František Čupr
* 11.
4.
1821 Chrást u Chrudimi
† 28.
6.
1882 Praha-Libeň
Do dějin české filozofie vešel především svým mladistvým počinem, kdy ve „sporu o filozofii“ (1844–48), podporován A. Smetanou, prosadil proti Gablerovi, Havlíčkovi a Štorchovi orientaci českého myšlení na filozofii Herbartovu. Obhajoval myšlenku, že i pro český národ – přes jeho základní existenční starosti – je filozofie i na té nejvyšší metafyzické úrovni (v linii Platon-Herbart) nezbytná, třebaže je „ne-utilitní“: „Toť právě známka ducha svobodného, že se netáže, co věc vynese, nýbrž, co věc jest.“ Herbarta zvolil nikoli jako slepý vyznavač, nýbrž jen proto, že nechtěje upadnout v eklekticismus nenašel žádného jiného filozofa s tak vyzrálou a přesnou pojmovou výbavou, na níž by se mohlo vytříbit opozdivší se české filozofické myšlení a pozvednout se z pouhého lidového mudrlantství na profesionální evropskou úroveň velkých národů. Herbarta uváděl dost násilně i do souvislosti s českou duchovní tradicí a shledával pro něho analogie u Tomáše ze Štítného. Podobně i později nacházel Herbartovy ideje již ve staroindickém učení, v němž jakožto kolébce veškeré lidské vzdělanosti viděl vzor i pro vytváření české národní filozofie. Herbarta se zcela nevzdal ani po svém příklonu k Schopenhauerovi, nýbrž oba myslitele uváděl do svérázné syntézy. Pozoruhodná byla jeho filozofie náboženství. Každé náboženství je „iracionální veličinou“. Pochází ze „strachu a smutku lidského“. Křesťanství vzniklo z předchozích religiózních útvarů, je stejně jako ony lidským dílem, a proto lze do něho vnášet změny a opravy. Na světovém komparativním základu by bylo možno provést i reformu současného náboženství a etiky vůbec. K tomu měla přispět i jeho kolekce českých překladů – svou úplností tehdy v Evropě ojedinělá –, která k nám poprvé, jakkoli přes němčinu a francouzštinu, uváděla základní texty staré indické a čínské moudrosti.
Bibliografie:
◦
Sein oder Nichtsein der deutschen Philosophie in Boehmen, 1847;
◦
Krátký přehled historie literatury české a z části rozbor básně: Záboj a Slavoj, Separát z Programu Akademického gymnasia v Praze, 1851;
◦
Grundriss der empirischen Psychologie, 1852;
◦
Plan und Einrichtung der in der Nähe von Prag neu begründeten Lehr- und Erziehungsanstalt für Knaben und Jünglinge, 1854;
◦
Zur Revision des maligen Unterrichtswesen unserer Mittelschulen, Wien 1863;
◦
Učení staroindické, jeho význam u vznikání a vyvinování názorů zvláště křesťanských a vůbec náboženských I,1876, II/1, 1877, II/2, 1878, III, 1881.
Časopisecké
příspěvky:
◦ O wlastenectwí,
Česká wčela 1846;
◦ Úwaha.
F.
Hyny dušeslowí zkušebné,
ČČM 1846;
◦ Počátkové filosofování řeckého,
ČČM 1847;
◦ Listy k českým učitelům,
Kwěty české 1847;
◦ Tomáše Štítného význam ve filosofii,
ČČM 1847;
◦ O národovědě,
ČČM 1848;
◦ Školy,
ČČM 1840–50;
◦ Jak se r.
1853 staroměstské gymnasium stalo z českého německé.
Upomínka starého učitele,
Posel z Prahy,
27.
3.
1877,
č.
85.
Ueber die Zustände d.
Seele nach ihrer Trennung vom Leibe,
Abhandlungen der Königlichen böhmischen Gesellschaft der Wissenschaften (AKBGW),
1866;
◦ Ueber Herbarts praktische Ideen mit Hinblick auf die allgemeine Aesthetik,
AKBGW,
1867.
Literatura:
◦ H.
Bonitz: Ueber d.
Čupr'schen Antrag auf Revision d.
desmaligen Unterrichtswesen unserer Mittelschulen,
Wien 1861;
◦ G.
A.
Lindner: O Čuprovu Učení staroindickém,
Paedagogium 1880;
◦ F.
Čenský: Čerstvé rovy (nekrolog),
Osvěta 1882;
◦ V.
Kredba: F.
Č.
Nástin životopisný,
Paedagogium 1882;
◦ Národní album.
Sbírka podobizen a životopisů českých lidí prací a snahami vynikajících i zasloužilých,
1899;
◦ M.
Jašek: F.
Č.,
ČM 1906;
◦ J.
B.
Vespero (J.
Lavička): Filosof dr.
F.
Č.
a současníci,
Volná myšlenka 1911;
◦ U.
Pešek: F.
Č.
jako reformátor školství na prahu tvorby literární,
Věstník českých profesorů 1912;
◦ A.
Jirásek: Ze starého deníku,
Zvon 1915;
◦ M.
Jašek: F.
Č.,
Naše doba 1921;
◦ F.
Pelikán: Boj za svobodu české filosofie,
1927;
◦ A.
Janáček: F.
Č.
a Schopenhauer,
ČM 1929;
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ J. Cetl: Český pozitivismus, 1981;
◦
Lexikon české literatury 1,
1985;
◦ I.
Tretera: J.
F.
Herbart a jeho stoupenci,
1989;
◦ P.
Křivský: Augustin Smetana,
1989;
◦ J. Zumr: Máme-li kulturu, je naší vlasti Evropa. Herbartismus a česká filosofie, 1998;
◦
T. Herman: Proměny sporu o svobodu české filosofie, in Hledání české filosofie, eds. E. Kohák, J. Trnka, 2012;
◦
H. Pavlincová: F. Č., dosupné z: http://www.biographien.ac.at/oebl?frames=yes.
it