Bohuslav Brouk
* 19.
11.
1912 Praha
† 20.
1.
1978 Londýn
V mladistvém vzdoru vůči velkoburžoaznímu prostředí se orientoval levicově. Od osmnácti let publikoval eseje, recenze a překlady psychoanalytické literatury (Freud, Jung, Rank) v časopisech ReD, Tvorba, Plán, Zvěrokruh, Kvart, Rozpravy Aventina, Literární kurýr Odeonu a v Listu pro sociologii a psychologii. Snažil se o propojení sociálního učení marxismu s psychologickým individuálním přístupem v psychoanalýze v duchu blízkém Wilhelmu Reichovi. Chyběla mu však klinická zkušenost a zůstával často u banálních, povrchních úvah. Svůj přírodovědecký redukcionismus zaštiťoval apriorním materialismem a kořenil osvícenskou a volnomyšlenkářskou ironií, zpochybňující tradiční morálku zvláště v choulostivých oblastech sexu. Pro umění požadoval naprostou nezávislost na ideologii. Ve Štyrského Erotické revui vyvrcholil jeho protest proti etickým konvencím v provokativní eseji Onanie jako životní názor. V této linii jsou koncipovány i jeho první knihy Psychoanalysa (1932), Psychoanalytická sexuologie (1933), Autosexualismus a psychoerotismus (1935) a práce O smrti, lásce a žárlivosti (1936), zasvěcená problematice dobrovolné smrti. V souvislosti s výstavou Poesie 1932 v pražském Mánesu, kde se představili čeští imaginativní malíři v kontextu se svými francouzskými surrealistickými současníky, oponoval ve Volných směrech stanoviskům českých psychiatrů (Janota, Pelnář), kteří se pokoušeli surrealistickou tvorbu patologizovat. Ve společném vystoupení surrealistů ve sborníku k máchovským oslavám v r. 1936 Ani labuť, ani lůna proslul svou úvahou Máchův kult, bořící tradované pojetí o národních géniích. V r. 1937 publikoval pod názvem Patologie životní zdatnosti svou dizertaci z antropologie, věnovanou kritice Lombrosovy teze o souvislosti geniality a šílenství. Knihu končí odsouzením moderního fetišismu, které prezentoval dříve na případu K. H. Máchy a později v případě S. Freuda. V l. 1937–40 omezuje časopiseckou publicistiku a vydává soukromé tisky formou novoročenek, v nichž s břitkým smyslem pro ironii tepe vedle kultu géniů instituci manželství, závislost na práci a sportovní návyky, které srovnává se závislostí na alkoholu, nebo fenomén zábavy a problém štěstí. V tomto esejistickém duchu je psána i jeho kniha O funkcích práce a osobitosti (1938), kde své psychoanalytické náhledy obohacuje o antropologické perspektivy a identifikuje se s některými polohami filozofie L. Klímy. Plodem jeho estetických studií je kniha Jazyková komika (1941), která se metodologicky hlásí k principům strukturalismu Pražského lingvistického kroužku a snaží se podat typologii verbálních forem komiky. Vymezením vztahu mezi komikou a poezií v koncepci „lyrična komična“ dochází k určité estetizaci komiky. Na základě studií a materiálů, které shromáždil za protektorátu jako umělecký poradce Bílé labutě, se obrací k problematice životního slohu či stylu. Svou knihu Lidé a věci (1947) prezentuje jako základy chrematologie (nauky o věcech). Opouští zde surrealistické východisko a přihlašuje se k funkcionalismu a architektonickému purismu. Setrvává na marxistických základech a snahu o vybudování nového slohu předkládá jako kritiku starého buržoazního stylu a jeho překonání. Z doby B. emigrace jsou známy některé eseje a básně, které publikoval opět formou novoročenek. V souvislosti se svou pedagogickou dráhou vydal (s vlastními ilustracemi) v angličtině knihu o užitkových rostlinách Plants Consumed by Man (London 1975). Filozoficky je nejzajímavější jeho obsáhlý rukopis O šalbě svobody a filosofie z l. 1954–58, z něhož vydal pouze ukázku v Tigridově Svědectví (1959–60). Pojímání svobody schematicky dělí na pozadí sporu mezi scientickými deterministy a liberalistickými indeterministy, přičemž se staví na stranu deterministů. Práce se snaží uchopit fenomén svobody v historické perspektivě od mýtů přes antickou, středověkou a novověkou filozofii až do současnosti. B. shledává, že filozofie v otázce svobody zcela selhala stejně jako mýtus a náboženství a pojetí svobody se ukázalo vždy jen jako klamná šalba. Významný je závěr, v němž přiznává, že ve věku hospodářského a vědeckého plánování nelze svobodu plánovat. To zůstává nadále úkolem filozofie, resp. v implicitním požadavku zrušení filozofie by měla být filozofie nahražena plánováním svobody. V kritice totalitních systémů navrhuje jakousi utopickou verzi státu, v jehož čele by stáli moudří plánovači svobody, jejichž moudrost by byla zárukou, že nepropadnou totalitářským praktikám. Ve výtahu pro Svědectví zmírňuje své závěry a v ironické skepsi se uchyluje k větší toleranci.
Bibliografie:
◦
Psychoanalysa,
1932;
◦ Psychoanalytická sexuologie,
1933;
◦ Autosexualismus a psychoerotismus,
1935;
◦ O smrti,
lásce a žárlivosti,
1936;
◦ Patologie životní zdatnosti,
1937;
◦ O funkcích práce a osobitosti,
1938, 3 2009;
◦ Jazyková komika,
1941;
◦ Závažnost obecného vzdělání,
1946;
◦ Lidé a věci,
1947;
◦ O šalbě svobody a filozofie (Pojem svobody v dějinách lidského myšlení a jeho patřičný význam),
Melbourne – London 1954–58 (rkp.,
archiv I.
B.), 2011;
◦ Plants Consumed by Man,
London 1975;
◦ Lidská duše a sex (2.
vyd.
Psychoanalytické sexuologie rozšířené o doslov k Štyrského Emilii),
1992;
◦ Autosexualismus a psychoerotismus (2.
vyd.
rozš.
o Bilance psychoanalysy,
Poslední dnové etiky,
Manželství,
Stoupa života,
Strach z oddechu,
Bludnost jedné představy),
1992;
◦
Zde trapno existovat, ed. V. A. Debnár, 2008;
◦
O pošetilosti života a smrti, 2009;
◦
Životní sloh, 2010;
◦
Soukromé tisky, 2013;
◦
Na obranu individualismu, 2014.
Sborníky:
◦ Máchův kult,
Ani labuť,
ani lůna,
ed.
V.
Nezval,
1936.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Problém oidipuskomplexu v moderní sociologii,
ReD 1930;
◦ Filosofování a psychoanalysa,
Tvorba 1930;
◦ Primární a sekundární ilusionismus,
Zvěrokruh 1930;
◦ Věčné neměnné v umění,
Kvart 1931;
◦ Nové these o umění,
Psychologická hodnota marxistické ideologie,
Literární kurýr Odeonu 1931;
◦ Dialektický materialismus a psychoanalysa,
Surrealismus 1936;
◦ Problém svobody v lidské kultuře,
Svědectví 1959–60.
Literatura:
◦
F.
X.
Šalda: Mácha v pojetí surrealistickém,
Šaldův zápisník 1936;
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ Z.
Kalandra: Šílenství a genialita,
Světozor 1937,
Intelektuál a revoluce,
1994;
◦ J.
Beránek: Marxismus a psychoanalýza,
1980;
◦ J.
Brabec: B.
B.,
Slovník českých spisovatelů,
Toronto 1982;
◦ Z.
Hruban: Pět let od smrti B.
B.,
Nedělní hlasatel 1983;
◦ M.
Blahynka: B.
B.,
Lexikon české literatury I (A–G),
1985;
◦ J.
Pejskar: B.
B.,
Poslední pocta,
1989;
◦ J.
Rubeš: Francouzské texty B.
B.,
Proměny 1990;
◦ ČBS; J.
Šulc: B.
B.,
1992;
◦ J.
Šícha: Magnetické pole surrealismu,
Labyrint 1993;
◦ V.
Borecký: B.
B.
a psychoanalýza v českém surrealismu,
Český surrealismu 1929–1953,
1996;
◦ V.
Borecký: B.
B.
v exilu,
Ateliér 1996;
◦ V.
Borecký: Trampoty s B.
B.,
Zpravodaj českých bibliofilů 1997;
◦ V.
Borecký: Šalba svobody z pohledu B.
B.,
Jarmark umění 1997;
◦
V. Košnarová: Slovník české literatury po roce 1945;
◦
P. Vošahlíková a kol.: Biografický slovník českých zemí, 2007.
vb