Jan Nepomuk Kapras
* 25.
5.
1847 Řehoty u Prahy
† 15.
6.
1931 Bydžov
Po absolvování gymnázia v Hradci Králové studoval filozofii a matematiku na pražské univerzitě. Krátkou dobu byl novicem v břevnovském benediktinském klášteře. Po vystoupení z řádu působil jako středoškolský profesor nejprve na gymnáziu v Hradci Králové, pak v Jičíně a v l. 1875–1902 v Brně. Léta odpočinku, poznamenaná těžkou oční chorobou, strávil v Novém Bydžově.
Patří mezi naše přední psychology 19. století. V mládí se prostřednictvím Durdíkovým seznámil s Herbartem a jeho školou. V pozdějších letech se však s herbartismem, kterému vytýkal přílišnou spekulativnost, rozešel a byl ovlivněn první fází pozitivismu – Spencerem, Tainem, Darwinem a především Fechnerem. Odvolával se na Helmholtze, Wundta a jiné filozofy a psychology. Středem jeho zájmů byly filozofické otázky psychologie. Zcela rozhodně zastával stanovisko noetického aposteriorismu: v souladu s empiriky se domníval, že základem veškerého poznání je zkušenost; ona dodává materiál, který dále zpracovává rozum. V tomto smyslu také kritizoval Kantovo učení o kategoriích. K otázkám vztahu duše a těla přistupoval jako pozitivista: domníval se, že psychologie musí vycházet z fyziologického zkoumání a zdůrazňoval, že duševní stavy jsou často podmíněny stavy tělesnými. Z tohoto důvodu také popíral myšlenku absolutní svobody vůle. Na druhé straně ho však jeho odpor k „metafyzickým“ řešením některých základních světonázorových otázek (vznik světa, života apod.) a poznání, že jejich dosavadní vědecká řešení jsou nedostatečná, vedl (zvláště po rozchodu s herbartovci) k otevřenému přiznání platnosti náboženského světového názoru. V knize Spiritismus rozhořčeně polemizuje proti tomuto nevědeckému učení. K. byl u nás průkopníkem experimentální psychologie. Jeho učebnice Duševěda zkušebná je první naší moderní příručkou tohoto oboru. Vedle toho jej zajímaly problémy vývojové psychologie (jako první u nás publikoval pozorování týkající se vývoje jeho syna v raném dětství), problémy vzniku řeči, její fyziologie a otázky dětské psychopatologie. V těchto odvětvích na něj později navázal F. Čáda; F. Krejčího ovlivnil jeho pozitivistický přístup. Jako pedagog měl K. značný zájem o dílo J. A. Komenského, o jeho psychologii a filozofii. V Nástinu filosofie J. A. Komenského shrnuje Komenského filozofické názory vybrané z jeho děl a komentuje je a dobovým kontextem doplňuje v poměrně rozsáhlých a zasvěcených poznámkách. Pod názvem J. A. Komenského krátký výklad fyziky uveřejnil svůj překlad latinsky psaného Komenského díla. K. značně ovlivnil české psychologické a částečně i filozofické myšlení na přelomu 19. a 20. století. Přispěla k tomu nejen jeho knižní díla, ale i přednášky a články, které uveřejňoval v časopisech Paedagogium, Učitelské listy, Komenský, Pedagogické rozhledy, Časopis Matice moravské, Život a v Nedělních listech Hlasu národa.
Bibliografie:
◦
Kantovy kategorie ze stanoviska filosofického realismu,
1876;
◦ Počátky duševního života lidského,
1883;
◦ Řeč mateřská orgánem školy obecné a znakem národnosti,
1883;
◦ Psychofysické základy mluvy lidské,
1884;
◦ Duševěda zkušebná pro střední školy,
1884;
◦ Spiritismus,
1885;
◦ Paměť,
1885;
◦ Sebrané rozpravy psychologické,
1888;
◦ Stručný nástin Jana Amosa Komenského dušesloví,
1892;
◦ Jana Amose Komenského myšlénky psychologické,
1892;
◦ Nástin filosofie J.
A.
Komenského,
1894.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Stručný nástin duševních vad dětských,
Výroční zprávy Slovanského gymnasia v Brně,
1879–88;
◦ O rozvoji pocitů zrakových,
ČČM 1882;
◦ Počátky duševního života,
Komenský 1882–83;
◦ Ku poznání duše lidské,
Česká škola na Smíchově 1886;
◦ O pohlavních rozdílech lidských,
PR 1889;
◦ Hra v rozvoji ducha dětského,
PR 1892;
◦ Duševní vady dětské,
Život 1899.
Literatura:
◦
Nekrolog in Naše věda 1934;
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ O.
Chlup: J.
K.,
Pedagogická encyklopedie I,
1938;
◦ O.
Chlup,
J.
Uher,
J.
Dvořáček,
J.
Patočka,
J.
Kubálek: Osobnost a dílo J.
K.,
in Stati psychologické a pedagogické,
1939.
ih