Microsoft Word 10.0.2627;
SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY
STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS
B 49, 2002 - studia philosophica
Radim Brázda
Etika - vzpomínky na budoucnost1
Enfant terrible českých filosofů Ladislav Klíma svého času prohlásil,
že "není opovrženíhodnějšího povolání než být profesorem morálky"
(tedy etikem). Jistě, mohli bychom uvedený výrok považovat za
duchaplný bonmot, ale mohli bychom se pokusit vzít jej i vážně.
Pokud tak učiníme, zeptáme se:
1)
existují důvody, proč je profesor morálky opovrženíhodný?
2)
byl, popřípadě může být "profesor morálky" důvěryhodná osoba,
podobně jako atomový fyzik, matematik, chemik, astronom, ve zkratce
přírodovědec nebo logik?
Než se pokusím načrtnout některé možné odpovědi na tyto otázky,
zmíním se o tom, jak široce je dnes chápána etika a morálka.
K dnešnímu dni se nabízí nespočet charakteristik (včetně anglosaských
variant, jež etiku a morálku považují za totéž), které sahají
od určení etiky jako a) prakticky zaměřené disciplíny, tedy teorie
způsobů lidského života, chování a jednání, která zohledňuje
zaujaté a ne zcela racionální postoje, chování a rozhodování
lidí, b) racionální reflexe morálních systémů, pravidel či zvyklostí,
které se snaží geometrizovat sociální prostředí; morálka je chápána
jako systém normativů, dále jako disciplinační praktiky a bývá
nahlížena jako různědobě koalizované zájmy. Takto široce vymezená
etika i morálka upozorňuje okamžitě na kritické místo celé disciplíny,
na konceptuální přechod, most mezi jednáním a chováním individuí
a aktivitami větších sociálních skupin, společenství, společnosti.
Jinými slovy řečeno, upomíná na neuralgické propojení oblasti
individuálních morálních schopností a výkonů (mikromorálky) s
makrospolečenskými cíli, záměry a požadavky.
Morální pojímám jako náležející do sféry morálky, tedy do
systému vztahů, vznikajících na základě pragmatické rozlišovací
dichotomie "dobrý-špatný" a fungujících v rozpětí od vztahování
se k sobě samému až po vztahování se k supranaturálním entitám
či velkým sociálním skupinám.2 Morálku tedy tvoří proměnlivé soubory hodnocení,
zvyků, názorů, hodnot, ideálů, pravidel, institucí či norem;
jinými slovy, chápu ji jako systém dlouhodobě koalizovaných a konceptualizovaných
zájmů a regulativů. Takové pojetí morálky má velmi blízko k vymezení,
které nalezneme u F. Nietzscheho: "Neexistují žádné morální fenomény,
nýbrž jen morální výklad fenoménů..."3 Nietzscheho
výrok nás upomíná na takové vymezení etiky, kterému je v anglosaské
tradici morální filozofie přisuzována superpozice a podle nějž
se etika zabývá zkoumáním jazyka morálky, tedy mravních ßoudů"
a üsuzování" v průběhu mravního diskursu, a zkoumáním "principů"
správného jednání.4
Pokud by Klíma chápal morálku v takto širokém spektru, tedy i
jako disciplinační praktiku, schopnou demobilizovat velké skupiny
lidí či různě s nimi manipulovat, nebo by ji akceptoval v intencích
etického naturalismu, který striktně převádí morální/hodnotící
věty na věty faktuální, popřípadě kdyby znal koncepty etiky bez
všeobecných povinností, které ve velmi nejistém očekávání "pouze"
vyprávějí příběhy s cílem snižovat násilí nebo které přecházejí
od principiálních konceptů k étosu naléhavého, snad by pro něj
přestal být etik opovrženíhodnou osobou. Nutno však říci, že
koncepty morálky, které by nevzbuzovaly jisté rozpaky (u Klímy
rovnou opovržení), nejsou při veřejném prezentování obrazu
soudobé etiky převažující.
Dovolte otázku: je-li někdo "profesorem morálky", nač je odborník?
K čemu je kompetentní? K imaginárním řešením imaginárních situací,
které nikdy nenastaly (vzpomeňme alespoň Rawlsův závoj nevědění,
Habermasovu ideální diskurzivní situaci)? Není náš imaginární
profesor morálky nakonec kompetentní pouze pro dějiny etiky?
Pokud by fungoval v tradiční otázce "Co mám činit?" jako směrník
pro ostatní, proč neexistují vzkvétající ëtické praxe", do nichž
se stále hrnou äbonenti dobrého života"? Že by o tyto služby
neměli zájem, že by nechtěli žít "dobrý život"? Ba co hůř, nenaleznou
obvykle lidé na tuto otázku zpravidla odpověď sami? Prokázali
by tím, že ještě zcela nezdětinštěli a péče o vlastní rozum ještě
nebyla zcela vyvlastněna nejrůznějšími antropotechniky. Nevyjasněnost
kompetencí ëtika" je ještě zamlžena další skutečností: formálně
jsou moralisté a "profesoři morálky" velebeni a vzýváni jako
autority, přičemž v situaci každodenní osobní akceptace je často
odmítáno takřka každé rigorózní pravidlo, u něhož by adresát
jen trochu tušil snahu po osobním omezení. Morálka, jíž by se
měl každý podřídit, je od časů M. Foucaulta považována za děsivou
(možná proto zkoumal Foucault zdánlivě nevinné disciplinační
praktiky). Analytická etika, metaetika má odpověď na tuto otázku
snazší: nepovažuje se - v mírném rozporu s obvyklým členěním filosofie
na praktickou (etika, sociální a politická filosofie) a teoretickou
(epistemologie, logika, metafyzika) - za disciplínu praktickou.
Spíše se pokouší vymezit rámec mravní problematiky, určit povahu
a charakteristické rysy mravních soudů a usuzování v rámci mravního
diskursu.5 Zdaleka ne všichni etikové jsou
však analyticky orientováni. Z toho důvodu bude vhodné přenechat
dílčí odpovědi na zneklidňující otázku "Nač je vlastně specialistou
etik, pokud není metaetikem, analytickým etikem?" ctihodným shromážděním,
která jsou kompetentní pro případná graduování dalších etiků.
I. Proč je "profesor morálky" opovrženíhodný aneb Možné důvody pro nedůvěryhodnost etiky
1. Etik pojímá oblast morálního chybně. Kromě metaetiků a historiků
etiky nemají ostatní etikové zcela jasno v otázce předmětu svého
bádání, nebo se předmět bádání již nekryje s tím, co je dnes
považováno za klíčové ve sféře morálky. Etika začala v antickém
Řecku jako studium etických a sociálních výtečností. V průběhu
století však byl tento záměr trivializován: hledání morálních
výtečností degenerovalo do studia otázky, jak se vyvarovat morálních
chyb. Podle J. Hintikky se totéž stalo i logice: začala původně
jako studium výtečného myšlení a degenerovala stále více k otázce,
jak se vyhnout omylům.
2. Etik, někdo, kdo se profesionálně zabývá morálkou a etikou,
vykazuje takové výsledky, které nestačí k tomu, abychom ho považovali
za seriózního badatele. Mnohé současné výkony v etice svádějí
k tomu, abychom etika považovali za někoho, kdo vypráví pohádky
ze Zapotřebí nebo pracuje se silným obrazem neskutečného člověka.
3. Etik se svým profesním zájmem a interpretací variant morálky
naprosto míjí s poznatky upřesňujícími procesy jednání, rozhodování,
myšlení i s možnostmi, které mu nabízejí nové poznatky z oborů
blízkých filosofii (ale i pečlivé výlety do dějin etiky). Jeho
úsilí přichází vniveč a je vysmíváno, protože hovoří o něčem,
čemu ve skutečnosti nic neodpovídá. Rovněž se může stát, že měnící
se situaci popisuje a diagnostikuje neadekvátním pojmovým aparátem,
který byl vypracován pro jiný typ společenství a pro jiný sociální
kontext. Popisuje imaginární situace, procedury a procesy a etika
se stává patafyzikou, tedy vědou o imaginárních řešeních. Otázkou
je, zda nemůže věda o imaginárních řešeních přinášet reálné výsledky?
4. Etika blahosklonně pomíjí přímé zdroje, z nichž se rovněž
získávají morální a sociální kompetence nebo které intenzivně
ovlivňují jednání a smýšlení člověka: pomíjí pečlivé analýzy
paralelního, subverzivního, virtuálního (rozuměj: zprostředkovaného)
vzdělání, odezírání, obrazu světa, mechanismů svádění (které
je současně mechanismem disciplinace i sankce). Analýze simulativního
a virtuálního (rozuměj: zprostředkovaného) prostředí, které
získává post hyperreálného, nevěnuje pozornost adekvátní jeho
razanci a síle.
5. Klímův výrok může rovněž upozorňovat na marnost pokusů hlásat
morálku těm, kdo jsou již hotovými osobami, popřípadě na skutečnost
minoritní morálky: morální normativy vznikají kvůli těm, kdo
představují rušivé momenty. Sluchu však dosáhnou v takovém společenství,
které zpravidla potíže s morálními normativy nemá. Ti, kvůli
kterým je imperativ a normativ hlásán a akcentován, jsou z něj
vyvázáni a zpravidla se s ním nikdy nesetkají. Morálka (moralisté)
obvykle pláčí na cizím hrobě.
6. Profesora morálky se dávno nikdo na nic neptá, pokud ano,
tak pouze pro forma, jako součást legitimizace vlastního
stanoviska, jako vynucení si souhlasu na základě rétorického
protežování morálních principů, které jsou údajně nezpochybnitelné.
Morálka bývá instrumentalizována jako legitimizační prostředek,
jako nezdůvodněné univerzální uznání pro uznání univerzálního.
Nezdůvodněné proto, že ten, kdo tak činí, chce propašovat vlastní
morální přesvědčení do definice etického. Na úskalí odvodit
z univerzálního aspektu etiky etickou teorii ztroskotávají
mnozí. Projektováno do mocenských poměrů se může tento postup
snadno stát vylučovacím kritériem.
7. Etika s ambicí praktické filosofie vykazuje často neschopnost
řešit tradičními způsoby komplexy otázek, které jsou částečně
nové (týkající se např. genových technologií), částečně spojené
s technickým pokrokem a jeho následky (vztah k budoucímu). Další
otázky zde byly přítomny, ale nyní jsou akcentovány s odlišnou
dynamikou a razancí (problémy menšin, práva dětí, zvířat). Většina
dosavadních etiků se zabývala takovými normami, které hrály roli
v intersubjektivním životě současně žijících a v prostorově časové
blízkosti se nacházejících dospělých - proto může být etika zaskočena,
když je konfrontována s problémy chudoby, následujících generací,
genovými technologiemi, tělesnou nadměrností nebo externalitami
vznikajícími úsilím o dosažení dobra pro co největší množství
lidí.
8. Existuje stále přespříliš zdůrazňovaná vazba etiky a náboženství:
přičemž etika a náboženství nejsou spojené nádoby. Je možné a
nutné oddělovat morální objektivitu od každého náboženského světonázoru
- k tomu, abychom respektovali mravní jako závazné i správné,
nepotřebujeme věřit v Boha. Zánik, úpadek náboženství by nebyl
a není důvodem pro přijetí zániku, úpadku morality. Hledá se
taková morální filozofie, která přinese důkaz, že mravnost funguje
po i před počestnou oblastí pravdy a poznání, i když božská autorita
ztratila na síle.
9. Často se soudí, že etika je jako praktická disciplína nefunkční,
protože morálka je reprezentována systémem krátkých a jednoduchých
pravidel: nelži, nekraď, nezabíjej, která však nejsou přiměřená
komplexitě života. Spory obvykle nevznikají kvůli respektování
těchto jednoduchých pravidel (antropologických konstant), ale
kvůli nemožnosti jejich jednotného výkladu.6
10. Většina zdůvodnění morálky se odvolává na tzv. nebeské
háky (poslední důvody a motivy morálního jednání se umisťují
do supranaturální sféry) či "kulturní zvedáky" (za
něž lze považovat většinou kontraproduktivní a ve značné míře
neúspěšné emancipační projekty). Obě cesty jsou pro současnou
morální filosofii nedostatečné.
II. Může si morální filosofie přivlastnit kompetence ve věcech
morálky? Jak a čím?
1. Soudobá etika začíná pro zdůvodnění morálky a odhalení algoritmů
jednání a smýšlení kvalifikovaného jako morální, více využívat
poznatky z analýz jednání, rozhodovacích procesů, teorií konfliktu
a nejnovějších poznatků kognitivních věd (v rozsahu od teorií
umělé inteligence po teorie a testované hypotézy popisující vztah
mozku a vědomí. S přihlédnutím k těmto teoriím a poznatkům se
bude rekonstruovat pojmový aparát etiky, protože některé poznatky
a hypotézy rozbíjejí vžité a zavádějící dualismy (emoce/pocity/racionalita;
teorie somatických markerů). Navazuje se těsné spojení mezi metaetikou,
naturalistickými a kognitivistickými teoriemi. Existuje oprávněná
domněnka, že adekvátní teorii morálky nelze získat ani teonomně,
ani intuicionisticky. Znamenalo by to, že se budou promýšlet
přístupy naturalismu a apriorismu, i když i tyto přístupy mají
svá kritická místa. Adekvátní teorie morálky bude však mít podobu
programatického naturalismu. V pohledu neokognitivistů (např.
Garrett Cullity, Christine Korsgaardová, Judith Jarvis Thomsonová,
Peter Schaber, Crispin Wright) jsou morální hodnoty vědecky pochopitelné,
přirozeně uchopitelné, nebo je lze vypreparovaně nahlížet prostřednictvím
sémantické analýzy.
2. Někteří (meta)etikové (a velmi často "nerodilí" morální filosofové)
důsledně provádějí analýzu jazyka morálky s cílem demaskovat
nezaloženost a nezdůvodněnost morální imperativity, poukazují
na logickou nekonzistentnost mnoha promluv o morálce a striktně
odmítají sterilní a bezpohlavní moralistiku. Adekvátní teorie
morálky se opět pokoušejí objasnit určitá témata, a to prostřednictvím:
a) rekonstrukce: neexistují žádné "morální fakty" ve smyslu
obvyklých faktů. Nicméně existují morální systémy, jimž se cítí
jednotlivá individua více či méně povinována. Rekonstruktivní
otázka zní: "Jak a proč se tato morálka objevila?" b) objektivního
požadavku platnosti: jazyk morálky je vystaven tak, jako kdyby
existovaly morální fakty, ačkoli fakticky zřejmě žádné morální
fakty neexistují. Promlouváme tak, jako by morální soudy popisovaly
objektivní vlastnosti jednání nebo charakterů. Otázka objektivního
požadavku platnosti zní: "Proč má jazyk morálky tuto kognitivistickou
povrchovou gramatiku a proč musí být modifikován současně s potížemi
kognitivismu (např. konsekvence Humova stanoviska)?" c) normativity:
podstatným problémem pro neokognitivismus je normativní charakter
morálních soudů. Otázka normativity zní: "Jakou podobu má porozumění
morálním soudům, které vyhodnocuje normativitu a závažnost morálních
soudů v našem životě?" d) racionality: i když nelze splnit
požadavek objektivity morálních soudů, ëxistuje přes ztroskotání
kognitivismu způsob, jak by mohly být morální soudy racionálně
rozhodnuty, kritizovány, popřípadě obhajovány?" e) ne-morality:
přesto, že je často jasné, co je morálně správné, jednání tomu
neodpovídá. Otázka zde zní: "Proč existuje "nemorální" chování
a existují racionální argumenty pro to, proč musí být člověk
morální?"
3. Etika soustřeďuje pozornost na propojení mezi individuálními
a skupinovými zájmy, což v mnoha případech znamená analýzu manipulativních
procesů, které v konečném efektu vykazují zdánlivou přítomnost
morální motivace (narcistní, individualistické, spotřebitelské,
hedonické, pragmatické či utilitární motivy jednání mohou vést
k podrobení se mnohdy tuhým disciplinačním praktikám). Jedna
z klíčových otázek dějin západní morální reflexe zněla: "V jakém
vzájemném vztahu je osobní štěstí individua a univerzální spravedlnost
pro většinu?" Opakovaně aktualizované individualistické verze
znějí: "Jaké jsou vztahy mezi individuálními morálními prioritami
a univerzální morálkou? Jak mohou jednotliví lidé nebo individua,
kteří si formují nějaká morální já, sociálně kooperovat s druhými,
kteří dělají totéž? Jak může být někdo s vlastními morálními
prioritami zapředen do společenské sítě?"
4. Etika se přimyká k věcným promluvám, rehabilitaci myšlenkového
potenciálu naturalismu, utilitarismu, pragmatismu a etického
realismu (od britských podob po konsekvencialismus, etiku sociálních
důsledků či preferenční utilitarismus australské provenience)
s kynicko/skepticko/ironickou korekcí.
5. Podobně jako vzali popularizaci přírodních věd do rukou sami
přírodovědci nebo alespoň ti, kdo jsou v přírodních vědách vzděláni,
měli by o etice a morálce hovořit sami (morální) filosofové a
ne pouze ti, z nichž se instrumentálně učinily morální autority.
Nestane-li tak, bude pokračovat žalostná a komická tematizace
etiky prostřednictvím "mediálních pastorů a falešných svatých"
a etika zůstane opovrženíhodná.
6. Etika se upamatovává na kritické myšlení jako myšlení toho,
co se může přihodit po konci velkých projektů a návrhů, co může
přinést to, co je považováno za dobré; promýšlí externality i
nezamýšlené důsledky jednání - tedy promýšlí extrémní fenomény.
V mnoha případech akceptovala komplementaritu dobra a zla na
všech úrovních od mikroroviny individua po makrorovinu globálních
aktivit. V tomto smyslu by měla vzpomínat na budoucnost: ne na
to, co by mělo být, ale co se může stát a co se stalo z toho,
co se kdysi mělo realizovat. Etika i morálka by pak mohly být
zcela v duchu technologie interního mentálního rozhodování představováním
si toho, co se může stát.
7. Může si etika dovolit být ideálním systémem, který je
sice velmi ušlechtilý v teorii, ale neschopný v praxi? Etický
soud, který je nepoužitelný v praxi, musí být teoreticky defektní.
8. Od vystoupení E. Anscombové v roce 1958 se připouští, že historické
pojetí mravnosti, opřené o povinnost a závaznost, pojetí mravnosti
jako něčeho, co bych měl udělat, by mohlo být dnes nesrozumitelné.
Od této doby opět probíhá rehabilitace etiky ctností (a tedy
i neřestí).
9. Ve filosofii a etice se vede otevřená polemika o tom, jaké
jsou důvody "vzdělávání" a öchočování" člověka. P. Sloterdijk
se ve svých Pravidlech pro lidskou ZOO7 öpět" táže: "Co zkrotí člověka, když
po všech dosavadních experimentech s výchovou lidského rodu je
zcela nejasné, kdo nebo co a k čemu vychovává vychovatele?" Nebo
není možné položit kompetentně otázku po formování a pěstování
člověka v rámci teorií pouhé výchovy a ochočení? Podle Sloterdijka
není nevinné, když lidé pěstují jiné lidi směrem k nevinnosti
(což víme od dob Nietzscheho) - etika by měla spíše zasít nedůvěru
k pastýřskému a chovnému monopolu. Etika by se měla vzepřít superhumanistům
a podporovat drobný chov spíše než velkochovy megalopatického
člověka. Bude schopna naučit žít člověka v situaci, v níž nikam
nesměřuje, v níž se obejde bez svého guru? Příklonem k přírodním
vědám rovněž naznačuje, že chov člověka probíhá i bez chovatele,
biokulturním driftem, samoochočením, vlastním přeprojektováváním
mysli, které nemají subjekt a tedy ani plánujícího pachatele.
10. Činnost etika/profesora morálky by neměla dávat na srozuměnou,
že někteří lidé jsou chovateli lidí, zatímco druzí jsou chovnými
exempláři - to je, a zdaleka ne pouze pro Sloterdijka, evropský
morálně pastorální folklór. Morálka se týká soužití lidí, z nichž
jen někteří mají vůli a mohou chtít, zatímco většina chce pouze
to, co chce jiný. Morálka adorující člověka a "jeho" hodnoty
může iniciovat tvrzení, podle nějž ideál humanitas nepřináší
jen přátelství člověka k člověku, ale vždy s rostoucí zřetelností
také implikuje, že člověk je člověku vyšší mocí - víme, že existuje
aktuální nerovnost lidí před věděním o tom, co dává moc.
Porozhlédneme-li se po současném stavu prezentace etiky u nás,
máme nutkání dát Klímovi za pravdu. Proč? Chybí solidně zpracované
dějiny etiky, chybí zpracovaná systematika v takové podobě, která
by držela krok s ostatními filosofickými disciplínami. Často
to vypadá, že etiku suplují úvahy ekologického typu a občasné
výstřelky ze sféry aplikované etiky, popřípadě že morální filosofii
prezentují ambiciózní texty plné vizí, poněkud vyčpělé spory
liberálů a komunitaristů, či sebevědomé přesvědčení, že morální
spása je spjata s náboženskou mobilizací. Výsledkem tedy je,
že v době, kdy se morálka formálně akcentuje, není u nás etika
jako filosofická disciplína systematicky pěstována. Snad je to
dobře, protože víme, že heroizace etiky a morálky je přesně tím,
co ji přivádí na pokraj opovržení. Znepokojující však je, že
morální filozofové u nás nekladou žádné znepokojující otázky,
ke kterým vybízejí nové poznatky. Logickým závěrem budiž tedy
otázka: Proč se s ohledem na výše řečené nevěnovat morální filosofii
tak, aby morální filosof nebyl ani opovrženíhodným, ani instrumentalizovaným
falešným svatým - tedy opět opovrženíhodným?
Ethics - Memories of Future
The author in his article formulates two collections of theses,
referring to two questions, which he has expressed in the consequence
with the ironic statement of the Czech philosopher Ladislav Klíma:
"There is no profession deserving more contempt as to be professor
of morals". The first collection of theses answers the question:
do there exist reasons for the statement that professor of morals
is contemptible? The second collection offers the answers for
the question whether "professor of morals" was or could be credible
person, similarly as professor of nuclear physics, professor
of mathematics, professor of chemistry, professor of astronomy,
in brief natural scientist or logician?
Footnotes:
1[4em]Upravený text habilitační
přednášky, která byla proslovena v červnu 2001 před vědeckou
radou FF MU v Brně.
2[4em]Tyto vztahy mohou být koncentrovaně
vyjádřeny různým způsobem: od přísloví až po striktní normativně
morální systémy.
3[4em]F. Nietzsche: Mimo
dobro a zlo, Praha: Aurora 1996, § 108, s. 72.
4[4em]Domnívám se, že již začíná být aktuální
redukce množství nejrůznějších vymezení etiky. Jednu z účinných
redukcí, která však podle mého soudu dostatečně vystihuje klíčové
problémy etiky, opět připomíná a nabízí americký filozof Colin
McGinn: "V rámci dnes praktikované analytické filozofie se etika
obecně člení do dvou oddílů: metaetika a normativní etika. Metaetika
je zkoumání abstraktních metafyzických problémů s ohledem na
povahu etických hodnot." Normativní etika se ptá, "jaké jednání
je správné za specifických, konkrétních okolností". C. McGinn: Ethics,
Evil, and Fictions, Oxford 1997; citováno podle něm. vydání Das
Gute, das Böse und das Schöne, Stuttgart: Klett-Cotta 2001, s.
15.
5[4em]Srov. P. Kolář - J. Svoboda: Logika a etika,
Praha: Filosofia 1997, s. 13.
6[4em]Katastrofu může
způsobit i jejich striktní dodržování. Při těchto úvahách se
objeví nesnáz imaginárního nestranného a ideálního pozorovatele
(tak jako s ní byli konfrontováni stoikové, Kant, britští filosofové
18. století - Hutcheson, Hume, Smith, utilitaristé od J. Benthama
po J. C. Smarta), který by mohl přezkoumat morální soudy.
7[4em]P. Sloterdijk: Pravidla
pro lidskou ZOO. Odpověď na Heideggerův dopis O humanismu, Aluze
4, 2000, č. 3, s. 70-85.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.00.
On 22 Feb 2004, 15:19.