Sir Karl Popper (1902-1994) je na Západě, a hlavně v anglosaském
světě, považován za největšího filozofa 20. století. Protože
Popper sám měl o filozofii tohoto století velmi skeptické mínění,
nebral zmíněný kompliment vážně. Nakonec ovšem budoucnost rozhodne
o jeho místě v novodobé světové filozofii.
K mému "poslednímu setkání s K. Popperem" došlo 3. června 1994,
tedy necelé tři měsíce před jeho smrtí 17. září 1994. Svou "vzpomínku"
jsem napsal krátce po Popperově skonu a pak ji předložil filozofickému
publiku v USA, Japonsku, Číně a Austrálii. Ve vývoji mého filozofického
myšlení sehrál sir Karl Popper velmi podstatnou úlohu. Do filozofie
mě na gymnáziu v Brně-Husovicích uváděl profesor Antonín Kříž.
Stal jsem se především epigonem Masarykovým: v jeho Konkrétní
logice jsem spatřoval svůj vlastní filozofický program a jeho
spisy Sociální otázka a Rusko a Evropa mi poskytly jistý evropský
kulturní rozhled. Ten jsem si doplňoval sociologií Pitrima Sorokina,
s nímž jsem se osobně setkal po svém útěku z Československa do
Rakouska v roce 1949. Za studií ve Vídni a Innsbrucku jsem se
seznámil s Vídeňským kruhem, s jeho žijícími členy i s jeho historií.Tehdy
mě také nejvíce ovlivnili Wittgenstein a Popper, i když v té
době o ně rakouská ani německá filozofie neměla zájem. Snažil
jsem se z Rakouska dostat do Anglie, kde jsem chtěl studovat
na London School of Economics u Poppera filozofii, logiku a vědeckou
metodologii. Avšak přechod českého politického uprchlíka z Rakouska
do Anglie nebyl v tom čase možný. V roce 1957 jsem dostal vízum
do USA, kde jsem obdržel stipendium od World University pro Lincolnovu
univerzitu v Pensylvánii. Avšak studovat jen pro bakalářské "degree"
se mi nechtělo, cítil jsem se být ve filozofii pokročilejším.
Protože prof. Sorokin byl už v penzi a ztratil vliv i v oddělení
(departementu), které vytvořil, a protože jsem se tehdy o sociologii
už moc nezajímal, rozhodl jsem se vydělat si v USA peníze, abych
se mohl vrátit do Evropy a v Rakousku dokončit doktorát. S Karlem
Popperem jsem se konečně setkal v roce 1968 na Světovém kongresu
filozofů ve Vídni, kam jsem byl pozván jako zástupce University
od Alaska. Popper mě tam osobně seznámil se svými filozofickými
myšlenkami - a také s Bertrandem Russelem. Popperovo dílo se
mi stalo základem pro filozofii věd přírodních i společenských,
pro logiku a metodologii věd. Vypracoval jsem i program přednášek
o Popperově filozofii pro tzv. undergraduate a graduate oddělení
filozofie na naší univerzitě. Největší zájem o Poppera měli potom
u nás obvykle přírodovědci, matematici a logici.
Popperovo dílo představuje závažnou výzvu intelektuálnímu dogmatu vládnoucímu 2 400 let v rámci západní tradice, které zdůrazňovalo ústřední roli logiky, a to jak deduktivní, tak i induktivní. Logika však podle Poppera není prostředkem tvůrčí činnosti nebo definitivního důkazu, nýbrž pouhým nástrojem kritiky. Víra ve všemocnost logiky a vědecké metodologie je nebezpečnou kulturní pověrou, která nese zodpovědnost za ustrnutí tvůrčího procesu lidstva. Všechny velké tvůrčí osobnosti vědeckého pokroku bez výjimky intuitivně pociťovaly, že se musí vyhýbat svěrací kazajce logiky a té vědecké metodologie, jež byla uznávána v jejich době.
Po celé dějiny existovala demarkační linie oddělující různé lidské
aktivity, která pomáhala vyjasnit účel a základní rozumový princip
jakéhokoliv seriózního bádání. Z hlediska Karla Poppera tato
demarkační linie představovala dělící čáru mezi vědeckými a nevědeckými
aktivitami. Skutečná věda je vždy orientována na problémy zkoumající
a dešifrující záhady světa. Vědecké hypotézy, teorie a zákony
ideálně fungují pouze do té doby, pokud poskytují adekvátní vysvětlení
problémů. Jedno pozorování, které je v rozporu s hypotézou, způsobuje,
že tato hypotéza může být odpovídajícím způsobem korigována,
anebo ji - když to není možné - můžeme zavrhnout a nahradit hypotézou
adekvátnější. (Popper nazývá tento přístup principem falzifikovatelnosti.)
Avšak tento zcela vědecký předpoklad, tak jak je jednotně aplikován
v přírodních vědách, nebyl zaveden a uplatňován ve vědách společenských.
Karl Popper poukázal na to, že jak Marxovy, tak i Freudovy teorie
nedovolují uplatnění tohoto principu falzifikovatelnosti, což
způsobuje, že se nedostávají na úroveň skutečného vědeckého postupu.
Naše poznání jak přírody, tak i společnosti má provizorní charakter
a jeho rozvoj je pouze podmínečný, a to prostřednictvím eliminace
vyvrácených teorií a jejich doplněním či nahrazením teoriemi
novými.
Všeobecně se tvrdí, a to zvláště ve filozofii, že charakter filozofa
by měl být v doplňující harmonii s vlastním jednáním během jeho
života. Stěží si dovedeme představit Sokrata, odsouzeného k vypití
číše bolehlavu, jak si kleká na kolena a prosí své soudce o život,
poněvadž má rodinu, manželku a děti.
K tomu nejlepšímu v rámci uvedené tradice patří Karl Popper,
narozený v Rakousku v roce 1902, který opouští Evropu, aby unikl
hrozbě hitlerismu. Za pobytu na Novém Zélandu během druhé světové
války bylo jeho úsilí naplněno prostřednictvím statečné obrany
demokratické ötevřené společnosti" proti jejím nepřátelům, ideologiím
üzavřené společnosti", kterou představují Platon, Hegel a Marx.
Jaký to rozdíl mezi Popperem a vůdčími evropskými filozofy, jejichž
životní jednání a postoje představovaly cokoliv, rozhodně ne
však příklad hodný následování! Heidegger, zaslepený svým omezeným
německým nacionalismem, pronáší jako rektor univerzity svá nacionálně
socialistická kázaní ve prospěch větší slávy Německa a velkolepé
německé budoucnosti! Wittgenstein naopak žádá o emigrační vízum
do Sovětského svazu v nejhorším období stalinských čistek, aby
mohl v Moskvě vyučovat filozofii. Naštěstí se jeho žádost ve
zmatku ztratila a je možné, že Wittgensteinův život byl tak zachráněn
pro filozofii jazyka v západních zemích. V retrospektivě jsou
tyto Heideggerovy a Wittgensteinovy pošetilosti zřejmé a můžeme
snad doufat, že v dějinách bude zaznamenáno toto jejich chování
a bude srovnáno s Popperovým statečným bojem proti despotismu,
za svobodu a důstojnost lidstva ve dvacátém století.
Jak by si někdo mohl domluvit návštěvu u sira Karla Poppera,
když jeho adresa nebyla široké veřejnosti známa a jeho telefonní
číslo nebylo v seznamu?
Díky nápaditosti a vytrvalosti svého londýnského přítele jsem
napřed dosáhl nepřímého kontaktu s Karlem Popperem prostřednictvím
londýnské School of Economics. Schůzka byla domluvena na
3. června 1994 v 11 hodin dopoledne v jeho sídle v jižním Londýně,
jehož adresu znali pouze nemnozí.
Je obtížné popsat mé vzrušení, když přesně v jedenáct hodin dopoledne
naše auto zastavilo v malebné části předměstí Kenley u dobře
udržovaného domu sira Karla Poppera, prozrazujícího vysoký společenský
standard. Byli jsme již očekáváni Melitou Mewovou, zdvořilou
osobní tajemnicí sira Karla Poppera, která nás pozvala do prostorného
obývacího pokoje, v němž bylo několik knihoven a velký klavír.
Z velkých oken bylo možné vidět dobře udržované záhony a mohutné
vrby, jež mi připomněly můj dům a zahradu ve Fairbanksu na Aljašce.
Zatímco jsme čekali na sira Karla, snažil jsem se vybavit si
své dojmy z našeho prvního setkání ve Vídni během Světového filozofického
kongresu v roce 1968. Avšak najednou se neslyšně přede mnou objevil
sir Karl s rukou napřaženou k pozdravu. V počátečním zmatku pramenícím
z jeho náhlé přítomnosti jsme pouze zvládli vzájemné pozdravení.
Pak jsem byl uveden ke křeslům v blízkosti křesla Popperova.
Hlas sira Karla byl zcela neslyšitelný a - jak jsem zpozoroval
- měl (stejně jako já) naslouchací přistroj. Oba jsme nastavili
správnou hlasitost, abychom mohl začít náš rozhovor.
Na počátku, po určitou kratší dobu, byl rozhovor věnován vzájemnému
vybavování našich vzpomínek na rok 1968, kdy se konal filozofický
kongres ve stínu sovětské invaze do Československa, a na osobnosti,
se kterými jsme se na tomto kongresu setkali. Potom jsem se pokusil
obrátit směr naší diskuse k Vídeňskému kruhu na konci dvacátých
let a počátkem let třicátých. Sir Karl velmi zdůrazňoval, že
v té době již pracoval na důležitých filozofických problémech
a nesdílel zájem Vídeňského kruhu o Wittgensteinovu filozofii
a o koncepce, které z ní vyplývaly. Bylo zřejmé, že jej intelektuálně
inspirovali Hans Hahn a Kurt Gödel, zatímco ostatní, jako Schlick,
Carnap, Neurath, Kraft a Wittgenstein, pro něj nepředstavovali
objekt prvořadého zájmu. Pravděpodobně v důsledku mých neustálých
otázek týkajících se Wittgensteina a jeho úlohy při diskusích
Vídeňského kruhu projevil sir Karl jistou nelibost svou poznámkou,
že Wittgensteinovi nikdy nerozuměl, a dokumentoval to tím, že
uchopil Wittgensteinův Tractatus a četl jeho závěrečné věty,
v nichž se Wittgenstein snaží vytvořit demarkační linii mezi
tím, co může být řečeno jasně, a tím, co může být pouze ukázáno.
Když poukázal na zmatené a nejasné věty Traktátu týkající
se celého problému jasnosti, sir Karl řekl, že se vzdal jakéhokoliv
pokusu, aby rozluštil rozbředlé Wittgensteinovy hieroglyfy.
Nakonec jsem se vrátil ke vztahu sira Karla Poppera ke Kurtu Gödelovi a vyjádřil svůj názor, že Popperův princip falzifikovatelnosti souvisí s Gödelovým teorémem o nerozhodnutelnosti a jako takový je paradoxní výpovědí o poznání, která je srovnatelná s myšlenkami prosazovanými Humem, Sokratem a Xenophanem. Sir Karl zdráhavě souhlasil a při hlubším rozboru diskusí s Gödelem zároveň poukázal na to, jak bylo často obtížné tyto diskuse vést na přímé, osobní úrovni. Poznamenal, že se u Gödela projevovaly zřejmé příznaky dispozice k neuróze a snad i plachost, která nedovolovala otevřený, rozsáhlejší dialog. Upozornil však i na tu skutečnost, že se u Gödela tyto obtíže nevyskytovaly při rozhovorech s Einsteinem, von Neumannem a Hao Wangem. Než jsme ukončili naši diskusi o Gödelovi, sir Karl mi připomněl, že Gödel byl mým brněnským spoluobčanem. V návaznosti na tuto připomínku jsem mu popsal Gödelovu vilu na Pellicově ulici v Brně a své úsilí zorganizovat prostřednictvím brněnských přátel umístění pamětní desky na domě, kde se Gödel narodil.
Naše diskuse se pak obrátila k filozofii 20. století a k budoucnosti
filozofie vůbec. Sir Karl vyjádřil svou naprostou nespokojenost
s rezignací filozofie na její hlubší poslání, k níž došlo ve
20. století, a že autentický smysl tohoto poslání byl zachován
pouze v některých případech. V odpovědi na mou otázku, které
filozofické osobnosti dokázaly ve svých dílech uchovat tento
smysl, jmenoval Bertranda Russella, Whiteheada a Tarského, mezi
psychology Viktora Frankla a mezi politickými mysliteli pouze
T. G. Masaryka a Winstona Churchilla. Sir Karl zdůraznil, že
T. G. Masaryk byl největším filozofem demokracie a že byl jedním
z největších politiků zároveň s Lincolnem a Churchillem. Měl
pouze slova obdivu pro všechno, čeho bylo dosaženo v Československu
mezi dvěma světovými válkami pod vedením T. G. Masaryka. Co se
týká Edwarda Beneše, sir Karl byl velmi kritický k jeho "nedobré
politice". Zároveň důrazně prohlásil, že Hitler v Mnichově blafoval
a byl vojensky nepřipraven k válce. Řekl, že Beneš neprokázal
odvahu, kterou měl pravděpodobně pouze Masaryk - mravní odvahu
bojovat se zlem nacismu. Sir Karl byl přesvědčen, že kdyby Československo
bojovalo, nesmírně výrazně by změnilo dějiny. Jeho ozbrojený
odpor by přivedl k moci Churchilla i ostatní, kteří se chtěli
postavit proti Hitlerovi.
Obdiv sira Karla k Masarykovi se dále projevil, když vzal Churchillovu
knihu o dějinách světa ve dvacátém století. V jedné kapitole
Churchill popisuje nadlidské činy československých legií, které
Masaryk vytvořil v Rusku během Říjnové revoluce v roce 1917 a
po ní. Bylo to za občanské války v Rusku, která následovala po
sovětském převratu, kdy 60 000 československých legionářů kontrolovalo magistrálu
- železnici mezi uralskými horami a Vladivostokem.
Nemohl jsem zabránit tomu, abych nebyl přímo uchvácen nadšením
Karla Poppera pro morální velikost Masarykovu. Sir Karl také
oceňoval dnešní Českou republiku pod vedením prezidenta Havla,
ve kterém spatřoval člověka, jenž pokračuje v historických demokratických
tradicích českého a moravského lidu. S velkou hrdostí popsal
svou návštěvu Univerzity Karlovy v Praze, kam přijel, aby obdržel
čestný doktorát. Byl neobyčejně potěšen tím, že jeho Otevřená
společnost a její nepřátelé již byla publikována v českém
a ruském překladu.
Philosophy of science
Essentialism
* Problem of Introduction
Truth and Approximattion to truth
* World 3 - its autonomy and dynamism
* Darwin and problems of epistemology
Tarski's Correspondence Theory and Karl Popper
*Bühler's theory of language
Popper and analytical and linguistic movement
Popper and Wittgenstein
Popper and Marx
Popper and Russell
Popper and Masaryk and Churchill
Popper and Psychoanalysis
Popper and Three Psychologie emerging in 20th Century Vienna
*Popper on definition, words and meaning
Progress of human knowledge
Philosophy of the primary and secondary schools
Curriculum designed as problem solving
*Verification and Falsification
*The problem of demarcation
Popper's place in 20th Century philosophy and science