Alois Lang
* 12.
6.
1869 Držovice u Prostějova
† 6.
5.
1957 Prostějov
Po maturitě na německém gymnáziu v Kroměříži (1888) a studiu teologie v kněžském semináři v Olomouci byl r. 1892 vysvěcen na kněze; v r. 1898 získal doktorát teologie. Po krátkém kaplanování v Životicích působil v Moravské Ostravě, kde také (do r. 1930) učil náboženství, zprvu na měšťanské škole, od r. 1899 jako profesor na reálném gymnáziu. Cesta do Itálie v r. 1900 (s K. Dostálem-Lutinovem) v něm vzbudila zájem o osobnost sv. Františka z Assisi. Na odpočinku žil v Brně-Králově Poli a v Prostějově.
V r. 1899 uveřejnil v časopise Katolické moderny Nový život esej Dítě slasti. Tato osobitá interpretace románu Gabriela D'Annunzia byla jeho prvním pokusem o psychologický, nábožensko-filozofický portrét díla kladoucího závažné životně filozofické otázky. Ve svých dalších pracích z počátku století psal o A. Strindbergovi, St. Przybyszewském, F. Roseggerovi, H. Heinovi, M. P. Arcybaševovi. Tehdy také začal studovat F. M. Dostojevského, o němž později vydal knihu s příznačným podtitulem Křížová cesta náboženského myslitele ruského. Dostojevského vztah k pravoslaví a jeho soudy o katolicismu jsou L. východiskem ke konfrontaci pravoslaví s katolicismem a k úvahám o úloze pravoslaví v kulturním a sociálním životě Ruska i Evropy. Další pozornost věnoval výrazným osobnostem katolické mystiky. Podle V. Bitnara se L. „vypracoval hlubokým studiem filozofie na znalce katolické mystiky středověké i moderní. Vedle překladatelství významných děl proslul jako jemný portrétista myslitelů a básníků všech dob katolické kultury, podávající výsledky svého trpělivého bádání formou vybranou a básnickou“. Po studii o „světle z Assisi“ – sv. Františkovi následovaly „důmyslné a vroucí“ monografie o „bláznu pro Krista“ Jacoponu da Todi (středověký básník-světec, „jeden z největších duchovních synů Františkových“), Angelu Silesiovi (vl. jménem J. Scheffler, slezský barokní mystik), „bláznu Božím“ Jindřichu Susovi (německý středověký mystik), „mystiku německé romantiky“ Novalisovi a o „otci pouště“ sv. Jeronýmovi (latinský církevní otec, proslulý latinskými překlady bible a řeckých církevních otců). Významnou náboženskou osobnost 19. století našel L. v kardinálu J. H. Newmanovi; ve své knize o něm podal „obraz Newmana jako náboženského myslitele, jak se obráží v zrcadle vlastního myšlení“. (Ve svých monografiích se L. představil i jako překladatel; např. studie o Novalisovi obsahuje překlad Novalisových Hymnů k Noci). – L. vycházel z církevního rozlišování přirozené a nadpřirozené náboženské extáze; dobře si uvědomoval, jak snadno se tu od „nadnormality“ dá přejít k „abnormalitě“. Od mystiky neočekával rozšíření náboženského poznání (vědění), avšak spojoval s ní (a s četbou mysticky laděných prací) naději na prohloubení, zduchovnění náboženského života věřících. – O souborné vydání L. prací se pokoušeli Ladislav Kuncíř (Družstvo přátel Studia) a – v návaznosti na Kuncíře – Aloys Skoumal.
Bibliografie:
◦
Buddhismus,
1904;
◦ Jacopone da Todi,
1906,
21922;
◦ Úvod do německé mystiky,
1909,
2.
vyd.
společně s Poutníkem cherubinským,
1922;
◦ Poutník cherubínský Angelus Silesius,
1909,
21929;
◦ Jindřich Suso.
Pohled do duše středověkého mystika-světce,
1911,
21923;
◦ Náboženský problém Novalisův,
1919;
◦ Otec pouště svatý Jeroným,
1920,
21946;
◦ John Henry Newman.
Úvod do filosofie náboženského konvertity,
1939,
21947;
◦ F.
M.
Dostojevský.
Křížová cesta náboženského myslitele ruského,
1947.
Časopisecké
příspěvky:
◦ O neodvislé etice,
Museum 1890–91;
◦ Filosofie a křesťanství,
Museum 1892;
◦ Ekstatikové umění,
Nový život (NŽ) 1899;
◦ Filosofie a náboženství,
Abélard,
NŽ 1901;
◦ Světlo z Assisi,
NŽ 1902.
Literatura:
◦
OSNND;
◦ V.
Bitnar: Literární dílo A.
L.,
Novina 24.
6.
1939;
◦ V.
Bitnar: Inferiorita české literatury katolické,
1941;
◦ M.
Krejza: 75 let spisovatele P.
A.
L.,
Lidové listy 11.
6.
1944;
◦ O.
F.
Babler: A.
L.,
Štafeta 1964;
◦ J.
Gabriel: A.
L.,
Christliche Philosophie im katholischen Denken des 19.
und 20.
Jahrhunderts III,
Graz – Wien – Köln 1990;
◦ S.
Bartůšek: Italská cesta A.
L.,
Lidová demokracie 11.
6.
1992;
◦ M.
Trávníček: Zapomínaný básník duchovních portrétů A.
L.,
ČMM 1996.
jg