Miloslav Král
* 5.
4.
1930 Starý Samechov
† 2018
Pracoval vždy převážně v oblasti filozofie vědy. V kandidátské práci Pojem hmoty v dialektickém materialismu (1960) ukazuje, že hmotu (objektivní skutečnost) v dnešní době již nelze chápat substančně jako neměnnou podstatu světa; je ji třeba interpretovat holisticky jako komplexní totalitu, celek skutečnosti. Problém, proč je nutno předpokládat objektivní skutečnost, zde řeší především metodou nepřímého důkazu: opačný předpoklad vede k absurditě „solipsismu okamžiku“ (Russell), ke stavu, kdy nelze nic o žádné skutečnosti vypovídat. Již předtím ve stati Pozitivismus a předpoklad existence objektivní reality (1958) ukázal, že ani dlouhodobě zdokonalovaná novopozitivistická teorie smyslu vět nebyla schopna se obejít bez realistického předpokladu objektivity. V knížce Moderní věda a filosofie (1961) na vývoji fyzikálního poznání dokládá proměnu základních filozofických kategorií – hmota, pohyb, prostor, čas aj. V hrubých rysech byly tyto proměny naznačeny také ve stati Krize mechanickomaterialistického pojetí světa (1959). Knížka Věda a civilizace (1968) překračuje dosavadní horizont autorova vědeckého zájmu: spolu s fyzikou se v ní hodnotí i příspěvek biologie, kybernetiky a teorie systémů, společenských věd apod. k proměně původního substančního myšlení klasické vědy v moderní myšlení systémové. Zároveň se zde věda zkoumá jako civilizační faktor, který přes techniku a technologie působí na lidskou seberealizaci ve světě a na celkovou regulaci (řízení) společnosti. V návaznosti na tuto práci v r. 1994 navrhl procesně genetické paradigma moderní vědy (Změna paradigmatu vědy), pro které je typické vřazení ireverzibilního času a lidské psychiky (subjektivity) do modelu vědou zkoumané skutečnosti. Specifický význam v něm nabývají pojmy jako aktivita (energie), paměť (informace), emergentní evoluce, chaos a uspořádanost, subjektivita (význam) apod. Vedle změn kognitivního paradigmatu vědy K. trvale zkoumá i změny funkce vědy v technologickém a sociokulturním vývoji společnosti. Využívá k tomu především kybernetiku a pragmatickou teorii informace. Ve studiích Věda a cena informace (1990) a Systémové (informační) hodnocení civilizačních technologií (1994) rozpracoval obecné vztahy mezi informací a energií v lidských cílových aktivitách (technologiích), zejména „ekvivalenci“ (nahraditelnost) energie a informace a cenu informace. Zjišťuje, že právě tyto vztahy mohou být využity k odstraňování dnešní nekompatibility industriálních technologií s biosférou.
Bibliografie:
◦
Pojem hmoty v dialektickém materialismu,
1960;
◦ Moderní fyzika a filosofie,
1961;
◦ Věda a civilizace,
1968;
◦ Změna paradigmatu vědy,
1994;
◦ Kam směřuje civilizace? Věda a proměna lidské skutečnosti,
1998;
◦ Hlubinná kosmická paměť: hledání smyslu kosmu a člověka,
2002;
◦ Věda a víra: s vědou za hranice každodennosti, 2007;
◦ Soumrak ateizmu, 2009;
◦ Civilizace a mravnost:
perspektivy moderní civilizace, 2010.
Sborníky:
◦ Der Begriff der Materie und die moderne Physik,
Naturwissenschaft und Philosophie,
Berlin 1960;
◦ Filosofie a věda,
Sedmkrát o smyslu filosofie,
ed.
J.
Cvekl,
1964;
◦ Kapitola o řízení,
Civilizace na rozcestí,
ed.
R.
Richta,
1966;
◦ Vědeckotechnický pokrok a řízení společnosti,
Věda a řízení společnosti,
ed.
M.
Král,
1967;
◦ Věda a „krize objektivity“,
Realismus ve vědě a filosofii,
ed.
J.
Nosek a J.
Stachová,
1995.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Pozitivismus a předpoklad existence objektivní reality,
FČ 1958;
◦ Krize mechanicko-materialistického pojetí světa,
FČ 1959;
◦ Vědeckotechnická revoluce a řízení,
SČ 1966;
◦ Ohrožuje technika lidstvo? Reportér 1966,
č.
9;
◦ Perspektivy úřednictva,
Reportér 1967,
č.
11;
◦ Kybernetika a politika,
Reportér 1967,
č.
13;
◦ Cybernetic Approach to Technization and Management,
FÚ ČSAV,
1968;
◦ Věda a cena informace,
Teorie vědy 1990;
◦ Technologie a politika,
Teorie vědy 1991;
◦ Systémové (informační) hodnocení civilizačních technologií,
Teorie vědy 1994.
a