Alexander Kizevetter
* 22.
5.
1866 S.-Peterburg
† 7.
1.
1933 Praha
Ruský badatel, který po deportaci z Ruska (1922) našel útočiště v Praze. V r. 1897 se habilitoval z ruských dějin. V r. 1917 byl jmenován profesorem Moskevské univerzity (předchozích deset let – jako aktivní činitel levého proudu ruských liberálů – nesměl převzít katedru). V Praze se stal profesorem UK a Ruské PF. Zabýval se především dějinami měst a obchodního a průmyslového podnikání v Rusku v 18. a 19. století a dějinami politických teorií, zejména utopismu a liberalismu. V teorii a metodologii se opíral o novokantovství. Ostře vystupoval proti nacionalistickým proudům v ruském dějepisectví, zejména proti tradiční nacionálně-liberální škole a rovněž proti eurasijství (N. Alexejev, P. Savickij, G. Vernadskij).
Při výkladu vztahu obecných dějin a národních dějin zdůrazňoval prioritu hodnot kultury lidstva jako celku. Chápal je jako společenství jistých principů a norem, jejichž význam překračuje hranice místních rozdílů a jejichž normativní síla si zachovává svou váhu při veškerém národním svérázu, nakolik spočívá na základních principech lidské přirozenosti. Z existence takových principů v životě lidstva vyplývá jednota kulturních procesů v nejrůznějších zemích, přičemž se nikterak nelikviduje pestrá mnohotvárnost národních celků. Národní kultura nestojí proti všelidským hodnotám; respektuje je a je jejich derivátem, konkrétním lokálním uplatněním. Z těchto pozic zařazuje do ruského nacionalismu i bolševismus a považuje jej za téměř totožný s eurasijstvím. Ve své konkrétní práci historika se dále stavěl proti ruským pozitivistům (tzv. historicko-právní škole). Proti jejich formalismu prosazoval studium reálného života politických a správních institucí v Rusku v konfrontaci se studiem sociálního vývoje. Tak přispěl mj. k demytologizaci Petra I. a Kateřiny II.; ukázal, jak jejich reformní projekty místo k progresu vedly k zablokování přirozeného historického vývoje, zejména brzdily až znemožňovaly moderní rozvoj měst a městské ekonomiky. Jako první podrobně dokázal, že i osvícenské zaměření Kateřiny II. je mýtus a že její údajná orientace na Montesquieua a Voltaira byla jejím promyšleným blufováním. Podobně odhalil jako fikci údajné opoziční progresívní projevy v politickém myšlení ve šlechtických kruzích před vystoupením Radiščeva (šlo naopak o komplot šlechty a dvora v zájmu upevnění absolutismu). Jako jediný pozitivní posun v ruských novodobých dějinách vyzvedal reformy Alexandra II.; v oživení jejich ducha viděl jedinou perspektivu ruských dějin.
Bibliografie:
◦
Posadskaja obščina v Rossii v XVIII v.,
Moskva 1903;
◦ Gorodovoje položenije Jekatěriny II.
1785 g.,
Moskva 1909;
◦ Istoričeskije očerki,
Moskva 1912;
◦ Mestnoje samoupravlenije v Rossii IX–XIX vv.,
Moskva 1917;
◦ Histoire de Russie I–II (spoluautor),
Paris 1932.
Sborníky:
◦ Jevrazijstvo,
Russkij ekonomičeskij sbornik,
1925;
◦ Pervoje pjatiletije pravlenija Jekatěriny II.,
Sbornik statěj posvjaščennych P.
N.
Miljukovu,
1929.
Časopisecké
příspěvky:
◦ U istokov soslovno-dvorjanskoj monarchii,
Sovremennyje zapiski (Paris) 1924;
◦ Kritičeskije zametki po istorii političeskich iděj v Rossii,
Naučnyje trudy Russkogo Nar.
Universitěta 1928;
◦ Dvorjanskije političeskije projekty 1730 g.,
Naučnyje trudy RNU 1929.
Literatura:
◦
J.
F.
Maksimovič: Materialy dlja bibliografii pečatnych rabot A.
K.,
Zapiski Russkogo Istoričeskogo Obščestva v Prage 1937.
vg