Jindřich Filipec
* 18.
12.
1926 Hradec u Stoda
Ve svých pracích se věnoval zejména teorii a metodologii marxismu. Ten definoval jako „otevřený systém odpovídající otevřenosti světa a člověka vůči tradicím minulosti představující její překonání (Aufhebung), systém otevřený vůči současnému i budoucímu spojení vědeckotechnické revoluce s opravdu lidskými vztahy mezi lidmi, systém, který vlastní principy chápe jako východisko k dalšímu dialektickému pochodu (Fortgang)“ (Konvergenzen und Divergenzen ..., 1966). V současném světě „nemáme co činit se dvěma striktně odtrženými světy, z nichž jeden by byl absolutně černý a druhý absolutně bílý“ (Člověk a industriální společnost, 1966). V tomto duchu požadoval „zkoumat odlišné v totožném a totožné v odlišném“ a „zachytit protiklady v jejich jednotě“. Jeho dialektická kritika teorií industriální společnosti usilovala o postižení jak konvergentních, tak divergentních procesů. Za toto úsilí o něm V. D. Skaržinskaja v knize Obyknovennyj revizionizm (Moskva 1976) napsala: „Aktivním propagátorem teorie konvergence byl J. Filipec, který jako jeden z prvních odkryl československému čtenáři pseudovědecké koncepce buržoazní futurologie, práce W. W. Rostowa, Z. Brzezinského a dalších. Zejména on zaměňoval výzkum socialistické a kapitalistické společnosti, jakožto dvou antagonistických společností založených na různých typech vlastnictví, výzkumem dvou variant jednoho typu industriální společnosti, dostihnuvší určité úrovně výrobních sil, dvou variant společnosti majících některé společné rysy i některé rozdíly. F. účast v týmu autorů publikace Civilizace na rozcestí (1966) vyplývala z jeho pojetí marxismu jako vyústění jedné z bytostných komponent evropské kultury, a to jmenovitě z tradic racionálního utváření lidských dějin lidmi na základě vědy s cílem dosáhnout sociální spravedlnosti a postupné emancipace všech. Soustavně však poukazoval na paradoxy lidského jednání v sociálních podmínkách, kdy uplatnění vědy např. v oblasti výrobní i institucionální techniky vede také k iracionálním důsledkům ohrožujícím dnes samu existenci lidského rodu. V polemice se scientismem postuloval „prostor pro víru bez boha, pro víru v člověka“, s přesvědčením o „udělatelnosti“ světa a dějin v duchu lidštější varianty vědeckotechnického pokroku, než jakou představuje kapitalismus (Industriální společnost v sociologické diskusi, 1967). V této intenci se spolu s B. Filipcovou věnoval komparativním výzkumům způsobu života. Zabýval se též kritikou ideologií, která plnila zčásti funkci propagandistickou, zčásti usilovala o identifikaci různých převleků falešného vědomí. Zasloužil se o české vydání prací G. Friedmanna, J. Fourastié, T. W. Adorna, J. Habermase ad. Po r. 1989 dále rozvíjí své dřívější koncepty s ohledem na podmínky světa zbaveného bipolarity a upadnuvšího do stavu „epidemické bezradnosti“, ba „ztráty orientace“. Konstatuje nikoliv „konec ideologií“, nýbrž jejich proměnu s akcentem na restaurativní návraty do minulosti, s jejími mnohotvárnými iracionalismy, mýty a předsudky. Ve svých studiích o proměnách hodnotových orientací podrobuje kritice nezávaznost postmoderny, jejíž absolutní relativizaci norem charakterizuje jako contradictio in adjecto. V návaznosti na výzkumy životního způsobu rozebírá fenomén habitu v tzv. postsocialistických zemích jakožto hluboce zakořeněný, rozporuplný faktor transformace. Oproti egotické deformaci obecnějších tendencí k individualizaci klade důraz na potřebu lidské soudržnosti a solidarity. Podrobuje analýze „masmediální totalitarismus“, jenž spolu se životními styly představujícími „směs toyotismu v práci a Disneylandu ve volném čase“ přispívá k „infantilizaci občana“. Vyzývá k interdisciplinárnímu výzkumu sociální tektoniky s jejími zemětřeseními a metamorfózami v minulosti i v současnosti, jenž by mohl částečně přispět k posílení postavení člověka jako rozumem nadané bytosti ve světě i ve vesmíru. Studie k této problematice publikoval v Německu, Rakousku, Itálii, Francii a Kanadě.
Bibliografie:
◦
Kapitoly o životě a díle N.
G.
Černyševského,
1951;
◦ Filosofie atomové smrti,
1960;
◦ Industriální společnost v sociologické diskusi,
1967;
◦ Vědeckotechnická revoluce a socialismus (s R.
Richtou),
1972;
◦ Gumanizm i technika (s R.
Richtou),
Moskva 1975;
◦ Různoběžky života (s B.
Filipcovou),
1976;
◦ Socialistický způsob života – skutečnost i program (s B.
Filipcovou),
1980;
◦ Dva přístupy k N.
G.
Černyševskému v české filosofii (s V.
Hradskou),
Moskva 1981;
◦ Gleichzeitigkeit des Ungleichzeitigen in Bedeutung von Arbeit und Freizeit.
J.
Fromme,
W.
Hatzfeld,
W.
Tokarski: Zeiterleben – Zeitverläufe – Zeitsysteme,
Bielefeld 1990.
Sborníky:
◦ Konvergenzen und Divergenzen der Industriegesellschaft in Ost und West,
Die Industriegesellschaft in Ost und West,
Mainz 1966;
◦ Člověk a industriální společnost,
Člověk a moderní doba,
1966;
◦ Uskutečňování idejí a dialektika zprostředkování,
Sb.
XV.
světového filosofického kongresu,
1984;
◦ E.
Rosenstock-Huessy und die Wurzeln der gegenwärtigen europäischen Alltagskultur,
E.
Rosenstock-Huessy,
Denker und Gestalter,
Würzburg 1989;
◦ Creativity and Changing Everyday Life in Europe (s W.
Nahrstedtem),
R.
Reichardt,
G.
Muskens: Post-communism,
the Market and the Arts,
Frankfurt am Main 1992;
◦ Technik – Lebensweise – Freizeit (s B.
Filipcovou),
E.
Grässler,
S.
Mlinarski,
M.
Raabe: Freizeitwissenschaft in Europa,
Zwickau 1992;
◦ Transformation und Wertewandel im Postsozialismus,
E.
Grässler: Ich oder Wir? Ich und Wir! Freizeitkultur zwischen Individualisierung,
Religionalisierung und Globalisierung,
Zwickau 1992;
◦ Transformation de la société postsocialiste et changement de valeurs (s B.
Filipcovou),
G.
Pronovost,
C.
Attias-Donfut,
N.
Samuel: Temps libre et modernité,
Quebec 1993;
◦ Die Postmoderne – Kontinuität und Diskontinuität,
P.
Gerlich,
K.
Glass: Wege aus der Krise,
Wien – Köln – Weimar 1993;
◦ Der Mensch und die Zeit,
Istituto italiano per gli studi filosofici,
Napoli 1994;
◦ Die Aufhebung von Mitteleuropa als positive Aufgabe,
P.
Gerlich,
K.
Glass: Der schwierige Selbstfindungsprozess.
Religionalismen – Nationalismen – Reideologisierung,
Wien – Toruň 1995;
◦ Die Krise des gegenwärtigen Liberalismus (der mündige Bürger und/oder der ewige Sängling),
P.
Gerlich,
K.
Glass,
B.
Serloth: Im Zeichen der liberalen Erneuerung,
Wien – Poznaň 1996.
Časopisecké
příspěvky:
Přes 150 statí v odborných a kulturních časopisech doma i v zahraničí.
Předmluvy:
◦ T.
Adorno,
J.
Habermas,
L.
Friedeburg: Dialektika a sociologie,
1967;
◦ J.
Fourastié: 40 000 hodin,
1969;
◦ G.
Friedmann: Rozdrobená práce,
1970.
a