Ferdinand Kratina
* 7.
5.
1885 Brno
† 14.
12.
1944 Brno
Po maturitě na Klasickém gymnáziu v Brně studoval v l. 1903–08 na UK němčinu, franštinu, filozofii a psychologii. V dalších letech ještě absolvoval studijní pobyty v Mnichově a v Paříži. Od r. 1908 působil (s přerušením v letech první světové války) jako profesor na různých středních školách, nejdéle na gymnáziu v Olomouci. Byl politicky aktivní jako přesvědčený demokrat a člen Strany práce dr. Stránského. R. 1926 podal na FF MU dizertační práci Problém o podvědomí duševna v soudobé psychologii. Od té doby se datuje jeho spolupráce s Psychologickým ústavem profesora M. Rostohara. Po studijním pobytu v Psychologickém ústavu v Lipsku 1930–31 se v r. 1933 habilitoval pro obor psychologie na FF MU, kde pak jako docent přednášel. Kromě toho učil také na Škole vysokých studií pedagogických a Pedagogické akademii. Byl členem redakčního kruhu Psychologie a přispíval do řady dalších odborných časopisů.
Byl čelným představitelem české celostní a tvarové psychologie. Z jeho empirických výzkumů se často cituje monografie o eidetické vloze (1930). Na rozdíl od experimentálního zaměření Rostoharova ústavu K. směřoval více k syntetickým pracím. Jeho studie z celostní a tvarové psychologie vyjadřují osobité názory a vyznačují se vytříbenými formulacemi. Zaujal kritické stanovisko k berlínské škole, která nepřipouštěla primární vliv subjektivních činitelů a ve shodě s lipskou školou vyzvedl genetický primát nerozrůzněné prvotní celosti. V pojetí celosti se však poněkud lišil od Rostohara. Rovněž svým zájmem o problematiku osobnosti rozšířil akční rádius brněnské psychologické školy. Ve spise Osobnost (1941) podal hutnou charakteristiku statické i dynamické struktury: „Osobnost je neměnná ve struktuře dědičných vloh a v průběhové periodicitě. Vývoj přináší změny a obohacuje osobnost, ale zároveň ji zpevňuje. Nové není jen mechanicky připojováno k dřívějšímu, nýbrž musí se dostat do rovnováhy s celkem osobnosti. Nové často rovnováhu ruší, vznikají vnitřní napětí a konflikty ... Ale každá normální osobnost má dar duševní rovnováhy, schopnost napětí vyrovnávat. Tak se jeví osobnost jako vyrovnavatelka a uchovatelka rovnováhy. Z retrospektivního hlediska je osobnost pohyblivou rovnováhou, neboť rovnováha se stále a stále obnovuje. K. učebnice Psychologie (vydaná r. 1947) se vyznačuje osobitou koncepcí a exaktností textového zpracování; opírá se do značné míry o německé prameny, na rozdíl od angloamerické orientace v učebnici A. Jurovského z té doby.
Bibliografie:
◦
Eidetická vloha u mládeže,
1930;
◦ Studie z tvarové psychologie,
1932;
◦ Úvod do celostní a tvarové psychologie,
1935;
◦ Psychologická hesla v dodatcích OSN a v Pedagogické encyklopedii I–III,
1938–40;
◦ Osobnost,
1941;
◦ Typ a typologie,
1942;
◦ Psychologie,
1947.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Dnešní stav eidetiky,
Poznámky k metodě eidetické,
ČM 1929;
◦ Rozhledy psychologické,
K dnešnímu zápasu o psychologické principy,
ČM 1930;
◦ Celostní hledisko v psychologii myšlení a chtění,
Psychologie 1935;
◦ Sigmund Freud,
Psychologie 1938;
◦ K vývojové linii dětství a mládí,
Psychologie 1939.
Překlady:
◦ E.
Durkheim: Pravidla sociologické metody,
1926.
Literatura:
◦
Za F.
K.,
ČM 1944;
◦ F.
K.
(nekrolog),
Psychologie 1946;
◦ J.
Švancara: Problém geneze představy v pracích brněnské psychologické školy,
in Brněnská věda a umění meziválečného období v evropském kontextu,
1993;
◦ V.
Kratinová: Vzpomínka;
◦
M.
Sedláková: K jubileu časopisu Psychologie;
◦
J.
Viewegh: Paradox osamocenosti.
F.
K.
(1885–1944) – zakladatelská osobnost moderní české psychologie,
Sb.
k šedesátému výročí časopisu Psychologie,
1995.
jš