Karel Hlavoň
* 21. 1. 1930 Brněnské Ivanovice
† 30. 7. 2009 Bílovice nad Svitavou
H. zájem v etice byl od počátku upoután otázkami: Co je morálka? Jak je morálka možná, jaké funkce plní, co podmiňuje a ovlivňuje její fungování? Na základě tohoto přístupu dospěl k názoru, že morálka je složitý komplexní útvar zahrnující širokou škálu onticky velmi různorodých jevů a mnohostranně začleněný do celkového rámce života společnosti. Je-li morálka teorií redukována na některou složku její rozvětvené struktury nebo vytržena z příslušných souvislostí, dochází k posunu v pojetí role i váhy jednotlivých složek morálky a s nimi spjatých teoretických problémů a mění se tím i celé pojetí morálky. Jednotlivé směry pak sice přispívají k poznání některé stránky mravního života, ale svými vývody nezřídka funkčnost morálky spíše zpochybňují. Závažné metodologické i praktické důsledky má také pojetí produkce a reprodukce mravního života lidí. Člověk je sice schopen být mravní bytostí (určovat své jednání mravními hledisky), avšak realizace, míra a oblast působení této schopnosti není automaticky a jednou provždy dána. Morálka je aspekt i produkt lidské praktické aktivity a její obsah (zaměření) i její fungování závisí nejen na individuích, ale (protože jde o jev utvářený převážně spontánně ve společenském procesu) i na materiálních, politických a duchovních podmínkách života lidí, na celkovém mravním klimatu společnosti. Mravní fenomén tedy nelze adekvátně pochopit, není-li brán v celé jeho komplexnosti a v jeho začlenění do souvislostí praktického života. Etiku je proto třeba chápat interdisciplinárně a jedním z úkolů filozofie je překonat redukcionismus a vypracovat adekvátní pojem morálky i obecnou teorii její struktury. – Druhým základním motivem H. prací byla snaha prokázat, že jakkoli morálka je po dlouhé období dějin spjata s náboženstvím, není s náboženstvím totožná a jím absolutně podmíněná. Etické zdůvodňování nutnosti náboženství H. považuje za teoreticky neudržitelné (morálku lze vysvětlit i bez náboženských předpokladů) a vzhledem k postupující sekularizaci i za prakticky škodlivé – implikuje předpoklad (i dnes ještě teology někdy vyslovovaný), že jedině náboženství je základem a zárukou morálky. H. se ve svých pracích snažil ukázat – inspirován svým raným studiem F. Krejčího a I. A. Bláhy –, že světový názor (jehož podstatnou částí je pojetí člověka a společnosti) je sice neodlučitelnou složkou morálky, ale nemusí to být názor náboženský. Mravní mohou a mají být i ateisté. Náboženská morálka kromě toho s sebou nese i důsledky, které neodpovídají dnešním humanistickým kritériím. I v rámci svého kritického postoje k náboženství však H. připomínal, že ve 2. polovině 20. století došlo v křesťanství k významným posunům věroučným i mravním, vyjádřeným jak na II. vatikánském koncilu, tak ve světových hnutích Křesťané za socialismus i v tzv. teologii osvobození. Později si uvědomil, že možnosti a roli tohoto proudu v soudobém křesťanství velmi přecenil.
Bibliografie:
◦ Protestantismus a jeho proměny,
1974;
◦ Náboženství a morálka,
1982;
◦ Bratrská jednota baptistů v ČSSR,
1984.
Sborníky:
◦ Malý ateistický slovník,
1962;
◦ Morální vztahy mezi jedinci, Morálka ve zdravotnictví,
1963;
◦ Diskutujeme o morálce dneška (spoluautor),
1965;
◦ Stručný filosofický slovník (spoluautor),
1966;
◦ Dějiny předmarxistické filozofie (skripta, spoluautor),
1966;
◦ Úkoly a problémy naší etiky, Etika a morálne problémy dneška,
1971;
◦ Vědecký ateismus (kap. 7 a 10), 1976, 21984;
◦ Světonázorové základy socialistického mravního vědomí, Ideológia, morálka a medicína,
1979;
◦ Obrat křesťanství k světu a změny v křesťanské morálce, Moderní svět a křesťanství,
1980;
◦ Pojetí etiky u J. Popelové, Jiřina Popelová – filozofka a učitelka filozofie. Sb.
z konference k 80. výročí narození J. Popelové,
1984;
◦ Promjanata na otnošenijeto na christianstvoto kum sveta i izmenenijata v christijanskija morali,
Religijata i savremennata ideologičeska borba,
Sofia 1985;
◦ Marxistická etika a teorie potřeb,
K problematice potřeb společnosti a člověka v rozvinuté socialistické společnosti,
FF MU 1985;
◦ Etičeskije aspekty v teorii naučnogo ateizma,
Voprosy naučnogo ateizma,
Moskva 1986;
◦ Mravní funkce filozofického vzdělávání,
Filozofie v dějinách a v současnosti,
1986;
◦ Úloha mravní složky ve světových názorech současnosti,
Mravné aspekty formovania vedeckého svetonázoru,
1988;
◦ Socialistická morálka jako zdroj aktivizace člověka,
Lidský činitel v rozvoji soudobého socialismu,
1989;
◦ K pozitivistické tradici v české etice,
Kapitoly z dějin české filozofie 20. stol.,
1992;
◦ Pozitivistická tradice v etice; Emil Svoboda, ČF ve 20. století, 1995.
Časopisecké příspěvky:
◦ Několik poznámek k problémům vědecké etiky, SPFFBU 1960,
B 7;
◦ Poznámky o mravních problémech spolupráce,
Přehled pedagogické a vědecké práce kateder ML 1963;
◦ K otázce předmětu marxistické etiky,
FČ 1963;
◦ K problémům zkoumání nežádoucích mravních jevů,
Přehled 1963;
◦ Die moralischen Normen und das Individuum, SPFFBU 1963,
B 10;
◦ Problémy etické kritiky člověka a společnosti,
FČ 1965;
◦ Filozofické principy etiky Fr. Krejčího,
FČ 1965;
◦ Etika A. In. Bláhy,
SČ 1968;
◦ Dynamická věrouka jako teologický základ nové podoby křesťanské morálky,
FČ 1973;
◦ Obrat křesťanství k světu a změny v křesťanské morálce,
Ateizmus (Bratislava) 1974;
◦ Kritika křesťanského principu poslušnosti v protestantské modernistické teologii,
Ateizmus 1979;
◦ Úloha marxisticko-leninské etiky ve výchově k vědeckému světovému názoru, SPFFBU 1981,
B 28;
◦ Etizace náboženství v německém osvícenství a v německé klasické filozofii, SPFFBU 1982,
B 29;
◦ Místo a úkoly etiky ve vědeckém ateismu,
FČ 1982;
◦ K problematice formování socialistického mravního vědomí,
FČ 1986;
◦ Ke koncepci sledovatelského výzkumu marxistické etiky,
FČ 1987;
◦ Socialistická morálka a přestavba,
Etika 1989;
◦ Možnosti a meze ekologické etiky a morálky,
Universitas 1990;
◦ Pojetí etiky u Nicolaie Hartmanna,
Etika 1994;
◦ Dvě varianty pojetí společnosti,
jednotlivce a etiky v raném pozitivismu. 1. A. Comte, SPFFBU 1994, B 41, 2. J. St. Mill, 1995, B 42.
Překlady:
◦ R. Spaemann: Základní mravní kategorie a postoje, 1995;
◦ N. Hartmann: Etika (1. díl), (v ruk.),
1996;
◦ O. Weinberger: Alternativní teorie jednání,
1997;
◦ O. Höffe: Immanuel Kant,
1998.
Literatura:
◦ K šedesátinám K. H., SPFFBU 1990, B 37.
a