Egon Bondy
* 20. 1. 1930 Praha
† 9. 4. 2007 Bratislava
Těžištěm B. práce je ontologická problematika. Výchozím problémem je kritika kategorie ontologické substance a pokus o
vypracování „nesubstančního modelu v ontologii“, pro nějž se stává důležitou kategorie samovzniku. Už při těchto analýzách
je charakteristické propojování problematiky ontologické a axiologické, jež jsou nazírány v komplementární jednotě. Základní
pozicí, která je dodržována a jen stále jasněji propracována v celém díle, je ateistická dialektika, úzce propojující prováděnou
filozofickou analýzu s dialektickým a historickým materialismem. Souvisí s B. krajně levicovým politicko-společenským
stanoviskem, které je častěji vyjadřováno a obhajováno zejména v pracích napsaných v r. 1969 a 1989 a publikovaných jen v
samizdatu. Dospívá k hypotéze o „ontologii beze všech determinací“. V průběhu B. celoživotní práce se východiska modifikovala,
ale nebyla opuštěna. Systematický zájem o buddhistickou a čínskou filozofii vedl i k zájmu o islámskou a křesťanskou teologii.
Později pak dochází k vážnému posunu v tomto směru a práce je obohacena o analýzu některých tradičních teologických kategorií,
např. kategorie milosti. Ateistické východisko umožňuje analyzovat ontologický i axiologický obsah těchto kategorií a poukázat
na jejich obecnější význam. Během času dospívá práce k tomu, že dosahuje přesnějšího výkladu některých koncepcí indické a čínské
filozofie a ukazuje se jejich vnitřní souvislost s evropským myšlením a jejich využitelnost pro další filozofickou práci obecně.
V r. 1970 byla v eseji Juliiny otázky (knižně v r. 1993) exponována problematika místa a funkce lidského rodu v rámci
pohybu univerza a s tím i problém vytvoření tzv. „artificiálních bytostí“, které znamenají víc než jen „umělou inteligenci“.
Tato problematika byla od této doby v B. díle stále reflektována. Díla věnovaná dějinám filozofie jsou psána se značnou
podrobností a současně s ohledem na čitelnost pro laiky.
Bibliografie: (do r. 1991 publikoval pod jménem Zbyněk Fišer) Poznámky k dějinám filozofie: Filozofické eseje: Z prací beletristických a básnických:
Literatura: a
◦
Otázky bytí a existence, 1967;
◦
Útěcha z ontologie, 1967;
◦
Buddha, 1968;
◦
Gottschalk – Kratés – Jao Li, 1991;
◦
Pracovní analýza a jiné texty,
2017.
◦
◦
I. Útěcha z ontologie, 21999, 32007,
II. Juliiny otázky a další eseje, 1993, 22007,
III. Příběh o příběhu: texty z pozůstalosti, 2009,
IV. Postpříběh: texty z pozůstalosti, 2013;
◦
Neuspořádaná samomluva, 2002;
◦
O globalizaci, 2005;
◦ Je možná theologia universalis jako výzva k aktivnímu sebenasazení, in K. Skalický, R. Svoboda, F. Štěch (eds.): Čeští svědkové promyšlené víry, 2006.
◦
Invalidní sourozenci, Toronto 1981;
◦
Pražský život, Mnichov 1985;
◦
Sklepní práce, Toronto 1988;
◦
Nesmrtelná dívka, Mnichov 1989;
◦
Cesta Českem našich otců, 1992;
◦
Ples upírů, 1995;
◦
Leden na vsi, 1995;
◦
Hatto, 1995;
◦
Básnické spisy I–II, 2014, 2015.
◦
E. B. k 45. narozeninám, SI 1975;
◦ Sb. E. B. k šedesátinám, 1990;
◦ L. Svobodová, V. Sůva: Bondy - básník,
filozof, Nové knihy 1990, č. 5;
◦ SZA, 1991;
◦ K. Floss: Hledání řádu, FČ 1991;
◦ KjK, 1991;
◦ M.
Machovec: Místo E. B. v dějinách metafyziky, FČ 1994;
◦ J. Brabec a kol.: Slovník zakázaných autorů 1948–1980, 1991;
◦
M. Churáň a kol.: Kdo je kdo v našich dějinách ve XX. století I, 1998;
◦
Martin Machovec: Za E. B. – filosofem a básníkem, FČ 4/2007;
◦ Slovník české literatury po roce 1945,
ed. M. Přibáň:
http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=915;
◦ P. Kužel: Myšlení a tvorba E.
B., 2018.