Tadeusz Juliusz Wacław Kroński
ski* 14. 7. 1907 Varšava
† 6. 6. 1958 Varšava
Filozofické stanovisko K. bylo do konce války fenomenologické. Ovlivnil ho W. Tatarkiewicz a během pražského pobytu i fenomenologové Pražského filozofického kroužku, zejména J. Patočka. Za války v l. 1942–43 vznikla studie Fašismus a evropská tradice, která je fenomenologickou analýzou fašismu. Byla vydána až v r. 1960 a její český překlad J. Zumra vyšel v r. 1967. K. sleduje ideovou genealogii fašismu, svébytný mechanismus preparování základních pojmů spojených s evropskou kulturou (pokrok, svoboda, stát, národ, náboženství) a jejich proměnu v zabsolutněné hodnoty, sloužící k ovládnutí národního i individuálního života prostřednictvím propagandistické mašinérie opírající se o sentiment a hystérii. Po 2. světové válce se K. orientoval marxisticky. Snažil se bránit marxismus před dogmatismem a hledal v něm interpretační metodu pro analýzu Kantovy, Fichtovy a Hegelovy filozofie a polské filozofie poloviny 19. století. Jeho přístupy nejsou přijímány jednoznačně, ale hodnoceny kladně (L. Kołakowski, B. Baczko), kriticky (A. Wałicki) i odmítavě (A. Biernacki). K. vztah k české filozofii se formoval v době jeho pražského studijního pobytu na UK. Recenzoval v polském tisku práce L. Riegera, J. Krále, F. Pelikána, J. B. Kozáka. Trvalé přátelství navázal zejména s J. Patočkou, se kterým si dlouhá léta korespondoval. Byl prvním polským autorem, který ještě před válkou informoval polského čtenáře o Patočkově filozofii, když recenzoval jeho habilitační práci Přirozený svět jako filozofický problém (Ateneum 1939). Po K. smrti pokračovala v kontaktech s J. Patočkou jeho manželka Irena K., rozená Krzemická (1915–1974). Za války v r. 1943 K. publikoval v podzemním měsíčníku Głos Wolny Wolność Ubezpieczaj\c a cy nepodepsaný článek Polsko-české společenství vzhledem k federaci střední a jihovýchodní Evropy, ve kterém zdůraznil potřebu hlubšího porozumění a česko-polské vzájemnosti. Krátce před svou smrtí obnovil K. kontakty s českými filozofy a v r. 1958 se aktivně účastnil liblické konference Filozofie v dějinách českého národa.
Bibliografie:
◦
Wykłady z historii filozofii staro\. zytnej.
Grecja i Rzym ,
Warszawa (W) 1955;
◦ Rozwa\.
zania wokół Hegla ,
W 1960;
◦ Fašismus a evropská tradice,
př.
a doslov J.
Zumr,
1967.
Literatura:
◦
Z.
Bie\'nkowski: Filozof,
poeta,
Twórczość 1958;
◦ J.
Zumr: Za profesorem K.,
FČ 1959;
◦ Z.
Kuderowicz: Rozważania wokół problematyki humanizmu (Na marginesie zbioru studiów T.
K.),
Nowe Drogi 1960;
◦ B.
Baczko: K.
T.
J.,
in Słownik filozofów I,
W 1966;
◦ H.
Hinz: K.
T.
J.,
in Polski Słownik Biograficzny XV,
Wrocław – W – Kraków 1970;
◦ Cz.
Miłosz: Rodzinna Europa,
W 1990;
◦ A.
Biernacki: \.Zer Tygrysów,
Teksty Drugie 1990;
◦ A.
Walicki: Zniewolony umysł po latach,
W 1993;
◦ R.
Matuszewski: Tygrys pod mask\c a ,
Gazeta Wyborcza 1994,
č.
45;
◦ J.
Garewicz: K.
i jego filozofia dziejów,
in Kołakowski i inni,
ed.
J.
Skoczynski,
Kraków 1995;
◦ Archiv Varšavské univerzity; Archiv UK.
czg