Ivan Lapšin
* 24.
10.
1870 Moskva
† 17.
11.
1952 Praha
Byl žákem A. Vveděnského, zakladatele ruské (petrohradské) školy novokantovství, a jeho nejvýznamnějším a nejdůslednějším pokračovatelem. Před deportací z Ruska v r. 1922 byl profesorem Petrohradské univerzity. V Praze – kam přišel z Berlína na pozvání vlády republiky – působil jako profesor Ruské PF a Ruské svobodné univerzity, paralelně i na Německé univerzitě. Úzce spolupracoval s časopisem Ruch filozofický. Zajímal se rovněž o českou hudbu (Smetana, Janáček).
Ve svém díle vykládal kriticismus jako ryzí úsilí o světový názor prostý jakýchkoli logických sporů. Logika je mu základem celé teorie poznání a východiskem veškeré filozofie. V logických postupech klade naroveň význam dokazování a význam vyvracení; v tomto směru navazuje na Vveděnského formulaci sféry hypotéz, které nelze ani potvrdit cestou důkazu, ani vyvrátit, které je však současně v procesu poznání nevyhnutelně potřeba aplikovat. Ztotožňuje kriticismus s úsilím o důslednost myšlení. Vyhlašuje nepoužitelnost zákonů myšlení mimo sféru naší možné zkušenosti, proto pro něj mizí jakákoli možnost metafyziky; k tomu vymezuje též soubor všech „metafyzických fikcí“. Nedůslednost myšlení nazývá intelektuální zbabělostí, jejíž motivy přitom vidí v obavách z důsledků ztráty metafyziky a z ní plynoucích domnělých hodnot. Na rozdíl od N. Losského odmítá ve druhé generaci ruských novokantovců inspiraci psychologismem, tím spíše intuitivismus v teorii poznání. Mystické extáze a podobné formy odmítá považovat za intuici, chápe je jako prostý souhrn subjektivních představ, proniknutých mimořádně silnými emocemi. Vveděnského „čtvrtý postulát kantovského praktického rozumu“ – přesvědčení o existenci jiných Já přenáší do samého jádra teorie poznání: podává výklad „cizího Já“ jako jedné z oněch nezbytných nedokazatelných a nevyvratitelných hypotéz, přitom hypotézy zcela základního významu pro všechny duchovní vědy. Všechny syntetické soudy v oboru duchovních věd v sobě zahrnují jako předpoklad onu hypotézu cizího Já. Jakmile další, už třetí generace ruských novokantovců (včetně některých L. žáků) začala rozvíjet kriticismus na bázi platonismu, reagoval L. striktním odmítnutím a mj. formulací filozofie tvořivosti. Svět jako systém poznávaného a mětí (sollen) je dynamický; tvořivostí vznikají nové varianty skutečnosti, nové pojmy. Sestavil rovněž koncept dějin filozofie jako dějin tvořivosti. Zformuloval teze o vzájemném organickém propojení předmětu noetiky, estetiky a etiky. Připravil též studie o estetice významných ruských spisovatelů.
Bibliografie:
◦
Zakony myšlenija i formy poznanija,
S.-Peterburg 1906;
◦ Problema „čužogo Ja“ v novejšej filosofii,
S.-Peterburg 1910;
◦ Filosofija izobretěnija i izobretěnije v filosofii.
Vveděnije v istoriju filosofii I–II,
Petrograd 1922,
21924 (s bibliografií prací I.
L.);
◦ Filosofskije vzgljady A.
N.
Radiščeva,
Petrograd 1922;
◦ Chudožestvennoje tvorčestvo,
Petrograd 1922;
◦ Estětika Dostojevskogo,
Berlin 1923;
◦ La synergie spirituelle,
1935;
◦ La phénoménologie de la conscience religieuse dans la littérature russe I–II,
1937;
◦ A.
Spir,
sa vie,
sa doctrine,
1938;
◦ O svojeobrazii russkogo iskusstva,
1944;
◦ Ruská hudba,
1947;
◦ Von der Überwindung des Solipsismus,
Melbourne 1969.
Sborníky:
◦ Puškin i Monteň,
Puškinskij sbornik,
1929;
◦ Metafizika Ľva Tolstogo. L.
N.
Tolstoj,
1929.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Oproverženije solipsizma,
Učennyje zapiski 1923;
◦ Zamítnutí solipsismu,
RF 1923,
1924;
◦ Estětika Tolstogo,
Volja Rossii 1928 (česky sb.
L.
N.
Tolstoj v zrcadle současníků,
ed.
V.
Červinka,
1930);
◦ Dostojevskij i Paskaľ,
Naučnyje trudy Russkogo Nar.
universitěta 1928;
◦ Rozum,
člověk,
Bůh ve filosofii Karla Vorovky,
RF 1928–29;
◦ Bessoznatěľnoje v naučnom tvorčestve,
Volja Rossii 1929;
◦ Turgeněv jako myslitel,
RF 1935–36;
◦ Ke dni 50.
narozenin F.
Pelikána,
Diskuse o problému času a relativity,
RF 1936–37;
◦ An Essay on the Russian Actor.
A Psychological and Estetical Study,
Zapiski Nauč.
Issled.
Ob'jediněnija Russkogo Svob.
Universitěta 1939;
◦ O hranicích oduševněnosti v přírodě,
RF 1939–40;
◦ Spor o svobodě voli v sovremennoj filosofii,
Zapiski Nauč.
Issled.
Ob'jediněnija Russkogo Svob.
Universitěta 1941;
◦ Dějiny filosofie z hlediska sociologie,
ČM 1941;
◦ Problema „čužogo Ja“ v indijskoj filosofii,
Archiv Orientální 1947.
Literatura:
◦
S.
Hessen: Nejnovější filosofie ruská,
RF 1923;
◦ B.
Jakovenko: Fünf Jubiläen,
Der russische Gedanke 1930–31;
◦ F.
Pelikán,
J.
Tvrdý: Současná filosofie u Slovanů,
1932;
◦ Slovanský přehled 1993,
č.
1.
vg