Mikuláš Lobkowicz
* 9. 7. 1931 Praha
†
19. 9. 2019 Starnberg
L. mnohotvárné zájmy lze pochopit na základě jeho „mezinárodního“ životopisu. Jeho učitel H. Kuhn se zabýval především řeckou filozofií, Bocheński byl moderní logik, kritický tomista a znalec filozofie 20. století, mj. i sovětské ideologie. V l. 1959–63 psal především o marxismu-leninismu (také o československém). Ve Spojených státech učil v tomistické tradici metafyziku, teorii poznání a dějiny filozofie. Současně se na jedné straně zabýval Hegelem a jeho levými žáky, na druhé straně byl při svých studiích sociálních a humanitních věd ovlivněn analytickou filozofií (Wittgenstein, Austin), ale též myšlením A. N. Whiteheada; z teologů ho nejvíce ovlivnili Hans Urs von Balthasar a Henri de Lubac, méně Karl Rahner. V l. 1963–72 byl redaktorem pro filozofii při přípravě encyklopedie Sowjetsystem und demokratische Gesellschaft (6 sv., Freiburg i. Br. 1966–72), pro niž také napsal velký počet menších hesel. V Mnichově učil filozofii politiky, od r. 1984 psal o filozofických otázkách dnešní kultury, religionistiky a teologie. Současně se zabýval otázkami střední a východní Evropy. Přeložil do němčiny básně Jana Zahradníčka (Der Häftling Gottes, Würzburg 1984). – Považuje se za křesťanského filozofa. Jeho myšlení bylo silně ovlivněno Tomášem Akvinským, ač se sám nikdy za tomistu nepovažoval. Největší myslitelé evropské filozofické tradice jsou pro něho Platon a Aristoteles, Tomáš Akvinský a Hegel (s kterým málokdy souhlasí), z filozofů našeho století Husserl, Heidegger, Whitehead. Během posledních let se stále více stával „filozofickým skeptikem“. Domnívá se, že na konci našeho století nejdůležitějším úkolem filozofie je „vyjasnění myšlenek a pojmů, jak tradičních, tak současných“, nadto snad ještě výchova k nezávislému, tvořivému a rozumnému myšlení, že je však jen zřídkakdy schopna řešit existenciálně relevantní problémy, a to nejen teoretické, ale ani mnohé etické. Poslední pravdy o našem světě a o nás samých známe jen na základě náboženství, tzn. zjevením Onoho, kdo nás a náš svět stvořil; ideologie jsou konkurenti náboženství. Tím se L. vrací k představám svého nejvýznamnějšího učitele I. M. Bocheńského, který zemřel v r. 1994 ve věku 92 let. Bocheński byl současně racionalista, významný logik a zbožný mnich, který filozofii nedůvěřoval (ač napsal knihu The Logik of Religion).
Bibliografie:
◦
Marxismus-Leninismus in der CSR,
Dordrecht 1961;
◦ Theory and Practice,
London 1967;
◦ Marx and the Western World,
London 1967;
◦ Am Ende aller Religion? Zürich 1976;
◦ Marxismus und Machtergreifung,
Zürich 1978;
◦ Wortmeldungen zu Kirche,
Staat,
Universität,
Graz 1981;
◦ Was brachte uns das Konzil? Würzburg 1986;
◦ Wendezeit,
Würzburg 1993;
◦ Czas krysysu,
czas przelomu, Kraków 1996;
◦
Duše Evropy. Praha:
Vyšehrad 2001.
Sborníky:
◦ Materialism and Matter in Marxism-Leninism,
The Concept of Matter,
ed.
E.
McMullin,
London 1963;
◦ G.
W.
F.
Hegel,
Die Revolution des Geistes,
ed.
J.
Gebhart,
München 1968;
◦ Karl Marx und Max Stirner,
Demythologizing Marxism,
ed.
F.
J.
Adelmann,
The Hague 1969;
◦ Materialismus,
Idealismus und christliches Weltverständnis,
Christliche Glaube in moderner Gesellschaft,
ed.
F.
Böckle ad.,
Freiburg 1981;
◦ Schicksale des Erfahrungsbegriffs,
Kommunikation im Wandel der Gesellschaft,
ed.
E.
Schreiber ad.,
München 1980;
◦ Die Engellehre Thomas von Aquins,
Hans Filbinger,
ed.
L.
Bossle,
Dießen 1983;
◦ Man,
Pursuit of Truth and the University,
The western University on Trial,
ed.
J.
W.
Chapmann,
Berkeley 1983;
◦ Between Aristotle and Anarchy,
On Freedom,
ed.
J.
A.
Howard,
R.
A.
Nisbet,
Greenwich 1984;
◦ Praktische Philosophie als Lehre von den Tugenden,
Orientierung für die Politik,
ed.
P.
M.
Schmidhuber,
München 1984;
◦ Praxis und Akribie,
Pro fide et iustitia,
ed.
H.
Schambeck,
Berlin 1984;
◦ Christliche Verantwortung für die Zukunft,
Senfkorn,
ed.
M.
Müller,
Stuttgart 1987;
◦ Adaequatio et veritates,
Leben Verantworten,
ed.
M.
Miedaner,
M.
Rath,
1987;
◦ Verallgemeinerung,
Festgabe Heinz Hürten,
ed.
H.
Dickerhof,
Franfurt 1988;
◦ Überlegungen zur „Verantwortung vor Gott“,
Weite des Herzens,
Weite des Lebens,
ed.
M.
Langer,
A.
Bilgri,
Regensburg 1989;
◦ Die systematische Vieldeutigkeit der Erfahrung,
Anodos,
ed.
R.
Hofmann,
Weinheim 1989;
◦ Křesťanství a filosofie ve XX.
století,
Sborníky Křesťanské Akademie,
1991;
◦ Nad meditacemi věků.
Sb.
k 110.
výročí narození Josefa Kratochvila,
ed.
J.
Gabriel,
J.
Kubíček,
1992;
◦ Christianisme et culture en Europe,
Christianisme et culture en Europe,
ed.
P.
Poupard,
Paris 1992;
◦ Das Christentum ist keine Moral- und Sittenlehre,
Marsch auf Rom,
ed.
M.
Müller,
Aachen 1993;
◦ Was ist eine Person? Sozialethik und politische Bildung,
ed.
K.
G.
Ballestrem ad.,
München 1995;
◦ Christ and the Ideologies,
Crisis in Christology,
ed.
W.
R.
Farmer,
Michigan 1995.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Deduction of Sensibility – The ontological status of Sense in S.
Thomas,
Internat.
Philos.
Quarterly 1963;
◦ Karl Marx's Attitude Toward Religion,
The Review of Politics 1964;
◦ Abstraction and Dialectics,
Review of Metaphysics 1968;
◦ Quidquid movetur ab alio movetur,
The New Scholasticism 1968;
◦ Historical Laws,
Studies in Soviet Thought 1971;
◦ Interesse und Objektivität,
Philosophische Rundschau 1972;
◦ Marcuseho radikální utopie,
Studie (Řím) 1973;
◦ A cerca de la historia de la teoria y la praxis,
Revista de Filosofia (Santiago di Chile) 1980;
◦ E possibile una societa degna dell' uomo senza la religione? La Nottola (Torino) 1982;
◦ Pauro e coraggio.
Rischi e possibilità di una società aperta,
Il Nuovo Areopago,
Roma 1984;
◦ Wie könnte eine politische Philosophie aussehen? Philosophische Rundschau 1984;
◦ Überzeugungen eines christlichen Philosophen,
Philosophes critiques d'eux mêmes (Bern) 1986;
◦ Considerazioni introduttive sulla dottrina Hegeliana dello stato,
La Nottola 1987;
◦ Substance and reflection,
Review of Metaphysics 1989;
◦ Alle origine del europeità slava,
Il Nuovo Areopago (Roma) 1990;
◦ Christianity and Culture,
The Review of Politics 1991;
◦ O filosofii a dějinách filosofie,
FČ 1994;
◦ What Happened to Thomism? Catholic Philosophical Quarterly 1995.
Literatura:
◦
K.
Mácha: Filosofie M.
L.,
Rozhlasová univerzita Svobodné Evropy,
Mnichov – Brno 1993;
◦ Festschrift Theorie und Praxis, ed. K. G. Ballestrem,
H. Ottmann, Berlin 1996;
◦ V. Votýpka, Paradoxy české šlechty,
2005, 2013.
a