Jan Blahoslav Čapek
* 6.
11.
1903 Třebechovice pod Orebem
† 10.
9.
1982 Praha
Č. bohaté dílo zahrnuje množství literárněvědných studií z dějin české, slovenské i světové literatury. Překračuje však tento rámec i vlastní básnickou a literární tvorbou (Zlomený kmen, 1925, Slovo nad světlem, 1929, Boj o milost, 1930, Za jazyk přibitý, 1970). Své výklady z dějin literatury koncipoval vždy v hlubokém kontextu historickém, kulturním, filozofickém. Tento široký vhled a záběr činil jeho přednášky – když nesměl přednášet na univerzitě, tedy alespoň v prostředí evangelické církve, Kostnické jednoty či ve společnosti Národního muzea v Kruhu přátel českého jazyka a Literárněvědní společnosti AV – tak strhující. Sdílel Masarykovo pojetí národa nikoli jako společenství krve a jazyka, nýbrž jako společného programu ve službě humanitních ideálů. Navazoval na jeho filozofii dějin a svým dílem akcentoval prolnutí české a slovenské kultury. Jeho interpretaci české a slovenské literatury provází současně hledisko mravní. V různých vrstvách dějin české a slovenské literatury shledával a akcentoval výšiny zápasu o hodnoty mravní a všelidské, ať již to byl v době reformační zápas o opravdovou církev, následující v chudobě a ryzosti Kristova příkladu, či v době osvícenské zápas o pravdu poznatků kritického myšlení proti nepravdě pověr a zápas o svobodu náboženského vyznání, či v době národního obrození zápas o lidskou důstojnost v podobě práva na svobodnou národní existenci. Přísná kritičnost a hluboká znalost pramenů přikazovala Č. vždy co nejvyšší míru úsilí přivést k řeči, jak dané téma samo sobě rozumí. Vedle prací o době románské a gotické, husitské a bratrské, napsal četné studie komeniologické, o době baroka a 19. i 20. století. Velkou řadu postav české a slovenské literatury (i literatury světové) od doby reformační až po 20. století zpracoval v časopiseckých studiích. V knize Zápas o nové lidství a program nového českoslovenství (SI 1978 vyšel pod pseud. R. Jasen, jehož užíval i před válkou) rozvíjel filozofii nového lidství, kterou nazýval „anthropismus“ (Zápas je výtah z dosud nevydaného rukopisu Anthropismus – o nový humanismus).
Bibliografie:
◦
H.
Ibsen a nemoc Evropy,
1928;
◦ Augustin Doležal a jeho Tragoedia,
1931;
◦ Dílo a osobnost J.
Jakubce,
1932;
◦ Československá literatura toleranční 1781–1861 I–II,
1933;
◦ Zápas o svobodu v zrcadle československé literatury,
1938;
◦ Duch české literatury předbřeznové a předmájové,
1938;
◦ Vznik a funkce Nové rady Smila Flašky,
1938;
◦ Z kulturních dějin českých 17.
a 18.
století,
1940;
◦ Jiří z Poděbrad v české literatuře,
1940;
◦ Profil české poesie a prosy od r.
1918,
1947;
◦ Záření ducha a slova,
1948;
◦ Duch a odkaz české reformace,
1951;
◦ Píseň M.
Vavřince z Březové o vítězství husitů u Domažlic,
1951;
◦ Betlemská kaple v české literatuře,
1952;
◦ Paradox české renesance,
Napoli 1975;
◦ Šaldův boj a osobnost,
Napoli 1977;
◦ Zápas o nové lidství a program nového českoslovenství,
SI 1978.
Sborníky:
◦ Náš duchovní zápas (s F.
M.
Bartošem,
S.
Čapkem ad.),
1936;
◦ Význam Jednoty bratrské pro české myšlení a literaturu,
Bratrský sb.,
1967;
◦ Několikeré pojetí počátků novověké tolerance,
Problém tolerance v dějinách a perspektivě,
ed.
M.
Machovec,
SI 1981,
1995.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Náboženské koncepce Unamunovy,
KřR 1927–28;
◦ Náboženskost v Masarykově pojetí literatury,
KřR 1929–30;
◦ Rádlovo myšlení estetické a jeho podněty pro uměleckou tvorbu,
ČM 1933;
◦ Poznámky k Masarykovým dialogům,
ČM 1935;
◦ Jest Komenský osobnost barokní? Komenský a směry jeho doby,
ND 1946;
◦ Hus ve vztahu k nominalismu a realismu,
FČ 1967;
◦ K otázkám podstaty a funkce komenianismu,
FČ 1970;
◦ Ráj ztracený a ráj znovu nabytý,
Vztah J.
Žižky k bratrstvu orebskému,
KřR 1974;
◦ Na paměť J.
B.
Kozáka,
Kostnické listy 1974,
č.
5;
◦ Karel IV.
a nástup české reformace,
KřR 1978;
◦ Komenský a směry jeho doby,
KřR 1992;
◦ O českém monotematismu,
Souvislosti 1992.
Literatura:
◦ SČS,
1964;
◦ ČBS,
1992;
◦ Tvar 1993,
č.
31–32;
◦
Jan Blahoslav Čapek – Jubilejní sborník 1903–2003, 2004.
oaf