Max Brod
* 27.
5.
1884 Praha
† 20.
12.
1968 Tel Aviv
Patřil do okruhu pražské německé literatury z počátku století, který výrazně zasáhl do světové kultury 20. století. Své vzpomínky na tehdejší Prahu, která byla městem střetu a prolínání české, německé a židovské kultury, přinesl v autobiografii Streitbares Leben a v esejistické práci Der Prager Kreis. Svou generaci nazýval generací všemu navzdory. Byl pro ni charakteristický důraz na etické požadavky, projevující se zřetelem k svobodě člověka, nesobeckým a odpovědným poměrem k umělecké tvorbě, odmítáním pseudovlastenectví, pseudohumanismu a všeho pokrytectví a úsilím o prosazení věčného dobra, rozumu a řádu. Hlavní postulát svého pojetí umění vyjádřil slovy Sei wahr und gut (Buď pravdivý a dobrý). Úzké přátelství, jež zobrazil ve svém románu Im Zauberreich der Liebe, ho poutalo ke Kafkovi, jemuž věnoval biografickou práci Franz Kafka. Eine Biographie. Objevil pro světovou kulturu nejen Kafku a F. Werfela, ale také české autory, zejména Jaroslava Haška, jehož Švejka pomohl uvést na německé jeviště (Piscatorova inscenace v Berlíně 1928), a Leoše Janáčka, kterému přeložil libreta téměř všech oper do němčiny a napsal o něm již v r. 1924 první monografii. Z jeho rozsáhlého prozaického, dramatického a esejistického díla získala proslulost zejména trilogie Kampf um Wahrheit, která zachycuje z náboženského hlediska tři velké historické postavy – Tycho Brahes Weg zu Gott, R\"eubeni, Fürst der Juden (za tento román dostal v r. 1930 čs. státní cenu), Galilei in Gefangenschaft. Zájem o filozofii projevil B. už během svých studií, kdy na pražské německé univerzitě poslouchal filozofické přednášky Alfreda Webera a brentanovců Antona Martyho a Christiana von Ehrenfelse (pod jehož vlivem napsal spolu se svým přítelem Felixem Weltschem práci Anschauung und Begriff, která je věnována tvoření pojmů). Přestože krátce navštěvoval i brentanovský filozofický kroužek v pražské kavárně Louvre, který vedli mj. A. Kastil, O. Kraus a E. Utitz, a seznámil se s Brentanovým racionálním teismem, brentanovcem se nestal. Filozoficky na něho nejprve silně zapůsobil A. Schopenhauer, pod jehož vlivem formuloval svůj indiferentismus, vycházející z názoru, že cokoli se děje, děje se nutně, a ústící do fatalismu. Schopenhauerovský pesimismus však překonal a později odmítal. Své filozofické stanovisko z období zralosti vyložil nejúplněji ve dvou dílech spisu Diesseits und Jenseits. Tragickou zkušenost válečného utrpení svého národa i vlastní rodiny promítl do řešení otázky nesmrtelnosti duše a problému teodiceje. Pod vlivem Platona a poučen studiem přírodních věd a matematiky se zaměřil na problém poznání Boha a sjednocení s dokonalou boží bytostí. Úkolem filozofie je ukázat vysokou pravděpodobnost předpokladu dokonalého a dobrého Boha a překlenout prožitkem absolutního jsoucna propast racionálních rozporů mezi bytím a děním, jednotou a rozmanitostí. Je přesvědčen o reálné existenci nekonečna, ve kterém nezaniká rozmanitost individualit. Člověk žije ve dvou oblastech, které jsou svou podstatou odlišné, ve vznešeném a obyčejném neštěstí. Vznešené neštěstí, jež je třeba přijímat v tiché pokoře, plyne z toho, že člověk, který je postaven do nekonečné vesmírné souvislosti, je jako konečná, smrtelná bytost ve svém poznání omezený a závislý. Obyčejné neštěstí, odstranitelné zlo, jako válka, nenávist mezi národy, sociální útlak, lze odvrátit vlastní silou aktivitou člověka. B. apeluje na žádoucí spojení obou těchto postojů (uctívej a pomáhej).
Bibliografie:
◦
Tot den Toten!, 1906;
◦
Zámek Norneppyge, 1908;
◦
Arnold Beer, úděl Žida, 1912;
◦
Anschauung und Begriff,
München 1913;
◦ O židovství, 1913;
◦
Tycho Brahes Weg zu Gott,
1916;
◦ R\"eubeni,
Fürst der Juden,
1925;
◦
Sionismus jako světový názor, 1925;
◦
Franz Kafka.
Eine Biographie,
1937,
rozš.
1954,
česky Franz Kafka,
př.
J.
Čermák,
V.
Kafka,
1966;
◦ Diesseits und Jenseits 1–2,
Winterthur 1947;
◦ Galilei in Gefangenschaft,
1948;
◦ Streitbares Leben.
Autobiographie,
München 1960,
Frankfurt a.
M.
1979,
česky Život plný bojů,
př.
B.
Fučík,
doslov R.
Grebeníčková,
1966;
◦
Gesang einer Giftschlange, 1966;
◦ Pražské hvězdné nebe, 1966;
◦
Der Prager Kreis,
Stuttgart 1966,
Frankfurt a.
M.
1979 (doslov P.
Demetz),
česky Pražský kruh,
př.
I.
Vízdalová,
před.
E.
Goldstücker,
1993.
Literatura:
◦
K.
Vorovka: Pohanství,
křesťanství,
židovstí,
Tribuna 9.
11.
1921,
přetištěno in Vorovkův sb.,
1937;
◦ F.
Pelikán: Pokus o náboženskou revisi,
Nové Čechy 1921–22;
◦ Dichter,
Denker,
Helfer.
M.
B.
zum 50.
Geburtstag,
ed.
F.
Weltsch,
1934;
◦ H.
Gold: M.
B.
Ein Gedankbuch 1884–1968,
1969;
◦ Slovník spisovatelů německého jazyka a spisovatelů lužickosrbských,
1987;
◦
P. Vošahlíková a kol.: Biografický slovník českých zemí, 2007;
◦
V. Košnarová: Slovník české literatury po roce 1945;
◦ B. Šrámková: M. B. und die tschechische Kultur, 2010.
jz