Fritz Mauthner
* 22.
11.
1849 Hořice
† 28.
6.
1923 Meersburg
Filozofii chápal především jako teorii poznání a tu jako „kritiku jazyka“; řešení problémů jazyka a řeči považoval za fundamentální úkol filozofie: ve svém myšlení musíme "zrušit kletbu jazyka, v němž myslíme". Ve filozofii byl stoupencem krajního nominalismu, o který opíral i své skeptické soudy o možnostech a hodnotě poznání, zejména filozofického. Na formování jeho filozofického stanoviska působily názory J. Roscellina, W. Ockhama, D. Huma, I. Kanta, A. Schopenhauera. Měl za to, že kritický rozbor jazyka filozofie přispěje k ukončení dosavadních filozofických sporů, protože ty jsou v podstatě jen důsledkem různého jazykového fabulování (v tomto ohledu anticipoval filozofii jazyka L. Wittgensteina). Své dějiny západoevropského ateismu napsal z pozice tzv. "bohaprázdného mysticismu", resp. mystického ateismu (s mystikou spojoval naději na řešení dilematu mlčení-mluvení); ve svém pozdním období se sbližoval s buddhismem.
Bibliografie:
◦
Beiträge zu einer Kritik der Sprache I–III,
Stuttgart 1901–02,
31923 (Leipzig);
◦ Aristoteles.
Ein unhistorischer Essay,
Berlin 1904;
◦ Spinoza.
Ein Umriss seines Leben und Wirkens,
Berlin – Leipzig 1906,
51922;
◦ Die Sprache,
Frankfurt 1907;
◦ Wörterbuch der Philosophie.
Neue Beiträge zu einer Kritik der Sprache I–II,
München - Leipzig 1910,
21923–24;
◦ Schopenhuer,
München – Leipzig 1911;
◦ Der letzte Tod des Gautama Buddha,
München – Leipzig 1913,
21921;
◦ Erinnerungen.
Prager Jugendjahre,
München 1918,
Frankfurt 1969;
◦ Der Atheismus und seine Geschichte im Abendlande I–IV,
Stuttgart – Berlin 1920–23;
◦ Die drei Bilder der Welt.
Ein Sprachkritische Versuche,
Erlangen 1925;
◦ Gottlose Mystik,
Dresden 1925.
Literatura:
◦
F.
M.
Kappstein: F.
M.,
1926;
◦ G.
Ipsen: Sprachphilosophie der Gegenwart,
1930;
◦ J.
H.
Müller: F.
M.
Eine Skizze zu F.
M.
Leben und Werk,
SPFFBU 1968,
B 15;
◦ C.
Rybár: Židovská Praha.
Glosy k dějinám a kultuře.
Průvodce památkami,
1991;
◦ P.
Kampits: Malé dějiny rakouské filozofie,
1995;
◦ Enzyklopädie Philosophie und Wissenschaftstheorie 2,
1995.
jg