Josef Bartoš
* 4.
3.
1887 Vysoké Mýto
† 27.
10.
1952 Praha
Bratr F. M. B. a dramatika a divadelního historika Jana B. (1893–1946). – Po doktorátu filozofie (1909) na FF UK (kde byl žákem O. Hostinského a Z. Nejedlého) absolvoval roční studijní pobyt na Sorbonně (poslouchal tam přednášky R. Rollanda, H. Bergsona, E. Denise). Poté působil jako gymnaziální profesor češtiny a franštiny (Praha-Karlín, Rakovník, Praha-Ječná ul.). V r. 1921 založil Český časopis estetický (vycházel jen rok) a v r. 1927 se podílel (s K. Vorovkou a T. Trnkou) na založení revue Filosofie (1927–29), do jejichž dvou ročníků vedle několika studií napsal 35 recenzí estetických a psychologických publikací. Studium na Sorbonně ho orientovalo na francouzskou filozofii a estetiku; stal se u nás jedním z předních znalců Bergsonova díla.
Od gymnaziálních let se věnoval hudbě (v l. 1905–09 navštěvoval pražskou varhanickou školu). Brzy se začal prosazovat jako hudební kritik (mj. na stránkách Nejedlého časopisu Smetana) a hudební teoretik. V knize Jak naslouchati hudbě se věnoval (podobně jako Otakar Zich) psychologickým otázkám estetického vnímání hudby. Nejedlého vliv na B. se projevil i v jeho kritických soudech o hudbě A. Dvořáka a L. Janáčka; za „největšího současného autora“ pokládal B. Foerstera, v jehož hudbě nacházel „obrovskou etickou silou nabitý duchový řád“, u Z. Fibicha vyzdvihoval také citlivou reakci na jiné druhy umění. Od hudební teorie směřoval k obecné teorii umění: měl zato, že jednotlivé druhy umění po svém vyjadřují obecné umělecké ideje, které jsou zase specifickým odrazem dobového myšlenkového proudění. V knize Umění. Úvod do estetiky se zamýšlí – v souladu s koncepcí estetiky jako vědy o umění – nad podstatou umění, jeho jednotlivých druhů, nad uměleckým tvořením i vnímáním umění; vedle metody psychologické tu uvažuje i o možnostech metody sociologické a strukturální. K francouzské látce přihlíží i ve svém nejrozsáhlejším spise Ilusionismus. Skeptická nálada přítomnosti (1927). Probírá v něm různé podoby novodobé „skeptické nálady“, aby nakonec vyjádřil své přesvědčení, že tato skepse není stavem definitivním, že je „pouhým předbráním, z něhož lidstvu bude vejíti do chrámu, ve kterém zase budou uctívány všechny klady“. Pokud jde o roli umění, B. je klade proti každodenní, člověka spoutávající práci: má plnit funkci ušlechtilé zábavy: v tom se vrací k estetice Durdíkově, podle níž „krása, která nebaví, jest oheň, který nehřeje, voda, která nemokří“. V úvodu ke svému překladu Croceho Brevíře estetiky představuje Croceho jako myslitele, o jehož estetických názorech by se mělo u nás vědět a také debatovat. Blízký byl B. i Miroslav Tyrš, jehož pokládal za znalce zákonů kompozice ve výtvarném umění.
Bibliografie:
◦
Jak naslouchati hudbě,
1910;
◦ Zdeněk Fibich,
1914;
◦ Miroslav Tyrš,
1916;
◦ Miroslav Tyrš.
O zákonech komposice v umění výtvarném,
1917;
◦ Umění.
Úvod do estetiky,
1922;
◦ Eugene Carriere.
Spisy a vybrané listy,
1923;
◦ O proudech v soudobé hudbě,
1924;
◦ Ilusionismus.
Skeptická nálada přítomnosti,
1927.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Umění a mravnost,
RF 1922;
◦ Přes Flauberta k Tolstému,
RF 1923;
◦ Hudební kritika v nehudební revui,
Kritika 1924;
◦ Problém zakázky v umění,
RF 1925;
◦ Umění a technika,
RF 1926;
◦ Úvodní slovo redakce (s K.
Vorovkou,
F.
Pelikánem),
Ilusionistické prvky v Adamu Stvořiteli,
Giacombo Leopardi – estetik,
Nietzsche a France,
Nová psychologie v Německu,
Nietzsche – Stendhal,
Po stopách Schopenhauerova pesimismu ve Francii,
F.
X.
Šaldova šedesátka,
Filosofie (F) 1927–28;
◦ O problémech dnešní estetiky,
O typu lidí timidních – Příspěvek k psychologii O.
Březiny,
Guiseppe Rensi,
Karel Vorovka,
F 1928–29.
Překlady:
◦ H.
Bergson: Komika charakteru,
1916;
◦ B.
Croce: Brevíř estetiky (s před.
Benedetto Croce filosof),
1927.
Literatura:
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ R.
Pečman: K významu estetika J.
B.,
in Filozofie v dějinách a v současnosti,
ed.
H.
Bretfeldová,
1986.
jg