Einsteinovy teorie, která
byla v České mysli publikována. Krejčího kritika stojí na
tvrzení, že žádná vědecká teorie nesmí ve svém základu odporovat
psychologickým poznatkům a teorémům. Fyzika stejně jako každá
jiná speciální věda musí vycházet pouze ze zkušenosti a v žádném
případě nesmí jít za hranice smyslově vnímatelných dat. Pokud
by se tedy analýzou základních pojmů a předpokladů teorie ukázal
rozpor s empiricky založenou psychologií, bylo by nutné považovat
teorii za nesprávnou. Krejčí se při kritice Einsteinovy teorie
zaměřuje především na rozbor prostoru a času jako jejích základních
kamenů, z nichž byly odvozeny ony nepřijatelné důsledky pro samotné
základy našeho poznání. Krejčí považuje čas za nedefinovatelný
pojem, který vznikl uvědomováním si následnosti jednotlivých,
po sobě jdoucích jevů. V reálné skutečnosti ovšem podle něj času
nic neodpovídá. Ze vztahu časové následnosti byly odvozeny pojmy
doby a trvání, které můžeme chápat pouze relativně, neboť závisí
na vnímajícím subjektu, takže dalšího zrelativizování již není
třeba a není ani možné. Podobným rozborem dochází Krejčí také
k (psychologické) relativitě pohybu. V tomto směru tedy podle
Krejčího teorie relativity nic nového neobjevila, neboť relativita
času a pohybu jsou elementární psychologická fakta. A potud je
Einsteinova teorie také správná. Krejčí důrazně odmítá teprve
relativitu současnosti. Nemožnost stanovení absolutního a objektivně
platného okamžiku "teď", která v teorii relativity deduktivně
vyplývá z relativity času, Krejčí nepřijímá a je přesvědčen,
že současnost by bylo možné zpětně rekonstruovat pomocí hlubší
analýzy situace. Pro Krejčího je nepřijatelné, že stanovení současnosti
závisí na pozorovateli, neboť z fyziky je podle něj nutno zcela
vyloučit vnímající subjekt, jakékoli vývody závislé na pozorovateli
jsou nepřípustné a do vědy nepatří. Z charakteru námitek je dále
patrné, že Krejčí odmítá složitý matematický aparát, který teorie
relativity obsahuje a který chápe jako nepřípustný odklon od
empirismu. Krejčí vidí věc takto; jestliže je výpočet ve sporu
se zkušeností, pak byl vykonán na základě nesprávných předpokladů.
Stejná argumentace probíhá také při odmítání kontrakce délek.
Zkracování prostorových vzdáleností, tak jak o tom učí teorie
relativity, je pro Krejčího nesmysl právě proto, že se o něm
nemůžeme přesvědčit smyslovým názorem. Požadavek stálé a neměnné
měřící tyče (tuhá tyč) je u Krejčího znovu založen na odvolávání
se na běžnou zkušenost, na úsudek normálního člověka, proti němuž
stojí nedostupnost a v tomto případě také nepřesvědčivost matematického
výpočtu. Krejčí své odmítavé stanovisko k teorii relativity tak
zakládá pouze na psychologické analýze vzniku pojmů a na přeceňování
jejích možností v oblasti poznání. Dogmatismus pozorovatelného
se nám zde objevuje v podobě Krejčího pozitivismu.
Výhrady vůči relativitě prostorových vzdáleností podobného typu
implicitně obsahují jednu velmi častou a závažnou námitku; totiž
jestli je nutné kontrakci těles považovat za reálnou, nebo jen
za fiktivní a zdánlivou. Můžeme bezprostředně pozorovat zkracování
rychle se pohybujících předmětů? Můžeme opravdu vidět zkrácenou
tuhou tyč? To jsou otázky, které se dotýkají jednak vztahu pozorování
a pozorovatele, jednak vztahu pozorování (měření) skutečnosti
a skutečnosti samotné. Možné odpovědi pak závisí na (metafyzické)
pozici, kterou se rozhodneme zastávat. Jestliže neexistuje nic
než měření a všechno, co pozorovatel může o předmětu říci, obsahuje
již samo pozorování, otázka po jeho skutečnosti postrádá smysl.
Naopak jestliže existuje něco jako tyč o sobě, pak je sice možné,
že ve skutečnosti má tyč pouze jednu, absolutní délku, ale nemáme
žádný prostředek, jak se o tom přesvědčit.
Námitky proti takto interpretované relativitě shrnuje v Ruchu
filosofickém Hugo Szántó.3 Na začátku je
důležité říci, že Szántó patřil k těm, kteří se snažili důsledky
Einsteinovy teorie věcně promýšlet a nepodceňovali přitom jejich
fyzikální smysl. Zásadně teorii relativity však neodmítal, v
jejích vnitřních "rozporech" viděl spíše živou, vyvíjející se
teorii a výzvu k dalším diskusím. Relativita se podle Szántó
smí týkat jen měření, nikoli však samotné skutečnosti. Uznat
takto pojatý princip relativity přináší přinejmenším dvě výhody:
zachrání se pravdivost smyslově vnímatelných faktů a prostor
a čas si zachovají svoji absolutnost.
Je třeba si uvědomit, že fakticky samozřejmě nikdy neuvidíme
zkrácenou tyč, když změníme vztažnou soustavu, změní se i naše
měřítka. Vidět, resp. pozorovat relativistické efekty i při velmi
malé rychlosti světla by byl schopen jen "pohled boha" a dosáhnout
takového ideálu objektivity je nemožné.4 Polemika o skutečnosti či imaginárnosti
Lorentzovy transformace, která matematicky vyjadřuje velikost
kontrakce a dilatace, velice úzce souvisí s problémem užívání
jazyka, který se vyvinul z běžné zkušenosti, v situacích, které
z běžné zkušenosti neznáme. Velice často se v diskusi také upozorňovalo,
že čas z Newtonovy teorie nelze ztotožňovat s časem, který užívá
teorie relativity, že jde o zcela jiné pojmy, které nelze bez
ztráty smyslu libovolně přenášet z jedné teorie do druhé. Chceme-li
aplikovat čas z klasické fyziky při vysvětlování relativistických
jevů a trváme přitom na zachování jeho absolutnosti, nevyhneme
se nepřesnostem a paradoxům. Jako příklad takových nejasností
bývá uváděn paradox hodin nebo jeho známější obdoba v obecné
teorii relativity - paradox dvojčat. O příčinách a důsledcích
tohoto paradoxu diskutovali na stránkách Ruchu filosofického Hugo
Szántó5 a František Nachtikal.6 Představme si dvě dvojčata,
z nichž jedno vyrazí rychlostí blízkou rychlosti světla raketou
do vesmíru a druhé zůstane na Zemi. Podle speciální teorie relativity
by první dvojče mělo stárnout pomaleji, neboť se pohybuje vysokou
rychlostí. Szántó ale ukazuje, že pokud z hlediska dvojčete v
raketě říkáme, že dvojče na Zemi stárne rychleji, pak se stejným
nárokem na pravdivost můžeme tvrdit, že z pohledu dvojčete na
Zemi stárne rychleji dvojče v raketě. Jak určit, kdo vlastně
vůči komu stárne? Je pochopitelné, že závěr, totiž že jedno dvojče
je zároveň mladší i starší než druhé, byl chápán jako zásadní
rozpor s elementárními logickými principy. Nachtikal však v reakci
na článek H. Szántó upozorňuje, že pokud situaci analyzujeme
v rámci obecné teorie relativity, kam tento jev také patří, zjistíme,
že nejasnosti odpadají a že domnělý paradox vzniká pouze naší
zakořeněnou představou absolutního času, resp. absolutního pohybu.
Nejdiskutovanějším důsledkem teorie relativity v české filosofii
se jednoznačně stala relativita současnosti. Faktická nemožnost
dvou pozorovatelů identifikovat stejný okamžik, ve kterém daný
jev nastal, nemohl být pro zastánce objektivní simultánnosti
dostatečným důvodem tento pojem zavrhovat a argumentovali naší
neznalostí všech informací, která nám nedovoluje okamžik určit,
resp. zpětně vypočítat. Tento názor zastávali v českém prostředí
například Hostinský, Szántó, Szuran a další. Stejnou pozici,
jak jsme viděli, zastával i Krejčí, když se snažil zachránit
absolutní pojem současnosti pouze z teoretických důvodů.
Problém se současností ovšem nastává již při jejím definování.
Každou událost (každý jev) můžeme určit třemi prostorovými souřadnicemi
a jednou souřadnicí časovou: U(x, y, z, et). O dvou událostech
pak řekneme, že nastaly současně, jestliže čas t1 události U1
se rovná času t2 události U2. V běžné zkušenosti, kde můžeme
považovat šíření signálu za nekonečně veliké, nejsou s určením
současného okamžiku žádné větší potíže, všichni pozorovatelé
mohou pozorovat (měřit) současné jevy jako současné a okamžik
"teď" je nekonečně malý časový interval. Ve speciální teorii
relativity jsou však současné události definovány zcela jinak:
Dvě události A a B jsou současné právě tehdy, když světelné signály
vycházející z událostí A, B splývají v bodě, který leží na přímce
uprostřed. Je zřejmé, že každá událost musí být od svého pozorovatele
oddělena určitým časovým intervalem, který bude přinejmenším
tak velký jako doba, za kterou světelný paprsek urazí danou vzdálenost
pozorovatele od události. Poučení, které z těchto skutečností
můžeme odvodit, je to, že je nutné rozlišovat mezi současností
skutečnou a současností zdánlivou (pozorovanou). Tento závěr
by nepochybně přijali i kritikové, kteří namítali, že relativita
času a prostoru se týká jen jejich měření, nikoli ale skutečnosti
samotné. Nesmíme ovšem přehlížet, že ani rozlišení mezi současností
skutečnou a zdánlivou nám nic neřekne o jejich objektivní platnosti.7 Události,
které nastaly současně, je totiž možné považovat za skutečně
současné pouze v tom vztažném systému, ve kterém nastaly. Pro
všechny ostatní pozorovatele současné nejsou. Znovu tedy zůstává
otevřená otázka: Jaká je platnost výroku, že dvě události jsou
současné? Proč musíme privilegovat určitý systém, abychom mohli
označit dvě události za současné?
Tento problém se na stránkách Ruchu filosofického objevuje
také v podobě diskuse o statutu principu kovariance v obecné
teorii relativity. Tato diskuse je typickým příkladem sporu o
vzájemném vztahu fyziky a filosofie. Jde totiž o to, do jaké
míry je fyzikální obsah teorie (v tomto případě teorie relativity)
závislý na určitých filosoficko-gnoseologických předpokladech,
a naopak nakolik je gnoseologická stránka teorie důsledkem jejího
fyzikálního obsahu. Podle Einsteina může být noeticky uspokojivá
jen taková podoba přírodních zákonů, která odpovídá principu
obecné kovariance, což, řečeno jinými slovy, znamená, že zákony
musí připouštět, abychom za stejných podmínek dostali stejné
stavy soustav, nezávisle na jejich pohybu. Tento požadavek byl
formulován jako základní princip obecné teorie relativity a vyvolal
diskusi o všeobecné platnosti fyzikálních zákonů. Princip obecné
relativity analyzuje Bohuslav Hostinský v článku Úvahy
o principu relativnosti,8 kde namítá, že jde jen o zvláštní
formální úpravu rovnic, která nemá žádný fyzikální smysl, a tedy
by výslednou podobu teorie neměla žádným způsobem ovlivnit. Opačný
názor vyslovili Arnošt Dittrich a František Nachtikal,
podle nichž naopak požadavek rovnoprávnosti všech systémů souřadnic
není jen formálním požadavkem, ale fundamentálním gnoseologickým
principem. Redakce Ruchu filosofického se pak v tomto sporu
nepřímo přiklonila na stranu Nachtikala a Dittricha, když v závěrečné
poznámce k diskusi ocenila jejich přínos "k věcnému objasnění
celého sporu".9
2. Princip relativity
V české filosofii se objevila také diskuse o samotném principu
relativity. Relativita samozřejmě nebyla zcela novým pojmem,
byla známá jak na poli fyziky, tak ve filosofii. V klasické fyzice
byla relativita chápána tak, že platí-li zákony mechaniky v určité
vztažné soustavě, pak platí i v kterékoli jiné soustavě, která
se vůči ní pohybuje rovnoměrně přímočarým pohybem. Ačkoli se
na první pohled může zdát, že toto pravidlo (tzv. Galileův princip
relativity) se v ničem neliší od principu, který postulovala
speciální teorie relativity, opak je pravdou. Einsteinův princip
relativity totiž požaduje, aby každý přírodní zákon, tedy nejen
mechanický, měl stejný tvar ve všech inerciálních vztažných soustavách.10 Přidáme-li k této myšlence
ještě postulát konstantní rychlosti světla, dostaneme zcela jiný
výklad experimentů, vyžadující si zcela jiné rovnice transformace.
Speciální teorie relativity tedy ukázala, že při interpretaci
události v přechodu z jedné vztažné soustavy do druhé je nutné
změnit nejen prostorové souřadnice události, ale také její souřadnici
časovou. Řečeno jinými slovy, nejenže se dva pozorovatelé z různých
inerciálních soustav nemusejí jednoznačně shodnout, kde je napravo
a kde nalevo, což se koneckonců mohlo důsledným rozborem odvodit
již z relativity v klasické fyzice, ale není pro ně možné ani
určit absolutní "teď" a "potom". Pro osvětlení důsledků, které
z takto formulovaného principu plynuly, se velice často užívalo
myšlenkových experimentů, nicméně pro kritiky nové teorie se
přesvědčivým argumentem nestaly. Hodnota myšlenkových pokusů
byla znevažována právě proto, že se nemohly opřít o pozorovatelnost
v běžné zkušenosti. Jevy, které nelze bezprostředně smyslově
vnímat, tak byly předem prohlašovány za nemožné a neskutečné.
Einsteinův princip relativity byl jeho filosofickými odpůrci
obvykle dáván do souvislosti s relativismem sofistů. K tomu je
vedlo postavení pozorovatele v nové fyzikální teorii. Role pozorovatele
v teorii relativity byla vymezena závislostí jeho polohy a pohybového
stavu na měření, což vedlo až ke ztotožňování pozorovatele s
člověkem, který je mírou všech věcí, resp. mírou naměřených hodnot.
Principem relativity se zabýval Karel Vorovka, který jako
jeden z mála mezi českými filosofy obhajoval teorii relativity
se všemi jejími důsledky a snažil se upozorňovat především na
její filosoficko-gnoseologické základy. Při srovnávání principu
relativity v Einsteinově teorii se starší myšlenkovou tradicí,11 se Vorovka ohrazuje právě vůči jejímu spojování
s relativismem Protágorovým. Požadavek relativity, tak jak byl
vysloven Einsteinem, souvisí totiž podle Vorovky spíše s filosofií
Leibnize a jeho metafyzickou kritikou nekonečnosti a věčnosti
prostoru a času. Vorovka ve svém článku zdůrazňuje tu okolnost,
že Leibnizovo pojetí prostoru se utvářelo ve sporu s Newtonovými
přívrženci. V Leibnizově filosofii nepřísluší prostoru ani času
žádná reálná existence, jsou to jen pojmy, které vyjadřují pořádek
koexistencí a sukcesí, a proto nemohou být predikovány objektu
jako jeho vlastnost. Na jiném místě sleduje Vorovka také vliv
Leibnizova relativistického myšlení na Kanta a přes něj například
ke konvencionalismu Poincarého.12 To, co je v Kantově filosofii relativistického,13 pochází podle Vorovky nepochybně od Leibnize, nicméně
v jeho koncepci apriorních pravidel rozumu, podle kterých buduje
člověk z rozmanitosti vněmů poznatky a soudy o světě, je možné
vidět styčný bod s Einsteinovým gnoseologickým požadavkem nezávislosti
vnější formy přírodních zákonů na systému souřadnic.
Zajímavý pokus učinit relativitu přijatelnějším důsledkem teorie
představuje snaha Josefa Szurana. Nesouhlas s tím, co princip
relativity znamená pro naše chápání prostoru a času, ho vedl
až k odmítnutí základních postulátů Einsteinovy teorie a navržení
vlastního řešení, jímž by bylo možné získat přijatelnější interpretaci
pozorovaných jevů. Szuran se tématu relativity věnuje ve statích Noetické
a fyzikální řešení problému relativity14 a Elastifikace (K teorii relativity).15 Svou noetickou kritiku teorie relativity zakládá
na poučení z podobného příkladu z oblasti psychologie. Jedná
se o vysvětlení vztahu mezi intenzitou světla, která působí na
oko, a vzniklou reakcí. Při formulaci tzv. Weber-Fechnerova zákona,
který onen poměr mezi popudem a počitkem vysvětluje, byly podle
Szurana fyzikálnímu popudu neprávem připisovány jisté vlastnosti,
které způsobovaly nepřijatelný psycho-fyzický paralelismus. Až
do té doby, než byl ve vztahu objeven nový mezičlen. Důležité
poučení z tohoto příkladu je v tom, že nalezením skutečného nositele
vlastností zůstal zákon v platnosti, pouze byl postaven na čistě
fyzikální základ. Szuran navrhuje řešit problém relativnosti
pomocí tzv. elastifikace. Elastifikace představuje nedovolenou
logickou operaci, ve které se pojmu při snaze vysvětlit určitý
jev připisují charakteristiky, které ve skutečnosti nemá. Takové
nepřípustné manipulace se podle Szurana dopouští i Einstein při
výkladu relativistických efektů, když se na pojmy prostor a čas
snaží přenést relativitu, která způsobuje jejich proměnlivost,
ale která, jak napovídá analogický příklad z psychologie, má
svůj skutečný původ někde jinde.
K pochopení Szuranovy kritiky je nutno poznamenat, že prostor
a čas chápe pouze jako psychologické pojmy a že tedy jejich zkracování
či prodlužování nemůže mít fyzikální podstatu, tak jak to tvrdí
teorie relativity. Szuran si celkem zjednodušeně vysvětluje vznik
Einsteinovy teorie jako odpověď na negativní výsledek Michelson-Morleyova
pokusu. Einstein prý postupuje špatně, když při interpretaci
chování světla postuluje jeho konstantní rychlost šíření, neboť
právě tím dochází k zrelativizování prostoru a času. To podle
Szurana odporuje veškeré lidské zkušenosti. V druhé části článku,
kde se pojednává o fyzikální kritice teorie relativity, navrhuje
autor místo konstantní rychlosti světla zavést postulát zrychleného
pohybu. Světlo (elektromagnetické vlny) má podle Szurana v každé
inerciální soustavě jiný směr i rychlost, takže navrhovanou změnu
Einsteinova principu na princip zrychleného pohybu světla pokládá
za zcela oprávněnou. Navíc si tak prostor a čas zachovají svoji
kýženou absolutnost.
Na Szuranův článek polemicky reagoval Ladislav Rieger,16 který
zastává názor, že fyzikální teorie nemohou v žádném případě stavět
pouze na spekulaci, ale musí především souhlasit s experimentálními
fakty. Těm ovšem, jak dokazuje na jednom konkrétním výpočtu,
Szuranův postulát o zrychleném pohybu světla odporuje. Na obranu
Szuranova pokusu by bylo možné říci, že jeho úmyslem nebylo popřít
experimentální výsledek, fakta pozorování mají zůstat nedotčena,
pouze Einsteinův výklad je podle něj nesprávný. Z hlediska konečného
vyústění je však zřejmé, že jeho snaha, která chtěla být kompromisem
mezi odpůrci a obhájci teorie relativity, nepřinesla žádné konstruktivní
řešení, o které by se fyzika mohla opřít. Szuranovo "noetické
a fyzikální řešení" zůstává tedy jen dalším příkladem toho, že
filosofická spekulace bez znalosti a respektování fyzikálního
obsahu teorie nemůže poskytovat adekvátní kritiku a už vůbec
nemůže ukazovat správný směr dalšímu vědeckému zkoumání.
V tomto směru považuji za vrchol ignorance a nepochopení článek Vladimíra
Mandla v České mysli,17 ve kterém dává
Einsteinovu metodu bádání do souvislosti s metodami duchovních
věd, které se zabývají smyslovými zážitky a city, nikoli však
skutečností samotnou. Problém pozorovatele, jak jej definovala
a vyřešila teorie relativity, postavil podle Mandla přírodní
vědu na pozice subjektivismu a znamenal pro fyziku krok zpět,
neboť absolutnost, jediné správné interpretační hledisko, je
prý základní logický (!) požadavek veškerého vědeckého bádání.
Ještě v roce 1935 se tak autor článku domnívá, že teorie relativity
nemá ani ten význam, že by mohla ohlašovat novou epochu ve fyzikálním
myšlení.
3. Eukleidovský a neeukleidovský prostor
Reálný svět, který je předmětem fyzikálního zkoumání, byl v klasické
mechanice ztotožňován s trojrozměrným eukleidovským prostorem.
Vůbec celá novověká věda byla založena na přesvědčení, že na
dně přírody lze objevit základní strukturu, která je zcela popsatelná
jazykem geometrie, resp. matematiky. Základní pojmy mechaniky
(tuhé těleso, dráha) totiž velice přesně odpovídaly základním
objektům eukleidovské geometrie, jejichž smyslová názornost a
jednoduchá manipulovatelnost přinášely zřejmé výhody. Ztotožnění
struktury světa s trojrozměrným eukleidovským prostorem tak vedlo
k velkým úspěchům především na poli predikce. Definice pojmů
eukleidovské geometrie nemají podobu logických definic, ale implicitně
se dovolávají znalosti z běžné zkušenosti každého člověka. Jisté
rozpaky v tomto směru vyvolával pátý postulát o rovnoběžkách,
který svým vymezením zasahoval do nekonečna. Na jeho neintuitivnost
upozornil již Proklos v předmluvě k Eukleidovým Základům,
nicméně jeho platnost se stále mlčky předpokládala, neboť na
něm byl postaven důležitý důkaz o součtu úhlů v trojúhelníku.
Teprve v souvislosti s prvními formulacemi neeukleidovských geometrií,
které se objevily v 19. století, se podařilo jeho platnost, resp.
dokazatelnost, zpochybnit. Ukázalo se totiž, že vypuštěním postulátu
o rovnoběžkách vznikne bezrozporná a konzistentní teorie. Jestliže
pak jsou neeukleidovské geometrie založeny na menším počtu předpokladů,
usuzovalo se, že by měly mít přinejmenším obecnější platnost.
Dokud byl neeukleidovský prostor chápán pouze jako matematická
abstrakce, jako logická možnost, která si nečiní nároky na reálnou
existenci, nebyly proti němu vznášeny žádné vážnější filosofické
námitky. Avšak pokusy dokázat jeho reálnou možnost i pro smyslový
svět okamžitě vyvolaly polemiky především o původu geometrických
axiómů a problému názornosti n-rozměrných prostorů. Zcela jiný
rozměr pak dal diskusím Einstein, když v rámci své obecné teorie
relativity charakterizoval strukturu vesmíru (časoprostoru) pomocí
riemannovské (neeukleidovské) geometrie. Tvrzení, že geometrické
vlastnosti prostoru jsou závislé na rozložení hmoty v tomto prostoru,
resp. na gravitačním poli, přineslo nový pohled na otázku vztahu
fyziky a geometrie.
Obšírný a fundovaný výklad neeukleidovské geometrie podává na
stránkách České mysli matematik J. V. Hauner v článku Geometrie
neeuklidovská a její poměr k teorii poznání.18 Jak už napovídá sám název, při seznámení
čtenářů s neeukleidovskou geometrií chce autor zdůraznit také
její filosofický dosah. Svůj výklad proto začíná filosofickým
úvodem, který se týká rozlišení dvou základních odpovědí (empirismu
a racionalismu) na otázku původu geometrických axiomů. Z hlediska
vztahu geometrie a fyziky je pro nás zajímavá především ta pasáž,
kde se autor dotýká problému hypotetičnosti nebo exaktnosti eukleidovské
geometrie jako vědy. Hauner zásadně odmítá noetickou aprioritu
geometrických axiomů a domnívá se, že právě neplatnost19
postulátu o rovnoběžkách svědčí spíše pro jejich hypotetičnosti,
čímž eukleidovská geometrie svým založením sestupuje na úroveň
přírodních věd. Takto položená otázka platnosti či neplatnosti
geometrie velice úzce souvisí s možností její verifikace. Jediná
možnost ověření neeukleidovské geometrie se přitom viděla v tehdejší
době neproveditelném měření kosmických vzdáleností. Hauner nicméně
zdůrazňuje, že obě geometrie nemohou být správné současně. Je-li
správná neeukleidovská geometrie, říká Hauner, pak eukleidovská
má platnost pouhé aproximace. Filosofickou výhodu neeukleidovské
geometrie vidí v tom, že zamítla axiomy, které se opírají o lidskou
zkušenost a nejsou logicky nutné. Neeukleidovská geometrie přináší
podle Haunera hlubší a jemnější analýzu pojmu prostoru a je schopna
teorii poznání poskytnout obecnější koncepci, než jaké byla schopna
geometrie eukleidovská z pozice naivního empirismu.
Jasné stanovisko v otázce názornosti geometrických prostorů zaujal V.
Hlavatý ve svém článku O názoru v prostoru Riemannově.20 Hlavatému samozřejmě v žádném případě nešlo
u vícerozměrných prostorů o dokazování jejich smyslové názornosti.
To, že lidská mysl je omezena třemi rozměry a není schopna vnímat
ani o dimenzi víc, nikdo z matematiků či geometrů nepopíral.
V diskusích o neeukleidovské prostory jim šlo naopak spíše o
dokázání jejich přípustnosti jako logické představy.21 Hlavatý ve svém článku pak argumentuje
tím, že při porovnávání vlastností jednotlivých prostorů zjišťujeme,
že eukleidovský prostor má obecně stejnou vnitřní strukturu jako
prostory riemannovské a že teprve další specifikací této struktury
docházíme k různým, logicky možným případům.
Na to, že problém prostoru (i času) není jen problémem noetickým,
ale že se dotýká i našich (metafyzických) představ o skutečnosti,
upozornil Václav Láska ve stati Filosofie prostoru.22
Různé filosofické koncepce prostoru a času se totiž rozcházejí
především v tom, jakou realitu jsou prostoru a času ochotny přiznat.
Dvě základní pojetí, psychologismus a logicismus, které Láska
historicky spojuje s Kantem a Bolzanem, pak chápou prostor buď
jako názor, který podmiňuje naši zkušenost, anebo jej považují
za pojem, kterému nepřísluší žádná fyzická existence a který
je zcela určen svou definicí. Láska souhlasí, že ze samotného
pojmu prostoru nemůže nutně plynout jeho názornost (trojrozměrnost),
nicméně je přesvědčen, že jistou faktickou existenci mu přiznat
musíme.23
Platnost či neplatnost geometrických axiomů podle Lásky v reálném
světě definitivně rozhodnout nelze, proto bychom se v otázce
vztahu geometrie a fyziky měli zaměřit spíše na problém jejich
vzájemné "přiléhavosti". Při aplikaci geometrie v přírodních
vědách jde podle Lásky především o to, aby zvolená geometrie
popisovala fakta co nejúsporněji a aby ani její matematicko-logické
důsledky nebyly v rozporu se skutečností.
V diskusi o založení geometrických pojmů se na stranu psychologismu
jednoznačně přiklonil Karel Vorovka,24 který trval
na tom, že názorná představa, kterou si tvoříme o prostoru, je
eukleidovská, čímž měl na mysli pouze to, že bychom z našeho
názoru o prostoru přirozeným vývojem došli k systému eukleidovské
geometrie. Řečeno jinými slovy, změny si vysvětlujeme spíše jako
jevy fyzikální povahy, něž abychom je připisovali vlastnostem
prostorové struktury světa. Kategorií prostoru se Vorovka podrobněji
zabýval v souvislosti vztahu Kantovy gnoseologie a moderní fyziky.25 Vorovka kritizuje empiristickou
teorii prostoru, kterou staví do protikladu s Kantovým apriorismem,
především proto, že její důkaz trojrozměrnosti prostoru je důkazem
v kruhu. Empiristický výklad totiž nejdříve předpokládá, že jediný
skutečný prostor je eukleidovský trojrozměrný prostor, a pak
dokazuje, že tato trojrozměrnost je obsažena v naší zkušenosti.
Vorovka naopak obhajuje názor, že smyslová zkušenost se může
týkat jen hmoty, nikoli však prostoru samotného, a proto se nakonec
přiklání na stranu Poincarého, podle kterého nejsou geometrické
axiomy ani apriorní syntetické soudy, ani empirická fakta, ale
pouhé vhodné a užitečné konvence.
Jak již bylo řečeno, neeukleidovské geometrie se ukázaly ve zcela
jiném světle po formulaci obecné teorie relativity. Einsteinovy
názory na charakter geometrických axiomů a jeho myšlenku, že
geometrická struktura prostoru je závislá na určitých fyzikálních
faktorech, vyložil Arnošt Dittrich v článku Konečnost
prostoru.26 Dittrich ve svém výkladu zdůrazňuje,
že Einstein sám pokládal za nutné rozlišovat mezi geometrií jakožto
praktickou záležitostí, o jejíž platnosti rozhoduje naše zkušenost,
a ryze axiomatickou geometrií, která se na přírodu vůbec nevztahuje.
Klasická fyzika popisovala pohyb tuhého tělesa v souřadnicích
trojrozměrného eukleidovského prostoru a její výpočty byly v dobré
shodě s pozorováním. Dittrich v této souvislosti upozorňuje,
že platnost eukleidovské geometrie podlomila vlastně již speciální
teorie relativity, neboť právě ona svými důsledky (kontrakce
a dilatace) popřela představu tuhosti měřítek. Jestliže se ukázalo,
že se tělesa v prostoru chovají jinak, než předpokládá teorie
založená na eukleidovské geometrii, bylo možné postupovat v zásadě
dvěma různými směry. Poincaré navrhnul ponechat eukleidovskou
geometrii jako nejvýhodnější konvenci a pozměnit fyziku, Einstein
však udělat pravý opak. V obecné teorii relativity je struktura
časoprostoru popsána riemannovskou geometrií a eukleidovská geometrie
zůstává v platnosti pouze v jeho nekonečně malé části.
Jak jsme viděli, diskuse o Einsteinově teorii relativity probíhaly
v české filosofii první poloviny dvacátého století především
ve dvou rovinách: jednak v rovině analýzy a kritiky jejích konkrétních
důsledků, jednak na úrovni obecnější polemiky o vztahu mezi filosofií
a fyzikou. Mezi českými filosofy se však objevily i výtky směřující
vůči důsledkům, které podle nich z teorie relativity plynou pro
člověka a jeho postavení ve světě. Námitky vůči zjednodušujícímu
a schematizujícímu přírodovědeckému pohledu na skutečnost byly
vzneseny především z řad protipozitivisticky orientovaných myslitelů.
Jako příklad můžeme uvést názor Emanuela Rádla, podle kterého
abstraktní vědecké poznání není schopno postihnout smysl a účelnost
přírodního dění.27 Na druhé straně však nalezneme
i pokusy vyvodit z poznatků moderní vědy takový obraz světa,
který by prohloubil etickou stránku člověka a umožnil mu zaujmout
adekvátnější postoj k životu.28
The Controversy over Einstein's Theory of Relativity in Czech
Philosophy of the First Half of the Twentieth Century
The article deals with the disputes that appeared in Czech
philosophy in connection with the birth of Einstein's theory
of relativity. The theory of relativity has an important epistemological
and metaphysical consequences and at the beginning of twentieth
century it brought a completely new view of the world. Czech
philosophers have urged a number of objections against Einstein's
theory of relativity. They raised above all psychological objections
(Krejčí's criticism and Szuran's rejection of fundamental principles
of the theory) and arguments against its implications for human
understanding (for example Szántó's arguments). Attention was
also devoted to intellectual roots of the physical theory (Vorovka,
Dittrich, Láska). The primary goal of this article is to offer
an attempt to chart discussions and controversy about the philosophical
results of the theory of relativity in Czech philosophical thinking
in the first half of twentieth century.
Footnotes:
1[4em]Reflexe
moderní fyziky se neomezovala pouze na teorii relativity. Diskutovány
byly také otázky a problémy týkající se kvantové fyziky či rodící
se moderní kosmologie.
2[4em]F.
Krejčí: Einsteinova teorie a psychologie, Česká mysl 19,
1923, s. 257-273, 321-331.
3[4em]Jedná se především o text Spisy
o relativitě, Ruch filosofický 5, 1925, s. 118-123, ve kterém
Szántó prezentuje stanovisko kritiků, kteří trvají na fiktivnosti
zkracování délek a prodlužování intervalu času.
4[4em]V teorii relativity
se rozlišuje klidová délka l0 (délka tělesa v daném vztažném
systému), relativistická délka l (délka, která je zkrácena kontrakcí)
a pozorovaná délka lx (délka, kterou vidí pozorovatel z jiného
vztažného systému).
5[4em]H. Szántó: Rozpory v theorii relativity? Ruch
filosofický 3, 1923, s. 228-235.
6[4em]F.
Nachtikal: K domnělým rozporům v teorii relativity, Ruch
filosofický 4, 1924, s. 115-136.
7[4em]Problém
současnosti velice úzce souvisí s otázkou reality času.
8[4em]B. Hostinský: Úvahy o principu relativnosti, Ruch
filosofický 6, 1926, s. 193-212.
9[4em]Viz Diskuse o principu relativnosti, Ruch
filosofický 6, 1926, s. 288-296.
10[4em]Tento
princip platí pro speciální teorii relativity. Obecný princip
relativity požaduje stejné zákony pro všechny soustavy souřadnic
nezávisle na jejich pohybovém stavu.
11[4em]K.
Vorovka: Filosofický advent relativistiky, Ruch filosofický
3, 1923, s. 77-89.
12[4em]K. Vorovka: Kantova filosofie
ve svých vztazích k vědám exaktním, Praha: Jednota československých
matematiků a fyziků 1924.
13[4em]Vorovka
používá adjektivum relativistický jak ve spojení "relativistická
fyzika", tak například ve spojení "relativistické pojetí prostoru,
času, pohybu" a "relativistická filosofie". Z kontextu je však
zřejmé, že má na mysli relativní pohyb, popř. relační pojetí
pohybu.
14[4em]J. Szuran: Noetické
a fyzikální řešení problému relativity, Česká mysl 27, 1931,
s. 97-114.
15[4em]J.
Szuran: Elastifikace (K teorii relativity), Česká mysl 34,
1938, s. 51-65.
16[4em]L.
Rieger: Ke článku Josefa Szurana Noetické a fyzikální řešení
problému relativity, Česká mysl 27, 1931, s. 263-266.
17[4em]V. Mandl: Vědecká metoda Einsteinova
relativismu, Česká mysl 31, 1935, s. 195-210.
18[4em]J. V. Hauner:
Geometrie neeuklidovská a její poměr k teorii poznání, Česká
mysl 4, 1903, s. 13-22, 98-110, 161-174, 256-269, 348-357, 410-428.
Na tento článek navazuje výklad a kritika riemannovské geometrie:
Geometrie neeuklidovská II: Theorie Riemannova, Česká mysl
9, 1908, s. 170-185.
19[4em]Domnívám
se, že v tomto případě by bylo vhodnější mluvit spíše o nedokazatelnosti.
20[4em]V.
Hlavatý: O názoru v prostoru Riemannově, Ruch filosofický
4, 1924, s. 302-309.
21[4em]Hlavatý
otázku názornosti geometrických prostorů rozkládá na dva dílčí
problémy, totiž zda je přípustná představa, kdy z eukleidovského
prostoru usuzujeme na prostor riemannovský, a zda je přípustná
i představa, která z plochy pouhým zvýšením počtu dimenzí odvozuje
Riemannův prostor. Zatímco na první odpovídá kladně, druhou představu
považuje za nemožnou.
22[4em]V.
Láska: Filosofie prostoru, Ruch filosofický 1, 1921, s. 43-49.
23[4em]Láska užívá v této souvislosti termín "konkrétná
idealisace", na kterém je založena jeho filosofie matematiky.
24[4em]Vorovka ovšem psychologismus
spojoval spíše s myšlenkami H. Poincarého. Viz K. Vorovka: Úvahy
o názoru v mathematice, Praha: Česká akademie 1917.
25[4em]K.
Vorovka: Kantova filosofie ...
26[4em]A. Dittrich: Konečnost prostoru, Ruch filosofický
4, 1924, s. 21-23, 66-68.
27[4em]Ëinsteinova teorie spinozisticky odantropologizovala
člověka do krajnosti; člověk jako faktor duchovního dějství,
odpovědný za své činy, tu zmizel docela a zbylo z něho jen prázdné
geometrické místo jako průsečík fyzikálních vztahů." E. Rádl: Dějiny
filosofie II, Praha 1933, s. 617.
28[4em]Jde o koncepci tzv. nadhoministické
filosofie Jiljího Jahna, kterou vyložil ve svém díle Stříbrný
svět. Pokus o nadhoministickou filosofii, Vídeň 1931.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 22 Feb 2004, 15:19.