Karel IV.
* 14.
5.
1316 Praha
† 29.
11.
1378 Praha
K. učinil mnohé k prospěchu Českého království, za což ho také mistr Vojtěch Raňkův z Ježova v pohřební řeči nazval „otcem národa“. Jeho právněpolitická koncepce českého státu navazovala na velkomoravskou a přemyslovskou tradici, doplněnou myšlenkou karolinské říše. K posílení náboženského a vůbec duchovního života přispěl už v r. 1344 založením pražského arcibiskupství (českou církev tím vymanil z dosavadní závislosti na církvi německé) a 1348 založením Emauzského kláštera na Novém Městě pražském pro mnichy slovanské liturgie. (Prvním pražským arcibiskupen se stal Arnošt z Pardubic, osobnost přesahující svým významem hranice českých zemí.) Zásadní význam pro rozvoj vzdělanosti v českých zemích (a také v jejich okolí) mělo především založení pražské (Karlovy) univerzity (zakládací listina nese datum 7. 4. 1348), s fakultou artistickou, lékařskou, právnickou a teologickou. Filozofie, které se v rámci tzv. sedmera svobodných umění vyučovalo na artistické fakultě, byla na univerzitě považována za důležitou součást odborné přípravy i lékařů, právníků a teologů. – V r. 1348 K. také povolal do Prahy Matyáše z Arrasu jako stavitele chrámu sv. Víta a začal i se stavbou Karlštejna, sakrální stavby – mystického ohniska Českého království. (Ohlas K. sklonů k mystice nalézají někteří badatelé nejen ve stavební koncepci Nového Města pražského a Karlštejna, ale i v dalších K. stavbách: např. základní kámen Karlova mostu byl položen 9. 7. 1357 v 5 hodin a 31 minut, aby rok, den, měsíc, hodina a minuty tvořily magické číslo, stejné při čtení z obou stran – 135797531.) Hluboce zbožný panovník podporoval mravně opravné snahy v církvi (povolal do Prahy Konrada Waldhausera, podporoval Milíče z Kroměříže), zároveň však měl blízko i k protohumanistické vzdělanosti italské – jak o tom svědčí jeho korespondence s Petrarkou. (K. kancléřem v l. 1353–74 byl Jan ze Středy.) Dal podnět k sepsání několika kronik (Beneše Krabice z Weitmile, opatovického opata Neplacha, Itala Giovanniho Marignoly, Přibíka Pulkavy z Radenína). Sám napsal k poctě sv. Václava legendu Historia nova de s. Wenceslao a sbírku morálně náboženských myšlenek a naučení Moralitates. Ve vlastním životopise Vita Caroli zachytil události od časů svého mládí do r. 1340. Vypracoval také korunovační řád českých králů. Přijímá se i jeho účast na redakci Majestas Carolina, který se (neúspěšně) pokoušel prosadit jako celozemský zákoník státního, trestního a soudního práva.
Bibliografie:
◦
Majestas Carolina,
ed.
H.
Jireček,
Codex iuris Bohemici,
2,
1870;
◦ Spisy císaře Karla IV.,
ed.
J.
Emler,
1878;
◦ Vlastní životopis Karla IV.,
ed.
J.
Pavel,
př.
V.
Chaloupecký,
1940,
21946;
◦ Vlastní životopis,
ed.
J.
Pavel,
B.
Ryba,
J.
Spěváček,
1979.
Literatura:
◦ J.
Cibulka: Český korunovační řád a jeho původ,
1934;
◦ J.
Šusta: Karel IV.
Otec a syn,
1946;
◦ J.
Spěváček: Karel IV.
Život a dílo,
1979,
21981.
jg