Vladimír Hoppe
* 19.
8.
1882 Brno
† 3.
3.
1931 Praha
Charakteristické pro H. filozofii je hledání cesty do transcendentna. Jeho vzory v tomto ohledu byli Platon, křesťanští mystici, Bergson, E. von Hartmann, Eucken; stejně výrazně však jeho myšlení ovlivnil Kant. Filozofii, po níž toužil, chápal jako výraz filozofova umění naslouchat vlastnímu podvědomí, metafyzickým hloubkám své osobnosti a jejím prostřednictvím bytí vůbec. Začal kritikou přírodní vědy a racionalistické filozofie. V knihách Podstata, dosah a hodnota přírodovědeckého poznání a Příroda a věda hájil názor (odvolávaje se na Kanta, Boutrouxe, Macha, Poincarého, Vaihingera, Jamese ad.), že věda není s to proniknout k podstatě skutečnosti: Její pojmy, zákony a teorie jsou sice „prostředkem naší orientace vůči světu, nemohou však vyjádřit svět v celé jeho hloubce“ (je to „lahvička obsahující nepatrný zbytek Oceánu kvalit“). Zvláště bezradná je se svou objektivizující a kvantifikující tendencí, má-li něco říci o člověku samém, o jeho duchovním životě, hodnotách, touhách, cílech. „Moderní civilizace, tím že dala rozhostit mechanistickému světovému názoru a technické vzdělanosti, přetrhla jakékoliv spojení s duchovním a mravním kosmem.“ Věda proto také nemůže rozhodovat o „celistvé a nepřevoditelné kvalitativní oblasti náboženských zážitků“ – např. Bůh pro člověka existuje v subjektivních mravních nebo náboženských zážitcích, jež „nesmíme anulovat objektivním měřítkm a hodnocením vědeckým“. Pozitivismus vidí ideál právě v takové vědě a jejích faktech, nemůže se vymanit z její nadvlády, ale „vědecká filozofie“ je contradictio in adiecto: filozofii musí jít o směřování k absolutnu a o život sub specie aeternitatis. V druhé etapě svého myšlenkového vývoje H. usiloval o vlastní „duchovní filozofii“. Její noetiku, některé metafyzické postuláty a etické principy se snažil naznačit v knihách Základy duchovní filosofie, Přirozené a duchovní základy světa a života, Úvod do intuitivní a kontemplativní filosofie. Jeho filozofie se obrací k člověku, aby v tomto „centru vesmíru“ navázala spojení s nadindividuální sférou, s „transcendentálním subjektem“ a „transcendentálním objektem“, tj. s nadprostorovým a nadčasovým světem duchovním, ideovým, zahrnujícím v sobě i absolutní hodnoty dobra, krásy a pravdy. H. pro ni volí označení „transcendentální idealismus“, popř. „transcendentální realismus“. Protože pro „rozumové transcendentální vědomí“, zakládající zkušenost v apriorních formách smyslovosti a v apriorních kategoriích a beroucí svůj obsah ze smyslových dat, platí výhrady vyslovené vůči vědě, počítá H. s „afektivním transcendentálním vědomím“ – intuicí a kontemplací se mají získávat „poznatky z oblasti iracionálna spontánně, v podobě náhlých inspirací a vnuknutí tryskajících z našich podvědomých schopností“. Za základní znak intuice H. pokládal vcítění do předmětu, po němž toužíme, a vynoření jeho obrazu (tu má působit i obrazotvornost, „denní sen“); u kontemplace předpokládal trojstupňový „očistný pochod“ – meditaci (soustředění mysli), kvietismus (umlčení smyslů) a vlastní kontemplaci, tj. navození stavu, při němž transcendentální vědomí začne převládat nad vědomím individuálním (zde se H. inspiroval u Evelyn Underhildové). Takové metafyzické poznání má být základem etiky jako nauky o všeobecně závazných mravních normách a estetiky jako nauky o kráse, která není jen subjektivním prožitkem, nýbrž i objektivní hodnotou. Vlastní metafyziku však H. nerozvinul, jeho dílo má – jak sám přiznával – ráz jen „propedeutický, metodický“. Noetické a psychologické těžkosti a rozpory, s nimiž se potýkal při výkladu nástrojů poznání zamýšlené duchovní filozofie, podporovaly jeho stále výraznější orientaci na náboženství, které ostatně vždy pokládal za základní potřebu v životě lidí. Filozofie se mu nakonec – v třetí etapě jeho filozofování – stala pouze jakousi náboženskou propedeutikou. (Rozdělení H. filozofického vývoje do tří fází podal Robert Konečný ve své hoppovské monografii.) V knize Předpoklady duchovní filosofie a náboženské víry H. filozofii výslovně spojuje s křesťanským náboženstvím: je prý třeba „přetrhnout styk jak s vědeckými úvahami, tak s rozumovými úvahami filozofickými a kráčet cestou vlastních subjektivních poznatků a zážitků“ vedoucích „do světů, jež jsou daleko od smysly vnímatelného světa“ – k Bohu, k této hlubině bezpečnosti, dávající smysl individuu i dějinám, k ideálu „bohočlověčství“, k obrazu člověka „sjednoceného po příkladu Ježíšově s Bohem v trvalém stavu duše“. Ani náboženská víra sice tajemství Absolutna zcela neřeší, nicméně poskytuje člověku potřebnou jistotu, že se ve svých zážitcích transcendentna nemýlí, a dovoluje mu soustředit se na naplňování smyslu života vlastního i společenského. Inspirován Komenským (v němž viděl jednoho z nejvýznamnějších myslitelů minulosti) H. navrhoval založit Mezinárodní akademii duchovního života a Ligu duchovního míru. V posledních letech svého života, jak v teorii přecházel od filozofie ke (zjevenému) náboženství, se v úvahách o reformě světa stále více spoléhal na společenské působení římskokatolické církve, k níž se tehdy vnitřně přiklonil.
Bibliografie:
◦
Podstata,
dosah a hodnota přírodovědeckého poznání,
1914;
◦ Příroda a věda.
Noetika přírodních věd,
1918;
◦ Základy duchovní filosofie,
1922;
◦ Přirozené a duchovní základy světa a života.
Od života sub specie temporis k životu sub specie aeternitatis,
1925;
◦ Úvod do intuitivní a kontemplativní filosofie,
1928;
◦ Dva základní problémy Kantova kriticismu,
1932;
◦ Překlady citátů k dílu V.
H.
Přirozené a duchovní základy světa a života,
1933;
◦ Předpoklady duchovní filosofie a náboženské víry,
1935, 21992.
Sborníky:
◦ Vzpomínka na českého myslitele,
Zábův sb.,
1925;
◦ Plotinos a mystici,
V.
Groh,
V.
Novotný,
K.
Svoboda,
O.
Jiráni,
V.
H.: Řečtí filosofové a mystici,
1947.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Problémy přírodní filosofie,
ČM 1917;
◦ Kdo je vlastně původcem psychoanalysy? RF 1921;
◦ Problém intelektuálního názoru a intuice u Kanta,
ČM 1922;
◦ V čem spočívá význam Kanta pro novodobou filosofii? RF 1922;
◦ Kantova filosofická soustava v hlavních rysech,
RF 1923;
◦ Úkol intuice,
fantasie a experimentace v přírodovědeckém poznání,
ČM 1923;
◦ Filosofie Emanuela Rádla,
Essay o vědě a víře,
RF 1924;
◦ Psychologie náboženského mysticismu,
RF 1925;
◦ Pokus o nadrozporovou syntesu u Kanta a předních myslitelů pokantovských,
RF 1926;
◦ Fenomenologie mravního činu,
Je možná kritická ontologie? RF 1927–28;
◦ Primát filosofie a domnělé zhroucení vědy,
Hlavní rysy Vorovkovy filosofie,
Filosofie 1927–28;
◦ Řád rozumu a řád srdce,
Giambattista Vico,
RF 1931–32.
Literatura:
◦ E.
Rádl: H.
filosofie,
Nová svoboda 1925;
◦
H. Jarník. Nad hrobem V. H., Ročenka MU v Brně, 1930–1931;
◦
J.
Patočka: V.
H.,
ČM 1931;
◦ F.
Pelikán: V.
H.,
RF 1931–32;
◦ J.
Popelová: Za prof.
H.,
RF 1931–32;
◦ N.
Losskij: Krátký nástin filosofie V.
H.,
in Překlady citátů..,
1933;
◦ N.
Losskij: Teoretický a praktický význam učení V.
H.
o já,
RF 1933;
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ J.
Popelová: Studie v současné české filosofii,
1946;
◦ J.
Gabriel: Filozofie na brněnské univerzitě v letech mezi dvěma světovými válkami,
Vlastivědný věstník moravský 1964;
◦ R.
Konečný: V.
H.
Příspěvek k historii a kritice iracionalismu,
1970;
◦
J. Popelová: V. H. – filosof duchovního života, K. Skalický: Několik vzpomínek na V. H., Studie 97/1985 (Řím);
◦
K.
Mácha: GuV III,
1989;
◦ J.
Gabriel: F.
Mareš.
V.
Hoppe,
A.
Lang,
in Christliche Philosophie im katholischen Denken des 19.
und 20.
Jahrhunderts III,
Graz – Wien – Köln 1990;
◦ J.
Gabriel: Robert Konečný a V.
H.,
SPFFBU 1992,
B 39;
◦ ČBS,
1992;
◦ ČF ve 20.
století,
1995.
jg