Josef Mikš
* 19.
4.
1853 Chvalkovice u Jaroměře
† 10.
9.
1923 Rokycany
Po univerzitních studiích v Praze nenachází v době krize vysokoškolské inteligence u nás místo a (po studiích ruštiny v Lipsku) odchází 1878 do Ruska. Tam působí na různých místech (od r. 1913 v Petrohradě) jako gymnaziální profesor (byl také učitelem G. V. Čičerina, prvního sovětského komisaře pro zahraniční věci). Po revoluci krátce přednáší na vysokoškolském pedagogickém učilišti v Novočerkassku. Začátkem 20. let se vrací do ČSR; je pověřen přednáškami o ruské filozofii na UK (připravuje se na ně v Masarykově knihovně), ale ještě před jejich zahájením umírá.
Do dějin českého myšlení se situuje nejprve jako jeden z prvých a zasvěcených propagátorů západoevropského myšlení. Ještě před odchodem do Ruska uveřejňuje obsáhlou stať Věda a filosofie se stanoviska positivismu (Osvěta 1878), v níž na základě širokých znalostí Comta a Milla i svých starších současníků Spencera, Baina, Taina, Littrého, Huxleye ad. obhajuje a propaguje pozitivistické „překonání sporu vědy s filozofií“. To podle jeho názoru předpokládá změnu předmětu filozofie ve smyslu překonání metafyziky s její „subjektivní metodou“ a vytvoření vědecké filozofie na základě přenesení „objektivní metody“ speciálních věd do filozofie. I v dalších svých pracích pokračuje v této pozitivistické orientaci (např. v pokuse o zhodnocení vztahu gramatiky a logiky: Koreň i poňatije, Petrohrad 1882) a svým způsobem ji rozšiřuje do dimenzí psychologie, etiky a filozofie dějin, avšak jeho zájem se přesouvá na pomezí filozofie a krásné literatury a teoretickofilozofický způsob výkladu ustupuje kulturně ideové esejistice. Pod pseudonymem Vojtěch Kalina píše o Renanovi, Tainovi, Nietzschovi (v časopise Osvěta); pobyt v ruském prostředí pak působí, že se více zaměřuje na osobnosti ruské kultury. Uveřejňuje články o Dostojevském, Bělinském, o filozofii L. N. Tolstého a – převážně v ČM – filozofické portréty Solovjova, Radiščeva, Trubeckého, koncipuje širokou monografii o Gercenovi, kterou ovšem nedokončil; také jeho pokus o výklad vývoje ruské filozofie se nedostal za její začátky (osvícenství, vliv německé filozofie, počátky pozitivismu). Ale i tak byl ve své době naším největším znalcem ruské filozofie a kultury.
Bibliografie:
◦
Koreň i poňatie,
Petrograd 1882 (zkráceně Revue de linguistique,
1884).
Časopisecké
příspěvky:
◦ Věda a filosofie se stanoviska positivismu,
Osvěta 1876;
◦ F.
M.
Dostojevskij,
Osvěta 1881;
◦ O filosofii hraběte Lva Tolstého,
Nesmiřitelný skeptik.
Taine filosof,
historik a kritik,
Radostný skeptik (O Renanovi),
Osvěta 1893;
◦ Bedřich Vilém Nietzsche,
obraz kulturní a psychologický,
Osvěta 1897;
◦ Filosofie na Rusi,
ČM 1900–1902;
◦ Památce A.
N.
Radiščeva,
M.
M.
Filipov,
B.
N.
Čičerin,
ČM 1904;
◦ Herzen,
ČM 1909,
1911,
1912,
1913.
Literatura:
◦
F.
Krejčí: J.
M.,
ČM 1913,
1923;
◦ J.
Cetl: Český pozitivismus,
1981.
jc