Vladimír Groh
* 26.
1.
1895 Holešov na Moravě
† 30.
9.
1941 Brno
Studium antiky chápal jako obecně vzdělávací úkol, podobně jako první profesor klasické archeologie na UK Miroslav Tyrš, v jehož stopách kráčel jako vědec i jako nadšený funkcionář Sokola (byl náčelníkem župy J. Máchala Brno I). Proto si zasluhuje pozornost vedle G. vědecké činnosti i jeho výrazná publikační aktivita v oblasti pedagogické a populárněvědné. Koncem 30. let začalo nakladatelství Melantrich vydávat unikátní řadu Vysokoškolské rukověti (Sbírka vědeckých příruček pro čs. školy a studium soukromé), v jejichž III. Řadě spisů duchovědných byl G. jedním ze tří odborných redaktorů (vedle J. Krále a V. Chaloupeckého). Pro ni napsal Starověk I. Dějiny Blízkého Východu a řeckých počátků (1935) s významným metodologickým úvodem; v důsledku dalších tragických událostí zůstalo dílo torzem. Ještě širší zaměření měly rovněž Melantrichem vydávané kolektivní Dějiny lidstva, kde se G. podílel zprvu na II. dílu (1936) příspěvkem Římské imperium, i na později vyšlém dílu I. (1940) příspěvkem Světla Východu a Hellady. – Vystupoval i s veřejnými přednáškami, z nichž vyšly tiskem Počátky řecké filosofie (v souboru přednášek vydávaných Společností přátel antické kultury pod názvem Řečtí filosofové a mystici, 1926), Doba hellenistická (tamtéž v souboru přednášek Agrární poměry a problémy v antice, 1928) a Úcta svatováclavská. Pravda a legenda, 1928 (v knižnici Přednášky družstva Moravský legionář). Útlá publikace Úcta svatováclavská vyšla před celostátní oslavou svatováclavského milénia, v níž autor viděl výraz zbožného přání o zvýšení svatováclavské tradice v moderní době. Václava hodnotí jako málo úspěšného politika stojícího pod silným vlivem kněží a sleduje zde některé zprávy legend. Skepticky se vyjadřuje o smíru mezi Václavem a Jindřichem I. jako o Václavově úspěchu. V dalším sleduje vývoj kultu tohoto světce spojeného se vznikající svatováclavskou idejí. G. kredo je v závěru: „Osobnost Václavova i jeho kult patří minulosti... Minulost trhala náš národ a podrobovala jeho části...rozmanitým...vlivům“; odtud „je citový poměr náš dnes tak rozdílný vzhledem k jednotlivým jevům minulosti“. Dnes nás „spojuje přítomnost vyznačená osvobozením. V práci o zachování svobody, o rozmnožení kulturních statků a o spravedlivý pospolitý život je naše idea“. – Podobně aktuální cíl sledoval G. překlad z novořečtiny dílka J. E. Chryssafise Tělesná výchova jako hlavní známka veřejného života starých Řeků (1926) a původní práce Sofistické hnutí ve starověku, 1927 (bibliotéka Henriada). Zde G. poprvé pro kulturní veřejnost vykreslil hlavní rysy sofistického hnutí a jeho předpoklady politické, filozofické i obecně kulturní. Ukazuje, že pojem sofistiky byl nám zachován zkresleně a že „z celého mnohostranného, zřejmě i filozoficky důležitého hnutí nalezl největší ozvěnu jen jeden jeho rys, a to rys zrůdnosti“. Z mnoha zajímavých podrobností zaznamenejme postřeh, že se sofistice lépe než v hovoru jednotlivců „daří při řeči ve velkém shromáždění, kde každý jednotlivý posluchač je jen složkou trpně zúčastněné masy“ (tento rys je snad i vyvolán vzpomínkou na situaci v dobře mu známé fašistické Itálii). G. chtěl napsat publikaci o starověkém osvícenství s nezbytným nárokem na kritičnost a vědeckou spolehlivost, které požadoval po knize se širším zaměřením. Obohatil ji dvěma překlady, z nichž anonymní rozhovor O pravdivém a lživém v českém překladu najdeme jen zde. – V r. 1935 začal vydávat nakladatel F. Borový časopis Věda a život, při jehož zrodu stál G. vedle K. Čapka, F. Herčíka ad. Z G. bibliografie je vidět, že časopisu věnoval mnoho sil a že do něho přispěl úvahami, články, sděleními, zprávami, v nichž vystupuje jeho smysl pro aktuálnost a racionální řešení; jde např. o příspěvky Archeologie a legenda o potopě, Z minulosti Habeše, O autonomii vysokých škol, Malý národ, Skutečnost a básnická svoboda, Manichejství aj. – G. názor spočívá v uvědomělém významu daného úseku vědy pro národní kulturu, spojenou s racionálně pojatým humanismem evropským a ideou čs. státu. Tuto ideu uplatňoval v širokém měřítku ve vědecké práci, zvl. v četných vystoupeních zahraničních, především v Itálii, ve veřejném životě a na posledním stupni jí obětoval život, když padl mezi prvními obětmi stanného práva.
Bibliografie:
◦
Státní zřízení římské,
1921;
◦ Řím – studie o jeho počátcích,
1923;
◦ Sofistické hnutí ve starověku,
1927;
◦ Potestas sacrosancta plebejských tribunů, 1923;
◦
Úcta svatováclavská.
Pravda a legendy,
1928;
◦ Starý Řím,
1931,
zkráceně Život ve starém Římě,
1936,
31939;
◦
Život v antickém Římě,
ed.
G.
Hejzlar,
1967;
◦ Starověk I.
Dějiny Blízkého východu a řeckých počátků,
1935.
Sborníky:
◦ Počátky řecké filosofie,
Řečtí filosofové a mystici,
1926;
◦ Doba hellenistická,
Agrární poměry a problémy v antice,
1928;
◦ Servius Tullius (a další příspěvky),
Tvůrcové dějin,
ed.
K.
Stloukal,
1934;
◦ Římské imperium,
Dějiny lidstva od pravěku k dnešku (DL) II,
ed.
J.
Šusta,
1935;
◦ Světla Východu a Hellady,
DL I,
ed.
J.
Šusta,
1940.
Časopisecképřípěvky:
◦ Transitio ad plebam, Listy filologické (dále LF) 1916;
◦
Sdružení panionské, LF 1917;
◦
La cacciata dei re romani, Athenaeum 1928;
◦
La storia primitiva del Cermalo, Athenaeum 1929;
◦
Atene e Delo: contributi epigrafici, Athenaeum 1932;
◦
Lidské oběti u Římanů, LF 1932;
◦
Etruskové, Věda a život 1935.
A další. Dále přispíval do časopisů Naše věda, Naše doba, it. Historia, Athenaeum, Bulletino della commissione archeologica communale di Roma, Rendiconti della Pontificia Accademia Romana di archeologia, pol. Eos.
Překlady:
◦ J.
E.
Chryssafis: Tělesná výchova jako hlavní známka veřejného života starých Řeků,
1926;
◦ (anonym) O pravdivém a lživém,
in Sofistické hnutí ve starověku,
1927.
Literatura:
◦
J. Štefl: První popravený, V. Bednářová: Ke dni 30. září 1941;
◦ Věda a život 8–9/1945;
◦ J. Ludvíkovský, Za V. G., LF 1/1946;
◦
F. Stiebitz: V. G., Naše věda 8–10/1946;
◦ G. Hejzlar: V. G., Časopis matice moravské 2/1946;
◦
Mnema V.
G.,
ed.
J.
Češka,
G.
Hejzlar,
1964 (bibliografii G.
prací sestavil Č.
Prutký);
◦ J.
Bednaříková: V.
G.
a věda v antice,
in Brněnská věda a umění meziválečného období (1918–39) v evropském kontextu,
1993;
◦
H. L. Kopřiva: Vzpomínka na prof. dr. V. G. (1895–1941), Vlastivědný věstník moravský 3/1995.
rhš