Daniel Kroupa
* 6.
1.
1949 Plzeň
Jeho občanské postoje vycházejí z přesvědčení, že v českém prostředí se od filozofa očekává, že své myšlenky promítá do vlastního jednání. V knize rozhovorů Svoboda a řád vyložil své politické a filozofické stanovisko, které je průsečíkem konzervativního katolického myšlení a postojů skupiny kolem Jana Patočky. Je přesvědčen o neměnné podstatě člověka, zvláště pak o jeho sklonu ke zlu. Nesdílí iluze o možnostech definitivní nápravy člověka a společenských problémů. „Člověk bude procházet slzavým údolím až do skonání věků.“ Jeho kritika totalitních režimů vychází z koncepce difuzního zla, jehož je každý spoluúčastníkem. Je příznivcem spojení demokratického tržního systému s humanizací společnosti, která vyrůstá z vlastní iniciativy občanů podporované státem. Úkolem státu je stanovit takové formy a pravidla, které umožní lidem zařídit si život podle vlastní představy o štěstí. Zdůrazňuje význam rovnosti před zákonem jako jednoho z klíčových principů evropské civilizace a odmítá ho přenášet do jiných oblastí a zaměňovat za rovnost práv jako nároků na dary života.
Bibliografie:
◦
Svoboda a řád (sváteční rozhovory),
1996.
Literatura:
◦
S.
Machonin: Šest otázek pro D.
K.,
LtN 1992,
č.
22.
jz