Jaroslav Engst
* 23.
9.
1924 Praha
† 3.
11.
1982 Praha
K filozofii jako předmětu pracovního zájmu ho přivedla krásná literatura, především Dostojevský (Zločin a trest, Bratři Karamazovi) a Thomas Mann (Doktor Faustus, Josef a jeho bratři); Dostojevský mu rovněž „postavil do ostrého světla palčivost otázky sociální“, a tak přispěl i k jeho „dlouholetému přiklonění ke komunismu“. V odborné práci zdůrazňoval význam (v té době často opomíjené) etiky v rámci marxistické filozofie. V knize Některé problémy vědecké etiky se zabýval vztahem morálky a etiky, aplikacemi materialistické teorie a dialektické metody na výklad morálky a vlivem světového názoru na formulování etických cílů. Speciálněji zaměřil práci O socialistickém humanismu, v níž vycházel z rozlišení humanismu jako filozoficko-etického směru (vztahuje se k pojmu „být člověkem“) a humanismu v užším etickém smyslu (vztahuje se k „lidskosti“ jako znaku vlastnosti „být člověkem“). V dalším E. názorovém vývoji se začaly více prosazovat i další inspirace: Bergson, Husserl, existencialismus, Piaget (filozoficky relevantní aspekty jeho díla); k etické látce jej vedou i náboženské reminiscence (i když se nadále brání náboženským interpretacím etické látky). Etiku začíná koncipovat jako reflexi postavení člověka v průsečíku dvou „zejících propastí: nekonečného prostoru a věčného času“ a nepotlačitelné lidské touhy, aby vše, tedy i nekonečnost a věčnost, mělo nějaký smysl.
Bibliografie:
◦
Co dává filosofie pro život,
1954 (také něm.);
◦ Některé problémy vědecké etiky,
1957 (také rusky);
◦ O socialistickém humanismu,
1962.
jg