Jeroným Pražský
* asi 1367
† 30.
5.
1416 Kostnice
Hieronymus Pragensis. – V r. 1398 dosáhl na UK titulu bakaláře svobodných umění. V r. 1399 odešel na studia do Oxfordu (využil stipendia zřízeného M. Vojtěchem Raňků z Ježova) a poté (asi 1401) na Sorbonnu do Paříže, kde se stal bakalářem (1404) i mistrem svobodných umění (1405). Počátkem r. 1407 se stal členem sboru mistrů pražské artistické fakulty, když už před tím působil v mistrovských sborech univerzit v Heidelbergu a Kolíně n. Rýnem. Jeho životní dráhu ovlivnilo reformně naladěné pražské prostředí, seznámení s Viklefovými názory – jak na pražské univerzitě (prostřednictvím zejména Husovým a Stanislava ze Znojma), tak v Oxfordu (odkud si do Prahy přivezl opisy do té doby zde neznámých Viklefových proticírkevních teologických spisů). Jako stoupenec viklefského realismu se dostával do sporů o universalia s nominalisty i na univerzitách v Paříži, v Německu a ve Vídni. Názory a zájmy Husovy strany propagoval v r. 1413 na cestě do Polska, Litvy a na Bílou Rus, za níž se sám hlouběji seznámil s pravoslavím a získal podněty pro příklon k praxi podávání svátosti oltářní pod obojí způsobou i laikům. Po Husově vynuceném odchodu z Prahy následoval ho na Krakovec a posléze (v dubnu 1414) i na sněm do Kostnice, kde se snažil působit v prospěch Husův a české reformní strany vůbec. Ani obsahově i formálně pozoruhodná vystoupení ho však neuchránila před tím, aby i on nebyl jako kacíř odsouzen k smrti na hranici.
Viklefovo učení hájil i na památném kvodlibetu M. Matěje z Knína v r. 1409, kde odpovídal kvestii Utrum a parte rei universalia sit necessarium ponere pro munde sensibilis armonia (Zda je kvůli harmonii světa nutné předpokládat universalia mimo svět). Velký ohlas na tomto kvodlibetu měla i jeho rekomendace Prestantissimi patres magistrique doctissimi – chvála české země, Prahy, Karlovy univerzity, svobodných umění vůbec a filozofie zvláště. Zúčastnil se i kvodlibetu Husova (1411), a to kvestií Utrum omne dependes sit ens per participationem prime cause (Zda je vše závislé bytím prostřednictvím účasti na první příčině).
Bibliografie:
◦
Scutum fidei,
ed.
J.
Sedlák: Studie a texty 3,
1923;
◦ Recommendacio liberalium arcium,
ed.
K.
Höfler: Geschichtschreiber der hussitischen Bewegung in Böhmen II,
Wien 1860,
česky Řeč k chvále svobodných umění,
př.
A.
Molnár,
in Výbor z české literatury doby husitské I,
ed.
B.
Havránek,
J.
Hrabák,
J.
Daňhelka,
1963,
úryvek in Antologie,
1981;
◦ Utrum unum terminorum inter se convertibilium,
ut sic,
vere negari de reliquo supponente pro aliquo sit possibile (PUK X E 24,
f.
191b);
◦ Utrum materie prime potencia a primis corporibus et ab eius essencia racionaliter sit disticta (tamtéž,
f.
195b);
◦ Libellus de materie prime essencia (tamtéž,
f.
254);
◦ Polemica,
replicationes at argumenta in materia universalium realium (Praha,
Kapit.
N 12,
f.
37a–45b);
◦ Utrum mundus architypus,
que est multitudo ydearum in mente divina eternaliter relucencium,
rerum huius mundi sensibilis sit concausa potissima,
racio at exemplar (sporný titul).
Literatura:
◦
J.
Putna: J.
P.,
1916;
◦ F.
M.
Bartoš,
Sb.
historický 1956;
◦ F.
Šmahel: J.
P.,
1966;
◦ F.
Šmahel: „Universalia realia sunt heresis seminaria“.
Filosofie pražského extrémního realismu ve světle doktrinálně institucionální kritiky,
ČČM 1968;
◦ F.
Šmahel: Pramen J.
Chvály svobodných umění,
Strahovská knihovna 1970–1971;
◦ J.
Kejř: Kvodlibetní disputace,
1971;
◦ J.
Tříška: Životopisný slovník,
1981;
◦ Antologie,
1981;
◦ F.
Šmahel: Univerzitní kvestie a polemiky J.
P.,
HUCP 1982;
◦ F.
Šmahel: Pražský spor o „universalia realia“: nové prameny – nové otázky,
SCeH 1983;
◦ V.
Herold: Pražská universita a Wyclif,
1985;
◦ F.
Šmahel: Poggio und Hieronymus von Prag.
Zur Frage des hussitischen Humanismus,
in Studien zum Humanismus in den böhmischen Ländern,
Köln – Wien 1988;
◦ Dějiny Univerzity Karlovy I,
1995.
jg, md