František Bolemír Květ
* 4.
4.
1825 Tábor
† 18.
7.
1864 Varšava
Studium na pražské univerzitě (1840–44) uzavřel gymnaziální profesurou češtiny a filozofie. Doktorát získal v Giessen (1852) a Praze (1858). Začal jako vychovatel v rodinách Mirbachů a Lobkoviců, potom učil na staroměstském gymnáziu. V r. 1862 se stal lektorem češtiny na nově zřízené katedře slovanských jazyků varšavské univerzity. V r. 1864 byl jmenován mimořádným profesorem slovanské filologie, ale brzy nato podlehl prudkému zápalu plic. Jako filolog upoutával při výkladu slovanských jazyků svými srovnávacími exkurzy a také tím, že se jako jediný věnoval staroslověnštině. Zajímal se rovněž o pedagogiku, estetiku a filozofii. Za svého pražského pobytu vydal básně Slze (1850) a Žití básnické (1859).
Ve filozofii se hlásil k herbartismu, v němž spatřoval vyústění vývoje filozofického myšlení představovaného jmény Platon, Aristoteles, Leibniz a Kant. Do této linie řadil i J. A. Komenského, u něhož průkopnicky oceňoval úsilí o ucelenou, systematicky podanou filozofickou soustavu, zahrnující výklad skutečnosti božské, přírodní i lidské, a vytvářející základ pro myšlení „praktické“ – náboženské, společenské a pedagogické. Na Komenského (a také J. J. Rousseaua a J. Paula) navazoval ve své Prostonárodní nauce o vychování, věnované především rodinné výchově „vnější“ (tělesné) i „vnitřní“ (mravní – tu K. doporučoval zejména pěstování smyslu pro čest, čisté lidství a další ctnosti). Také od náboženství požadoval, aby na prvém místě poskytovalo všeobecnou hodnotovou orientaci ve světě. Na pramenném studiu založil svou studii Leibnitzens Logik. (Studium Leibnize ho přivádělo i k zájmu o B. Bolzana, reagujícího opět na Leibnizovy logické ideje.) Svůj estetický rozbor Rukopisu Královédvorského spojoval s pokusem o obhajobu jeho pravosti. A. Pražák v článku F. B. K. jako filosof i pedagog (ČM 1914) se opíral o K. rukopisnou práci Um a rozum (určenou původně pro ČČM). Jde o příspěvek vykládající úlohu umu a rozumu v procesu poznání: "Umem vztahujeme čití svá k předmětům vnějším, umem nabýváme představ o předmětech vnějších, ježto názory nazýváme." Rozum pak názor převádí "v novou představu, pojem, ponětí, čili v poznání odražené, abstraktní". V pojmech skutečný svět pozbývá na své "individuální živosti a určitosti, za to ale stává se v paměti naší postižitelný". Existenci "nadsmyslných" a vrozených pojmů K. neuznával.
Bibliografie:
◦
Prostonárodní nauka o vychování (s předmluvou K.
S.
Amerlinga),
1849;
◦ Leibnitz und Comenius,
1857;
◦ Leibnitzens Logik,
zum ersten Male nach Quellen bearbeitet,
1857;
◦ Staročeská mluvnice,
1860,
2.
vyd.
1864;
◦ Aesthetický rozbor Rukopisu Královédvorského,
1861;
◦ Rzecz przi nastoupeni na stolici jazyka czeskeho na univ.
warszawske dne 10.
ledna 1863,
Warszawa 1863.
Přispíval do Riegrova slovníku naučného,
např.
heslem Herbart J.
F.,
1863.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Jádro metafysiky J.
A.
Komenského,
ČČM 1859;
◦ Obrys přírodné filosofie J.
A.
Komenského vůbec a jeho anthropologie zvláště,
ČČM 1860.
Edice:
◦ Urozeného Pána Jana z Lobkovic na Hasištejně zpráva o naučení jeho synu Jaroslavovi o tom,
co činiti a co nechati a kterak se a pokud v čem zachovávati má,
1851.
Literatura:
◦
F.
Pražák: F.
B.
K.
jako filosof i pedagog,
ČM 1914;
◦ I.
Tretera: J.
F.
Herbart a jeho stoupenci,
1988.
jg