František Krejčí
* 21.
8.
1858 Hostinné
† 24.
5.
1934 Praha
Ve svém díle vychází v podstatě z herbartismu, avšak brzy jej překonává. Je to patrné na jeho psychologii, která zpočátku přijímala i podněty od tzv. národové psychologie (Völkerpsychologie) Lazarusovy a Steinthalovy. Postupně přistupuje k vypracování vlastního systému. Po dílčích studiích Element psychologický (1895) a Zákon asociační (1897 – habilitační spis) a po první verzi své později velmi rozšířené učebnice Psychologie pro střední školy (1897) začíná v r. 1902 s vydáváním své šestidílné Psychologie, jejíž dovršení si vyžádalo takřka čtvrt století (její poslední díl Psychologie vůle vyšel 1926). Proto se K. cítí nucen znovu se vrátit k základním východiskům systému a v mnohém je revidovat (Základy vědeckého systému psychologie, 1929). Jeho psychologie však zůstává v podstatě stále táž: Chce být empirická, uplatňuje vývojové hledisko, opírá se o biologii a odmítá pojem duše (proto byla K. odpůrci nazývána „psychologie bez duše“). Duševní jevy pokládá za uvědomělé reakce organismu a vykládá je teorií psychofyzického paralelismu (jejíž obsah pokládá za vědecky ověřený fakt) a předpokladem tzv. trojstránkovitosti duševních jevů (každý duševní jev má stránku představovou, citovou a volní). Tím se ovšem značně problematizuje empirický charakter této psychologie. Na takto pojaté psychologii, jako empirickém, vědeckém základě, chce pak budovat svou filozofii v duchu západoevropského pozitivismu 19. století. (Nejblíže má asi ke koncepci Herberta Spencera, i když nejde o přímou filiaci.) Má to být filozofie vědecká, a to v tom smyslu, že se omezuje na zkušenost a že je budována „s vyloučením veškeré metafyziky“. Těžištěm je otázka „transcendentna“ a možnosti jeho poznání. K. prohlašuje jeho nepoznatelnost, ale i nepotřebnost jeho poznání pro budování filozofického názoru. Předpoklad nepoznatelného transcendentna má tu i jistou relevanci ontologickou. Umožňuje K., ne bez jisté afinity ke Spinozovi, kterého vysoce hodnotil a uváděl k nám, aby formuloval názor v podstatě monistický, vůči dualismu těla a duše, hmoty a vědomí neutrální (i to má být založeno na psychofyzickém paralelismu). K. se domnívá, že se ocitá nad jednostrannostmi materialistické i spiritualistické „metafyziky“, a nevadí mu, že se přitom dostává (přestože je orientován nenábožensky až protinábožensky) k důsledkům panteistickým. Jeho agnosticistický scientismus a „neutrální monismus“ implikuje koncept skutečnosti typický pro pozitivismus 19. století, tj. pojetí přísně determinované skutečnosti, vylučující nejen indeterminismus a teleologii, ale dimenzi podstaty a možnost lidské aktivity. K. tento svůj filozofický názor nikde soustavně neformuloval, snad nejzřetelněji ve svých úvahách o soudobé filozofii, ve spisech O filosofii přítomnosti (1904) a Filosofie posledních let před válkou (1918), ale přece proniká celým jeho dílem. Také jej vášnivě obhajuje v četných polemikách, ke konci života dokonce radikalizuje některé své teze, přesvědčen, že hájí vědecký světový názor „uspokojující hlavu i srdce“. Toto filozofické stanovisko (a psychologické zakotvení) předznamenává i K. etiku, kterou nejprve jako dílčí problém rozvinul v práci Svoboda vůle a mravnost (1907) a pak rozsáhle formuloval ve spise Positivní etika (1922). Je to etika budovaná v podstatě na biologických evolučních základech, když mravní je dedukováno z pudu sebezáchovy a předpokládá vývoj od egoismu k ideálu humanitnímu. Autonomnost a mravnost se promítá i do tzv. sociální etiky, která má navrhovat řešení kulturních a společenských problémů. Na konci života K. koriguje některé principy svého teoretického díla; např. jeho spis Politika a mravnost (1922) obsahuje tendenci k překonání biologismu a psychologismu.
Bibliografie:
◦
Element psychologický,
1895;
◦ Psychologie pro střední školy,
1897,
3.
vyd.
1925;
◦ Zákon asociační,
1897;
◦ Logika pro střední školy,
1898,
51921;
◦ O filosofii Smetanově,
1901;
◦ Psychologie I–VI,
1902–26;
◦ Bedřich Nietzsche,
1902;
◦ O filosofii přítomnosti,
1904;
◦ A.
Smetana v boji o náboženství,
1905;
◦ Positivism a výchova,
1906;
◦ Svoboda vůle a mravnost,
1907;
◦ David Bedřich Strauss,
1908;
◦ L.
N.
Tolstoj filosof,
1909;
◦ Volná myšlenka O.
Hostinskému,
1910;
◦ České státní právo,
1910;
◦ Vzpomínky na Dr.
A.
Smetanu,
1911;
◦ Spencerovy zápisky,
1911;
◦ O monismu,
1914;
◦ Světový názor náboženský a moderní,
1914;
◦ Právo existence malého národa,
1915;
◦ Demokracie a socialism,
1917;
◦ Filosofie posledních let před válkou,
1918,
21930;
◦ Naše osvobození,
1919;
◦ Filosofické základy mravní výchovy,
1920;
◦ Moderní člověk a mravnost,
1921;
◦ Positivní etika jakožto mravouka na základě přirozeném,
1922;
◦ Smetanův rok,
1924;
◦ Kantovo jubileum,
1924;
◦ Kritische Blicke auf den gegenwärtigen Stand des philosophischen Denkens in Böhmen,
1925;
◦ Psychologie vůle,
1926;
◦ O Masarykovi,
1927;
◦ O positivní etiku,
1929;
◦ Základy vědeckého systému psychologie,
1929;
◦ Fikcionalism (Pelikán,
Foustka,
Kádner),
1929;
◦ Paralelistická fenomenologie,
1931;
◦ Politika a mravnost,
1932;
◦ F.
Krejčí Volné myšlence,
1934.
Sborníky:
◦ O scenerii řeckého divadla,
Program gymnasia v Mladé Boleslavi 1882;
◦ O původním významu daimoniů řeckých,
Program gymnasia v Novém Bydžově 1885;
◦ Zásada vývoje v psychologii,
Program gymnasia na Královských Vinohradech 1900;
◦ Positivism v XIX.
století,
Sb.
Ústředního spolku učitelského na Moravě 1907.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Der Spiritismus als soziale Erscheinung,
Zeitschrift für die Völkerpsychologie und Sprachwissenschaft,
1888;
◦ Ctění předků,
LF 1889;
◦ O vztahu Platonově,
LF 1891;
◦ Filosofie náboženství,
Athenaeum 1892;
◦ Řeč a mythus,
LF 1893;
◦ Novější směry v psychologii,
ČČM 1894;
◦ Rozhledy po nynějším stavu psychologie,
ČČM 1897;
◦ K reformě škol středních,
ND 1897;
◦ Obzor psychologický,
ND 1900;
◦ Rozhledy psychologické,
Volné listy o nynější filosofii,
ČM 1900;
◦ Kantův apriorism,
Nietzscheana,
ČM 1901;
◦ O významu umění ve vývoji,
ND 1901;
◦ K otázce psychofyzického paralelismu,
P.
J.
A.
Pitra,
kněz myslitel,
ČM 1902;
◦ Rozhledy psychologické,
ČM 1903,
1904,
1908,
1927;
◦ Mezinárodní svaz etický,
ČM 1905;
◦ A.
Haeckel,
ČM 1906;
◦ O Hostinského filosofii,
ČM 1907;
◦ Noch einige Gedanken über die Antike,
O.
Hostinský,
Čechische Revue 1907;
◦ Volná škola,
PR 1907;
◦ O filosofii Tolstého,
PR 1908;
◦ Svoboda přesvědčení,
Volná myšlenka 1909;
◦ L.
N.
Tolstoj filosof,
O filosofickém významu Darwinově,
ČM 1909;
◦ O Masarykově filosofii,
ČM 1910;
◦ Volná myšlenka a náboženství,
Volná myšlenka 1910;
◦ Fysiologie a psychologie,
Duch vědecký a filosofický,
O psychologii,
ČČM 1911;
◦ Fenomenální dualism a psychofysický paralelism,
ČM 1912;
◦ Monism,
monoteism,
panteism a ateism,
Vrchlického stanovisko filosofické,
Středa 1912;
◦ Glosy k nynější filosofii u nás,
ČM 1913;
◦ O akademickém studiu žen,
ND 1916;
◦ Český socialism,
Jubileum V.
Klofáče,
Oportunismus,
Budoucno 1918;
◦ Rozhledy politické,
Za prof.
F.
Čádou,
Z referátu o tzv.
čítankové aféře,
T.
G.
Masaryk,
Na vysvětlenou.
Odpověď K.
Čapkovi na jeho referát o Filosofii posledních let před válkou,
Budoucno 1919;
◦ Ke dni 6.
července,
Budoucno 1920;
◦ Zahajovací projev na XVIII.
světovém kongresu Volné myšlenky,
Volná myšlenka 1920;
◦ Ad vocem: Pozitivistická syrovátka,
Myšlenka a návrh slovanského sjezdu filosofického v Praze,
Einsteinova teorie a psychologie,
ČM 1923;
◦ Kantovo jubileum,
ČM 1924;
◦ O filosofii prof.
Drtiny,
Řeč z r.
1911 o Jednotě filosofické,
ČM 1925;
◦ Kantovo čtení o etice,
Leibnizova monadologie,
Sociotechnika,
ČM 1926;
◦ O významu Spinozovy filosofie,
Logické příručky české,
Filosofie paradoxu,
Věda o trojstránkovitosti duševních jevů,
ČM 1927;
◦ K dějinám filosofie české,
O dějepisectví čes.
filosofie,
Nemožná psychologie,
ČM 1928;
◦ Česká umělecká kultura po převratě,
O positivní etiku,
Psychologie vůle,
Věda a systém,
O fysiologii smyslů,
O té nové psychologii,
Po české filosofii,
Česká filosofie popřevratová,
ČM 1929;
◦ Glosy k reformě školské,
Annus Spinozanus,
ČM 1930;
◦ O současném českém myšlení filosofickém,
Dozvuky diskuse o politice a mravnosti,
ČM 1933.
Česká osvěta,
Národní osvobození,
Literární svět.
Literatura:
◦
A.
Klimt: Univ.
prof.
Dr.
F.
K.,
1918;
◦ PR 1918 (F.
Drtina: Prof.
K.
o náboženství a mravnosti,
J.
Král: Prof.
K.
a sociologie,
F.
Šeracký: Prof.
K.
jako psycholog);
◦ G.
Tichý: Povaha filosofie F.
K.,
ND 1918;
◦ K.
Vorovka: Positivismus,
socialismus,
humanita,
Národní listy 8.,
23.
9.
1923;
◦ K.
Vorovka: Polemos,
1926;
◦ Sb.
ku poctě F.
K.,
1929;
◦ E.
Rádl: Profesor F.
K.,
ČM 1929;
◦ J.
L.
Fischer: F.
K.,
Naše věda 1934;
◦ J.
Král: F.
K.,
1935;
◦ J.
Popelová: Filosof F.
K.,
1935;
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ S.
Štúr: Problém transcendentna v súčasnej filozofii,
1938;
◦ J.
Pešková: Filosof a člověk F.
K.,
FČ 1958;
◦ A.
Dratvová,
O.
Chlup,
J.
L.
Fischer: Několik vzpomínek na F.
K.,
Čs.
psychologie 1958;
◦ K.
Hlavoň: Filosofické principy etiky F.
K.,
FČ 1965;
◦ J.
Cetl: Český pozitivismus,
1981;
◦ Antologie,
1989;
◦ J.
Schlegelová: F.
K.
a jeho současníci,
1990.
jc