Jan Blahoslav Kozák
* 4.
8.
1888 Čáslav
† 9.
1.
1974 Praha
K. filozofie je poznamenána Masarykovou polaritou mezi důrazem na pozitivnost, exaktnost faktů, a apelem na platnost mravních hodnot, apelem k poslednímu smyslu. K. je adekvátním žákem a interpretem Masaryka v tom, že v celém svém díle tuto polaritu nezrušil, nýbrž udržel v dynamickém napětí. Vychází proto z problému gnozeologického. V prvé fázi jej řeší agnosticismem: Platnost mravního řádu nelze doložit, je možné ji postulovat jako věřenou hypotézu. Nejvíce jisté jsou výpovědi abstraktní. Čím abstraktnější je vědecká (logická) výpověď, tím méně vypovídá o konkrétním (tím méně je vázána na souhrn zkušeností). Vědu pak chápe jako abstrakci. Platnost mravního řádu a jeho nezvratnost, navzdory všem dočasným, přechodným zvratům, se K. nejprve snaží opevnit empirickými argumenty. Empirická zkušenost lidských dějin směřuje k uznání akomodace k absolutnímu řádu, byť nakonec jej lze postulovat jen v rovině víry. (Na problematičnost této argumentace jedinečným způsobem upozornil Zdeněk Smetáček ve své studii o J. B. K. z r. 1931.) Ve střední periodě své filozofické cesty recipuje K. dílo E. Husserla. Platnost hodnot lze zakotvit v transcendentálním vědomí, které je intersubjektivní povahy. Co se dělá, či nedělá, co má být, to se člověku ohlašuje jako kategorický apel. Ve prospěch platnosti hodnot nemluví jen pragmaticko-empirická zkušenost lidských generací, že respektovat hodnoty se ukázalo být rozumným ve smyslu účelnosti, nýbrž jako obdoba Sokratova daimonion ohlašuje se platnost norem lidskému vědomí v podobě výzvy a svrchovaného nároku. Zůstává však otázka po podmíněnosti či nepodmíněnosti těchto norem určitou sociokulturní situací, dobově podmíněným kontextem – nerelativizuje kontext platnost hodnot? K tomuto tématu se K. vrací v závěrečné fázi svého filozofování. Opouští pojetí vědy jako zevšeobecňující abstrakce a – podobně jako kritický realismus A. N. Whiteheada – upozorňuje na neopakovatelnou originalitu každého jevu, na jeho procesuální událostnost, fraktálnost, vůči níž je každá vědecká abstrakce vlastně neadekvátní schematizací. Zde otevřel K. směřování k nově koncipované ontologii, která každý jev vnímá jako neopakovatelnou událost bytí, takže otázka po tzv. smyslu se mění v otázku po nelibovolné kontinuitě a kontextu daného jevu. Otázka smyslu je tak v závěru K. díla převedena do podoby otázky po volbě identity v daném kontextu, neboť teprve v rámci determinovaného je možné svobodně volit: To, co je determinované, vytváří prostor, v němž je možné volit. Volit znamená se rozhodovat. Rozhodovat se znamená definovat svou identitu, proměnit svobodu jako možnost ve svobodu uskutečněnou. Otázka po smyslu jako otázka po kontextu není proto znevážením platnosti norem, nýbrž jejich konkretizací v kontextu, jehož neopakovatelná jedinečnost nezná žádné relativizující „kdyby“. Kontextualita však na druhé straně znemožňuje totalitu pravd vznášejících nárok na absolutnost.
Bibliografie:
◦
O myšlení jistém,
pravděpodobném a problematickém,
1922;
◦ O otázce náboženské,
1922;
◦ Křesťanství a jeho vývoj,
1924;
◦ Demokracie a kultura,
1924;
◦ Essay o vědě a víře,
1924;
◦ Filosofické a mravní pozadí Husova kacířství,
1925;
◦ Masaryk filosof,
1925;
◦ Ježíš ve víře a skepsi,
1929;
◦ Přítomný stav etiky,
1930;
◦ V boji o duchovní hodnoty,
1930;
◦ Filosofie a školy (s A.
Dratvovou,
J.
Fischerem),
1933;
◦ Vlastenectví a lidství u T.
G.
Masaryka,
1935;
◦ Proslovy k neviděným,
1938;
◦ Věda a duch,
1938;
◦ Úvahy,
1938;
◦ Rooseveltova Amerika,
1946;
◦ Noetika,
1947;
◦ Logika I–III (skripta),
1948;
◦ Podle cesty,
1948;
◦ O lidu a lidech,
1948;
◦ T.
G.
Masaryk a vznik Washingtonské deklarace,
1968.
Sborníky:
◦ Naše pokrokářství a Řím,
1925;
◦ Der Philosoph,
Masaryk.
Staatsmann und Denker,
1930;
◦ Masaryks Stellung zur Metaphysik,
Festschrift T.
G.
M.
zum 80.
Geburtstage II,
1930;
◦ Masaryk jako etik a náboženský myslitel,
Sammelband der Vorlesungen des Slawischen Institutes in Prag I,
1931;
◦ Tři přednášky o racionalismu,
1932;
◦ Kulturní jednota a její program,
1947.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Zákon ekonomisace životních funkcí a jeho důsledky pro teorii logickou,
Nové Athenaeum 1921;
◦ Pojetí apriority u Kanta a Spencera,
ČM 1924;
◦ O basi objektivních soudů v etice,
ČM 1927;
◦ Noetické rozhledy,
Válka Čechů s Němci,
ČM 1928;
◦ Problém smyslu,
ČM 1930;
◦ Demokratický myslitel,
ND 1930;
◦ Pravda a víra u E.
Rádla,
ČM 1933;
◦ Über das Wesen des menschlichen Geistes,
Philosophia (Bělehrad) 1936;
◦ Vychovatel,
ČM 1937;
◦ Masaryk a dnešek,
Josef Král.
65 let,
ČM 1947;
◦ Kontextualismus,
filosofie objektivní skutečnosti,
FČ 1995;
◦ Sobota,
Masarykův lid,
Slavonic Revue,
Kruh,
Svobodný zítřek.
Předmluvy:
◦
O.
Külpe: Úvod do filosofie,
1929;
◦ T.
Campanella: Sluneční stát,
1934;
◦ G.
Berkeley: Pojednání o základech lidského poznání,
1938;
◦ F.
Drtina: Úvod do filosofie,
1948.
Překlady:
◦ Bruno,
Claude,
Cornforth,
La Mettrie,
Voltaire.
Literatura:
◦
Z.
Smetáček: K.,
Rádl,
Hromádka,
1931;
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ J.
Patočka: J.
K.,
in Pedagogická encyklopedie II,
1939;
◦ J.
Popelová: Studie o současné české filosofii,
1946;
◦ Sedmdesátiny J.
B.
K.,
FČ 1958;
◦ J.
Bednář,
J.
Kučera: K osmdesátinám J.
B.
K.,
FČ 1968;
◦ J.
Komersová: Výběrová bibliografie z díla J.
B.
K.,
FČ 1968;
◦ K.
Mácha: GuV III–IV/1,
1989,
1996;
◦ L.
Nový: Filozofie v českém protestantismu,
in Kapitoly z dějin české filosofie,
1992;
◦ I.
Pfaff: První protifašistický manifest českých intelektuálů,
ČČM 1993;
◦ J.
B.
Čapek: Na paměť J.
B.
K.,
Kostnické jiskry 1994,
č.
5;
◦ ČF ve 20.
století,
1995.
◦
P. Spunar, Můj J. B. Kozák, SPh 1/2015.
oaf