Zdeněk Mathauser
* 3. 6. 1920 Rudolfov, okr. České Budějovice
† 27. 5. 2007 Praha
Přitažlivá byla pro mne vždy noetika, zvláště novokantovská a fenomenologická. I svůj druhý, filologický obor jsem se snažil pěstovat s „filozofickou úchylkou“. (Proto také po zákazu působení v rusistice po r. 1970 jsem trvale zakotvil v estetice.) Lákalo mne hledat paralely mezi filozofickými a básnickými proudy, jež se v dějinách kultury objevovaly souběžně, přičemž nemívaly o sobě vzájemné povědomí: Srov. v 2. dekádě 20. století apsychologismus a esencialismus ve fenomenologii na jedné straně, ve výtvarné a básnické avantgardě (rus. kubofuturismus) na straně druhé, anebo v poezii od 60. let duchovní verše „samovyjevování“ u Gennadije Ajgiho coby paralela k Heideggerově existenciální transformaci fenomenologické filozofie. Zájmem o tuto filozofii je dána např. i má práce o Husserlově korekci Brentanovy koncepce intencionality, o fenomenologii v ruské filozofii, zvláště pak o Losevově včlenění konceptu intencionality do oné teorie symbolu, jež rozvíjí tradici Schellingovu a Goethovu. Na tuto linii se pokouším navazovat v řadě prací o symbolu, alegorii a metafoře. V posledních dvou desetiletích se mj. věnuji propracování takové komplexnosti ve studiu „umělecké situace“ textu, která by nebyla jen sečítáním základních přístupů – genetického a sémiotického, morfologického a ontologického. Hledám naopak organické propojení (srov. čtvercový „model umělecké specifičnosti“), v němž se jeví nejen vzájemná odlišnost přístupů uvnitř každého z obou párů, ale též stopy jednoho přístupu v přístupu opačném.
Bibliografie:
◦ O umělecké specifičnosti sovětské literatury, 1956;
◦ Umění poezie. Vladimír Majakovskij a jeho doba, 1964; (Poet-mir, 1967; Die Kunst der Poesie, 1967);
◦ Spirála poezie. Ruské básnictví od r. 1945 do současnosti, 1967;
◦ Nepopulární studie. Z dějin ruské avantgardy, 1969 (do r. 1990 v „libri prohibiti“);
◦ Die Spirale der Poesie. Die russische Dichtung seit 1945, Frankfurt am Main 1975;
◦ Umění a skutečnost (spoluautorství), 1976;
◦ Literatúra a anticipácia, 1982;
◦ Metodologické meditace aneb Tajemství symbolu, 1989;
◦ Estetické alternativy, 1994;
◦ Mezi filozofií a poezií, 1995;
◦ Básnivé nápovědi Husserlovy fenomenologie, 2006.
Sborníky:
◦ Nihil et infinitum ruského futurismu,
AUC – Phil.
1–3,
1967;
◦ Logika nelogičnosti,
Problémy literárnej avantgardy,
1968;
◦ Mezi stylistikou a ontologií,
Slavic Poetics.
Essays in Honor of K.
Taranovsky,
ed.
R.
Jakobson,
C.
H.
van Schooneveld,
D.
S.
Worth,
The Hague-Paris 1973;
◦ L'histoire des avant-gardes européennes du point de vue de deux problèmes du Congrès de l'AILC,
Littérature et société,
Actes de VIe Congrès de l'AILC,
Stuttgart 1975;
◦ Literatur und Antizipation,
Neohelicon V-1,
Akad.
Kiadó,
Budapest 1977;
◦ Zur Typologie der ästhetischen und künstlerischen Richtungen,
Linguistic and Literary Studies in Eastern Europe,
ed.
J.
Odmark,
Amsterdam 1979;
◦ Zich a dnešek,
Vědecký odkaz Otakara Zicha,
ed.
R.
Pečman,
1981;
◦ Kierunek artystyczny a wartość artystyczna,
Kryzys estetyki? ed.
M.
Golaszewska,
Krakow 1983;
◦ K intersémiotické problematice uměleckých druhů,
Uměnovědné studie V,
ed.
M.
Kubínová,
1984;
◦ Zur Struktur der europäischen Avantgarden,
Literarische Avantgarden,
ed.
M.
Hardt,
Darmstadt 1989;
◦ Fenomenologie a umění,
O Edmundu Husserlovi,
ed.
P.
Marek,
1991;
◦ Brentano,
Husserl und die zeitgenössische Philosophie der Exteriorität,
T.
G.
Masaryk und die Brentano-Schule,
ed.
J.
Zumr,
Th.
Binder,
Praha-Graz 1992;
◦ Subjekt liričeskogo stichotvorenija,
Litteraria humanitas.
Genologické studie II,
ed.
M.
Mikulášek,
1993;
◦ K trojímu pojetí intuitivismu,
Intuice ve vědě a filozofii,
ed.
J.
Stachová,
J.
Nosek,
1993;
◦ K možnosti komplexního modelu „umělecké situace“,
Model a analogie ve vědě,
umění a filozofii,
ed.
J.
Stachová,
1994;
◦ Konferenční účtování aneb Pluralita a systém,
Oleg Sus redivivus,
ed.
R.
Pečman,
P.
Osolsobě,
1994;
◦ Co vidíme uměleckými texty? Realismus ve vědě a filozofii,
ed.
J.
Nosek,
J.
Stachová,
1995;
◦ Schizophrene Sprachspiele der Diktaturen,
Die Sprache der Diktaturen und Diktatoren,
ed.
K.
Steinke,
Heidelberg 1995;
◦ Vier literaturwissenschaftliche Fragestellungen,
Intentionalität-Werte-Kunst.
Husserl.
Ingarden.
Patočka,
ed.
J.
Bloss,
W.
Stróżewski,
J.
Zumr,
1995;
◦ Sémiotika umění,
Nová encyklopedie českého výtvarného umění,
1995;
◦ Filozofie předpokladovosti a teorie umění,
Martin Heidegger a problémy myšlení,
ed.
M.
Pauza,
1996.
Časopisecké
příspěvky:
◦ O společenském a osobním v umělecké literatuře,
K otázce dialektických souvislostí literárního díla,
Čs.
rusistika 1957;
◦ Midasovský a tantalovský komplex umělecké kritiky,
Plamen 1965;
◦ Života bratr Pasternak,
Host do domu 1966;
◦ Jas sněhů z transcendentna,
Host do domu 1967;
◦ Obraz estetiky 20.
století,
Estetika 1966;
◦ Hrozba přelidštění,
Literární listy 1968;
◦ Estetický ideál a estetický reál,
Estetika 1969;
◦ Bufonul mistic,
Secolul 20,
Bucarest 1969,
č.
1;
◦ Ontologicko-stylistický model romantického díla,
Slavia 1973;
◦ Řada předpokladová a řada realizační,
Slovenská literatúra 1977;
◦ Umenie a ontológia I,
II,
Výtvarný život 1985,
č.
4,
5;
◦ Virtuóznost a metahabilita,
Estetika 1987;
◦ Prilog metapozicijama u umetničkoj situaciji,
Kniževna reč 1988,
č.
32;
◦ Poselství boha Herma,
Kmen 1989,
č.
29;
◦ Filozof „stříbrného věku“,
Volné sdružení českých rusistů 1989–90,
č.
II–III,
1990,
č.
IV; Edmund Husserl a ruská filozofie,
FČ 1990;
◦ Dialektika a hermeneutika vo výklade umenia,
Výtvarný život 1990,
č.
3,
4;
◦ Mechanik-Tropen-Quadrat des künstlerisch Spezifischen,
Europäische Zeitschrift für Semiotische Studien,
Vol.
3–8,
1991;
◦ Sémiotika a hermeneutika,
FČ 1991;
◦ Estetický objekt v dějinách fenomenologie a hermeneutiky,
Slovenská literatúra 1991,
č.
5–6;
◦ Text a samodanost,
Tvar 1991,
č.
32;
◦ „Sekundární literatura“ či „paralelní kontemplace“? Česká literatura 1992;
◦ Husserlova fenomenologie a literární teorie 20.
století,
Slavia 1993;
◦ Moderna a postmoderna.
(K otázce plurality a komplexnosti v současné teorii literatury),
Host 1994,
č.
4;
◦ Estetická hodnota: „mizí“ či je „viděna“? Slovenská literatúra 1994,
č.
5–6;
◦ Od metafor k paradoxům (Umění na křižovatce teorií bytí),
Tvar 1995,
č.
16;
◦ M.
Bachtin očima německé literární vědy,
Slovenská literatúra 1996,
č.
1–2;
◦ Filozofická inspirace starého Ahasvéra R.
J.,
Tvar 1996,
č.
13;
◦ Text,
který svítí,
Tvar 1997,
č.
1.
Literatura:
◦
Kratkaja literaturnaja enciklopedija,
t.
4,
Moskva 1967,
heslo Matgauzer Zdenek; F.
Kautman: Doslov k Z.
M.: Nepopulární studie,
1969;
◦ J.
Volek: Z.
M.: 50,
Estetika 1970;
◦ V.
Svatoň: „Předpoklady“ a „realizace“ v estetice Z.
M.,
Estetika 1990;
◦ F.
Miko: Vztľakovosť literárnej vedy,
literatúry,
vedca,
Slovenská literatúra 1990;
◦ I.
Pospíšil: H ĺ bka a vzopätie,
F.
Matejov: Anamnéza kontextov,
Slovenské pohľady 1990,
č.
3 (dvojrecenze Metodologických meditací s celkovým zhodnocením autora);
◦ Vedomie a znaková podstata umenia,
Romboid 1991,
č.
4 (rozhovor autora se šesti slovenskými literárními vědci a estetiky o Metodologických meditacích);
◦ J.
Trávníček: Myšlení = styl,
styl = osobnost,
LN 1995,
č.
60;
◦ F.
Matejov: O múzickej fenomenológii modernej poézie v čase postmoderny,
Slovenská literatúra 1995,
č.
2–3;
◦ apl: Pětasedmdesát let mezi filozofií a poezií,
Tvar 1995,
č.
11;
◦ ČF ve 20.
století,
1995;
◦ Z.
Hrbata: Z.
M.: Mezi filosofií a poezií,
FČ 1996;
◦ O.
Bakoš: Medzi filozofiou a poeziou,
Filozofia 1996.
a