František Mareš
* 20.
10.
1857 Opatovice u Hluboké nad Vltavou
† 6.
2.
1942 Hluboká nad Vltavou
Jako vědec-fyziolog se zabýval zejména látkovými a energetickými pochody v organismech, nervovým systémem a fyziologickou psychologií. Jeho prvním příspěvkem bylo pojednání O vlivu fermentů na živočišný organismus (1881). Své pojetí fyziologie – jako „teorie života“ – obsáhleji vyložil ve Všeobecné fysiologii (1894, jde o první českou učebnici svého druhu) a v šestidílné Fysiologii (1906–29). Vlastní fyziologická zkoumání upevnila M. v názoru (podporovaném též nábožensky), že studium „životních výkonů“ nelze konat jen prostředky fyziky a chemie a že se neobejde ani bez analýzy své noetické (a tudíž i filozofické) stránky. V teorii poznání se přiklonil ke „kantovskému poznávacímu základu“ (O jednotě života). V jeho „obmezení nároků lidského poznání na možnou zkušenost“ spatřoval důvod k odmítnutí „naivního realismu“ ve vědě, a tedy i základ pro kritiku naturalistické filozofie „uznávající za poslední příčinu a důvod všeho hmotu–energii, z které prý vznikl i sám život nahodilým seskupením přírodních sil“. Věda vychází z toho, co je dáno zkušenostně, tj. v prožívání subjektu poznání: Podává sice mnoho vědomostí užitečných pro život, fakticky jde však o výpovědi o lidských počitcích a zkušenostech („pravá věda zná své meze“). Představy substancí, působících sil a příčin „vkládá do zjevů sám lidský rozum – z vůle pochopit souvislost a závislost těchto jevů“. M. však nemínil zůstat u pozitivistického pojetí filozofie jako světonázorové sumarizace vědeckých a dalších poznatků. Cestu k hlubšímu filozofickému poznání, k pravdám nadfyzikálním (metafyzickým) našel v citu, intuici (pudové instinktivní činnosti), v bezprostředním-přímém prožívání skutečnosti, ve vlastním tvoření učencově. V práci Pravda v citu charakterizuje cit jako zvláštní mohutnost (odlišnou od pouhého pociťování), jejímž prostřednictvím člověk cítí-poznává především existenci nadosobního, obecně platného duchovního řádu, také řádu mravního, zdroje citu povinnosti i svobodné vůle (povinnosti jako nutného jednání z úcty k zákonu, k řádu). Tento duchovní svět-řád dává lidskému životu také smysl a hodnotu; jeho posláním je tvořit hodnoty, kterými by lidský život postupoval dále nad současného člověka („úkolem je překonat konečně bestii v člověku“). Ontologicky se M. pokusil vyložit poznání citem hypotézou o existenci duše. Tento předpoklad nelze empiricky, rozumově dokázat, lze jej však rozumem uznat, protože se odvozuje zejména z pozorování, že „veškerý plynoucí obsah vědomí se vztahuje k subjektu“. Duše je „subjektem mravního zákona a citu svobody, tvůrcem rozumových kategorií, má rozum, myslí, pamatuje, vynalézá, má charakter“. Její činnost sama (projevující se navenek v podobě vědomých duševních jevů) se ovšem děje „v temnu bezvědomí“. – U M. byla hypotéza lidské duše spjata s hypotézou o nadfyzikální (metafyzické) podstatě života vůbec, o entelechei jako „zvláštním autonomním dynamicko-teleologickém duchovním činiteli“, zakládajícím rozdíl nejen mezi tělem a duší, ale i mezi živou a neživou přírodou. Postulát o existenci „vis vitalis“ vyslovil poprvé – odvolávaje se na Liebiga – v článku O životní síle z r. 1884 (a pak zejména v rektorské řeči Život – tvůrčí síla). Filozofickou autoritou (spolu s Drieschem, Bergsonem) mu byl i „obnovitel Kantova učení“ A. Schopenhauer; v jeho pojetí vůle jako principu živé přírody spatřoval i „kořeny vitalismu, ze kterých později vyrostl také vitalismus Bergsonův a Drieschův“. Náboženské cítění však M. bránilo, aby se stal jeho bezvýhradným stoupencem: Schopenhauerova metafyzika slepé vůle mu byla příliš naturalistická, noetika příliš subjektivistická a etika příliš pesimistická. Když M. později mluvil o „tvůrčí světové vůli“, rozuměl jí (křesťanského) Boha, který také prostřednictvím Ježíšovým vyzývá člověka ke spolupráci na utvoření „říše Boží v lidstvu“. – V české filozofii patřil M. k bytostným polemikům. Byl permanentním kritikem pozitivismu (zvláště jeho aplikací v psychologii, zejména psychologie F. Krejčího, založené na hypotéze psychofyzického paralelismu, „psychologie bez duše“), monismu a materialismu; pokusil se dokonce o novou obhajobu pravosti Rukopisů (své příspěvky k tomuto tématu vydal ve sborníku Strach z pravdy, který vyšel v knihovně Vlajky). Vyvolal u nás také „spor o Kanta“ (poznámkou v knize Idealism a realism v přírodní vědě, že Masarykovo hodnocení Kantovy filozofie jako neúspěšného pokusu vyvrátit Humův skepticismus je dokladem Masarykova nepochopení Kanta). Měl za to, že Kant byl pravým křesťanem, ba katolickým filozofem, a že se proto církev mýlí, když jeho filozofii odmítá. Ve své poslední knize Soumrak duchovní kultury před svítáním (1939) dovozoval, že tomisté se příliš spoléhají na přírodní vědy a pak se s naturalistickými filozofy dostávají do sporu o to, co lze vlastně z vědeckých poznatků vyvodit o „posledním důvodu a příčině všech věcí“. Soudil, že Kant může být nejlepší zbraní proti materialismu a ateismu: pojetí rozumu jako apriorní danosti vede k postulování transcendentálního subjektu, tvůrce rozumových kategorií („vždyť rozumem je člověk obrazem Božím“). Kant prospěl náboženství i tím, že „kořen víry v jsoucnost Boha zasadil v pevnou půdu mravního zákona, vštípeného lidské mysli apriori“. S M. pojetím vitalismu polemizoval zejména E. Rádl, jenž se domníval, že M. (spojující ideu vitalismu s rozlišováním objektivní, tj. pozorující, analyzující vědy a subjektivního sebeprožívání) se jen „snaží být vitalistou“, protože „vnitřní prožívání není protivou objektivní vědy“.
Bibliografie (z díla):
◦
O výživě člověka,
1889;
◦ Úvahy z cest,
1890;
◦ O citlivosti,
1891;
◦ Idealism a realism v přírodní vědě,
1901;
◦ Princip zachování energie ve fysiologii,
1902;
◦ Konec sporu o idealism a realism v přírodní vědě,
1903;
◦ Fysiologie I–IV,
1906–29 (I.
Všeobecná fysiologie,
1906,
II.
Pohyby a jejich inervace,
1908,
III–1.
Výživa,
III–2.
Krev a její koloběh,
1911,
IV–1.
Fysiologická psychologie,
1926,
IV–2.
Fysiologie smyslů,
1929);
◦ Věda a kultura,
1908;
◦ Mravnost a kultura.
K otázce vivisekce,
1910;
◦ Psychologie bez duše.
Ke kritice základů psychologie prof.
F.
Krejčího,
1912;
◦ Věda a náboženství.
Ke kritice monismu,
1913;
◦ Život – tvůrčí síla.
Přednáška při nastoupení rektorátu v listopadu 1913,
1914;
◦ Životní účelnost,
1917;
◦ Pravda nad skutečnost,
1918;
◦ Pravda v citu,
1922;
◦ Otázky filosofické,
národní a sociální v politice,
1923;
◦ Socialism a komunism v moderním mezinárodním hnutí sociálním,
1926;
◦ Vědecké metody realismu v otázce rukopisné,
1927;
◦ Strach z pravdy,
1937;
◦ Dialektický materialismus.
Filosofie Leninova,
1937;
◦ Soumrak duchovní kultury před svítáním.
Srovnání středověké filosofie křesťanské s přírodní vědou a filosofií nové doby,
1939.
Časopisecké
příspěvky:
◦ O životní síle,
Athenaeum 1884;
◦ O jednotě života,
Živa 1894;
◦ Psychofysika,
Živa 1895;
◦ Fysiologická účelnost,
Živa 1896;
◦ Mechanism a mysticism,
Živa 1897;
◦ Poznámky k referátu o spise Idealism a realism v přírodní vědě,
ČM 1901;
◦ Principie theoretického poznání a mravního konání dle Kanta,
VKČSN 1902;
◦ Naturalism a svobodná vůle,
Rozhledy 1904;
◦ Proti poltění Filosofické fakulty,
ČM 1905;
◦ Strom.
Mravní řád pravdy a krásy? Kmen 1917;
◦ Základ mravnosti,
ND 1920;
◦ Krejčího boj o vědeckou psychologii,
RF 1931.
Literatura:
◦
E.
Rádl: O náladové skepsi,
ČM 1901;
◦ E.
Wald: Idealismus a materialismus v přírodní vědě,
ND 1901;
◦ E.
Rádl: M.
filosofie,
ND 1914;
◦ F.
X.
Šalda: F.
M.
osvoboditel,
Kmen 1917;
◦ R.
J.
Malý: Jasnýma očima,
1920;
◦ K.
Vorovka: Několik poznámek ke sporům o Kanta,
RF 1924;
◦ J.
Král: Spor o Kanta.
K dějinám české filosofie z počátku století,
RF 1924;
◦ K.
Vorovka: Polemos.
Spory o českou filosofii v letech 1919–1925,
1926;
◦ F.
Krejčí: F.
M.,
ČM 1928;
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ Kl (J.
Král): K úmrtí prof.
F.
M.,
ČM 1942;
◦ J.
Beránek,
J.
Přenosil: Neovitalistická teorie poznání F.
M.,
1957;
◦ M.
Matoušek: Fysiolog F.
M.
a jeho idealistická filosofie,
1960;
◦ K.
Mácha: GuV III,
1989;
◦ ČF ve 20.
století,
1995.
jg