Antonín Mokrejš
* 9. 11. 1932 Otaslavice u Prostějova
Filozofii už na počátku své dráhy chápe jako duchovní základ světa kultury, jako kritické promýšlení rozhodujících otázek lidského života a tvořivé aktivity člověka. Soustřeďuje se zejména na problematiku duchovních vazeb mezi filozofií a uměním, neboť v obou těchto sférách lidské tvořivosti spatřuje významné nástroje způsobilosti člověka orientovat se ve světě. Poměrně záhy pociťuje duchovní horizont marxistického myšlení jako příliš úzký a začíná se zabývat pražským strukturalismem, dílem Romana Ingardena a francouzským existencialismem. K zájmu o fenomenologii jej přivedlo koncem 50. let studium díla R. Ingardena a J. P. Sartra. V r. 1964 píše knihu o úloze filozofie a umění při formulaci problému skutečnosti Umění, skutečnost, poznání (1966). Výsledkem soustředěného zájmu o moderní fenomenologii je také kniha Fenomenologie a problém intersubjektivity (1969). V druhé polovině 60. let začíná se studiem hermeneutické filozofie, zejména díla H.-G. Gadamera, a připravuje také rozsáhlý překlad estetického díla polského filozofa R. Ingardena pro nakladatelství Odeon (uskutečnila se jen část projektu, a to se značným zpožděním, teprve r. 1990 vychází překlad spisu Umělecké dílo literární). Během období tzv. normalizace se s. J. Hlaváčkem, B. Julišem a za účasti dalších literátů a výtvarníků podílí na vydávání neoficiálních sborníků Nacházení I–VII, ve kterých se objevují první části práce Filosofie a život – život a umění (zkrácená verze vychází knižně r. 1995). V průběhu 80. let píše knihy Duchovní svět F. X. Šaldy (připravováno k vydání v r. 1997) a volnou další část o tvořivé povaze života Umění: a k čemu?! (v rukopisu). Výsledkem pokusů o interpretaci duchovních podnětů filozofického díla F. Nietzscheho je jednak studie Filosof tragického a heroického pojetí života (předmluva ke knize Ecce homo, 1992), jednak kniha Odvaha vidět. F. Nietzsche – myslitel a filosof (1993). Připravuje rozsáhlou práci Umělecká tvorba jako duchovní iniciativa. Svými publikacemi se pokouší zejména s využíváním podnětů moderní fenomenologie a hermeneutiky přispívat k tomu, aby se v českém duchovním prostředí uchovávala a rozvíjela způsobilost produktivního kritického myšlení, které pobízí k rozvoji a vzestupu života.
Bibliografie:
◦ Umění, skutečnost, poznání, 1966;
◦ Fenomenologie a problém intersubjektivity, 1969;
◦ Odvaha vidět. F. Nietzsche – myslitel a filosof, 1993;
◦ Filosofie a život – život a umění, 1995;
◦ Duchovní svět F. X. Šaldy, 1997;
◦ Hermeneutické pojetí zkušenosti, 1998.
Sborníky:
◦ Die Interpretation der modernen Kunst als philosophisches Problem,
Actes du VII e congrès international d'esthètique,
Bucarest 1976;
◦ Cesta k původnosti,
Po cestách naléhavosti myšlení.
J.
Zumrovi k 65.
narozeninám,
1993;
◦ Šedesátá léta a my.
Příspěvek pro symposium o českém výtvarném umění 60.
let,
Nová citlivost I–II.
Katalog Galerie výtvarného umění v Litoměřicích,
1994;
◦ Über die Möglichkeiten einer Phänomenologie der Kunst,
Intentionalität – Werte – Kunst.
Husserl,
Ingarden,
Patočka,
ed.
J.
Bloss,
W.
Stróżewski,
J.
Zumr,
1995;
◦ Filosofie umění,
F.
X.
Šalda,
Nová encyklopedie českého výtvarného umění,
ed.
A.
Horová,
1995.
Časopisecké
příspěvky:
◦ Estetická východiska Dobroljubovy literárně kritické činnosti,
FČ 1956;
◦ Umění a socialismus (s K.
Chvatíkem),
Nový život 1957;
◦ O procesu konsumu uměleckého díla,
Slovenský filozofický časopis 1959;
◦ O „pravdivosti“ v umění,
FČ 1964;
◦ Umění a poznání,
Orientace 1966;
◦ Husserlův přístup k problému intersubjektivity,
FČ 1967;
◦ Idea socialismu,
Orientace 1968;
◦ Projekt filosofie a otázka estetiky,
Orientace 1970;
◦ Filozofické východiská hermeneutickej koncepcie skúsenosti,
Ku kritike hermeneutického chápania skúsenosti,
Filozofia 1972;
◦ Filozofie umění Romana Ingardena,
Filozofia 1973;
◦ Společenství a společné,
PARAF 1988,
č.
9;
◦ F.
X.
Šalda.
Kritika jako tvorba,
Česká literatura 1990;
◦ Poukazy nihilismu,
K počátkům naší myšlenkové tradice,
FČ 1991;
◦ Interpretace umění jako filosofický problém,
F.
Nietzscheho tematizace umění I–II,
Estetika 1992;
◦ Mukařovský a Šalda,
Česká literatura 1992;
◦ O možnostech fenomenologie umění,
Estetika jako osobité uvažování o záležitostech umění a krásy,
Estetika 1993;
◦ Škola objektivity,
Filosofie umění,
Estetika 1994.
Předmluvy:
◦ Filosof tragického a heroického pojetí života,
F.
Nietzsche: Ecce homo,
1993.
Literatura:
◦
A.
Sychra: Mezi filozofií a estetikou,
Impuls 1967;
◦ V.
Štěpán: Umění a gnoseologie,
Estetika 1967;
◦ Slovník zakázaných autorů,
1991;
◦ ČBS,
1992;
◦ M.
Exner: Nad českým překladem Ingardenova Uměleckého díla literárního,
FČ 1991;
◦ P.
Fleischer: Mokrejšův Nietzsche a Nietzscheho Mokrejš,
LtN 1994,
č.
41;
◦ G.
Janda: Hinweis auf eine neue tschechische Nietzsche-Ausgabe,
Die Drei 1993;
◦ KjK,
1994;
◦ M.
Jůzl: Mokrejš: Filosofie a život,
Labyrint 1995,
č.
6.
a