Antonín Lenz
* 20.
2.
1829 Bartlov u Netolic
† 2.
10.
1901 Praha
Po maturitě na německém gymnáziu v Českých Budějovicích vstoupil r. 1850 do budějovického kněžského semináře; r. 1854 byl vysvěcen na kněze. Krátkou dobu studoval na pražské univerzitě přírodní vědy a filozofii. R. 1861 byl jmenován profesorem dogmatiky na bohosloveckém ústavu v Českých Budějovicích. Svá další teologická studia ukončil r. 1866 doktorátem teologie. Od r. 1882 působil na Vyšehradě jako kanovník, od r. 1887 jako probošt. Stal se členem KČSN a členem výboru Matice české.
Od začátku 70. let uveřejňoval v ČKD a v Čechu články na obhajobu církevních dogmat. Později publikoval také v ČČM a ve Vlasti. Věroučné zřetele ho vedly i ke studiu českých dějin, především období reformace. V knize Učení M. J. Husi a odsouzení jeho na sněmu kostnickém (1875) hájil tradiční názor katolické literatury, že Hus byl buřič, svým učením vystupující proti církvi i společnosti, a že proto jeho odsouzení bylo zcela oprávněné. V práci Soustava učení M. J. Viklifa (1898) se jako první u nás pokusil podat ucelený výklad o Viklefovi a jeho vlivu na české reformační myšlení, opět ovšem z protihusitského stanoviska. V pozdějších publikacích věnoval pozornost P. Chelčickému, Jednotě Českých bratří, J. A. Komenskému ad. – L. filozofické názory byly závislé na oficiálním teologickém stanovisku římskokatolické církve. V jejích dogmatech našel i pevné východisko pro své posuzování směrů soudobé filozofie. „Věčné pravdy“ katolické církve konfrontoval, neodříkaje se ostrého sarkasmu a ironizování, především s „nejistotou“ a „hledáním“ současných ateistů a materialistů, které mu tehdy u nás zastupoval Alfons Šťastný, sedlák z Padařova. Pod pseudonymem Jan Brázda, sedlák ze Zlámané Lhoty, vydal práci Syllabus Jeho Svatosti Pia IX. (1878), dokládající autorův rozhled po dějinách filozofie. Veškeré jeho rozbory různých filozofií vedly k závěru, že „byt všehomíra nezbytně předpokládá stvořitele, a trvání jeho, že nezbytně předpokládá zachovatele a ředitele Boha“. Byl však obhájcem výhradně křesťanského náboženství; odmítal náboženskou toleranci, přiznávající všem náboženským formám stejnou hodnotu. Přednost křesťanství viděl v tom, že je náboženstvím zjeveným. Po vydání encykliky Lva XIII. Aeterni Patris z r. 1879 se u nás jako jeden z prvních začal zabývat tomismem. V jeho duchu sepsal i encyklopedii katolických nauk o člověku Antropologii katolickou (1882). V duchu tehdy oficiálního katolicismu pojal i spis Socialismus v dějinách lidstva a jeho povaha (1893), spadající svou tematikou do české předsociologické literatury; schopnost vyřešit sociální otázku přiznal jedině katolické církvi.
Bibliografie:
◦
Jan Brázda,
sedlák ze Zlámané Lhoty,
v půtce se sedlákem Alfonsem Šťastným,
čili kratochvilné a velmi poučlivé dopisy o přeukrutné učenosti kandidáta filosofie Alf.
Šťastného,
sedláka v Padařově,
uložené v jeho nejnovějším spisu: „Ježíš a jeho poměr ke křesťanství“,
1873;
◦ Filosofie Jana Brázdy ze Zlámané Lhoty o nesmrtelnosti duše lidské,
čili první výstřel Brázdův proti nábožnému spisu Alfonse Šťastného o spasení po smrti,
1874;
◦ Učená rozprava Jana Brázdy,
sedláka ze Zlámané Lhoty,
o jsoucnosti boží,
čili druhý výstřel proti nábožnému spisu Alfonse Šťastného o spasení po smrti,
1874;
◦ Pohroma principu mravnosti Padařovské,
kterouž s velkým žalem popisuje Jan Brázda,
ze Zlámané Lhoty,
1875;
◦ Učení Mistra Jana Husi na základě latinských i českých spisů jeho,
jakož i odsouzení Husovo na sněmu Kostnickém,
1875;
◦ Upomínka na katakomby Římské,
1876;
◦ Syllabus Jeho Svatosti Pia IX.,
jejž vykládá s povinným zřetelem k Syllabu náčelníka svobodných myslitelů,
Alfonse Padařovského,
Jan Brázda,
sedlák ze Zlámané Lhoty,
1878;
◦ Mariologie čili učení církve katolické a v církvi chované o Matce boží,
1879;
◦ Anthropologie katolická.
Skromný příspěvek k dogmatické theologii,
1882;
◦ Učení Petra Chelčického o Eucharistii,
1884;
◦ Mariologie Arnošta z Pardubic,
prvního arcibiskupa pražského,
1887;
◦ Rozjímání a výklady o litanii loretánské,
1889;
◦ P.
Chelčického učení o sedmeře svátostí a poměr učení tohoto k Janu Viklifovi,
1889;
◦ Právo katolíků na školy konfesionální a nezbytnost ze spravedlnosti plynoucí,
by jim byly národní jejich školy vráceny,
1890;
◦ Pan dr.
Eduard Grégr,
liberalismus jeho a horování za poctu Husovu,
1890;
◦ Hus a svoboda,
1890;
◦ Slušno-li zváti M.
Jana Husa mučedníkem za pravdu,
1890;
◦ Socialismus v dějinách lidstva a jeho povaha a církev katolická jedině schopná k řešení sociální otázky,
1893;
◦ Vzájemný poměr učení P.
Chelčického,
starší Jednoty Českých Bratří a Táborů k nauce Valdenských,
Jana Husi a Jana Viklifa,
1895;
◦ Zdali měnila Jednota Bratří Českých svoje učení o velebné svátosti? 1895;
◦ Apologie sněmu Kostnického v příčině odsouzení 45 vět Jana Viklifa,
1896;
◦ Je pravdou nepochybnou,
že Mistr Jan Hus umřel za své přesvědčení a že jest mučedníkem za pravdu? 1898;
◦ Soustava učení M.
Jana Viklifa na základě pramenů,
1898;
◦ Byly články,
jež svým časem podrýval kněz Jan Viklif,
a po něm kněz Jan Hus,
jak se po theologicku říká,
dobou tou quaestiones liberae,
čili skromná odpověď na poučování pana docenta Václava Novotného,
1899.
Literatura:
◦
Jakub Brázda: Dr.
A.
L.,
1904;
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ F.
Kutnar: Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví I,
1973.
hp