Josef Hendrich
* 21.
2.
1888 Moravské Budějovice
† 5.
10.
1950 Praha
Ve spise Filosofické proudy v současné pedagogice (1926) ze směrů, které ovlivnily na počátku 20. století pojetí pedagogických jevů, žádný nevyzdvihuje, ani nezatracuje; pléduje za pluralitu filozofických soustav, jež jsou nutným základem pro pedagogiku. Je proti jednostranné vládě vědy v pedagogice, zdůrazňuje realistickou tradici české školy a chce na ni vědomě navazovat. Tento postoj je zdůrazněn i v menší práci Úvod do obecné pedagogiky (1935), kterou napsal za působení na KU v Bratislavě (1928–37). Výstižně v ní objasňuje ústřední pedagogické otázky; ukazuje, v čem je podstata problémů a jak byly nebo jsou různými pedagogy řešeny (pojem výchovy, třídění pedagogiky, pomocné vědy, pedagogické systémy, činitele a součásti výchovy). Obě publikace byly významnou pomocí budoucím učitelům, o jejichž kvalitní vzdělání H. usiloval jednak na FF KU, jednak jako ředitel první Pedagogické akademie, kterou stát založil v r. 1930 právě v Bratislavě (v r. 1931 byla Pedagogická akademie zřízena také v Brně a v Praze). Spolu s řadou dalších pedagogů usiloval o to, aby se na ní studium z jednoho roku rozšířilo na dva, avšak do konce republiky se to nepodařilo. V r. 1935–36 byl děkanem FF KU, v následujícím roce proděkanem. Po smrti O. Kádnera byl povolán zpět do Prahy, kde od r. 1937 vedl Pedagogický seminář, přednášel dějiny pedagogiky, řídil Státní pedagogickou akademii a redakci Věstníku pedagogického a byl předsedou Masarykova lidovýchovného ústavu. Na výzkum středoškolské mládeže reagoval studií Naše mládež a naše školy (1940), z níž zaznívá nejen obhajoba mládeže, ale i silný antifašistický a vlastenecký akcent. Za okupace se postavil proti fašizujícímu tisku a na obranu české školy a českých učitelů a využil k tomu rovněž Komenského práce. Po osvobození začal znovu přednášet na univerzitě a současně pracoval v nakladatelství Dědictví Komenského, kde měl na starosti vydávání děl J. A. Komenského. V r. 1946 byl však nařčen z kolaborace a nemohl učit. I když byl tohoto obvinění v následujícím roce zbaven, zasáhlo ho to natolik, že se veřejnosti uzavřel a soustředil se na svou práci komeniologickou. Překládal jednotlivé díly Všeobecné porady o nápravě věcí lidských, ale nestačil je již zpracovat a plně zhodnotit. – Zaujímá významné místo ve vývoji české pedagogiky a komeniologie. I když byl ve svém vědeckém bádání ovlivněn pozitivistickou metodologií, ve smyslu využití zkušenosti a důkladného pramenného studia, pociťoval, že deskripci pedagogických jevů je třeba doplnit hledáním odpovědi na otázku, co by mělo být, o hodnocení a smysl pedagogických jevů. Měl za to, že tak dojde k posunutí vědeckých základů pedagogiky k vědám historickým a filozofickým, což bude k všeobecnému prospěchu. Ve svém díle tento posun provedl a dokázal tak jeho přednost.
Bibliografie (z díla):
◦
Tyrtaios,
1913;
◦ Občanská nauka a mravověda,
1920;
◦ Střední školství v republice československé,
1923;
◦ Jana Amose Komenského snahy vševědné,
všosvětové a všenápravné,
1924;
◦ Pedagogický systém a školská reforma Giovanniho Gentile,
1925;
◦ Filosofické proudy v současné pedagogice,
1926;
◦ Naše slabikáře.
Od nejstarších dob do konce století XVIII.,
1929;
◦ Revize pokrokových ideálů v národní škole,
1929;
◦
Jan Amos Komenský ve světle svých spisů. Vydalo nakl.: Družstevní práce v Praze 1941;
◦
J. A. Komenský,
1946 (učební text);
◦ Pravidla života,
1947;
◦ Úvod do akademického studia,
1947.
Sborníky:
◦ Ukázky z korespondence J.
A.
Komenského,
Dílna lidskosti 1921;
◦ Historické studium jako výchova ke kritičnosti,
Sb.
ŠVSP v Praze 1927;
◦ Pedagogická encyklopedie I–III,
1938–40;
◦ Komenský jako pedagog,
Co daly naše země Evropě a lidstvu,
1940;
◦ Komenský a dnešek,
Tři týdny v umění 1941–42;
◦ Komenský dramatik,
Sb.
J.
A.
Komenský,
1942,
1947.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Jak bylo vyučováno morálce a občanské nauce v našich školách po reformě theresiánské,
Komenský 1922;
◦ Vývoj metafyziky u J.
A.
Komenského,
PR 1922;
◦ Lindner,
vylíčený jako reprezentant pedagogiky rakouské,
PR 1924;
◦ Drtina pedagog,
Věstník pedagogický (VP) 1925;
◦ Filosofická propedeutika,
Střední škola (SŠ) 1925;
◦ Pedagogické jednání mezinárodního sjezdu středoškolských profesorů v Bělehradě,
SŠ 1925;
◦ Pedagogika vědecká a filosofická,
VP 1926;
◦ Pestalozzi a jeho příklad,
PR 1927;
◦ Poznámky k idealistické pedagogice,
Úchylná mládež 1927;
◦ Myšlenky národní a myšlenka mezinárodní u J.
A.
Komenského,
PR 1928;
◦ Čeho je třeba ve školské politice československé,
Český učitel 1930–31;
◦ Poznámky k návrhu morálních osnov pro měšťanské školy,
Pražské školství 1931;
◦ Příspěvek k soupisu prací Vavřince Benedikta z Nedožer,
(revue) Bratislava 1931;
◦ Pochází „Umění kazatelské“ skutečně od Komenského? Archiv pro bádání o životě a spisech J.
A.
Komenského 1932;
◦ Prof.
Dr.
J.
Kvačala sedmdesátníkem,
Bratislava 1932;
◦ Kvačala jako komeniolog,
Slovenské pohĺady 1934;
◦ Náboženství ve školách,
Idea 1934;
◦ Pojem všeobecného vzdělání,
VP 1934;
◦ Masaryk vychovávatel,
Pedagogický sb.
(PSb) 1935;
◦ Anketa o poslání střední školy,
SŠ 1938;
◦ Ideový základ naší výchovy a pedagogiky v prvním dvacetiletí republiky,
VP 1938;
◦ Výchova v duchu křesťanském a národním,
VP 1939;
◦ Komenský reformátor,
ND 1942;
◦ Nález českého slabikáře z roku 1756,
VP 1943;
◦ Světový úspěch J.
A.
Komenského,
VaŽ 1945;
◦ Velký učitel J.
J.
Pestalozzi,
PR 1946–47;
◦ Komenský na jevišti,
Komenský 1947;
◦ Nově zjištěný spis J.
A.
Komenského,
PR 1949–50.
Edice:
◦ J.
A.
Komenský: Vlastní životopis,
1924;
◦ Informatorium školy mateřské,
1925;
◦ Výbor z prací potockých,
1926;
◦ Velká didaktika,
1930;
◦ Tajná řeč Nathana k Davidovi,
1937;
◦ Anděl míru,
1938;
◦ Listy přátelům a státníkům (Výběr z korespondence J.
A.
Komenského),
1939;
◦ Poselství Jednoty bratrské o vzácném statku jednoty,
řádu,
kázně a poslušnosti,
1940;
◦ Orbis pictus,
1941;
◦ Počátkové čtení a psaní,
1946;
◦ Škola na jevišti,
1947;
◦ Pampedia,
1948;
◦ Všenáprava,
1950.
Překlady:
◦ J.
A.
Komenský: Diogenes Kynik znovu na živu,
1920.
Literatura:
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ O.
Chlup,
J.
Kubálek,
J.
Uher: Pedagogická encyklopedie I–III,
1938–40;
◦ L.
Kratochvíl: Sloh české školy,
1940;
◦ L.
Kratochvíl: Česká pedagogika,
1942;
◦ J.
Vaněk: Šedesátiny univ.
prof.
Dr.
J.
H.,
Komenský 1947–48;
◦ Pedagog J.
H.,
Sb.
k jeho 60.
narozeninám,
1948;
◦ E.
Strnad: Za profesorem J.
H.,
PR 1949–50;
◦ V.
T.
Miškovská: Profesor dr.
J.
H.
zemřel,
KřR 1950;
◦ J.
Štraus: Za profesorem J.
H.,
Komenský 1950–51;
◦ J.
Patočka: Velká didaktika,
Bacon a J.
H.,
Archiv pro bádání o životě a spisech J.
A.
Komenského 1957;
◦ M.
Bečková: J.
H.,
komeniolog 1888–1950,
1958;
◦ J.
Mátej a kol.: Dejiny českej a slovenskej pedagogiky,
1976;
◦ 100 let pedagogiky na FF UK 1882–1982,
1982;
◦ T.
Srogoň,
J.
Cach,
J.
Mátej,
J.
Schubert: Dejiny školstva a pedagogiky,
1986;
◦ M.
Somr a kol.: Dějiny školství a pedagogiky,
1987;
◦ K.
Rýdl: J.
H.
(1888–1950).
Postavy české pedagogiky 13,
1989;
◦ Z.
Veselá: České pedagogické myšlení mezi dvěma světovými válkami,
1992;
◦ J.
Cach: Pedagogika a vědy jí blízké v Československu v letech 1918 až 1938,
1996.
zv