Vladimír Kubeš
* 19.
7.
1908 Brno
† 14.
11.
1988 Brno
Při formování K. filozoficko-právního myšlení se projevily zřejmé vlivy tzv. brněnské normativní školy, zvláště její myšlenkové návaznosti na kantovsky orientované filozofické směry, jak ukazuje i jeho monografie Právní filosofie XX. století (1947). Zároveň si však vytvářel svou vlastní koncepci filozofického myšlení, práva, právní vědy a právní filozofie, která (kromě některých momentů Hegelovy koncepce objektivního ducha a Schopenhauerovy filozofie) byla v mnohém ovlivněna ontologickými a gnozeologickými teoriemi německého filozofa Nicolaie Hartmanna, především jeho koncepcí vrstevnatosti bytí. Na rozdíl od tzv. ryzí nauky právní rakousko-amerického filozofa práva Hanse Kelsena (1881–1973), který řadil právo do sféry ideálna, považuje K. právo a právní řád za součást reálného světa. Právo je složitým útvarem, který je převážně součástí nejvyšší vrstvy stupňovité výstavby reálného světa, tj. duchovního bytí, a to zvláště v jeho objektivizované podobě. Vzhledem ke své složitosti a komplexnosti zasahuje však právo také do nižších vrstev reálného světa: do vrstvy duševního bytí, organického bytí i fyzicko-materiálního bytí (exekuce a trest). Každá vrstva výstavby reálného světa má své specifické kategorie; práva jakožto součásti duchovního bytí se týkají ontologické kategorie normativity a teleologie, kdežto pro právo jakožto součást fyzicko-materiálního bytí jsou relevantní ontologické kategorie kauzality a vzájemného působení. Ve své ontologii práva K. dále zdůrazňuje, že právo v podobě komplexních útvarů v rámci různých vrstev reálného bytí (stejně jako morálka, vědění a řeč) má dějinně-časovou genezi a charakter, existuje pouze v čase a v konkrétním historickém životě národa. V K. ontologii práva přísluší pak ve dvou základních směrech významné místo člověku: Na jedné straně má člověk aktivní roli, je zprostředkovatelem mezi světem ideálním a reálným, převádí mětí (povinování, Sollen) do reálného světa, a díky svému osobnostnímu duchu vytváří v průběhu dějin další sféry odvozené normativity duchovního bytí, zvláště v oblasti práva. Na druhé straně se člověk projevuje ve své pasivní roli, jakožto subjekt povinnosti, který má však svobodu vůle v podobě personálního ducha řídit se či neřídit morálními a právními normami. Po stránce metodologické z toho pro K. vyplývá, že metoda právní filozofie musí vycházet z tvůrčí dialektické syntézy noetických a ontologických kategorií. – Při svých úvahách o vztazích právní filozofie a obecné filozofie vychází K. z názoru, že filozofie je věda, jejímž úkolem je řešení kriticko-ontologické, noetické (zvláště též logické) a axiologické problematiky. K jejím úkolům také patří zkoumání ideálního světa a utváření světového názoru. Filozofie práva pak není pouhou součástí obecné filozofie, nýbrž filozofií o právu, která řeší všechny úkoly, které má řešit obecná filozofie, avšak vzhledem k právu jakožto specifickému předmětu zkoumání. Problematikou spravedlnosti se zabýval mj. ve svém spise Právní sociologie z r. 1970, jehož část vyšla pod názvem Kapitoly z právní sociologie v r. 1991. Podle K. je třeba postihnout účel práva, jeho základní podstatnou ideu. Bez tohoto postižení kvintesence právní myšlenky není možné právo (jakož i jiné výtvory lidské tvůrčí aktivity) ani pochopit, ani definovat a vymezit jeho podstatné kategorie. Za tzv. normoideu práva pokládal dialektickou syntézu idejí spravedlnosti, účelnosti, právní jistoty, účelnosti a svobody člověka. Normoideje jsou platné apriorně, absolutně a představují čisté mětí. – K. byl rozhodným stoupencem optimistického postoje ke světu, vycházejícího ze základního předpokladu, že „jde nejen u individuí o stoupající tendenci na nekonečné cestě k dosažení dokonalosti, k dosažení normoidejí pravdy a správnosti, mravnosti, práva a krásna, sdružených v nejvyšší normoideji vůbec, v normoideji dobra (konkrétní lidskosti), nýbrž také v dějinném výhledu s ohledem na lidstvo jako celek“.
Bibliografie:
◦
Smlouvy proti dobrým mravům,
1933;
◦ Právní filosofie XX.
století,
1947;
◦ Filosofický základ nové ústavy,
1947;
◦ Grundfragen der Philosophie des Rechts,
Wien – New York 1977;
◦ Die Brünner rechtstheoretische Schule.
Normative Theorie (s O.
Weinbergerem),
Wien 1978;
◦ Die Rechtspflicht,
Wien 1981;
◦ Ontologie des Rechts,
Berlin 1986;
◦ Theorie der Gesetzgebung und ihre Geschichte,
Wien 1987;
◦ Kapitoly z právní sociologie,
1991.
V rukopise mj.
spisy Kantova transcendentální filozofie,
Sociologie práva.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Norma v právní vědě,
SR 1936;
◦ Úkoly právní filosofie,
Právník 1936;
◦ Právní vědy a dnešek.
K problematice filozofického základu,
SPFFBU 1969,
B 16;
◦ Právní sociologie a právní filozofie,
SPFFBU 1970,
B 17;
◦ Reine Rechtslehre und kritische Ontologie in der Tschechoslowakei,
Österrechische Juristen-Zeitung 1974;
◦ ...
a chtěl bych to všechno znovu,
Universitas 1991.
Archiv für Rechts- und Sozialphilosophie,
Časopis pro právní a státní vědu,
Österreichische Juristen-Zeitung,
Österreichische Zeitschrift für öffentliches Recht,
Všehrd.
Literatura:
◦
V.
K.,
O.
Weinberger: Die Brünner rechtstheoretische Schule,
Wien 1978;
◦ J.
Gabriel: Za profesorem V.
K.,
SPFFBU 1991,
B 38;
◦ M.
Večeřa: Spravedlnost z pohledu meziválečné právní vědy,
in: Brněnská věda a umění meziválečného období,
1993;
◦ P.
Hungr a kol.: Právní filozofie,
1993.
jhr