Filozofické časopisy
Specializované filozofické časopisy představují jen část periodik, do nichž filozofové píší. Před vznikem našeho prvního filozofického časopisu Česká mysl (1900) otiskovaly filozofické stati, recenze a zprávy např. Časopis Muzea Království českého, Osvěta, Rozhledy, Athenaeum, Naše doba, Hlídka, Vychovatelské listy, Moderní revue aj. Řada filozofů publikovala své první příspěvky v programech – výročních zprávách gymnázií (na nichž po absolvování vysoké školy učili).
Česká mysl
ČM začala vycházet v nakladatelství Jana Laichtera v r. 1900 jako orgán Jednoty filozofické. Jejími prvními redaktory byli F. Krejčí, F. Drtina (do r. 1907) a F. Čáda. Ve válečných letech vyšly pouze roč. XV. a XVI. (1914, 1917). Roč. XV.–XVII. (1919) vydalo nakladatelství Dědictví Komenského; XVIII. (1922) nakladatelství Bursík-Kohout, XIX.–XXXIV. (1938) Čin (tiskové a nakladatelské družstvo legionářů), XXXV. (1941)–XL (1947) vyšly nákladem Jednoty filozofické. F. Krejčí redigoval ČM do r. 1931, po Čádově smrti (1918) s V. K. Škrachem. Od r. 1932 (tj. od XXVII. ročníku) řídil ČM redakční kruh, jehož členy byli F. Fajfr, J. L. Fischer, J. B. Kozák, J. Král, E. Rádl, L. Rieger, V. K. Škrach, V. Navrátil, F. Soukup, F. Šeracký, J. Váňa a Z. Smetáček. V redakční radě ČM XXXV. (1941) – (XL) 1947 z předchozí chyběli E. Rádl, J. L. Fischer a F. Šeracký, novými členy se stali J. Bělehrádek, Josef Beneš, A. Dratvová, J. Hendrich, K. Kupka, J. Mukařovský, J. Patočka, V. Příhoda, V. Tardy a (do r. 1942) J. Tvrdý. ČM přinášela stati a články (s problematikou nejen filozofickou, ale i psychologickou, sociologickou, pedagogickou, estetickou, religionistickou), rozhledy, recenze a zprávy z domácího i zahraničního filozofického života. V r. 1948 bylo vydávání časopisu úředně zastaveno. Po r. 1989 – s oživením činnosti Jednoty filozofické – došlo k pokusu o obnovení ČM (do r. 1997 vyšla tři čísla).
Bibliografie:
◦ Česká mysl byla založena s programem
uveřejňovat „všechny práce filozofické,
je-li jen
podkladem jejich práce vědecká a psány-li jsou metodou
vědeckou“.
Měla být listem českým nejen slovem,
ale i
duchem: chtěla „vystihovat ducha českého v dějinách i v
době přítomné,
stopovat jeho vývoj,
chápat a tlumočit
způsob,
v němž se mu zračí světové záhady,
objasnit
českou mysl v poměru jejím k vědě a víře“.
Slovní
vyjádření programu zní snad dnes poněkud zastarale,
ale v
podstatě je dosud aktuální.
Jde také dnes o filozofii
československou,
tj.
jde o to,
působit filozoficky v našem
státě; jde i dále o filozofii chápanou vědecky.
ČM byla
střediskem naší literární práce filozofické; nebála se
směle kritizovat a vést nás v domácích rozporech; dbala
soustavně filozofie světové a hleděla zachovávat
objektivnost.
Český pozitivismus našel v ní svůj orgán,
pozitivismus,
tj.
zdůrazňování vědeckosti,
zavrhování
metafyziky,
spoléhání na přírodovědu,
objektivismus v
názorech na etiku.
Nebyla to filozofie,
která by šla přímo
ve stopách Masarykových; ani Krejčí,
ani Čáda nechtěli
být realisty ve smyslu filozofickém a jen zčásti přijímali
Masarykovu filozofickou praktičnost,
tj.
jeho filozofický
zájem o aktuálnosti dne a jeho poměr k věcem v podstatě
mravní.
Nicméně uznávali Masaryka za svého vůdce a snažili
se přiblížit ČM potřebám aktuálním.
Psychologie byla
zvláštním zájmem ČM,
což souviselo s tím,
že byla
hlavním oborem profesorů Krejčího a Čády a východiskem
jejich filozofie.
– Navazujeme na tuto tradici ČM,
a to tak,
že i dále chceme pěstovat filozofii způsobem vědeckým.
Na
druhé straně se hlásíme k T.
G.
Masarykovi tím,
že chceme,
aby soudobé veřejné události byly příležitostí i látkou
filozofického uvažování a formulování otázek.
Zvláštní
pozornost chceme věnovat psychologii a jejím aplikacím v
životě společenském a hospodářském.
(Úvodem k novému
ročníku,
ČM 1932.)
Ruch filosofický
1931/32, X. – 1933, XI. – 1936/37, XII. – 1939, XIII. – 1942. Revui založili filozofové, kteří po vzniku ČSR vyhlásili „boj za svobodu české filozofie“, tj. proti „nadvládě pozitivismu“ v českém filozofickém životě. Ústředními osobnostmi byli F. Pelikán, K. Vorovka, T. Trnka a V. Hoppe. Po vzniku revue Filosofie (1928) řídil RF Pelikán sám. Začal vycházet v nakladatelství Hejda-Tuček, potom se o jeho vydávání postupně staraly nakladatelství F. Borového, Jednota českých matematiků a fyziků (roč. VII–IX, XII), nakladatelství České grafické unie; roč. X. a XI. vydal F. Pelikán vlastním nákladem. Přinášel stati (věnované zejména noetickým a metodologickým otázkám přírodních i společenských věd), recenze a zprávy. Často v ní publikovali i zahraniční autoři a také ruští a ukrajinští filozofové-emigranti žijící v ČSR ( N. Losskij, I. Lapšin, D. Čyževskij ad.). Nejčastějšími českými přispěvateli byli – vedle F. Pelikána, V. Hoppeho, K. Vorovky a T. Trnky – A. Dittrich, A. Dratvová, A. Fuchs, J. Hruban, J. Popelová.
Bibliografie:
◦ Naše filozofické úsilí: myslit i
napomáhat oněm tendencím,
které tu nevědomě rostou,
které
samy z žírné půdy vyrazit nemohou,
k myšlení vybízet,
myšlenkové spory smírně vyrovnávat,
učit myšlenkové
toleranci,
připravovat nový myšlenkový aeropag kritérií a
autorit – nechce snad filozofii dosadit na trůn neobmezené
vládkyně nad věděním lidským,
jakou byla za dob metafyziky
čistých,
abstraktních pojmů,
od nichž je ke konkrétní
vědě,
k umění,
životu na hony daleko.
Filozofie z vědění
a vědomí vychází,
činí je přesnějším,
vniká do
hlubších rozumových důvodů daných fakt,
usměrňuje je,
dává jim zákony a snaží se je uvést v systém.
– Náš
filozofický pojem zkušenosti a skutečnosti,
jejíž analýzou
se naše nauka zabývá,
není tak úzký,
jako byl do konce
XVIII.
století,
kdy demokratická filozofie Rousseauova navždy
učinila přítrž úsilí vysvětlovat všechno vědění z
jediného principu,
dosazovat na vrchol jeho poznání jediné
vědy: matematiky.
Poučeni Rousseauem,
který navždy odkázal
teoretizující intelekt s jeho antinomiemi do přesných mezí a
svou přirozenou,
téměř vegetativně a muzikálně cítící
inteligencí odhalil nám celý ten svět individuálních
vášní (v nejušlechtilejším smyslu),
celý ten mikrokosmos
citů člověka,
víme,
že poměr moderní filozofie k světu je
zcela jiný,
než byl do dob Rousseauových.
Nová filozofie
nechce jen svět pochopit,
najít určitou formuli světového
názoru,
nýbrž chce svět přetvořit.
Mluveno v hegelovské
hantýrce: „Chce se uskutečnit“,
chce vstoupit do života,
být životem samotným.
Moderní filozof,
který hledá své
Absolutno,
chce se se svým předmětem svou intelektuální
sympatií tak srdečně a upřímně sblížit,
do něho svou
osobnost přenést,
že se cítí s ním identitickým.
Jeho
citová reakce na vesmír,
ať přírodní,
či duchovní,
reakce,
které dává výraz svou individuální formulí,
svým
zvláštním chápáním světa z určité perspektivy,
je
součástí tohoto univerza,
souvisí s ním těsně jako
biologická část jeho dějin.
Filozof cítí se být zajedno s
vesmírem a vesmír je v něm.
S důvěrou přitaká univerzu,
jehož tlukot cítí v srdci svém a který přechází v jeho
tělo a krev.
(...) Nejpodstatnější a tragickou vinou
pozitivismu je,
že svým chápáním vědeckého stadia
intelektuálního vývoje jakožto posledního a nejvyššího
(po teologickém a metafyzickém stadiu) tuto vůli k tvoření
nových ideálů,
tuto tvůrčí syntézu podloženou
nejvniternějším úsilím každé mocné osobnosti nadobro
chtěl usmrtit.
Svoje celé úsilí vyčerpával v boji,
tedy v
negaci ne snad jen metafyziky v racionalistické podobě XVIII.
století,
ale především teologie,
kterou chtěl svým
volnomyšlenkářským dogmatismem (tedy dogmatismem naruby)
zdolat.
Pozitivistická dogmata „zákonného vývoje“,
„pravidelnosti chodu přírody“,
„sbírání a stanovení
fakt“,
uctívání všemocného „zákona kauzality“ a
„principu zachování hmoty a energie“ vyjadřují nejlépe
chudost a ubohost pozitivistických „ideálů“,
jež se
vyčerpávají analogiemi z fyzikálního oboru a vedou k
vyloženému materialismu,
třebas někdy kritickému.
„Hmota“,
tento fetiš pozitivismu,
je cennou fikcí pro
jmenovaný obor,
dává tu platné důsledky,
ale budovat na ní
metafyziku ducha nemožno.
Pozitivismus musí zahynout jen proto,
že chce usmrtit „srdce“,
jehož potřebám nestačí,
že
chce zastavit tu lavinu lidských ideálů,
nejen
náboženských,
ale ideálů vůbec,
které budou vždy ze srdce
i vášní lidských prýštit,
a že dosazuje na jejich místo
jedinou vášeň,
do nekonečna vydrážděný pud teoretického
poznání,
nekonečnou vůli k analýze a neschopnou oné
líbezné sympatie ke všemu lidskému,
jež dovede život
člověka ozářit onou gloriolou ideálů,
pro kterou tolik
lidí žilo a umíralo.
(F.
Pelikán: Vláda demokracie ve
filozofii,
RF 1920.) \\
Filosofie
Revue Filosofie měla jen dva ročníky: 1927–28 a 1928–29. Vznikla po Vorovkově vystoupení z redakce RF (po jeho rozchodu s F. Pelikánem). První roč. řídili K. Vorovka, Josef Bartoš a T. Trnka, druhý roč. Josef Bartoš a T. Trnka (K. Vorovka v r. 1928 zemřel). Revue byla názorově blízká RF.
Bibliografie:
◦ Revue Filosofie bude list na širokém
základě kulturním.
Filozofování je hledání smyslu života.
Život však je mnohotvárný; už samo jádro života,
prostý
biologický život,
je záhada.
Tím větší záhadou,
jak z
tohoto základu přírodního vyrůstá člověk,
aby nejen
prožíval svůj život,
nýbrž vyrůstal do vyšších
oblastí,
aby tvořil kulturu.
A kultura je zase mnohotvárná.
(...) Revue bude zachycovat tuto složitost života a kultury,
avšak při tom nikdy nebude ztrácet ze zřetele jediný jejich
společný smysl a cíl.
– Proto náš časopis bude pěstovat
nejen filozofii přírodních věd a věd duchových,
nýbrž
také filozofii umění,
filozofii náboženství a filozofii
praktického života.
(...) Náš časopis bude sledovat,
jak
filozofie u nás i v cizině moderním způsobem formuluje a
řeší odvěké otázky,
a bude informovat čtenáře o
všelidském hledání smyslu života.
– Tím je dán také
náš poměr k vědeckým disciplínám filozofickým,
k
oficiální filozofii.
Uznáváme je.
Víme,
že školy a
především univerzity musí odborné vědy filozofické
pěstovat z důvodů pedagogických.
A z důvodů
vědecko-pedagogických logika,
noetika,
psychologie,
sociologie,
etika,
dějiny filozofie aj.
vymezují si přesně svá pole,
probírají svá témata,
vylučujíce z nich vše to,
co je
jejich odbornými metodami nepostižitelné.
Tento pedagogický
cíl především sleduje po našem úsudku filozofický časopis
Česká mysl,
s nímž v zájmu české filozofické kultury
budeme loajálně spolupracovat.
Jinak budeme pracovat v tomtéž
směru,
který jsme před veřejností uplatňovali doposud svou
činností v Ruchu filozofickém.
(...) – Poučeni jsouce
vývojem věd,
chceme si stále uvědomovat jejich dynamickou
proměnlivost a nutnost jejich vzájemného ovlivňování.
Chceme se tedy vyvarovat omylu o jejich domnělé soběstačnosti
a izolovanosti.
– Filozofie po našem mínění má také v
sobě obrážet i plynulost a nejjemnější odstíny
praktického života.
– V posledních letech vznikla v cizině
řada nových filozofických revuí.
Uvážíme-li dále,
do
jaké šíře se rozrůstá současné filozofické tvoření v
Evropě i v Americe,
je to obojí pro nás dokladem,
jak mohutný
impulz prochvívá nyní lidskou vzdělaností.
Chceme působit k
tomu,
aby české filozofické myšlení se čile zúčastnilo
tohoto světového pohybu.
(J.
Bartoš,
T.
Trnka,
K.
Vorovka:
Úvodní slovo,
Filozofie 1927/28.)
Filosofická revue
FR vycházela v Olomouci v l.
1929–48 jako čtvrtletník.
Vydávali ji profesoři
tamějšího dominikánského teologického učiliště.
Celkem
vyšlo (s vynucenou válečnou odmlkou) 16 ročníků.
Šéfredaktorem byl Metoděj Habáň,
v letech 1939–40
redaktorsky spolupůsobil Jiří Maria Veselý.
K ustavení
řádného redakčního kruhu FR došlo až v r.
1935;
◦ měl pak
zpravidla 7–10 členů.
Na řízení revue se kromě kmenových
pracovníků E.
Soukupa,
B.
Skácela,
A.
Pavelky a H.
Podoláka
podíleli i zahraniční filozofové a teologové,
např.
M.
S.
Gillet,
I.
M.
Bocheński ,
H.
Bošković,
R.
Jolivet.
Časopis
si kladl vysoký cíl: dokládat životaschopnost tomismu – a
tím zároveň pomáhat českému filozofickému myšlení.
Spektrum příspěvků bylo velmi široké a zasahovalo i do
příbuzných disciplín – estetiky,
logiky,
psychologie,
sociologie,
religionistiky,
pedagogiky,
dějin a teorie umění,
přírodních věd.
Příspěvky redakce členila do oddílů
Články,
Poznámky a Kritika; od druhého ročníku přibyla
rubrika Varia.
Po válce se k Článkům a Poznámkám
přiřadily ještě oddíly Logika a O čem soudí filozofie.
Ve
FR nejčastěji publikoval její zakladatel a vedoucí redaktor
M.
Habáň.
V četných redakčních článcích formuloval
zásadní tomistická stanoviska a vstupoval do živých diskusí
s jinak orientovanými filozofy.
S.
M.
Braito a R.
Dacík se
zabývali vztahem teologie a filozofie a obecnými problémy
náboženství,
E.
Soukup přispíval k tematice filozofie
náboženství a náboženské psychologie,
A.
Pavelka informoval
o vývoji přírodní filozofie a logiky.
Na dějiny
křesťanského myšlení se zaměřovali F.
S.
Horák,
P.
Škrabal,
Jaroslav Beneš,
A.
Kříž,
o estetice psal J.
Hruban
a J.
Strakoš.
Revue uveřejnila i některé původní články
Z.
Kalisty,
F.
Novotného,
R.
Vackové,
B.
Fučíka,
A.
Fuchse.
Publikovali zde i R.
Ingarden,
L.
Landgrebe,
E.
Utitz,
J.
Maritain,
Inocenc M.
Bocheński ,
E.
Przywara.
Bibliografie:
◦ Velká řada odborných vědeckých
časopisů není ještě zárukou vytvoření velké koncepce v
oboru lidského poznání,
čehož jsme svědky za našich dnů.
Specializace vzdor odbornému literárnímu spojení všech
jednotlivců rozbila všechnu jednotu,
ano,
často ji dokonce
zavrhuje.
Není dnes syntézy,
kterou obdivujeme ve velkolepých
koncepcích duchů středního a starého věku,
nemáme
syntézy,
ač lidský duch po jednotném výkladu od
přirozenosti touží.
I dnes ozývá se na mnoha místech,
a to
právě z úst myslitelů hlubokých,
živelná touha po nové
moderní harmonii,
přičemž tane každému na mysli vzor
středověké mohutnosti svatotomášovské koncepce.
V našem
národě dal této touze výstižný výraz pražský
arcipastýř u příležitosti 700letého jubilea sv.
Tomáše
slovy: „Kéž by Prozřetelnost božská,
jako ve starověku
– Kdo bude tímto vytouženým žákem a stoupencem,
tážeme
se i my.
Z dnešní spcializace plynoucí nutnost mravenčí
spolupráce všech myslitelů dobré vůle pravdu hledajících
dává jediné řešení přání vysloveného ve jménu mnohých
pražským arcipastýřem,
řešení,
které se již rodí:
Vyvstal již tento žák,
celý rok již pracuje a ukázal v
této krátké době velké schopnosti,
které v sobě skrývá
pro plodnou budoucnost: Je to stále rostoucí družina
myslitelů,
jejichž duchem je veleduch sv.
Tomáše a jejichž
veřejná tribuna je FR.
Filosofická revue je pro náš národ
vytoužený svatý Tomáš.
Pracovní metody od dob sv.
Tomáše
se změnily,
duch zůstává týž.
Jiné jsou dnes zkušenosti
vědou nahromaděné,
bohatší a hlubší,
jiný je způsob
vyjadřování,
než byl ve XIII.
století,
jiná je mentalita
moderního myslitele,
než byla mentalita vrstevníků
Tomášových.
Jako sv.
Tomáš ve své době,
tak jsme my se
svým myšlenkovým aparátem sociální výslednicí složité
skutečnosti dnešní doby.
Nový svatý Tomáš v českém
národě,
FR chce a bude mluvit řečí dneška,
bude stavět na
vědecké bázi dneška,
bude žít mentalitou dneška,
maje
láskyplné pochopení pro práci minulosti stejnou měrou jak
pro práci přítomnosti.
Moderní svatý Tomáš oživující v
této revui chce tak vykonat v nové formě a za změněných
okolností tentýž velký úkol,
který si vytkl bl.
Albert
Veliký a který dokončil svým žákem sv.
Tomášem.
Jestliže
program svůj vlastní a sv.
Tomáše vyjadřuje bl.
Albert
Veliký slovy: „Nostra intentio est omnes dictas partes
Aristotelis facere latinis intelligibiles“,
pak moderní svatý
Tomáš oživující ve FR vidí mutatis mutandis před sebou
úkol týž: „Nostra intentio est omnes dictas partes S.
Thomae
facere modernis intelligibiles.“ (Co chceme? FR 1930.)
Filosofický časopis
Orientaci FČ mělo naznačit jeho motto – citát z Karla Marxe „Filozofové svět jen různě vykládali: jde však o to jej změnit!“ Jeho 38 ročníků z let 1953–89 věrně zobrazuje etapy, fáze a proměny české marxistické, resp. k Marxovu odkazu se hlásící filozofie. Začal s nekompromisním odmítáním veškeré nemarxistické filozofie jako nevědecké a zpátečnické, za současné kritiky všech „úchylek“ v marxismu samém. (První číslo vyšlo krátce po Stalinově a Gottwaldově smrti.) Spolu s celkovým překonáváním dogmatismu v marxistické filozofii se i ve FČ vytvářely předpoklady k tomu, aby se v něm mohly publikovat nejen seriózní stati o nemarxistických filozofických směrech a názorech, ale i příspěvky jejich představitelů samých. Po srpnu 1968 bylo však opět třeba proti „normalizátorům“ v redakční radě trpělivě a vynalézavě prosazovat návrat k pojetí časopisu jako kritické tribuny moderní české i světové filozofie. Uskutečňovat tento program bez vnějšího dirigování se ovšem mohou pokoušet až redakční rady po listopadu 1989. – Vedoucí redakčních rad FČ: L. Rieger (1953–55), Vl. Ruml (1956–64), M. Kaláb (1965–66), M. Průcha (1966–70), J. Kamarýt (1970), J. Netopilík (1971–89), od 1990 P. Horák.
Bibliografie:
◦ Šířit marxisticko-leninskou filozofii,
filozofii přeměny světa,
filozofii revoluce,
filozofii
budoucnosti – to je nyní i u nás jeden z předních úkolů,
jehož splnění je nezbytné pro vybudování socialismu v
naší vlasti.
Již na IX.
sjezdu KSČ v květnu 1949 vytyčil
soudruh Klement Gottwald tento úkol jako jeden z
nejpřednějších.
(...) Přispět k splnění tohoto úkolu
bude hlavním úkolem práce FČ.
Redakční rada učiní vše,
aby časopis pomáhal v boji o to,
aby všechen náš život byl
prostoupen hlubokou marx-leninskou ideovostí,
aby zmizely zjevy
bezzásadovosti a podceňování teoretické práce.
(...) Jakým
způsobem to časopis hodlá dělat? Především tím,
že se
nebude vyhýbat palčivým a aktuálním otázkám naší živé
současnosti.
(...) Ne tedy scholastické diskuse o dávno
odbytých filozofických „veličinách“,
ale řešení
aktuálních problémů naší doby,
tvůrčí rozpracovávání
otázek dialektického a historického materialismu a jejich
aplikace na živé problémy současnosti.
(...) Druhý úkol
bude neméně závažný.
FČ věnuje pozornost rozpracování
otázek dějin české a slovenské filozofie a vůbec
ideologických bojů v naší vlasti.
(...) Přitom je třeba
říci,
že nebudeme pouze „přehodnocovat“ to,
co vydávali
za dějiny národní filozofie buržoazní filozofové,
tj.
celou
tu galerii „školských“ filozofů,
většinou
kosmopolitních epigonů západoevropských filozofických
autorit.
FČ věnuje pozornost především velkým pokrokovým
bojovníkům našich slavných dějin,
jako byli M.
Jan Hus,
P.
Chelčický,
J.
A.
Komenský,
J.
Dobrovský,
B.
Bolzano,
A.
Smetana,
K.
H.
Borovský,
F.
Palacký,
K.
Sabina,
J.
Neruda a
tolik jiných.
A především největším bojovníkům a
myslitelům naší dělnické třídy: Klementu Gottwaldovi,
Juliu Fučíkovi a Zdeňku Nejedlému! (...) A konečně třetí
úkol: pomoci v zápasu o převýchovu vědomí a morálky
národa soustavným bojem proti všem přežitkům
měšťáckého myšlení ve vědomí našeho lidu.
(Na cestu
Filozofickému časopisu,
FČ 1953.) \\
\begin window [21,r, \fotoc filcas.eps ,]
Bibliografie:
◦ FČ vstupuje prvým číslem roč.
1990
do nové etapy své existence.
(...) Volání a touha po
pluralitě názorů,
svobodě projevu a toleranci,
které
provázejí společenské změny posledních týdnů a dodávají
mu jeho nejvlastnější ráz,
se nemohly vyhnout ani našemu
Filozofickému časopisu.
Ten chce být napříště časopisem,
jenž naváže na svoje světlejší tradice a jehož stránky
budou opět otevřeny všem smysluplným názorům,
směrům a
tendencím filozofického myšlení naší doby a minulosti.
Jediným kritériem příspěvků,
od našich i od zahraničních
autorů,
věnovaným systematické filozofii,
dějinám filozofie
a dějinám myšlení vůbec,
etice,
estetice,
filozofii vědy a
kultury,
či filozofickým problémům ekologie a politiky,
musí
napříště být pouze vlastní odborná kvalita těchto
příspěvků.
Má-li FČ tomuto záměru dostát,
musí usilovat
o to,
aby byl nejen časopisem svého vydavatele,
nýbrž aby se
stal časopisem české filozofické veřejnosti v nejširším
slova smyslu.
Filozofický časopis bude usilovat o to,
aby
filozofie,
v nedávné minulosti v očích veřejnosti namnoze
zdiskreditovaná,
protože v mnoha případech degradovaná na
pouhý nástroj vládnoucí ideologie,
opět zaujala místo,
které ji poprávu v každé kulturní společnosti náleží.
Je
to místo ničím jiným nezastupitelného způsobu reflexe
lidského myšlení a konání.
(Prozatímní redakční výbor
P.
Horák,
J.
Pešek,
J.
Šmajs,
J.
Velek,
J.
Zumr: Programové
prohlášení FČ,
FČ 1990.)
Reflexe. Časopis pro filosofii a teologii
První ročník Reflexe má vročení 1990. Čtvrtletník – řízený šéfredaktorem A. Havlíčkem a předsedou redakční rady L. Hejdánkem – vydává Institut pro středoevropskou kulturu a politiku. Revue přináší studie, články a příspěvky v rubrikách Kritika, Poznámky a Dokumenty. Do jeho prvního čísla z českých autorů články přispěli B. Komárková („Česká otázka“ v průběhu století), L. Hejdánek (Pojetí pravdy a jeho meontologické předpoklady; Věřit a myslit), M. Balabán (Nepředmětný Bůh), I. Dubský (Quaestio temporis), J. S. Trojan (Teologie a filozofie) a J. Zvěřina (Smysl minulosti a dneška).
Bibliografie:
◦ Budeme mít dost příležitosti ukázat,
jak chceme otvírat své nahlížení i své naslouchání za to
(nebo spíše před to),
co jest,
a jak to chceme dělat právě
filozoficky.
V tom smyslu jsme otevřeni do budoucnosti,
aniž
bychom chtěli popírat,
zapírat nebo zkreslovat to,
co jest,
tedy přítomnost (a minulost).
Masaryk kdysi zdůrazňoval,
že
je pro fakta,
ale že chce znát všechna fakta.
Nepovažujeme to
za víc než heuristickou formuli; co by nám mohlo garantovat,
že vůbec kdy budeme mít konstantována „všechna fakta“? I
kdybychom se omezili na fakta pro zvolený případ významná,
zůstává tento problém nadále nevyřešen.
Museli bychom
zdůraznit,
že chceme mít „celek fakt“; ale tím bychom už
vykročili z roviny faktičnosti,
neboť celek není factum,
nýbrž fiens: k celku,
ke každému skutečnému celku,
náleží vedle přítomnosti také jeho minulost a jeho
budoucnost – a budoucnost není a nemůže nikdy být factum,
aniž by přestala být budoucností.
Proto v navázání na
Patočku a na školu,
k níž se hlásil,
budeme místo o faktech
raději mluvit o fenoménech.
A vypůjčíme si formuli Teilharda
de Chardin,
když zdůrazníme,
že chceme celý fenomén.
Fainesthai
však platí nejenom o jsoucím,
daném,
nýbrž také a
především o tom,
co není jsoucno ani danost.
Vždyť se nám
nevyjevují věci samy,
izolovaně,
ve své danosti zbavené
kontextu a smyslu,
nýbrž především ve své smysluplnosti,
tj.
na pozadí či v kontextu s tím,
co se ještě nestalo,
ale
co se stát mělo,
má a musí.
– A to je důvod pro to,
že
chceme opravdově navázat na Rádla a na jeho koncepci
„praktické filozofie“,
která Patočku zprvu velice
dráždila,
ale k níž v posledních letech svého života
nabýval jistého respektu,
i když cítil potřebu vše
formulovat,
a dokonce i založit jinak.
Smysl toho,
co jest,
se
vyjevuje jako výzva pro nás,
a my ten smysl můžeme pomoci
naplnit,
když té výzvě porozumíme a když na ni správně
odpovíme.
A proto na sebe bereme závazek: chceme se vší svou
myšlenkovou prací pokoušet uslyšet a pochopit výzvu,
která
nás oslovuje hic et nunc,
v té situaci,
v níž stojíme.
Jsme
přesvědčeni,
že tato výzva nás může oslovit právě jen
teď a tady.
Stojíme tu a zůstáváme tu ne proto,
že se
hodláme nějak vetřít do budoucnosti,
prosadit se anebo se
proplížit do časů,
jež přicházejí – ne proto,
abychom
přežili,
abychom se uchovali pro lepší časy,
a proto
zůstali schovaní a nenápadní; zůstáváme tu také ne v
nějakém hrdinství a heroismu,
který nám ostatně nikterak
neimponuje (zejména ne sám o sobě).
Zůstáváme tu proto,
že
čekáme na oslovení,
abychom byli připraveni k odpovědi.
Ne
zase k odpovědi těm,
kdo nás tlačí,
kdo na nás útočí a
kdo nám ubližují; to vše je jenom při cestě.
Naše hlavní
a celoživotní odpověď má platit oné nepředmětné výzvě,
do níž se koncentruje smysl dneška a zítřka.
Nemyslíme si,
že už jsme ji zaslechli,
nebo dokonce že jsme ji porozuměli.
Ale vším,
co budeme podnikat,
promýšlet,
spisovat,
interpretovat,
chceme manifestovat,
že na výzvu čekáme a že
se všemožně připravujeme na to,
abychom ji zaslechli a
pochopili.
Víc dělat nemůžeme; ale nechceme dělat ani
méně.
– Svou připravenost naslouchat výzvě si chceme
cvičit ve vzájemném naslouchání.
Jsme otevřeni každému,
kdo je ochoten také naslouchat,
nejenom promlouvat a
eventuálně překřikovat tiché oslovení výzvy chvíle.
Cítíme se zakotveni v evropském kontextu a v evropské
tradici.
Nehodláme z této tradice vylučovat žádný z jejích
nosných sloupů,
ale naopak jim všem chceme věnovat
největší pozornost,
byť zajisté pozornost kritickou.
Filozofie vznikla – či spíše byla vynalezena – ve starém
Řecku.
Máme čím dál určitější představu o vadách onoho
způsobu myšlení,
na nějž navazujeme a v kterém jsme
ponořeni až po uši,
ať chceme nebo nechceme.
Ale evropská
tradice není myslitelná ani bez odkazu myšlení hebrejského,
bez velkých staroizraelských proroků – a ovšem ani bez
křesťanství.
Také tento sloup není bez trhlin a bez vad.
Také zde chceme zůstat ve své recepci kritičtí.
Ale
nechceme-li utíkat ze své momentální dějinné chvíle a ze
své národní a kulturní situace,
nechceme utíkat ani z
kontextu těchto dvou velkých linií,
bez nichž není Evropa
Evropou.
Evropa se v mnohém prohřešila vůči ostatku světa,
někdy dokonce hrůzným způsobem.
Ale přesto máme jistotu,
že ještě má co říci a že má předpoklady,
jichž ostatní
svět nemá a které jí dovolí ještě to nejdůležitější
světu předložit a přetlumočit.
– Jan Patočka na konci
citované studie (ze „dvou studií o Masarykovi“) praví,
že
Masarykova praxe „ztroskotala na neprohlédnutých
předsudcích“.
Ztroskotání bývá údělem filozofů a
nemusí být zaviněno jen jejich vlastními neprohlédnutými
předsudky.
Filozofie se liší od pouhé politické techniky a
taktiky tím,
že se nevyhýbá svému ztroskotání,
nýbrž
především omylu a lži.
Filozofie může a smí prohrávat,
pokud to lépe pomůže pravdě k vítězství.
Přesněji
řečeno,
prohrávat tímto způsobem může filozof; filozofii
jako lásku k moudrosti a k pravdě nemůže ohrozit žádná
prohraná bitva,
neboť válku prohrát nemůže,
dokud zůstane
opravdovou filozofií.
Tím nikterak nechceme předem omlouvat,
nebo dokonce sankcionovat své příští prohry.
Cítíme se
naopak zavázáni jim ze všech sil bránit,
předcházet a
maximálně je marginalizovat.
– A že se cítíme na jedné
lodi s teology,
nemusíme nijak zdůrazňovat.
Čtenář to
uvidí sám.
(Redakce: Místo úvodu,
Reflexe 1991).
\\
Filozofické příspěvky přinášejí i některé další odborné časopisy: Estetika, Československá psychologie, Česká literatura, Studia comeniana et historica, Křesťanská revue aj. Po listopadu 1989 píší filozofové i do nových časopisů a revuí, jako PARAF (PARalelní Akta Filozofie), Sci-Fi (Scientia et Philosophia), From a Logical Point of View, Religio – Revue pro religionistiku, Česká metanoia, Proglas, Teologické texty, Listy, Tvar, Literární noviny, Literární listy, Prostor, Kritický sborník, Souvislosti aj.
◦ O.
Jirásková,
M.
Pauza: ČM.
Bibliografie 1900–1947,
1981;
◦
O.
Jirásková,
M.
Pauza: Ruch filosofický.
Bibliografie
(1921–1942),
Filozofie,
Bibliografie (1927–1930),
1984;
◦ H.
Pavlincová: Filosofická revue 1929–1948.
Bibliografie
časopisu olomouckých dominikánů,
1994;
◦ J.
Possetová: Česká
samizdatová periodika 1968–1989,
Vídeň 1990,
Praha 1991.
hp, jg