Josef Lukl Hromádka
* 8.
6.
1889 Hodslavice
† 26.
12.
1969 Praha
H. dílo je podmíněno přelomovou situací protestantské teologie v první třetině 20. století. Doznívá tradice teologického liberalismu, která utvářela podobu moderního protestantského myšlení, je zformulováno stanovisko nové ortodoxní teologie Barthovy, jež se stala osou protestantismu tohoto věku, a rozvíjí se moderní filozofická (posléze též teologická) antropologie, jejímž předmětem je místo člověka v moderním světě sociálně politických vztahů. H. byl při vstupu do této problematiky ovlivněn teologicky tzv. dialektickou teologií („teologií krize“) K. Bartha (vždy se ovšem zdůrazňuje, že nebyl Barthovým epigonem a že ke svému názoru dospěl vlastní cestou), a filozoficky etickým racionalismem T. G. Masaryka. Jeho vyrovnání se s těmito podněty bylo motivováno úsilím o novou teologickou orientaci, za jejíž nezbytný prvek považoval rovněž hlubší pochopení a zhodnocení katolicismu. Podle H. názory K. Bartha a jeho spolupracovníků mají v dějinách reformační teologie „epochální význam“, odhalují „falešné východisko moderních škol“ a pokoušejí se o „adekvátní reformační filozofii“ (Křesťanství v myšlení a životě); jsou tedy přijímány a bez zásadnějších výhrad dále rozvíjeny. Vyhraněnější rozdíly mezi Barthovou a H. koncepcí nejsou patrné, spíše jde o odlišné důrazy v položení problému, např. při řešení otázky teocentrismu a antropocentrismu, při pojetí imanence či při výkladu kritické role teologie. Naproti tomu vyměření vlivu principů Masarykovy filozofie probíhalo více v rovině kritiky a polemiky. Masaryk na H. zapůsobil zdůvodňováním ústředního místa náboženství v životě individua, pojetím filozofie dějin a zvláště filozofie českých dějin (reformační odkaz) a zvýznamněním postavy Ježíše Krista. Vliv měla i kritika činnosti protestantských církví, kterou H. využil ve svém programu nové ortodoxie. Naopak kritice byly vystaveny body, v nichž Hromádka spatřoval prosakování filozofických postojů do teologie. Na prvním místě se jednalo o Masarykův požadavek nezjeveného, „necírkevního“ náboženství: řeč o něm se míjí s podstatou pravého náboženství, neboť zfilozofičtění a etizace náboženství v tomto požadavku vede k vytváření náboženství jako plodu lidské obraznosti, fantazie a autoprojekce. Dalším kritickým bodem je Masarykovo pojetí Boha: Je hypotézou ověřitelnou v zákonitostech a účelnosti světa, která se projevuje v potřebě mravního vědomí, Bůh je imanentní zákonitost ověřovaná lidskou zkušeností se světem, lidským myšlením; projevy božské přítomnosti zaznamenává člověk zvláště v okamžiku rozhodnutí, volby, který lze charakterizovat jako vzájemný vztah součinnosti, spolupráce na tvoření a dotváření skutečnosti (metafyzický synergismus). H. tuto koncepci striktně odmítl. Bůh je u něj identifikován s absolutní svrchovanou pravdou, která určuje lidské bytí; je transcendentní, objektivně jsoucí bytostí, svrchovanou a zjevenou, a jedině „Bůh sám musí odstranit překážky, které jsou mezi ním a člověkem“ (Křesťanství a vědecké myšlení). Cíle Boha a cíle kultury jsou zcela odlišné kvality, proto musí být odmítnuty snahy o syntetizaci náboženství a kultury, které vyúsťují v psychologizaci a subjektivizaci náboženství. Jako je však Bůh plně nad světem a kulturou, je též nad církvemi a církevními tradicemi: reformovaná víra tudíž zavazuje i ve smyslu permanentní kritiky náboženství a církve, tak jako „všeho kulturního života, národa, státu, sociálních řádů, vědeckých a filozofických ideálů, veřejné mravnosti“ (Ústřední principy protestantské). Toto pojetí kritičnosti a autokritičnosti vyznívá posléze u H. v antropologických a noetických důsledcích. V koncepci člověka vede k nábožensko-filozofickému vymezení osobní odpovědnosti a svobody jakožto podstaty člověka, v noetické problematice k vymezení pravdy. To mělo zprvu normativní ráz (odpovědnost znamená přiznání se k pravdě, jež je nad člověkem a jako poslední norma vyžaduje poslušnost), v posledním údobí H. činnosti je pak převedeno spíše do metafyzické polohy hledáním podstaty pravdy, jež mělo zabránit jejímu „znaturalizování“ (L. Hejdánek). Pravda sama však není H. cílem vůbec; tím je ztvárňování skutečnosti, přírodní i lidské, sociální a politické reality, utváření a rozvíjení sebe sama ve spění za absolutní pravdou (Bohem). Pravda prostupuje člověkem, je jeho perspektivou, člověk je žitou pravdou. Tyto názory podmiňovaly H. teologicko-politické postoje, jimiž se zasazoval zejména o prohloubení duchovní dimenze socialistické společnosti, dialogický vztah ideově odlišných společenských skupin a nalezení nových významů křesťanství v proměňujícím se světě. Tato oblast Hromádkovy činnosti však dosud čeká na bezpředsudečné a H. skutečným názorům odpovídající vyhodnocení.
Bibliografie:
◦
Masarykova ústřední otázka náboženská,
1919;
◦ Křesťanství a vědecké myšlení,
1922;
◦ V boji o Boha a o Boží království,
1924;
◦ Katolicism a boj o křesťanství,
1925;
◦ Křesťanství,
církve,
klerikalism,
1925;
◦ Jan Karafiát,
1925,
1946;
◦ Ústřední principy protestantské,
1926;
◦ Cesty protestantského teologa,
1927;
◦ Palackého osobnost a význam v národním obrození,
1927;
◦ Problém pravdy v teologii,
1928;
◦ Masaryk,
1930;
◦ Křesťanství v myšlení a životě,
1931;
◦ Pokus o výklad dějinných útvarů křesťanských,
1931;
◦ Dostojevskij a Masaryk,
1931;
◦ Cesty českých evangelíků,
1934;
◦ Hrdinství v pravdě a v lidskosti,
1936;
◦ Pochodeň Masarykova,
1937;
◦ Lidé a programy,
1939;
◦ Masaryk mezi včerejškem a zítřkem,
Chicago 1940;
◦ Don Quijote české filosofie.
E.
Rádl,
New York 1943 (a řada domácích vydání);
◦ Naše dnešní orientace,
1945;
◦ O nové Československo,
1946;
◦ S druhého břehu.
Úvahy z amerického exilu (spolu s O. Odložilíkem),
1946;
◦ Mezi Východem a Západem,
1946;
◦ Komunismus a křesťanství,
1948;
◦ Teologie a církev,
1949;
◦ Jednota národa v pravdě,
1949;
◦ Čs.
evangelíci v církvi a národě,
1951;
◦ Smysl bratrské reformace,
1954;
◦ Die Kirche und die Theologie im Umbruch der Gegenwart,
1956;
◦ Od reformace k zítřku,
1956;
◦ Theology between Yesterday and Today,
Philadelphia 1957;
◦ Evangelium für Atheisten,
1958;
◦ Evangelium o cestě za člověkem,
1958;
◦ Na prahu dialogu,
1964;
◦
Zánik a vzkříšení, 2006.
Sborníky:
◦ Pole je tento svět,
1962;
◦ Pravda a život (s H.
autobiografií Proč žiji?),
1969.
Časopisecké
příspěvky:
Naše doba,
Kostnické jiskry,
Obzory (Naše orientace,
1945),
KřR (Memorandum J.
L.
H.
po srpnu 1968,
1990),
Communio viatorum.
Předmluvy:
◦ H.
Kutter: Kde jest Bůh,
1929;
◦ E.
Thurneysen: Dostojevskij,
1930;
◦ M.
Luther: O svobodě křesťanské,
Babylonské zajetí,
1935;
◦ J.
A.
Komenský: Obnova církve,
1952;
A další.
Literatura:
◦ Z.
Smetáček: Kozák,
Rádl,
H.,
1931;
◦ P.
Otter: Církevní politika,
1949,
1994;
◦ J.
Patočka: J.
L.
H.
a filosofie,
KřR 1949;
◦ O svrchovanosti víry,
1959;
◦ R.
Říčan: Život a dílo J.
L.
H.,
KřR 1959;
◦ M.
Machovec: O tzv.
„dialektické“ teologii současného protestantismu,
1962;
◦ L.
Nový: K filosofii a teologii českého protestantismu,
SPFFBU 1963,
B 10;
◦ L.
Hejdánek: Víra a svět u J.
L.
H.,
KřR 1968;
◦ J.
Smolík: Problém dějinné filosofie.
K.
Barth a J.
L.
H.,
KřR 1969;
◦ Naše doba.
Z ekumenického odkazu J.
L.
H.,
ed.
M.
Salajka,
1978;
◦ J.
Smolík: Učitelé pražské fakulty: J.
L.
H.,
KřR 1989;
◦
J. Smolík: J. L. Hromádka. Život a dílo, 1989;
◦
J.
Nechutová: J.
L.
H.
a Jan Calvin,
KřR 1989;
◦ Do nejhlubších hlubin.
Život,
setkávání,
teologie.
K stému výročí narození J.
L.
H.,
ed.
P.
Filipi,
1990;
◦ R.
R.
Brouwer: J.
L.
H.
Prorok při nástupu „nových barbarů“,
J.
Smolík: J.
L.
H.
v letech 1968–69,
P.
Filipi: Otázky díla J.
L.
H.,
KřR 1990;
◦ L.
Hejdánek: J.
L.
H.
a filosofie,
Reflexe 1990;
◦ M.
Machovec: Pohled zvenčí,
J.
S.
Trojan: P.
Chelčický a J.
L.
H.
k otázce moci,
P.
Filipi: Nepřeslechnutelná výzva J.
L.
H.,
KřR 1991;
◦ ČBS,
1992;
◦ J.
Šimsa: Hromádkova kritika Masaryka,
Masarykův sborník VII,
1992;
◦ J.
Dus: J.
L.
H.
jako prorocká osobnost? KřR 1992;
◦ L.
Pokorný: Znovu boj o H.? KřR 1994;
◦ M.
Vymětal: Masarykovec Hromádka,
KřR 1995;
◦
J. Dobeš: J. L. H. – hlas pravého nebo falešného proroka? in Osobnost v církvi a politice, eds. P. Marek, J. Hanuš, 2006.
bh