Vítězslav Gardavský
* 24.
10.
1923 Ostrava-Zábřeh
† 7.
3.
1978 Prosetín
Myšlenkově se vyvíjel od katolicismu k marxismu, který se však snažil – spolu s kolegy na katedře – obrodit v 60. l. o přínosy dějinně filozofické, filozofickoantropologické a etické (např. ve skriptech Filosofie ve večerní univerzitě, 1968). V l. 1955–69 publikoval u nás a v zahraničí kolem 80 prací. Podstatu jeho filozofování zachycují zvláště tři z nich: Ve studii Bůh není zcela mrtev. Úvaha o křesťanském teismu a marxistickém ateismu ukazuje v první části knihy (Monumenty), že Bůh v podobě židovství a křesťanství není mrtev, že je dalším kořenem, z něhož vyrostla evropská kultura. Těmito monumenty jsou: Jákob (Vyvolení a subjektivita), Ježíš (Člověk a zázrak), Augustin (Vášeň a smrt), Tomáš (Intelekt a víra), Pascal (Matematické a lidské nekonečno). Druhá a třetí část knihy je sebereflexí obou stran dialogu. V závěru knihy postuluje jejich možný společný jazyk dialogu: lásku jako „tvořivou lidskou historickou aktivitu par excellence“. Spis Fenomén Německo. Studie ke konkrétní dialektice universalismu a partikularismu je významný především metodologicky. Svými třemi kapitolami (Universalita jako „německý problém“, Katolický projekt universality, Německá verze: křesťanská demokracie) dokazuje nosnost a přínosnost filozofického přístupu k řešení německé otázky (vedle obvyklého přístupu historiografického). Závěr spisu vyznívá opět humanisticky. V úvaze Naděje ze skepse razí tezi, že i když planetární krize plodí skepsi, je ji třeba překonat nadějí. Proto radí vrátit se ke „všem zásobám lidskosti“, tj. jít až k impulzu antickému a židovsko-křesťanskému, a vytvořit „situaci tvorby“. V závěru píše o „dialogickém kreacionismu“. Kongeniální ke G. spisům jsou jeho dramata Já, Jákob; Legenda o Františkovi a Kláře; Krev, krev, dějiny a básnické sbírky Vrchovatě; Přibližně tečna. Je i autorem „knihy dopisů“ učitele vysokoškolačce Milá paní kolegyně (1973).
Bibliografie:
◦
Bůh a nevěřící svět.
K problematice církví a marxistického ateismu,
1969;
◦ Bůh není zcela mrtev.
Úvaha o křesťanském teismu a marxistickém ateismu,
1967;
◦ Fenomén Německo.
Studie ke konkrétní dialektice universalismu a partikularismu,
1967;
◦ Naděje ze skepse,
1969;
◦ Já,
Jákob,
1969;
◦ Anděl na hrotu meče aneb Jeremiáš,
SI 1974.
Sborníky:
◦ Politický klerikalismus a idea spravedlivé války,
Sb.
VAAZ,
1961;
◦ Křesťanství a antikomunismus,
Sb.
VAAZ,
1962.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Meč a kříž,
Lidová armáda 1962;
◦ Katolická církev a mírové soužití,
Nová mysl 1964;
◦ Nacistická ideologie a protektorátní režim,
Historie a vojenství 1964;
◦ Cosi středověkého (Tomismus),
Host do domu 1967;
◦ Milá paní kolegyně,
Universitas 1993.
Literatura:
◦
L.
Hlaváček: K otázce jistot a rizik současného člověka ve filozofii V.
G.,
Etika 1992;
◦ J.
Sedlák: K jubilejím filozofa V.
G.,
FČ 1993;
◦ V. G. – filozof, dramatik, básník, spisovatel – a voják, ed. L.
Hlaváček, 1993 (s relativně úplnou bibliografií);
◦ P. Jemelka, V. G. – pozapomenutý brněnský
filosof, in
Ve službě filosofii. K osmdesátinám Jiřího Gabriela,
SPh 1/2010.
js