Kurt Konrad
* 15.
10.
1908 Třebíč
† 25.
9.
1941 Drážďany
V zahraničněpolitické a vnitropolitické publicistice, která byla zčásti shrnuta v souboru Na prahu války, sledoval dobové události v širších historických i aktuálních souvislostech. Historickofilozofické stati o revolucích ve Španělsku vydal ve svém jediném dokončeném díle Španělské revoluce. Vedly ho i k obecnějším úvahám o dalších revolučních událostech v evropských i amerických dějinách, které měly být součástí zamýšlené a nedokončené práce Kapitoly z dějin revolučních válek a které obsahuje z pozůstalosti vydaný soubor Svoboda a zbraně. Z marxistických pozic vstoupil do sporu o smysl českých dějin především svými studiemi o husitství, které byly v r. 1964 vydány ve svazku Dějiny husitské revoluce. Jako estetik a literární kritik vycházel z Marxova a Engelsova díla a důkladné znalosti Hegelovy Estetiky. Byl přesvědčen, že marxismus jako vědecká metoda představuje filozofické východisko vědecké estetiky a nové pozitivní tvořivé kritiky. Konkrétní umělecké dílo se snažil pochopit ze společenských a ideologických souvislostí. Ve svých literárních kritikách a estetických studiích, shrnutých později do souborů Ztvárněte skutečnost a O revoluční tradici české literatury, vyjadřoval ve vztahu k avantgardnímu umění stanovisko socialistického realismu (O socialistickém realismu), který pojal jako otevřenou koncepci uměleckého uchopení skutečnosti. Překonával své počáteční zjednodušující schematické pojetí, kdy chápal umělecké dílo pouze jako výraz ideologického a politického postoje, důrazem na dialektický vztah obsahu a formy v umělecké tvorbě a doceněním jejích specifik jako výrazu osobité aktivity společenského člověka. Celkový význam a konkrétní obsah díla chce zkoumat z hlediska společenské životní praxe. V dobových polemikách se kriticky stavěl ke strukturalismu (Svár obsahu a formy), který ocenil jako vědeckou metodu, ale kterému vytýkal noetická východiska, preference formálních hledisek před obsahovými a opomíjení sociologického aspektu, a k surrealismu (Idealismus Nezvalovy tvůrčí metody), jehož imaginativní tvorbu pokládal za fantazijní únik od reálných protikladů rozumu a citu, života a básnické intuice.
Bibliografie:
◦
Španělské revoluce,
1937;
◦ Svoboda a zbraně,
ed.
R.
Beck,
1949;
◦ Na prahu války,
ed.
J.
Bílý,
D.
Hájková,
1951;
◦ Ztvárněte skutečnost,
ed.
J.
Brabec,
Z.
K.
Slabý,
1963;
◦ Dějiny husitské revoluce,
1964;
◦ O revoluční tradici české literatury,
ed.
Š.
Vlašín,
1980.
Sborníky:
◦ O socialistickém realismu,
Socialistický realismus,
1935.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Svár obsahu a formy,
Středisko 1934;
◦ Idealismus Nezvalovy tvůrčí metody,
Index 1934.
Literatura:
◦
J.
Janoušek: K.
K.,
protifašistický bojovník,
novinář a historik,
1956;
◦ R.
Kalivoda: Husitská ideologie,
1961;
◦ K.
Chvatík: B.
Václavek a vývoj marxistické estetiky,
1962;
◦ S.
Strohs: Marxisticko-leninská filozofie v Československu,
1962;
◦ J.
Brabec: K.
K.
– literární kritik a teoretik,
in K.
K.: Ztvárněte skutečnost,
1963;
◦ Z.
K.
Slabý: O K.
K.,
in K.
K.: Ztvárněte skutečnost,
1963;
◦ O.
Sus: K.
K.
a moderní česká literatura,
in Václavkova Olomouc 1962,
1964;
◦ L.
Štoll: Socialismus a osobnosti,
1974;
◦ V.
Dostál: V tomto znamení,
1975;
◦ H.
Hrzalová: K.
K.,
in Spoluvytvářet pravdu zítřka,
1982;
◦ J.
Polišenský: K.
K.
a jeho Španělské revoluce,
AUC PhH 1982,
č.
2;
◦ J.
Holý: Novinář K.
K.,
1985;
◦ V.
Hradská: K.
K.,
Antologie,
1989;
◦ Lexikon české literatury 2/II,
1993.
jz