Eugen Kadeřávek
* 26.
7.
1840 Německý (dnes Havlíčkův) Brod
† 3.
5.
1922 Praha
Po maturitě na jihlavském gymnáziu vstoupil do premonstrátského kláštera v Želivě. Po absolvování TF v Praze byl r. 1864 vysvěcen na kněze. Na FF studoval pak ještě klasickou filologii. V r. 1871 dosáhl doktorátu filozofie. Od r. 1866 působil jako středoškolský profesor v Německém Brodě, od r. 1872 v Olomouci. V l. 1882–83 pobýval na univerzitách v Innsbrucku, Praze, Římě a Vídni. R. 1883 byl jmenován docentem křesťanské filozofie na TF v Olomouci, r. 1891 řádným profesorem teologie a filozofie na TF v Praze (ve šk. r. 1893–94 a 1899–1900 byl děkanem TF a 1897–98 rektorem univerzity). Od r. 1904 žil opět v Želivě, jako převor tamějšího kláštera.
Nejdříve „schvaloval a doporučoval filozofii , po vydání encykliky Lva XIII. Aeterni patris (1879) se však v knize Filosofie křesťanská, porovnána s některými filosofickými soustavami nového věku (1885) přihlásil k papežem doporučované filozofii T. Akvinského. Soudil pak, že Herbartova filozofie odporuje křesťanství stejně jako např. filozofie Kantova či Comtova. Svůj výklad křesťanské filozofie rozvedl v několika specializovaných pracích, které v nové redakci znovu vydal v třísvazkové Soustavě filosofie křesťanské čili aristotelicko-thomistické (1919–20). Křesťanskou filozofii definoval jako nauku o posledních a nejvyšších důvodech všeho, co jest, jako nauku přirozenou a obecnou (její předmět je nezávislý na lidské vůli), věcnou a rozumovou (na rozdíl od věd formálních a zkušenostních). Metafyziku (jádro filozofie) dělil v duchu předkantovské tradice na obecnou a zvláštní (kosmologii, psychologii a přirozenou teologii). V souladu s názorem T. Akvinského na vztah rozumu a víry se snažil doložit, že křesťanská filozofie a katolická teologie se navzájem doplňují a podporují („zřídla obou pocházejí od téhož Boha“). V morální filozofii se zaměřoval na křesťanské pojetí mravních kategorií a zásad a na to, „co vyžaduje mravní řád od člověka v jednotlivých stavech a poměrech“; v té souvislosti psal kriticky rovněž o Marxově komunistické teorii. Ústřední problematikou v psychologii mu byla nesmrtelná lidská duše, její spojení s tělem a její mohutnosti. Logiku dělil na formální (dialektickou) a látkovou (kritickou – noetiku); při výkladu logické látky, zejména v oddílech o pojmech, soudech, úsudcích a důkazech, se volbou příkladů snažil vysvětlovat i základní stanoviska křesťanského světového názoru. Ve svých pracích se přidržoval soudobých autorit „křesťanské filozofie“ (Liberatore, Zigliara, Stöckl, Mercier, Pesch, Egger ad.) a ovšem i stanovisek vyjadřovaných v papežských encyklikách. Encyklika Pia XI. Pascendi Dominici Gregis ho motivovala k polemice s představiteli tzv. katolického modernismu. Počtem publikací patřil k nejpilnějším představitelům první fáze české novoscholastické (tomistické) filozofie (spolu s V. Hlavatým, J. Pospíšilem, P. Vychodilem).
Bibliografie:
◦
Náboženství rozumářské a křesťanské,
1877;
◦ O volbě a přípravě čtvera povolání,
1877;
◦ O duši lidské o sobě uvažované,
1882;
◦ Filosofie křesťanská,
porovnána s některými filosofickými soustavami nového věku,
1885;
◦ Logika formálná,
1887;
◦ O nesmrtelnosti duše lidské,
1889;
◦ Psychologie,
1894;
◦ O atheismu,
1896;
◦ O jsoucnosti a bytnosti Boží,
1896;
◦ Zákon přirozený základem zákonodárství lidského,
1896;
◦ O účelnosti v přírodě,
1897;
◦ O původu tvorstva dle zpráv biblických,
1897;
◦ Metafysika obecná,
1898;
◦ Obrana základů víry katolické,
1899;
◦ Padesát profesorů vysokých škol,
upřímných katolíků z XIX.
století,
1904;
◦ Řeč o sv.
Tomáši Akvinském,
1905;
◦ O darwinismu,
1906;
◦ Morálka filosofická,
1906;
◦ Rozbor a obrana encykliky sv.
Otce Pia XI.
o názorech modernistů,
1908;
◦ O rodině,
1908;
◦ Krásověda a obecná aesthetika,
1910;
◦ Je-li spor mezi vědou a vírou,
1914;
◦ Neznabožství nepřímým důkazem jsoucnosti Boží,
1915;
◦ Soustava filosofie křesťanské čili aristotelicko-thomistické,
1919–20;
◦ Bohověda katolická předmětem universitním,
1897.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Vom Ursprung unserer Begriffe,
Philosophisches Jahrbuch (PhJ) 1888;
◦ Ueber die Einführung der christlichen oder aristotelisch-thomistischen Philosophie an den philosophischen Facultäten,
PhJ 1890.
Literatura:
◦
E.
K.
(nekrolog),
ČM 1922;
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ M.
Hruban: Z časů nedlouho zašlých,
Řím – Los Angeles 1967;
◦ D.
Pecka: České katolictví 20.
století v evropském kontextu,
Katolická ročenka 1970;
◦ K.
Mácha: GuV III,
1987.
jg