Jaroslav Kudrna
* 31.
10.
1926 Vlkanov
† 25.
3.
1996 Brno
Základem K. vědeckého zájmu je postižení souvislostí historicko-filozofického vývoje v dějinách a odhalování vnějších i vnitřních genetických vztahů v historickém procesu. Jeho široký erudiční základ mu umožnil propojení historické a filozofické problematiky. K. metodologická a tematická orientace byla předznamenána již jeho prvními pracemi, které vyplývaly z enormního zájmu o strukturu myšlení G. W. F. Hegela a G. Vica a o jejich vřazení do vývoje filozofického a historického myšlení. Při studiu hegelovské problematiky se snažil dobrat hlubšího sociálně politického vkořenění Hegelových názorů na společnost. Vico ho zaujal svou koncepcí filozofie dějin; šlo mu zejména o výklad Vicovy kritiky descartovského mechanického materialismu a Vicova rozpracování dialektického myšlení. Komparativní studie věnoval filozofické koncepci Herdera a Vica. Zájem o dějiny italské renesance ho přivedl ke zkoumání myšlení význačných (zejména italských) filozofických osobností 13.–14. století a jejich místa ve společensko-politickém vývoji Evropy. Zajímavé výsledky přinesla K. analýza Aristotelovy Politiky v názorech myslitelů 13. století (Tomáš Akvinský, Marsilius z Padovy). Studie politického myšlení Danta Alighieriho (zejména na základě rozboru Božské komedie) vedly k analýze vztahů středověkého či raně renesančního myšlení k politicko-společenské dimenzi studia společnosti. Závěrečná etapa italského renesančního myšlení je prezentována a završena v práci o historicko-politických názorech Machiavelliho a Guicciardiniho. Na rozdíl od koncepcí Barona či Chaboda ukázala, že problém jednoty či diskontinuity Machiavelliho díla lze řešit pouze z aspektu postoje Machiavelliho k soudobým problémům Itálie; zdůraznila tedy pragmatičnost Machiavelliho myšlení.
K. přínos k nejnovější evropské historiografii lze vysledovat od jeho studií revize německé historiografie po r. 1945 až po obsáhlé studie z přelomu 70.–80. let o pozitivistických tendencích v německé, francouzské a italské historiografii. V této oblasti vytvořil základnu pro analýzu a komparaci stěžejního západoevropského dějepisectví, na které se napojují jeho studie o škole Annales (seriální historie, dějiny mentalit) či o vlivu Croceho filozofie dějin na (nejen italské) dějepisectví.
Bibliografie:
◦
Studie k Hegelovu pojetí historie,
1964;
◦ Stát a společnost na úsvitě italské renesance,
1964;
◦ Historie,
filozofie,
politika v NSR,
1964;
◦ K otázce jednoty Machiavelliho díla,
1965;
◦ Machiavelli a Guicciardini.
K typologii historickopolitického myšlení pozdní italské renesance,
1969;
◦ Kapitoly z dějin historiografie a filozofie dějin,
1972;
◦ Ke kritice pozitivismu v současné buržoazní německé,
francouzské a italské historiografii 19.,
20.
stol.,
1983;
◦ Průvodce dějinami evropského myšlení (spoluautor),
1985.
Sborníky:
◦ K Vicovu pojetí práva,
Pocta akad.
V.
Vaněčkovi k 70.
narozeninám,
1975;
◦ Dante en tant qu'idélogue de la commune urbaine,
Charisteria Francisco Novotný occogeniaro oblata,
1962;
◦ Methodologische Grundlagen der franz.
„Annales-Schule“ und ihr internationaler Einfluß,
Zeitalter im Widerstreit.
Grundprobleme der historischen Epoche seit 1917 in der Auseinandersetzung mit der bürgerlichen Geschichtsschreibung,
ed.
G.
Lozek,
A.
Loesdau,
Berlin 1982;
◦ K německým paralelám českého strukturalismu,
České filosofické myšlení,
1989;
◦ Italienische Historiographie (1918–1945),
Geschichtsschreibung im 20.
Jhd.,
ed.
G.
Lozek,
H.
Schleier,
Berlin 1990;
◦ K Fischerově analýze prefašistických a fašistických ideologií,
Hledání řádu skutečnosti,
1994.
Časopisecké
příspěvky:
◦ K historické charakteristice Vicovy metodologie a ontologie,
FČ 1957;
◦ Hegel a počátky buržoazního historismu,
FČ 1958;
◦ O významu Hegelova pojetí činnosti pro základní problematiku jeho filozofie,
FČ 1959;
◦ K problematice středověkého materialismu,
K Machiavelliho názorům státně politickým a historickým,
FČ 1960;
◦ K historickému zařazení metodologie a filozofie dějin A.
J.
Toynbeeho,
ČČH 1960;
◦ Marsilius jako ideolog středověké komuny,
ČČH 1961;
◦ Ke kritice historismu E.
Troeltsche,
FČ 1961;
◦ Marsile de Padoue et les hérésies,
SPFFBU 1961,
E 6;
◦ K politickým a filozofickým aspektům tzv.
revidované historiografie v NSR,
FČ 1962;
◦ K některým otázkám pojetí znaku u Diltheye,
Fryera a Heideggera,
FČ 1964;
◦ Zur Guicciardinis Kritik Machiavellis und der Antike,
SPFFBU 1964,
E 9;
◦ Zur Frage der Revision der Renaissanceideologie bei Guicciardini,
SPFFBU 1964,
C 11;
◦ State and Society in Present-Day West Germany Historiography,
SPFFBU 1965,
C 2;
◦ Das antike und mittelalterliche Erbe in Vicos Geschichtsauffassung,
SPFFBU 1969,
C 16;
◦ Zu den Grundprinzipien von Vicos Geschichtsauffassung,
SPFFBU 1974,
B 21–22;
◦ K historickému obsahu Hegelových politických spisů,
SPFFBU 1974–75,
C 21–22;
◦ K vývojovým tendencím pozitivistické historiografie,
ČČH 1976;
◦ Historické aspekty Hegelovy právní filozofie,
SPFFBU 1976–77,
C 23–24;
◦ Státověda,
historiografie,
filozofie 17.
stol.
a dílo G.
B.
Vica,
SCeH 1977;
◦ Zu einigen charakteristischen Zügen der neueren italienischen bürgerlichen Historiographie,
SPFFBU 1978–79,
C 25–26;
◦ Vico und Herder,
Jahrbuch für Geschichte 1979;
◦ K některým aspektům geneze metod školy Annales,
SPFFBU 1980,
C 27;
◦ Ideologische Aspekte und methodologische Grundlagen der französischen „Annales“-Schule,
Zeitschrift für Geschichte 1981;
◦ Zu einigen Fragen des Methodenstreits in der französischen Historiographie um 1900,
Storia della storiografia 1983;
◦ Positivism and Historiography,
Historica 1984;
◦ Die Haupttendenzen der italienischen bürgerlichen Historiographie 1917–1945,
SPFFBU 1984,
C 31;
◦ K vnitřní diferenciaci francouzské buržoasní historiografie před školou a mimo školu Annales (1890–1945),
ČČH 1985;
◦ Zur einigen Fragen der Geschichtsmethodologie M.
Webers,
SPFFBU 1986,
B 33.
Literatura:
◦
KjK,
1991;
◦ J.
Janák: J.
K.,
Universitas 1996.
a