Emanuel Chalupný
* 14.
12.
1879 Tábor
† 27.
5.
1958 Tábor
Od počátků svého myšlenkového a teoretického vývoje byl ovlivněn pozitivismem. Zdůrazňoval význam empirické systematiky a kritické metodologie, zároveň však odmítal pozitivistické ztotožňování filozofie s vědou, resp. s pouhým zobecněním poznatků jednotlivých věd. I když je filozofické myšlení hlubší, všeobecnější a složitější než jakákoliv vědecká teorie, vyznačuje se filozofie na druhé straně daleko menší exaktností než věda. Vědeckou teorii charakterizuje podle Ch. především formálnost a abstraktnost, pod vlivem A. Comta zároveň zdůrazňuje, že obsahová výstavba vědecké teorie je založena nikoliv pouze na faktech, nýbrž na postihování zákonitostí, vyjadřujících a vysvětlujících obecné vztahy mezi fakty. Ch. pojímal sociologii jako vědu o civilizaci a kultuře a v této souvislosti ji odmítal chápat jako exaktní přírodní vědu, která by vycházela z výsledků speciálních věd. Při zkoumání sociálních jevů zdůrazňoval princip jednoty teorie a praxe, sepětí abstraktních a konkrétních metod vědeckého výzkumu. – Značný význam měl Ch. zájem o některé ideové a sociálněvědné směry, které nebyly příliš reflektovány v českém filozofickém myšlení. Od počátku své vědecké dráhy věnoval pozornost např. Karlu Marxovi. I když v souladu se svým sociálně orientovaným liberalismem a důrazem na tzv. etický socialismus nesouhlasil s jednostranností Marxových filozoficko-ekonomických a společenských teorií, považoval jej za jednoho z prvních a nejvýznamnějších sociologů ekonomiky. V tomto ohledu měl Ch. velký vliv na myšlenkový vývoj Jaroslava Kabeše, kterého upozornil na některé práce Karla Marxe (Občanská válka ve Francii, první díl Kapitálu). V souladu se svou pozorností k otázkám literatury a umění, které český filozofický pozitivismus opomíjel, projevoval Ch. také hluboký zájem o filozofické myšlení O. Březiny. Zároveň jako první upozornil českou filozofickou veřejnost na dílo Ladislava Klímy a podporoval jeho publikační činnost. Jako průkopník české sociologie a filozofie literatury podrobil analýze především osobnosti českého národního obrození v sociálním kontextu. Největší pozornost věnoval J. Jungmannovi (1909, 1912), K. Havlíčku Borovskému (1908, 1929) a O. Březinovi (zvláště 1912). Hluboké sociologické analýze podrobil literární činnost J. V. Sládka i společenský kontext jeho tvorby (1916) a dílo J. Holečka. Zároveň se pokoušel postihnout podstatné rysy české duchovní tradice, kterou zakládal na ideovém odkazu husitství a českého národního obrození. Zdůrazňoval význam duchovních a kulturních tradic „československého“ národa a anticipační charakter české národní povahy, která není v psychologickém rozporu s národní povahou slovenskou.
Bibliografie:
◦
Úvod do sociologie s ohledem na české poměry,
1905;
◦ Národní povaha česká,
1907;
◦ Antika a moderní život,
1908;
◦ K.
Havlíček,
1908;
◦ J.
Jungmann,
1909;
◦ Úkol českého národa,
1910;
◦ Boj za očistu české vědy a filosofie.
Proti F.
Krejčímu,
E.
Rádlovi a spol.,
1912;
◦ Studie o O.
Březinovi a jiných zjevech českého umění a filosofie,
1912;
◦ J.
V.
Sládek,
1916;
◦ Sociologie I–V (I.
Základy sociologie,
1916,
II.
Dějiny sociologie,
1920,
III.
Statika,
1920,
IV.
Statika,
1921,
V.
Vývoj lidstva,
1921,
2.
rozš.
vyd.
1927–35);
◦ Přední tvůrcové národního programu: Jungmann,
Havlíček,
Tyrš a Masaryk,
1921;
◦ Právní filosofie V.
S.
Solovjova,
1921;
◦ Sociologie citů dle V.
Pareta,
1925;
◦ Národní povaha jihočeská,
1926;
◦ Husitství,
Táboři a prof.
Pekař,
1928;
◦ Systém sociologie v náčrtku,
1928,
2.
vyd.
1948;
◦ Havlíček.
Prostředí,
osobnost a dílo,
1929;
◦ Sociologie a filosofie práva a mravnosti,
1929;
◦ Prolegomena k československé sociologii venkova,
1933;
◦ Masaryk jako sociolog,
1937;
◦ Národní povaha československá,
1932;
◦ Logika vědy,
1945;
◦ Sociologie pro každého,
1948;
◦ Němci hrozí,
1948;
◦ František Bílek,
1970.
Časopisecké
příspěvky:
◦ L.
Klíma: Svět jako vědomí a nic (rec.),
ČM 1906;
◦ Comte jako sociolog,
RF 1922;
◦ L.
Klíma: Vteřina a věčnost (rec),
RF 1927–1928;
◦ Studentské směry,
Čas,
Sokol,
Tribuna,
SR,
Nová Říše,
Přehled.
Literatura:
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ J.
B.
Kozák,
T.
Čep,
J.
Kříženecký: O vědeckém a filosofickém díle E.
Ch.,
1938;
◦ I.
A.
Bláha: Osobnost a dílo E.
Ch.,
SR 1939;
◦ 60 let E.
Ch.,
1940;
◦ J.
Kabeš (ed.): Duchovní přátelství.
Vzájemná korespondence L.
Klímy s E.
Ch.
a O.
Březinou,
1940,
1990;
◦ V.
Kadlec: K dílu sociologa E.
Ch.,
SČ 1968;
◦ Antologie,
1989;
◦ E.
Pecka: Sociolog E.
Ch.,
1991;
◦ SZA,
1991;
◦ L.
Nový: J.
L.
Fischer a počátky brněnské Sociologické revue.
Z dopisů A.
Bláhy,
E.
Ch.
a B.
Zwickera J.
L.
Fischerovi,
in Hledání řádu skutečnosti,
1994;
◦
E. Ch., česká kultura, česká sociologie a Tábor, ed. J. Zumr, 1999 (se Soupisem díla od V. Mojžíše a K. Urianka).
jhr