Ivan Mirčuk
* 18. 6. 1891 Stryj (Východní Halič, dnes Ukrajina)
† 2. 5. 1961 Mnichov
Od r. 1910 žil ve Vídni, kde se r. 1921 habilitoval pro filozofii, v l. 1922–45 v ČSR. Od r. 1926 byl profesorem Svobodné ukrajinské univerzity v Praze, po r. 1945 působil na téže univerzitě po jejím přenesení do Mnichova.
V teoretické filozofii – na rozdíl od těch novokantovců, kteří rozpracovávali otázku „času o sobě“ – formuloval problém metageometrie a logické (tj. nikoli ontologické, a tím spíše nikoli naturalistické) konstrukce „prostoru o sobě“, proti tradiční kantovské koncepci prostoru jako nazírací formy. Etiku spojoval s filozofií dějin. Kulturní rozkvět společnosti propojoval s vysokou individuální morálkou všech jejích členů, podporovanou zvláště vysokou úrovní morálky vládnoucích složek, zejména politiků daného státu. Politici, kteří sledují pouze dobro (zájmy) občanů, se nevyhnutelně dopouštějí nemorálních aktů. V takovém případě následuje morální rozklad společnosti a posléze krach státu. Za jedinou historickou perspektivu považoval podřízení státních orgánů morálce, otevřenost mezinárodní politiky a spolupráci států. Tak dojde i k vítězství kultury nad civilizací. Na tomto základě rozvíjel rovněž filozofii ukrajinských dějin. Ve 20. letech v diskuzi o možnosti „slovanské filozofie“ zastával kladné stanovisko: doporučoval rozvíjet praktickou filozofii života, v níž právě slovanští myslitelé dosahovali nejvyšších kvalit; varoval před jen umělým přesazováním západoevropské filozofie (doporučoval pouhé přejímání, nikoli však rozvíjení).
Bibliografie:
◦
Lekciji po istoriji etyky,
1922;
◦ Etyka a polityka,
1923;
◦ Osnovy hrec'koji etyky,
1923;
◦ H.
S.
Skovoroda.
Zamitky do istoriji ukrajins'koji kuľtury,
1925;
◦ Fiľosofični osnovy svitohljadu Masaryka,
1925;
◦ Zahaľna estetyka,
1926;
◦ H.
S.
Skoworoda,
ein ukrainischer Philosoph des XVIII.
Jahrhunderts,
Leipzig 1928;
◦ Handbuch der Ukraine,
Leipzig 1941;
◦ Die ukrainische Kultur in ihrem geschichtlichen Werden,
Berlin 1944;
◦ Istoryčno-ideolohični osnovy teoriji III Rymu,
München 1954;
◦ Geschichte der ukrainischen Kultur,
München 1957.
Sborníky:
◦ Metageometrija ta jiji značinnja dlja teoriji prostoru u Kanta,
Naukovyj juvilejnyj zbirnyk Ukrajins'koho Viľnoho Universytetu v Prazi I,
1925;
◦ Petro Lodij ta joho pereklad Elementa Philosophiae Baumejstera,
Abhandlungen des Ukrainischen Wissenschaftlichen Instituts in Berlin,
1927;
◦ Tolstoi und Skoworoda.
Zwei nationale Typen,
Abhandlungen des Ukrainischen Wiss.
Instituts II,
Berlin 1929;
◦ Kirche und geistiges Leben in der Ukraine (10.–16.
Jhd.),
Das Geistige Leben der Ukraine in Vergangenheit und Gegenwart,
Münster 1930;
◦ Das geistige Leben der Ukraine im XVI.
und XVII.
Jhd.,
Ukraine und die Union,
Berlin 1930;
◦ Der Messianismus bei den Slawen,
Jahrbücher für Kultur und Geschichte der Slawen II,
Breslau 1930;
◦ Die Rolle des Dämonischen bei den Ostslawen,
Annuaire de l'Institut de Philologie et d' Histoire Orientales et Slaves V,
Bruxelles 1937;
◦ Svitohljad ukrajins'koho narodu.
Sproba charakterystyky,
Naukovyj zbirnyk Ukrajins'koho Viľnoho Universytetu v Prazi III,
1942.
Časopisecké
příspěvky:
◦ O slowianskiej filozofji.
Próba charakterystyky,
Przegląd Filozoficzny (Warszawa) 1927;
◦ Die slawische Philosophie in ihren Grundzügen und Hauptproblemen,
Kantstudien (Berlin) 1930;
◦ Philosophische Elemente in der Weltanschauung Masaryks,
Praci Ukrajins'koho ist.
fil.
tovarystva v Prazi 1930;
◦ Christian Wolff und seine Schule in der Ukraine,
Germanoslavica 1933.
Literatura:
◦
F.
Pelikán,
J.
Tvrdý: Současná filosofie u Slovanů,
1932;
◦ J.
Král: ČsF,
1937;
◦ G.
Stadtmüller: Ivan Mirtschuk,
Jahrbücher für Geschichte Osteuropas,
1961;
◦ J.
Bojko: Ivan Mirchuk,
The Annals of the Ukrainian Academy of Arts and Sciences in the USA,
New York 1961;
◦ Slovanský přehled 1993,
č.
1.
vg