Alexander Heidler
* 1.
12.
1916 Praha
† 3.
8.
1980 Mnichov
H. teoretické dílo má své ohnisko v pokusu integrovat filozofii Jana Husa do systému katolického bohosloví (totéž se týká díla Milíče z Kroměříže, Matěje z Janova, Tomáše Štítného, Petra Chelčického, J. A. Komenského). Na jeho názory silně působil holandský náboženský filozof Paul de Vooght a neméně i Teilhard de Chardin. Hodně se věnoval i religiózně politické tematice; nejvýznamnější je jeho rozbor Náboženská situace v Československu ve sborníku Bohemia sacra (vyd. Ferdinand Seibt). Pravidelně přispíval na toto téma do ročenek exilové organizace Kirche in Not; do exilových časopisů psal o českém katolictví. Platí za jeden ze symbolů současného českého křesťanství. – H. častými spoluautory byli Antonín Kratochvil a Pavel Pecháček.
Bibliografie (z díla):
◦
M.
Jan Hus a katolická církev XX.
století,
Řím 1965;
◦ Rozhovory o evangeliích,
pseud.
Václav Svoboda (s P.
Pecháčkem,
pseud.
Pavel Skála),
cyklus C,
Řím 1977,
cyklus A–B,
Řím 1978.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Stalinismus v československé církevní politice a situace katolické církve (s A.
Kratochvilem),
Studie (Řím) 1965,
č.
10;
◦ Nad československou tragédií,
Studie 1968,
č.
16;
◦ Ekumenický pohled na české duchovní dějiny,
Studie 1972,
č.
29;
◦ O smyslu českých dějin,
Studie 1977,
č.
54.
Literatura:
◦ K.
Skalický: Katolická filosofie a teologie zvláště tomistická v české společnosti XIX.
a XX.
století,
Studie (Řím) 1978.
km