Květoslav Chvatík
* 19. 1. 1930 Bystřice pod Hostýnem
† 18. 1. 2012 Kostnice
Jako estetik se zprvu zabýval hlavně teorií a historií literatury a výtvarného umění 20. století, zvláště uměleckou avantgardou a postupně i uměnovědným strukturalismem. Inspirován tímto literárněvědným a filozofickým směrem propojil teorii s historickou analýzou už ve své práci o B. Václavkovi. Na pozadí vývoje moderního estetického myšlení v ní sledoval proměny Václavkových teoretických a programových postojů od proletářské literatury přes avantgardní dualismus čistého umění a funkční tvorby až k pokusům konstruovat syntézu obou proudů v podobě socialistického realismu 30. let. Narušením dosavadních schematických představ o české meziválečné teorii a kritice a pozitivním hodnocením avantgardy rozdělila tato Ch. práce tehdejší kritickou a teoretickou obec na dva proudy, jež setrvaly ve vzájemném napětí až do začátku 70. let, kdy byl hlavně v důsledku politických změn a následné tzv. normalizace a konzolidace antidogmatický směr potlačen. K problematice avantgardy se Ch. vrátil jak teoreticky (Smysl moderního umění), tak edičně (antologie Poetismus). Rovněž novátorství strukturalistické estetiky odvozoval bezprostředně od podoby moderního umění, hlavně od avantgardy a jejího odvratu od mimetických zobrazovacích postupů (Strukturalismus a avantgarda). V zahraničí vydal svou zásadní teoretickou práci Tschechoslowakischer Strukturalismus (vznikla v Praze 1972–78). V první části pojednává o historii pražské školy, v druhé o filozofických základech strukturalismu (včetně kritiky francouzského strukturalismu), ve třetí podává systematický výklad strukturální estetiky (třetí část vyšla samostatně česky). Souhrn Ch. analytických studií z estetiky a poetiky obsahuje práce Mensch und Struktur. V posledních letech se věnoval i esejům o vztahu umění a politiky a kritickým interpretacím a analýzám soudobé literatury exilové (M. Kundera, J. Škvorecký, S. Richterová, L. Moníková ad.) i domácí (J. Seifert, B. Hrabal, J. Skácel, L. Vaculík, V. Havel, I. Klíma, J. Kratochvíl ad.). V práci Svět románů M. Kundery analyzuje autorovo prozaické dílo od Směšných lásek až po současnost.
Bibliografie (z díla):
◦
Bedřich Václavek a vývoj marxistické estetiky,
1962;
◦ Smysl moderního umění,
1965;
◦ Strukturalismus a avantgarda,
1970 (něm.
Mnichov 1970);
◦ Tschechoslowakischer Strukturalismus.
Theorie und Geschichte,
München 1981;
◦ Mensch und Struktur.
Kapitel aus der neostrukturalen Ästhetik und Poetik,
Frankfurt a.
Main 1987;
◦ Pohledy na českou literaturu z ptačí perspektivy,
1991;
◦ Melancholie a vzdor.
Eseje o české literatuře,
1992;
◦ Svět románů Milana Kundery,
1994 (něm.
Die Fallen der Welt.
Der Romancier Milan Kundera,
München 1994; též fr.
a špan.);
◦ Strukturální estetika,
1994 (třetí část knihy Tschechoslowakischer Strukturalismus);
◦ Člověk a struktury.
Kapitoly z neostrukturální poetiky a estetiky,
1996;
◦
Knihy vzpomínek a příběhů, 2001;
◦
Od avantgardy k druhé moderně, 2004.
Sborníky:
◦ Ästhetischer Wert und gesellschaftliche Funktion der Kunst,
Actes du IV Congres Int.
d'Esthètique,
Athény 1960;
◦ Mukařovského estetika a moderní umění,
Struktura a smysl literárního díla, ed. F. Vodička, M. Jankovič,
1966;
◦ Erneuerung und Tradition in Ästhetik der sozialistischen Kunst,
Actes du Cinquième Congres Int.
d'Esthètique,
Amsterdam 1964,
21968;
◦ Die Literatur und die Krise unserer Gesellschaft,
Nachrichten aus der ČSSR, ed. J.
Škvorecký,
Frankfurt a. M.
1968;
◦ The Problem of Style from the Standpoint of General Theory of Literature,
Problems of Literatury Theory, ed. J. Odmark,
Amsterdam 1979;
◦ J. L.
Fischer – ein philosophischer Vorkämpfer des Strukturalismus,
Semiotics and Dialectics, ed. P. V. Zima,
Amsterdam 1981;
◦ Bachtins Ästhetik des Wortes und seine Dostojevskij-Interpretation,
The Structure of the literary Proces, ed. P. Steiner, M. Červenka,
Amsterdam 1982;
◦ Problémy teoretického vývoje literatury,
Xenia Miroslav Červenka quinquagenario,
SI 1982;
◦ Dialektika estetična,
Robertu Kalivodovi k 11. 12. 1983,
SI 1983;
◦ Milan Kundera,
Kritisches Lexikon zur fremdsprachigen Literatur, ed. H. L. Arnold,
München 1984;
◦ Die Semiotik des literarischen Kunstwerkes,
Zeichen und Funktion.
Slavistische Beiträge, ed. H. Günther,
München 1986;
◦ Herbert Marcuse und Karel Teige über die gesellschaftliche Funktion der Kunst,
Die Frankfurter Schule und die Folgen, ed. A. Wellmer,
New York – Berlin 1986;
◦ Metamorphosen der Beziehung zwischen Ideologie und Literatur,
Das Tauwetter und die Folgen, ed. D.
Beyrau,
Bremen 1988;
◦ Eine gespaltene Literatur.
Die tschechische Literatur zwanzig Jahre nach dem Prager Frühling,
Krise der Moderne.
Europäisches Forum Alpach, ed. O. Molden,
Wien 1988;
◦ Otakar Hostinský a Jan Mukařovský,
Josefu Zumrovi k šedesátinám,
SI 1988;
◦ Kunderovo druhé „Umění románu“,
Laudatio Milanu Jankovičovi. Sb. k 60. narozeninám,
SI 1989;
◦ Česká estetika přelomu 19. a 20. století,
Po cestách naléhavosti myšlení. J. Zumrovi k 65. narozeninám, 1993.
Časopisecké příspěvky:
◦ K otázkám moderního umění,
Výtvarné umění 1960;
◦ Vladislav Vančura,
Sozialistisches Tschechoslowakei 1961;
◦ Realismus v diskusi,
Plamen 1961;
◦ Postavení avantgardních proudů v české kultuře,
Plamen 1965;
◦ Co se sociologií umění,
Orientace 1967;
◦ Estetická hodnota,
Orientace 1968;
◦ Filozofické otázky strukturalistické estetiky,
Česká literatura 1968;
◦ Filozofická interpretace umění a estetika,
Orientace 1970;
◦ Možnosti interpretace uměleckých děl,
Romboid 1971;
◦ Otevřené dílo Umberta Eca,
Estetika 1975;
◦ K teorii literární recepce,
Estetika 1976;
◦ Semiotics of a literary work of art,
Semiotica 1981;
◦ Zum Gedenken an den Erneuerer des „historischen Bewußtseins“ der Tschechischen Ästhetik Oleg Sus,
Die Welt der Slaven 1983;
◦ Die ästhetische Einstellung,
Zeitschrift für Semiotik 1983;
◦ Jan Mukařovský,
Husserl und Carnap,
Zeitschrift für Semiotik 1984;
◦ Jan Mukařovský,
Roman Jakobson und der Prager Linguistischer Kreis,
Kodikas/Ars Semiotica 1985, fr.
Critique 1987;
◦ Struktur als Prozess – Entwurf einer semiotischen Theorie der Literatur,
Kodikas/Ars Semiotica 1985;
◦ Contribution a la caracteristique de l`oevre du theoreticien de l'art Otakar Zich,
Études tcheque et slovaques 1986–87;
◦ Karel Čapek jako teoretik kultury,
Svědectví 1989;
◦ Filozofická prolegomena strukturálního myšlení,
FČ 1990;
◦ Filozofie umění Jana Patočky,
Proměny 1990;
◦ O strukturalismu a o věcnosti – rozhovor s K.
Hvížďalou,
Listy 1991;
◦ Možnosti interpretace literárních děl,
Estetika 1991;
◦ Antropologické zdroje strukturální poetiky a estetiky,
Tvar 1992, č.
4;
◦ Artefakt a estetický objekt,
Estetika 1992;
◦ Teige a báseň.
Karel Teige jako teoretik moderny,
Tvar 1994, č.
1;
◦ Postmoderna jako sebekritika moderny,
Tvar 1996, č.
7;
◦ Patočka a Heidegger.
Poznámky na okraj dvou filozofických monografií, Tvar 1996, č. 13.
Předmluvy:
◦ V.
Effenberger: Realita a poezie,
1969;
◦ Die Prager Moderne,
Frankfurt a. M. 1991.
Edice:
◦ K.
Teige: Jarmark umění (s J.
Brabcem),
1964;
◦ J.
Mukařovský: Studie z estetiky,
1966;
◦ Poetismus (se Z.
Pešatem),
1967;
◦ J.
Mukařovský: Cestami poetiky a estetiky (s B.
Svozilem),
1971;
◦ J.
Mukařovský: Studien zur strukturalischen Ästhetik und Poetik,
Mnichov 1974;
◦ J.
Mukařovský: Studie z poetiky,
1982 (pod jm. H.
Mukařovská);
◦ J.
Mukařovský: Kunst,
Poetik,
Semiotik,
Frankfurt a. M. 1989.
Literatura:
◦ Slovník českých spisovatelů od roku 1945, 1995.
ls